Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Un eşec răsunător al administraţiei PSD a Iaşului este transformat de aceasta într-un eveniment pompos, sub genericul electoral „Un nou început“. RATP şi-a încheiat ieri oficial activitatea, la exact 12 ani după ce a preluat întreg transportul public local: Autobuzul SA şi RATEC. Pe 17 septembrie 2004, Consiliul Local Iaşi aproba un nou plan de transport şi reunificarea tuturor operatorilor într-o singură entitate: Regia Autonomă de Transport Public (RATP). Proaspăt ales primar, Gheorghe Nichita, aflat la primul mandat, promitea câte în lună şi-n stele: achiziţia a 50 de autobuze, investiţii masive în calea de rulare, chiar tramvaie noi. Arc peste timp, după 12 ani: pe 16 septembrie 2016, ieri, Mihai Chirica, proaspăt ales primar, aflat de asemenea la primul mandat, semnează contractul de delegare a întregii activităţi de transport către Compania de Transport Public (CTP) Iaşi, după ce, pe 15 septembrie, instanţa a decretat falimentul RATP din cauza datoriilor acumulate. La fel ca acum 12 ani, primarul în funcţie promite un plan masiv de investiţii: achiziţia de autobuze şi refacerea de căi de rulare. O altă coincidenţă: în 2004, regia de transport înregistra profit, la fel ca în 2016, în contextul în care perioada 2005 - 2013 a fost un dezastru financiar pentru RATP. Datoriile totale, pe care statul nu le va recupera niciodată, căci nu are ce executa decât hârburi la RATP, totul fiind al Primăriei, depăşesc 55 milioane de euro. Conducerea CTP va fi asigurată de cei care au condus destinele RATP în ultimii 10 ani, când operatorul a acumulat datoriile care, în cele din urmă, au băgat regia în faliment. Deocamdată, director va fi Cristian Stoica (director tehnic RATP) pentru ca apoi să fie cooptat Maricel Ghercă (admin. special al RATP). Să-i credem oare pe edili: tot ei vor salva transportul ieşean?
RATP a intrat în faliment după ce instanţa a respins apelurile regiei şi Primăriei Iaşi împotriva deciziei din martie 2016 a Tribunalului Iaşi, prin care judecătorii au infirmat planul de reorganizare. La 31 decembrie 2015, datoriile totale ale RATP ajungeau la 251,5 milioane lei (peste 55 mi. euro), cea mai mare parte a sumei, de peste 70%, fiind datorată bugetului de stat, iar restul către bugetul local şi alţi 30 diverşi creditori. În perioada 2005 - 2013, RATP a înregistrat pierderi anuale, pentru ca, brusc, în anii 2014 şi 2015 să aibă profit, odată cu intrarea în insolvenţă. Întrebat, în martie 2016, cine poartă răspunderea pentru falimentul RATP, Chirica a vorbit despre „un cumul de factori“ şi a nominalizat inclusiv managementul regiei. Ieri, primarul a amintit de o „presiune mare“ impusă de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
„Speranţa mea este să continuăm procesul de reformă, pentru că este primul an în care am avut profit cu RATP, faptul că presiunea impusă de ANAF a fost atât de mare, şi toate penalităţile pe care RATP trebuia să le plătească ANAF şi care de multe ori depăşeau debitul făcea ca regia să-şi «întărească» falimentul. În felul acesta, după ce am intrat în procedura de insolvenţă, a început şi profitul, şi sperăm să ducem mai departe această cale. Eu sunt convins că CTP va avea profit din primul an de funcţionare“, a declarat ieri primarul Chirica.
Edilul a catalogat decizia instanţei drept una „înţeleaptă“, şi a susţinut că falimentul RATP creează premisele „modernizării cu adevărat a transportului public“.
Ce investiţii se anunţă
Potrivit primarului, investiţiile în transportul public vor fi de minimum 64 milioane euro în următorii ani, din fonduri europene, de la bugetul local şi din credite. Din această sumă, cea mai mare parte va fi investită în infrastructură (circa 49 milioane euro pentru linii de tramvai), iar restul, în achiziţia de autobuze.
„Nu există nicio restricţie în utilizarea abonamentelor, atât cele care sunt subvenţionate, cât şi cele care nu sunt subvenţionate. Vor funcţiona ca şi până acum, până în momentul schimbării lor. Prin urmare, elevii, studenţii, pensionarii şi toţi cumpăratorii de abonamente vor putea să le folosească. În cursul acestei săptămâni, vor fi editate şi noile tichete de călătorie, care vor fi duse la tonetele noastre până în cursul zilei de joi, săptămâna viitoare“, a mai spus Chirica.
Primăria are undă verde pentru transferul activităţii de transport către CTP încă din luna iunie 2016, când Consiliul Local a aprobat contractul de delegare. În această perioadă, atât angajaţii, cât şi bunurile administrate de RATP şi care sunt în proprietatea municipiului Iaşi vor trece la CTP. Noua companie va prelua peste 2.200 de mijloace fixe, 138 de tramvaie, 100 de autobuze şi 35 de microbuze.
Cauzele falimentului RATP
În planul de reorganizare al RATP, întocmit de administratorul special Maricel Ghercă (director RATP din 2006 şi până în 2014) au fost identificate mai multe cauze care au dus la datoriile totale de peste 250 milioane lei.
Printre acestea, se numără inclusiv „acordarea unui număr mare de gratuităţi şi acoperirea parţială a acestora cu fonduri de la buget“. Pe lângă cei 60.000 de beneficiari ai gratuităţilor, conform celor mai recente date oferite de RATP, în acest an au fost acordate reduceri către elevi şi studenţi.
Alte două cauze au constat în „necorelarea în anii anteriori a tarifelor cu costurile reale şi cu indicele de creştere a preţurilor“ şi majorarea penalităţilor înregistrate pentru neplata în termen a impozitelor şi taxelor către bugetul de stat, şefii RATP spunând că nu au dispus de lichidităţi.
Opoziţia politică de la Iaşi a arătat, în câteva rânduri, că principalele două motive care au dus la falimentul RATP au constat în neplata parţială a subvenţiilor de către Primărie în contul gratuităţilor şi faptul că biletele oferite gratuit nu au avut acelaşi preţ ca tichetele vândute la tonete.
Care e valoarea de lichidare a RATP
Potrivit planului de reorganizare, valoarea de lichidare este de 41,5 milioane lei, dar estimările administratorului special Maricel Ghercă arătau că suma efectiv de distribuit creditorilor va fi de 29,4 milioane lei, diferenţa reprezentând creanţe născute în perioada insolvenţei. Suma este de aproape nouă ori mai mică decât valoarea datoriilor, dar aceasta ar putea creşte ţinând cont că, în perioada insolvenţei, RATP a făcut unele achiziţii, un exemplu în acest sens fiind cumpărarea celor 35 de autobuze second-hand (3,8 milioane lei, fără TVA). Potrivit şefilor RATP, bunurile din patrimoniul propriu sunt în special active nefuncţionale ale regiei.
Cuvinte cheie: + ratp iași, ctp iași, gratuități transport iași
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Angajat al Primăriei Timișoara, prins de primar copiind la examen cu o cască (P)
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |