Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

50 mil. E dispărute ieri, cu semnătura primarului

„Un nou început“: RATP a murit, trăiască CTP! 60.000 de ieșeni circulă gratuit

GALERIE
gherca-tramvai
  • gherca-tramvai
- +

Un eşec răsunător al administraţiei PSD a Iaşului este transformat de aceasta într-un eveniment pompos, sub genericul electoral „Un nou început“. RATP şi-a încheiat ieri oficial activitatea, la exact 12 ani după ce a preluat întreg transportul public local: Autobuzul SA şi RATEC. Pe 17 septembrie 2004, Consiliul Local Iaşi aproba un nou plan de transport şi reunificarea tuturor operatorilor într-o singură entitate: Regia Autonomă de Transport Public (RATP). Proaspăt ales primar, Gheorghe Nichita, aflat la primul mandat, promitea câte în lună şi-n stele: achiziţia a 50 de autobuze, investiţii masive în calea de rulare, chiar tramvaie noi. Arc peste timp, după 12 ani: pe 16 septembrie 2016, ieri, Mihai Chirica, proaspăt ales primar, aflat de asemenea la primul mandat, semnează contractul de delegare a întregii activităţi de transport către Compania de Transport Public (CTP) Iaşi, după ce, pe 15 septembrie, instanţa a decretat falimentul RATP din cauza datoriilor acumulate. La fel ca acum 12 ani, primarul în funcţie promite un plan masiv de investiţii: achiziţia de autobuze şi refacerea de căi de rulare. O altă coincidenţă: în 2004, regia de transport înregistra profit, la fel ca în 2016, în contextul în care perioada 2005 - 2013 a fost un dezastru financiar pentru RATP. Datoriile totale, pe care statul nu le va recupera niciodată, căci nu are ce executa decât hârburi la RATP, totul fiind al Primăriei, depăşesc 55 milioane de euro. Conducerea CTP va fi asigurată de cei care au condus destinele RATP în ultimii 10 ani, când operatorul a acumulat datoriile care, în cele din urmă, au băgat regia în faliment. Deocamdată, director va fi Cristian Stoica (director tehnic RATP) pentru ca apoi să fie cooptat Maricel Ghercă (admin. special al RATP). Să-i credem oare pe edili: tot ei vor salva transportul ieşean?

RATP a intrat în faliment după ce instanţa a respins apelurile regiei şi Primăriei Iaşi împotriva deciziei din martie 2016 a Tribunalului Iaşi, prin care judecătorii au infirmat planul de reorganizare. La 31 decembrie 2015, datoriile totale ale RATP ajungeau la 251,5 milioane lei (peste 55 mi. euro), cea mai mare parte a sumei, de peste 70%, fiind datorată bugetului de stat, iar restul către bugetul local şi alţi 30 diverşi creditori. În perioada 2005 - 2013, RATP a înregistrat pierderi anuale, pentru ca, brusc, în anii 2014 şi 2015 să aibă profit, odată cu intrarea în insolvenţă. Întrebat, în martie 2016, cine poartă răspunderea pentru falimentul RATP, Chirica a vorbit despre „un cumul de factori“ şi a nominalizat inclusiv managementul regiei. Ieri, primarul a amintit de o „presiune mare“ impusă de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).

„Speranţa mea este să continuăm procesul de reformă, pentru că este primul an în care am avut profit cu RATP, faptul că presiunea impusă de ANAF a fost atât de mare, şi toate penalităţile pe care RATP trebuia să le plătească ANAF şi care de multe ori depăşeau debitul făcea ca regia să-şi «întărească» falimentul. În felul acesta, după ce am intrat în procedura de insolvenţă, a început şi profitul, şi sperăm să ducem mai departe această cale. Eu sunt convins că CTP va avea profit din primul an de funcţionare“, a declarat ieri primarul Chirica.

Edilul a catalogat decizia instanţei drept una „înţeleaptă“, şi a susţinut că falimentul RATP creează premisele „modernizării cu adevărat a transportului public“.

Ce investiţii se anunţă

Potrivit primarului, investiţiile în transportul public vor fi de minimum 64 milioane euro în următorii ani, din fonduri europene, de la bugetul local şi din credite. Din această sumă, cea mai mare parte va fi investită în infrastructură (circa 49 milioane euro pentru linii de tramvai), iar restul, în achiziţia de autobuze.

„Nu există nicio restricţie în utilizarea abonamentelor, atât cele care sunt subvenţionate, cât şi cele care nu sunt subvenţionate. Vor funcţiona ca şi până acum, până în momentul schimbării lor. Prin urmare, elevii, studenţii, pensionarii şi toţi cumpăratorii de abonamente vor putea să le folosească. În cursul acestei săptămâni, vor fi editate şi noile tichete de călătorie, care vor fi duse la tonetele noastre până în cursul zilei de joi, săptămâna viitoare“, a mai spus Chirica.

Primăria are undă verde pentru transferul activităţii de transport către CTP încă din luna iunie 2016, când Consiliul Local a aprobat contractul de delegare. În această perioadă, atât angajaţii, cât şi bunurile administrate de RATP şi care sunt în proprietatea municipiului Iaşi vor trece la CTP. Noua companie va prelua peste 2.200 de mijloace fixe, 138 de tramvaie, 100 de autobuze şi 35 de microbuze.

Cauzele falimentului RATP

În planul de reorganizare al RATP, întocmit de administratorul special Maricel Ghercă (director RATP din 2006 şi până în 2014) au fost identificate mai multe cauze care au dus la datoriile totale de peste 250 milioane lei.

Printre acestea, se numără inclusiv „acordarea unui număr mare de gratuităţi şi acoperirea parţială a acestora cu fonduri de la buget“. Pe lângă cei 60.000 de beneficiari ai gratuităţilor, conform celor mai recente date oferite de RATP, în acest an au fost acordate reduceri către elevi şi studenţi.

Alte două cauze au constat în „necorelarea în anii anteriori a tarifelor cu costurile reale şi cu indicele de creştere a preţurilor“ şi majorarea  penalităţilor înregistrate pentru neplata în termen a impozitelor şi taxelor către bugetul de stat, şefii RATP spunând că nu au dispus de lichidităţi.

Opoziţia politică de la Iaşi a arătat, în câteva rânduri, că principalele două motive care au dus la falimentul RATP au constat în neplata parţială a subvenţiilor de către Primărie în contul gratuităţilor şi faptul că biletele oferite gratuit nu au avut acelaşi preţ ca tichetele vândute la tonete.

Care e valoarea de lichidare a RATP

Potrivit planului de reorganizare, valoarea de lichidare este de 41,5 milioane lei, dar estimările administratorului special Maricel Ghercă arătau că suma efectiv de distribuit creditorilor va fi de 29,4 milioane lei, diferenţa reprezentând creanţe născute în perioada insolvenţei. Suma este de aproape nouă ori mai mică decât valoarea datoriilor, dar aceasta ar putea creşte ţinând cont că, în perioada insolvenţei, RATP a făcut unele achiziţii, un exemplu în acest sens fiind cumpărarea celor 35 de autobuze second-hand (3,8 milioane lei, fără TVA). Potrivit şefilor RATP, bunurile din patrimoniul propriu sunt în special active nefuncţionale ale regiei.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri