Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

EXCLUSIV: Patru întrebări esenţiale puse tuturor celor zece candidaţi la Primăria Iaşi

GALERIE
candidati iasicandidati primaria iasi
  • candidati iasi
  • candidati primaria iasi
- +

Mâine, o zi decisivă pentru viitorul Iaşului! Peste 300.000 de ieşeni sunt aşteptaţi duminică să aleagă noul primar al Iaşului pentru următorii patru ani. Un mandat extrem de provocator, cu mulţi bani la dispoziţie din partea Uniunii Europene. Vom şti să atragem cât mai mulţi pentru a reduce decalajele dintre Iaşi şi marile oraşe din vestul ţării? Cu ce idei vom face asta? „Ziarul de Iaşi“ trage linie astăzi, la finalul campaniei electorale, şi vă propune să consultaţi cu atenţie soluţiile tuturor celor 10 candidaţi la trei probleme stringente ale oraşului: transportul public, parcările şi aprobarea Planului Urbanistic General (PUG). Alături de acestea, fiecare candidat a fost invitat, din start, să detalieze într-un spaţiu limitat proiectul care, crede el, îl diferenţiază de ceilalţi competitori în cadrul alegerilor de mâine.

Candidaţii au avut de răspuns la următoarele patru întrebări:

1. Aveţi un proiect în programul politic al dumneavoastră care vă diferenţiază de ceilalţi candidaţi la funcţia de primar? Oferiţi detalii despre acesta!

2. Pe ce amplasamente intenţionaţi să implementaţi proiecte pentru realizarea de parcări subterane şi supraterane? Câte locuri de parcare vor fi construite?

3. Care sunt măsurile propuse de dumneavoastră pentru eficientizarea unei activităţi în mod cert deficitare în oraş: transportul public în comun?

4. Ce măsuri veţi adopta pentru finalizarea procesului de actualizare a noului Plan Urbanistic General al Iaşului? Angajaţi, vă rugăm, un termen pentru aprobarea documentului în plenul Consiliului Local, în caz de victorie!

Ordinea candidaţilor este alfabetică.

Viorel Blăjuţ: „Există fonduri nerambursabile pentru astfel de investiţii, iar noi cumpărăm gunoaiele altora“

De profesie economist, Viorel Blăjuţ (43 ani, independent) a intrat în politică în 2012, fiind ales deputat. Anterior, a activat în mediul de afaceri.

1. Toate proiectele mele din programul politic sunt gândite împreună cu ieşenii, şi vizează probleme reale cu care aceştia se confruntă zi de zi. Am evitat să promit lucruri pompoase, dar irealizabile, care dau bine pe hârtie, în condiţiile în care locuitorilor Iaşului le lipsesc lucruri esenţiale pentru un trai decent. Cred că trebuie să fim realişti şi să pornim de jos în sus, să ne rezolvăm problemele de bază în primul rând. Unul dintre proiectele care îmi vine acum în minte, prin care mă diferenţiez de restul candidaţilor, este acela prin care doresc să construiesc în parteneriat public-privat locuinţe pentru tineri, care ulterior să fie vândute acestora la preţul real de producţie, fără adaosuri. Preţurile pentru locuinţele nou construite sunt incredibil de mari, iar asta datorită profitului pe care dezvoltatorii îl urmăresc. Însă Primăria se poate implica într-un astfel de proiect, prin care să recupereze strict costurile de construcţie de la cumpărător. Iar aici mă refer la tinerii care în prezent ajung să plătească zeci de ani pentru a avea o locuinţă a lor.

2. Avem în Iaşi nenumărate maidane părăsite, care de 26 de ani arată mizerabil, şi de care nu se ocupă nimeni, principalul motiv fiind că multe dintre acestea ar fi în litigiu. Cât timp acestea sunt în litigiu, ele pot fi închiriate de către Primărie şi transformate în locuri de parcare, aceasta fiind o soluţie rapidă la lipsa cruntă de locuri de parcare cu care Iaşul se confruntă acum. Iar, apoi, putem realiza o analiză concretă pentru a stabili amplasamentele pentru parcările menţionate de dvs., amplasamente care să ofere o soluţie durabilă pentru această problemă. Însă vedeţi că, dacă se vrea, există variante, chiar la îndemâna noastră, şi chiar simple, ce pot fi puse în practică rapid şi eficient.

3. În primul rând, îndepărtarea monopolului pe care îl are acum cumătrul lui Chirica asupra întregului sistem de transport public. Este nevoie de o transparentizare completă a procesului de achiziţie de autovehicule pentru acest sistem şi de o deschidere a administraţiei publice. Eu nu cred că sistemul de transport nu poate fi modernizat, ci cred că nu se doreşte acest lucru! Există fonduri nerambursabile pentru astfel de investiţii, şi totuşi noi nu le accesăm, preferăm să cumpărăm gunoaiele altora la preţ de avioane! Apoi, este nevoie de o reconsiderare a sistemului de gratuităţi care se acordă aproape tuturor. Sunt de acord cu faptul că anumite categorii de persoane trebuie să beneficieze de anumite reduceri, însă cred că acestea nu sunt gândite practic şi în concordanţă cu nevoile reale ale beneficiarilor.

4. Prima măsură trebuie să fie tragerea la răspundere şi amendarea celor care până acum nu au respectat termenele pentru actualizarea PUG-ului. Nimeni nu pare deloc impresionat de faptul că acestea au fost depăşite de mult, şi nu văd nicio instituţie care să se sesizeze în acest sens; am impresia că trăim într-o junglă în care fiecare îşi face propria lege. Bineînţeles că trebuie traşi la răspundere şi cei care au construit haotic în ultima perioadă, profitând de lipsa acestui PUG. Au fost construite în neştire clădiri fără parcări, - ceea ce a acutizat problema menţionată de dvs. anterior! -, au fost distruse spaţii verzi pentru asta, s-au ridicat blocuri lângă monumente istorice. Aceste abuzuri trebuie oprite. Ca termen pentru aprobarea PUG-ului actualizat, îmi doresc să fie unul cât mai apropiat, este o urgenţă care trebuie rezolvată cât mai rapid.

Marius Bodea: „Ne dorim să construim «un oraş al inovatorilor»“

De profesie economist, Marius Bodea (39 ani, PNL) este director al Aeroportului Internaţional Iaşi din 2012. Anterior, el a mai ocupat funcţia de director al Oficiului Protecţiei Consumatorului Iaşi, dar şi cea de prefect.

1. Îmi propun ca, în următorii 5 ani, Iaşul să implementeze proiectul „Smart & Innovative city“. După inventarea maşinii cu aburi, după industrializare şi după descoperirea computerului, începe acum versiunea aşa-zisului soft „industry 4.0“. Uniunea Europeană a lansat programul Orizont 2020, cel mai amplu program de Cercetare si Inovare derulat vreodată de UE. Este disponibilă o finanţare de 80 de miliarde de euro pe durata a 7 ani, 2014-2020, pe lângă investiţiile private pe care această finanţare le va atrage. Prin Iaşi - Smart & Innovative city“, ne dorim ca oraşul nostru să devină un pol al inovării prin cercetare, dezvoltare, transfer tehnologic şi aplicare în mediul socio-economic, IT-ul având rolul de suport în acest mecanism. Iaşi - Smart & Innovative city“ va fi un loc destinat inovaţiei în toate sectoarele de importanţă pentru această regiune a Europei şi în care industria IT-ului, în special a software-ului, va îndeplini exact rolul pe care îl are, adică cel de industrie suport. Practic, ne dorim să construim „un oraş al inovatorilor“. Acest proiect este unul eminamente asociativ, orientat către dezvoltarea unei zone ample dedicate cercetării şi transferului tehnologic şi trebuie integrat în dezvoltarea generală a oraşului. În acest proiect vor fi implicate universităţile, companiile din Iaşi şi administraţia locală.

2. Acest tip de parcări se pretează în centru şi, în perspectivă, în apropierea unor zone de divertisment, acolo unde vom reuşi să ridicăm o sală polivalentă şi un nou stadion. Pentru Centru, ar fi câteva amplasamente. Foarte potrivit este terenul unde se află acum parcarea din spatele Romtelecom, pe bd. Independenţei. Ar fi utilă aici o parcare supraterană, pentru că ar umple cu o „plombă“ locul gol rămas între clădirea Romtelecom, acum a UAIC, şi Boltă, unde sunt cabinetele stomatologice. Aproximativ 300 de locuri de parcare se pot face în această zonă lejer, pe 3 niveluri şi parter. De asemenea, am mai avansat ideea unei parcări subterane, pe 2 niveluri, în spatele Primăriei. Tot acel spaţiu, de cel puţin 2.000 mp, ar putea fi ocupat de parcarea subterană, iar deasupra s-ar putea amenaja o frumoasă piaţetă publică, cu bănci, spaţiu verde, o fântână arteziană. Mai am în vedere identificarea de parcări în zona Stadion - Parcul Expoziţiei. Vara, în fiecare weekend, aleea Grigore Ghica Vodă se supraaglomerează cu maşinile parcate pe margine, din cauza lipsei locurilor de parcare. Voi căuta să identific un amplasament în zona aceasta, pentru un parking subteran cu două niveluri şi circa 200 de locuri. O idee de amplasament este sub rondul unde a fost statuia soldatului sovietic, cel din faţa aleii Parcului Expoziţiei. Suprafaţa respectivă are aproximativ 2.500 mp. Dar în zona Stadion - Parcul Expoziţiei e în mod sigur necesar un parking subteran. Dacă s-ar face măcar acestea trei în următorul mandat, ar acoperi o bună parte din cerere, cel puţin pentru acest stadiu. Pentru cartiere voi merge pe identificarea terenurilor virane, ce pot fi amenajate că parcări, cu păstrarea cât mai mult posibil a spaţiului verde sau a arborilor existenţi. Pentru parcările din supermarketuri vom solicita plantarea unui număr de arbori, pentru a le „înverzi“ puţin, aşa cum se procedează prin ţările civilizate. În momentul de faţă, aceste parcări gen Kaufland sau Carrefour sunt nişte imese spaţii de asfalt, care radiază căldură. Mai avem şi situaţia unor terenuri virane, nefolosite de proprietari, unde Primăria şi-ar putea exercita dreptul de preemţiune şi ar putea să le achiziţioneze, precum în spate la BRD din centru - strada Bărboi, sau pe bd. Independenţei - terenul de lângă Piaţă.

3. Transportul în comun este imaginea „performanţei“ actualei administraţii. Avem nevoie de noi mijloace de transport, eficiente şi nepoluante. Trebuie să regândim prioritizarea transportului în comun prin benzi auto dedicate şi impunerea de orare previzibile. Transportul urban trebuie transformat în transport metropolitan, prin legarea tuturor localităţilor din zona metropolitană de oraş. Există Axa 4 de pe noul Program Operaţional Regional care permite UAT-urilor municipii reşedinţă de judeţ, în posibil parteneriat cu operatorul de transport public, să depună proiecte pentru finanţarea obiectivelor cum ar fi: achiziţionare de material rulant electric/vehicule ecologice, modernizarea/reabilitarea/extinderea traseelor de transport public, modernizarea materialului rulant existent - tramvaie, modernizarea/reabilitarea depourilor aferente transportului public şi infrastructura tehnică aferentă, realizarea sistemelor de e-ticketing sau sistemului de tip „park & ride“.

4. PUG-ul actual este din 1997. Or, asta înseamnă că toată această perioadă cu boom-ul imobiliar care a început prin 2001, cu dezvoltarea zonelor periferice, cu investiţii prin oraş - totul s-a făcut pe baza unui PUG făcut acum aproape 20 de ani. Nici nu intrase bine internetul în România. La zece ani după ce s-a făcut acel PUG, noi am intrat în UE. Şi apoi au mai trecut aproape 10 ani! Acest proiect a fost tărăgănat pentru că în jurul actualei conduceri a Primăriei există grupuri de interese obscure, rechini imobiliari, iar faptul că în oraş s-a construit total haotic în ultimii ani certifică acest lucru. În 6 luni de la preluarea mandatului meu, va fi aprobat în plenul CL un PUG care va răspunde nevoilor actuale şi viitoare ale Iaşului.

Camelia Bogdănici: „Iaşul poate deveni Capitala Verde a Europei în 2020“

De profesie medic oftalmolog, Camelia Bogdănici (56 ani, UNPR) este deputat din anul 2012. Bogdănici este conferenţiar universitar la Universitatea de Medicină şi Farmacie.

1. Am mai multe proiecte care mă diferenţiază de ceilalţi candidaţi. Observ că toată lumea vorbeşte acum de transparenţă în administraţie, de atragerea de investitori, de realizarea de parcuri industriale. O parte dintre cei care vorbesc acum de astfel de lucruri au avut ocazia să le implementeze, dar, după cum ştim cu toţii, nu au făcut-o. Acum nu îi opreşte nimic să propună astfel de principii. Când toată lumea vorbeşte de spaţii verzi şi aer curat, eu vin şi cu o oportunitate pentru atragerea de fonduri europene, de îmbunătăţire inclusiv a imaginii Iaşului, cel mai poluat oraş din România, în ceea ce priveşte praful. Proiectul „Iaşi - Capitala Verde a Europei - 2020“ are în vedere obţinerea unui prestigios titlu oferit de Comisia Europeană acelor oraşe care demonstrează o preocupare constantă pentru creşterea calităţii vieţii locuitorilor, protecţia mediului, eficienţa energetică şi dezvoltarea durabilă. Putem beneficia de sprijinul Comisiei Europene în vederea implementării unor proiecte utile pentru Iaşi: soluţii durabile privind mobilitatea, autobuze electrice, piste de biciclişti funcţionale, anveloparea clădirilor în vederea creşterii eficienţei energetice, înfiinţarea şi extinderea parcurilor şi a zonelor de recreere, reciclarea eficientă a deşeurilor, reducerea poluării aerului - eliminarea traficului greu din municipiu, transport ecologic, gestionarea modernă a şantierelor, salubrizare eficientă. De asemenea, cum profesia mea de bază este medic, un proiect prioritar este realizarea unui centru de transplant la Iaşi, care să cuprindă şi spitalele aflate în subordinea Primăriei, respectiv transplant renal la Spitalul „C.I. Parhon“ şi osteo-tendinos la Spitalul de Recuperare.

2. În zona centrală, identificarea unor locaţii pentru parcări se poate face printr-o analiză a terenurilor disponibile, a tipului de construcţie care se pretează pe acel teren, subterană/supraterană, dar şi a situaţiei juridice a terenului, lucru care poate fi verificat de reprezentanţii administraţiei locale. Este clar că în cazul unor suprafeţe mici se pretează parcări cu sisteme de încărcare supraetajate, de tip Klaus, sau parcări subterane cu spaţii verzi la suprafaţă. Aceste investiţii sunt destul de costisitoare, iar Primăria ar trebui să caute parteneri privaţi pentru implementarea unor astfel de proiecte. Este greu de estimat acum câte noi locuri de parcare vor fi realizate, fără a şti exact situaţia juridică a terenurilor. Eu propun inclusiv achiziţia de terenuri din zone centrale pentru investiţii în locurile de parcare. În plus, cred că este nevoie şi de o campanie agresivă de informare şi conştientizare a cetăţenilor că legea trebuie respectată. Cei care nu înţeleg acest lucru vor trebui sancţionaţi. Nu poţi să ai parcări goale, chiar dacă sunt private, şi, în acelaşi timp, maşini parcate ilegal pe străzile din jurul lor. Amintesc de parcările de la fostul magazin Moldova, de la Palas sau cea dintre strada Costache Negri şi strada Armeană, lângă Liceul Alecsandri. Pentru astfel de campanii există Poliţia Locală, aflată în subordinea Consiliului Local. În concluzie, propun mai multe măsuri care vor aduce ordine în traficul din centrul municipiului. O soluţie pentru aglomeraţia auto din zona centrală este şi realizarea unor parcări publice supravegheate video la marginea oraşului dublată de asigurarea unui transport public modern spre zonele de interes din municipiu, care ar putea încuraja vizitatorii să-şi lase maşinile la intrarea în oraş.

3. Pentru eficientizarea transportului public cred că putem apela la soluţii deja testate şi dovedite eficiente în alte metropole, fie din ţară, fie din străinătate. Consultarea specialiştilor în domeniu este obligatorie, alături de implementarea unor soluţii de bun-simţ: realizarea unei autogări moderne şi desfiinţarea celor din cartiere, introducerea sistemului de „bilet unic“, banda verde destinată mijloacelor de transport public, prioritate pentru acestea la semafoare, asigurarea transportului în comun şi pe perioada nopţii, adaptarea staţiilor de transport cu rampă de acces, mijloace sonore şi vizuale pentru persoanele cu dizabilităţi, acces facil pentru mame cu cărucioare şi biciclişti. Propun achiziţia de mijloace de transport noi, ecologice pe cât se poate, chiar încheierea unor protocoale cu societăţi de transport din afară pentru a beneficia de experienţa lor în managementul transportului în comun. În noul exerciţiu financiar european există posibilitatea de a cumpăra mijloace de transport cu fonduri europene. Totodată, trebuie dezvoltat transportul în Zona Metropolitană Iaşi.

4. Mare parte a scandalurilor imobiliare din Iaşi au drept cauză directă lipsa unui Plan Urbanistic General. Este inadmisibil ca un document pentru care a fost semnat contractul în 2007 să nu fie gata nici în 2016. Întrebarea are un puternic caracter tehnic şi ţine de bucătăria internă a Primăriei. Este dificil pentru cineva din exterior să estimeze finalizarea PUG în condiţiile în care nu a avut acces la contractul iniţial, actele adiţionale, plăţile efectuate şi întreaga corespondenţă purtată de Primărie pe această temă. Eu vă pot spune că, dacă aş fi fost primar, acum nu am fi fost în această situaţie, iar cei vinovaţi de întârziere ar fi fost sancţionaţi la timp. Eu aş fi putut să fac acest lucru, pentru că nu am absolut nici un interes imobiliar în municipiu.

Radu Botez: „Iaşul poate fi o zonă tampon între UE şi Ucraina, Rusia, China“

De profesie inginer, Radu Botez (53 ani, ALDE) a fost consilier local timp de două mandate, în perioada 2004 - 2012. Botez are şi cetăţenie germană. El a derulat, prin intermediul firmelor sale, mai multe proiecte în ceea ce priveşte construirea de locuinţe.

1. Da, şi acest proiect care poate fi încadrat atât la capitolul politic, cât şi la cel electoral, este legat de poziţionarea geografică a oraşului Iaşi, în estul extrem a Uniunii Europene. De la această poziţionare, Iaşul poate avea o serie de avantaje economice considerabile prin dezvoltarea unui comerţ spre estul continentului. Cred că există un potenţial economic total nevalorificat pentru zona Iaşi - Ungheni ca zonă tampon între UE şi Ucraina, Rusia, China.

2. Parcările reprezintă clar o necesitate pentru oraşul nostru. Dacă discutăm numai de parcările subterane şi supraterane, atunci putem spune că acestea ar trebui construite în zonele cele mai aglomerate. Un loc de parcare într-o astfel de construcţie ocupă, împreună cu căile de acces, 25 mp. Va trebui să construim parcări subterane în: Piaţa Independenţei - aproximativ 2.000 locuri, Târgu Cucului în zona actualului rond RATP - aproximativ 1.500 locuri. Parcări supraterane vor putea fi construite în zona Podu Roş, peste râul Bahlui, iar o combinaţie sub- cu suprateran lângă Hala Centrală, în spatele BRD.

3. În primul rând, ar trebui o organizare mai bună a traficului mijloacelor de transport. Cred că acest lucru se poate realiza în două moduri: prioritate în intersecţii eventual printr-o semaforizare separată şi folosirea liniilor şi a staţiilor de tramvai şi pentru circulaţia autobuzelor.

4. Ar trebui de urgenţă stabilită situaţia actuală, măsurile care pot fi luate, implicarea specialiştilor ieşeni drept consultanţi şi finalizarea PUG-ului în cel mult 6 luni.

Cristian Cernescu: „Voi identifica terenuri care nu aduc beneficii Primăriei, din cauza administraţiei corupte“

De profesie economist, Cristian Cernescu (32 ani, Forţa Moldova) este antreprenor IT. Cernescu se declară „un om autentic de dreapta“ şi respinge „promiscuitatea doctrinară“ a partidelor, care „semnalizează dreapta, iar apoi virează stânga“.

1. Sunt preocupat de transparenţa deciziilor Primăriei, cu precădere în cheltuirea banului public, iar proiectul meu favorit, care mă diferenţiază de ceilalţi candidaţi, este proiectul „Repară“ (repara.iesean.eu), un model de platformă open-source, care permite un dialog permanent între Primărie şi cetăţean, în timp real.

2. Cele mai potrivite amplasamente pentru parcări subterane şi supraterane rămân actualele parcări de suprafaţă, evident unde acest lucru este posibil şi recomandabil în urma unor studii serioase. Voi identifica şi alte terenuri inclusiv cele atribuite prin contracte oneroase, care nu aduc beneficii Primăriei, din cauza administraţiei corupte. Voi folosi toate instrumentele legale pentru a anula toate contractele dubioase de concesiune. În calitate de primar, voi scoate imediat la licitaţie proiectele de parcări şi voi realiza parteneriate public-private, utilizând toate instrumentele legale, pentru a atrage investitori serioşi. Dorim să conservăm patrimoniul Iaşului şi să mărim suprafeţele verzi în dauna celor betonate, şi de aceea mă voi orienta în special pe parcări subterane, iar la suprafaţă vor apărea, flori, arbori şi spaţii verzi pentru a reduce deficitul de verdeaţă al Iaşului, faţă de normele europene. Estimez construcţia a minimum 1.000 de locuri de parcare, într-un mandat de patru ani.

3. Reanalizarea tuturor contractelor de licitaţie pe traseele interioare ale Iaşului şi anularea contractelor care nu respectă condiţiile de modernizare şi investiţii în infrastructură şi mijloace de transport şi renegocierea clauzelor conform standardelor europene în domeniul transportului în comun şi al protecţiei mediului. Reorganizarea şi pregătirea RATP, în vederea privatizării. Într-o primă fază vor fi identificate sectoarele profitabile şi vor fi organizate sub forma unor centre de profit. Ulterior, se vor organiza entităţi separate, iar sectoarele neprofitabile vor fi reorganizate, inclusiv prin lichidare judiciară. Noua entitate care se va ocupa de transportul în comun ieşean va fi privatizată pe baza unor studii şi planuri aprofundate, prin licitaţie publică, cu investitori serioşi. Pe baza opiniei unor specialişti în transport public, cu care m-am consultat, voi propune mutarea depoului RATP, existent în zona gării, în zona Tudor Vladimirescu, lângă garajul RATP. Se vor disponibiliza terenuri utilizate neraţional, în zona Gării, pe care se va putea construi o autogară ieşeană nouă şi modernă şi se va eficientiza activitatea noii entităţi de transport.

4. PUG-ul este instrumentul urbanistic esenţial de dezvoltare a Iaşului şi trebuie să impună o viziune de dezvoltare pentru viitor. Trebuie, de asemenea, ca PUG să detalieze direcţiile de dezvoltare durabilă sectorială în domeniile economic, social şi cultural. Voi solicita opinia specialiştilor, în arhitectură şi urbanism, inclusiv a cadrelor didactice, de la facultatea ieşeană de profil. Voi propune formarea unui colectiv de specialişti, împuternicit să analizeze şi să actualizeze PUG-ul întocmit anterior. Voi propune anularea tuturor autorizaţiilor, obţinute prin corupţie şi trafic de influenţă, inclusiv de către funcţionari şi demnitari publici din Primărie şi care împiedică aprobarea PUG-ului. Voi organiza o nouă dezbatere publică, atât on-line, cât şi în Sala Mare a Primăriei, unde voi invita şi marile somităţi ieşene din cultură şi învăţământul ieşean. Voi încerca să obţin un consens cât mai larg al oamenilor cinstiţi şi competenţi, care iubesc, cu adevărat, Iaşul. Apreciez că un an, de la preluarea mandatului, este un termen rezonabil pentru aprobarea PUG Iaşi.

Mihai Chirica: „Iaşul trebuie să dezvolte principalele sale atuuri: educaţia performantă şi capacitatea de genera inteligenţă“

De profesie inginer geolog, Mihai Chirica (44 ani, PSD) este primar interimar al Iaşului din mai 2015. Anterior, el a ocupat funcţia de viceprimar (2012 - 2015) şi pe cea director tehnic al municipalităţii (2002 - 2012).

1. Proiectele incluse în programul meu pe următorii patru ani sunt publice, iar despre multe dintre acestea am discutat deja şi pot fi consultate şi pe site-ul meu personal. Acestea nu sunt simple soluţii punctuale la probleme punctuale; acestea, dar şi multe alte idei, sunt părţi ale unei viziuni de dezvoltare a Iaşului nostru pe termen mediu şi lung. Această viziune de dezvoltare pe care o propun presupune utilizarea tuturor fondurilor locale, guvernamentale şi europene pe care le putem atrage, dar, mai ales, un cadru de colaborare şi un contract de încredere între comunitate, mediul politic şi administraţie, între noi, cei din administraţia locală şi ieşeni. În esenţă, noi credem că, pentru a se schimba în continuare în bine, Iaşul nostru trebuie să îşi cultive şi să dezvolte principalele sale atuuri: educaţia performantă şi capacitatea de a cultiva şi genera inteligenţă, cultura vie şi moştenirea de monumente, tradiţii şi spiritualitate, potenţialul economic ce aşteaptă să fie valorificat şi poziţia geo-strategică, drept cel mai mare oraş de la graniţa de Est a Uniuni Europene. În acelaşi timp, credem că, pentru a-şi atinge adevăratul potenţial, noi toţi, administraţia locală şi ieşenii, trebuie să reînvăţăm să discutăm şi să colaborăm, onest şi responsabil, pentru viitorul Iaşului!

2. Trebuie să fim sinceri şi să fim de acord că problema locurilor de parcare, corelată cu cea a traficului, trebuie tratată raţional şi pragmatic, iar nu populist şi alarmist. În urmă cu 30-40 de ani, atunci când a fost construită infrastructura oraşului nostru, în Iaşi erau înregistrate în jur de 3.000 de autoturisme şi câteva sute de autoutilitare. Acum, în 2016, doar în municipiu sunt înregistrate peste 100.000 de autoturisme, în jur de 20.000 de autoutilitare, fără a mai ţine cont de zecile de mii de autovehicule ale studenţilor, rezidenţilor şi firmelor care tranzitează oraşul. Expansiunea zonelor de locuit din jurul oraşului, intrarea unor spaţii publice în proprietatea privată şi retrocedarea multor terenuri adaugă o presiune suplimentară asupra traficului rutier şi a facilităţilor de parcare. În acest an, Primăria Municipiului Iaşi a amenajat 725 de locuri de parcare însumând peste 10.000 mp, în zone precum stradela Canta, bd. Independenţei, str. Strămoşilor, str. Mitropolit Varlaam, bd. Alexandru cel Bun, Calea Galăţii, bd. Chimiei su str. Păcurari. Anul trecut am dat spre folosinţă alte 1.280 de locuri de parcare. Vom căuta în continuare amplasamente şi vom realiza proiecte pentru amenajarea de noi locuri de parcare, supra- şi subterane, în zona centrală a oraşului (de exemplu, în zona Universităţii de Medicină şi Farmacie), precum şi în cartiere (de exemplu, pe străzile Muşatini şi Tabacului). De asemenea, aşa cum am făcut în zona Pieţei Nicolina, vom amenaja noi locuri de parcare la Piaţa Alexandru cel Bun şi la celelalte pieţe din oraş. Totodată, vom organiza o reţea de puncte „Park & Ride“, adică parcări publice la intrările în oraş, astfel încât ieşenii să fie încurajaţi să treacă de la folosirea autoturismelor la reţeaua de transport în comun. Nu în cele din urmă, începând din acest an, vom dezvolta un program de amenajare de „parcări verzi“ în spaţiile libere dintre blocuri, un prim proiect pentru circa 30.000 mp fiind scos la licitaţie şi urmând să fie implementat în perioada imediat următoare.

3. Cu toţii ne dorim autobuze electrice şi tramvaie noi. Totodată, normele europene ne obligă ca, până în 2030, transportul public să fie exclusiv ecologic. În aceste condiţii, ne propunem ca, într-o primă etapă, să finalizăm modernizarea liniilor de tramvai din municipiu, peste 80% dintre acestea fiind deja reabilitate. Avem documentaţiile pregătite pentru ca, în perioada următoare, să obţinem fonduri europene pentru modernizarea întregii reţele de linii de tramvai din oraş. Astfel, vom reabilita linia de tramvai Iaşi - Dancu şi tronsoanele Cinci drumuri - Baş Ceauş, Bucşinescu - Calea Chişinăului, Podu Roş - Ţesătura, Tepro - Ţuţora şi Pod Sf. Ioan - Rond Dancu. De asemenea, înfiinţăm, în regim de urgenţă, Compania de Transport Public, care, ca societate comercială, va putea depune proiecte şi accesa fonduri europene pentru achiziţia şi modernizarea mijloacelor de transport în comun. În acelaşi timp, din surse proprii, vom cumpăra încă din acest an autobuze noi, cu norma de poluare Euro 6. Primele 12 astfel de autobuze vor ajunge în Iaşi în perioada imediat următoare. Totodată, vom introduce şi extinde sistemul de e-ticketing în întreaga Zonă Metropolitană Iaşi. De asemenea, vom implementa proiectul „Smart city“, care presupune, printre altele, prioritizarea transportului public în intersecţii. În plus, vom amenaja puncte intermodale care să faciliteze transferul între diferitele tipuri de transport, mai ales între liniile de transport public.

4. În prezent, documentaţia noului PUG este completată şi corelată cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al municipiului Iaşi şi a intrat în analiza Agenţiei pentru Protecţia Mediului în vederea organizării dezbaterii publice. Totodată, şi Direcţia de Cultură a cerut documentaţia finală privind situaţia monumentelor istorice. Preconizăm că noul PUG va fi supus atenţiei Consiliului Local la cel puţin 45 de zile de la lansarea dezbaterii publice de către Agenţia pentru Protecţia Mediului. Este important de ştiut că noul PUG va îngloba şi corela toate documentaţiile de reglementare existente, anume regulamentele de urbanism, de mobilitate urbană, cele privind zonele protejate şi zonele de protecţie la inundaţii, precum şi planurile de zgomot, de protecţie contra pulberilor şi de extindere a spaţiilor verzi.

Traian Dobre: „Trebuie înfiinţat un Consiliu al înţelepţilor care să dezbată problemele Iaşului“

De profesie inginer electronist şi economist, Traian Dobre (69 ani, PSRO) nu se află la prima candidatură la Primăria Iaşi. La ultima sa încercare de a deveni primar, în anul 2000, Dobre a fost învins de Constantin Simirad.

1. Programul PSRO pentru ieşeni se numeşte „Iaşul în normalitate“. În primul rând, PSRO pune în centrul atenţiei omul, şi nicidecum banul. Mai apoi, programul are în vedere transparenţa şi oportunitatea cheltuirii banilor publici, crearea unui mediu prielnic şi prietenos pentru afaceri, stoparea sifonării banilor publici, precum şi constituirea unui Consiliu al înţelepţilor, un consiliu de onoare cu rol consultativ, dintre cei mai semnificativi şi cei mai reprezentativi oameni ai cetăţii. Mă refer la mitropolitul Moldovei, mă refer la comandantul Corpului de Armată, la un academician, un rector, un savant, un investitor, oameni reprezentativi din întreaga societate, care vor dezbate problemele stringente ale Iaşului şi vor propune soluţii. Vi se pare normal să ajungeţi nervoşi şi tracasaţi la serviciu din cauza traficului aproape blocat al Iaşului? Am soluţii pentru descongestionarea acestuia! Dupa ce voi fi primar, voi avea şi autoritatea pentru rezolvarea acestei probleme. Dacă vreţi, o particularitate a Programului PRSO pentru Iaşi o reprezintă prevenţia. Eu cred că este normal să previi omul, nu să-l sancţionezi.

2. Umblaţi pe străzi şi le veţi vedea singuri! Mergând spre capăt CUG, eu am identificat cel puţin două locuri pretabile pentru parcări, în varianta subsol, parter şi cel puţin un etaj. Iar în Iaşi sunt suficiente astfel de locuri, nicidecum la teatru sau sub teatrul ieşean, monument de cultură şi artă unic în ţară. Dar totul depinde de bani şi de priorităţile stabilite în funcţie de oportunităţi.

3. Despre eficientizarea acestei activităţi şi de management performant se discută la Iaşi de o veşnicie. Totuşi, deciziile în ceea ce priveşte eficientizarea activităţii de transport public se pot lua doar după o analiză temeinică a cheltuielilor şi a veniturilor regiei. Într-o ţară săracă, când eşti sărac, nu cumperi un lucru ieftin, pentru că eficienţa se va numi în continuare second-hand. Mai apoi, bugetul municipiului trebuie bine chivernisit, iar în ceea ce priveşte această activitate se impune un control asupra subvenţiilor primite de operatorii de transport de la buget, dar şi eliminarea evaziunii fiscale din partea operatorilor.

4. Nu vă pot răspunde astăzi la această întrebare. În mod normal, acesta este realizat de specialişti într-o viziune generală înglobată, şi tot în mod normal el trebuie finalizat cât mai repede, dar nu oricum. Principiul este: gândim de 10 ori şi tăiem o dată, că doar nu vom schimba PUG-ul Iaşului de fiecare dată după interesele acoliţilor clasei politice.

Petru Movilă: „Voi înfiinţa un cluster pentru start-up-uri, care vor primi gratuit spaţii de la Primărie“

De profesie inginer mecanic, Petru Movilă (48 ani, PMP) este deputat din anul 2004. Movilă a fost primul parlamentar român care a deschis un cabinet parlamentar în Republica Moldova.

1. Înfiinţarea unui cluster pentru start-up-uri. În baza unor criterii stabilite prin Hotărâre de CL, fiecare start-up va primi gratuit un spaţiu pentru desfăşurarea activităţii. Primăria va intermedia întâlniri între acestea şi investitori, eventual şi cu cei din oraşele înfrăţite. Totodată, se poate organiza un eveniment anual, unde aceste start-up-uri să-şi prezinte ideile şi produsele investitorilor. De asemenea, produsele concepute de aceştia, pe care primăria le poate folosi, să poată fi achiziţionate cu discount. Cum ar fi de exemplu o aplicaţie pe telefon pentru a plăti ora de parcare pentru parcările publice din oraş. În paralel, tot cu ajutorul acestor firme se poate crea o altă interfaţă a primăriei pentru contribuabili, care să funcţioneze pe principiul transparenţei totale.

2. Orice cartier din Iaşi are zone abandonate unde se pot amenaja parcări subterane şi supraterane. Cred că soluţia optimă sunt cele subterane, care pot dubla numărul actual. Putem profita de orice spaţiu dintre blocuri, inclusiv prin extinderea şi/sau amenajarea parcărilor actuale. Identificarea spaţiilor unde se pot extinde sau înfiinţa noi locuri de parcare, în cartiere, se poate face într-un interval foarte scurt. Până la sfârşitul anului, putem avea cel puţin încă 1.000 de locuri de parcare supraterane. O altă soluţie care trebuie luată în calcul o reprezintă modulele de parcare, „Smart Parking“.

3. Singura soluţie pentru transportul public în comun este reînnoirea parcului auto. Maşinile cumpărate la mâna a doua, autobuzele vechi, depăşite fizic şi moral, sunt un pericol la adresa ieşenilor, aşa cum s-a dovedit clar în ultima lună. Acestea nu trebuie să mai circule pe străzi. Banii necesari pentru achiziţionarea de mijloace de transport public în comun trebuie să vină din fondurile europene la care municipalitatea are acces. Cu aproximativ 30 milioane euro se pot cumpăra autobuze noi, destule cât să acopere necesarul actual. Ceea ce este foarte important este faptul că din 2020, UE obligă autorităţile publice ca minimum 30% din mijloacele de transport achiziţionate să fie electrice. În ceea ce priveşte pietonii, pentru aceştia trebuie construite poduri pietonale, mai ales în zonele cu probleme, cum ar fi în Podul de Piatră. Prin aceste poduri, asigurăm siguranţa pietonilor şi fluidizăm traficul, eliminând trecerile de pietoni. În paralel cu achiziţionarea de autobuze şi tramvaie noi, Primăria Iaşi, Consiliul Local, trebuie să-şi achite la timp subvenţiile faţă de RATP iar autonomia decizională a conducerii societăţii de transport trebuie să crească.

4. De ce nu avem PUG la momentul de fată? Simplu. Pentru că primarul şi Consiliul Local nu a dorit acest lucru. Este mai uşor să reglementezi urbanistic prin PUZ, care se poate modifica de la o proprietate la alta, chiar dacă acestea sunt vecine. Din documentele analizate nu am identificat dacă există următoarele studii, care, consider că ar fi eliminat discuţiile fără sfârşit din prezent: studiu cu caracter consultativ (anchetă socio-urbanistică privind opţiunile populaţiei), studii cu caracter prospectiv (evoluţia deplasărilor pentru muncă, reconversia forţei de muncă - scenarii alternative). Totodată există mari probleme la actualul PUG, cum ar fi lipsa prevederilor programului de dezvoltare a Municipiului Iaşi, precum şi aprobarea lui de CL. În ceea ce priveşte problemele de mediu, nicăieri în documentul prezentat de primărie nu cuprinde identificarea surselor de poluare, în special a celor cu pericol major pentru populaţie, vegetaţie şi animale; calitatea factorilor de mediu: sol, apă, aer, vegetaţie, cu marcarea zonelor poluate şi a terenurilor degradate precum şi priorităţi în intervenţie. De asemenea, mai trebuie discutate şi interdicţiile introduse pe proprietăţile private care, sunt, în opinia mea, neconstituţionale dacă nu sunt fundamentate şi nu sunt însoţite de măsuri de recompensare. Dacă toate acestea se rezolvă, PUG-ul se poate adopta, din punctul meu de vedere, în şase luni de muncă şi dedicaţie pentru proiect. Să nu uităm că în Iaşi există Breasla constructorilor, Ordinul arhitecţilor, ONG-uri de profil, organizaţii ale oamenilor de afaceri, profesori universitari în domeniu. La o serie de consultări cu aceştia se pot identifica uşor problemele, dar mai ales soluţiile pentru o dezvoltare armonioasă şi corectă a oraşului, cu o viziune pentru viitor.

Andrei Postolache: „Viitorul Iaşului stă în industriile creative, care produc valoare prin folosirea inteligenţei, nu prin prelucrarea resurselor“

De profesie informatician, Andrei Postolache (35 ani, independent) a intrat în politică în ultimul an. Postolache se numără printre fondatorii mişcării „Pentru Iaşi“. El este antreprenor IT.

1. Trăim într-o ţară cu o economie centralizată şi cu o capitală care atrage o vastă majoritate a investiţiilor şi resurselor, disproporţionat de mare faţă de oraşele de rangul doi. Pe lângă asta, suntem în cea mai săracă parte a ţării şi suntem dezavantajaţi geografic de distanţele mari până la graniţa de vest. Şi totuşi, trebuie să o spunem clar: fără a fi un oraş bogat, nu vom fi nimic altceva. Trebuie deci să aducem bani în Iaşi, iar mai mult decât a aduce bani, trebuie să creăm valoare aici prin antreprenoriat local. Câteva nostalgii pe care trebuie să le uităm repede, că nu fac decât să ne ţină pe loc. Viitorul Iaşului stă în industriile creative, acele industrii care produc valoare preponderent prin folosirea cunoştinţelor şi a inteligenţei, nu prin prelucrarea resurselor fizice: publicitatea, arhitectura, arta, meşteşugurile, design-ul, moda, filmul, muzica, artele scenei, editarea (publishing), cercetarea şi dezvoltarea, software-ul, jocurile şi jucăriile, TV & radio, jocurile video. IT-ul este cea mai dezvoltată, dar în jurul ei trebuie să creştem şi altele. Trebuie să scoatem Iaşul din sărăcie cultivând inteligenţa oamenilor de aici.

2. Voi spune clar şi-mi asum riscul electoral: nu putem fi oraşul european care vrem să fim şi în acelaşi timp să venim cu maşina fix până în centru şi să parcăm cu două roţi pe trotuar pe la vreun colţ. Viziunea de viitor a Iaşului implică inevitabil mai puţine maşini în centru, mai multe zone pietonale şi mai multe locuri unde lumea poate trăi, unde poate sta, unde poate vorbi, unde se poate plimba, relaxa, nu doar unde poate fugi printre maşini. Sigur, pentru asta avem nevoie de un transport în comun îmbunătăţit. Trebuie să avem mult mai multe spaţii verzi, locuri unde putem practica sportul în cartiere, parcuri, locuri de promenadă, locuri unde poate să înflorească comerţul stradal, unde pot avea loc spectacole, pe unde putem merge pe jos şi cu bicicleta. Dezvoltarea oraşului cu noi clădiri de birouri trebuie făcută într-un cartier nou în fosta zonă industrială, care să devină centrul acelor industrii creative de care vorbeam mai sus. Avem nevoie de mai multe parcări şi mai bine organizate în cartiere şi de parcări mari la intrările în oraş, în sistem „park & ride“: cei care vin la muncă din comunele învecinate îşi parchează maşina acolo şi iau transportul în comun.

3. În Iaşi, distribuţia călătoriilor individuale zilnice este: 40% cu maşina - aproximativ 147.000 călătorii pe zi, 25% transport în comun - 140.000 călătorii pe zi, şi 35% mers sau bicicletă - aproximativ 130.000 călătorii pe zi. Doresc o creştere cu 5% până la 30% a călătoriilor cu transportul în comun şi o diminuare cu 10% a celor cu maşina, până în 2020. Pentru asta avem nevoie de un transport în comun pe care să vrei să-l foloseşti: autobuze noi, regândirea rutelor pentru a servi fluxurile de călători actuale, benzi dedicate pe marile bulevarde, undă verde în intersecţiile aglomerate şi diminuarea subvenţiilor şi a gratuităţilor pentru a reduce cheltuielile, însă în acelaşi timp pentru a oferi ajutorul necesar celor care au nevoie de el. De exemplu, un sistem de plată prin cartele prin care Primăria decontează pensionarilor fix câte călătorii fac, nu un abonament întreg, chiar dacă au nevoie de el sau nu.

4. PUG-ul se află în acest moment pentru aprobare la Agenţia de Protecţie a Mediului. PUG-ul trebuie aprobat cât mai repede, Iaşul încă lucrează pe un PUG vechi de 15 ani, însă trebuie să avem o consultare reală pe baza lui înainte de asta. Sunt schimbări majore prevăzute în noul PUG care nu au avut ocazia să fie dezbătute în mod real de cei afectaţi, de locuitorii din acele cartiere sau zone unde sunt prevăzute proiecte mari care vor schimba faţa locaţiilor respective. Intenţia mea este să obţin o aprobare a PUG-ului cât mai repede, pentru a debloca dezvoltarea oraşului, însă în acelaşi timp să supun unor reale dezbateri publice elementele sale cheie, pentru a asigura o dezvoltare sustenabilă, corectă şi echilirată, completând PUG-ul prin PUZ-uri acolo unde necesită corecţie.

Anca Preda: „Sunt unicul candidat independent autentic care poate depolitiza Primăria“

De profesie avocat, Anca Preda (35 ani, independent) este consilier local din 2012. În legislatura care s-a încheiat zilele trecute, Preda a fost unul dintre criticii vehemenţi la adresa administraţiei PSD.

1. În primul rând, prin calitatea de unic candidat independent autentic, pot spune ca sunt singura în măsură să-mi pot asuma că în funcţia de primar pot realiza depolitizarea instituţiei Primăriei şi astfel să fac primul pas spre tehnocraţie în aceasta instituţie. Este important să înţelegem că instituţia Primăriei trebuie să funcţioneze pe bazele şi criteriile de performanţă ale unui centru de afaceri în sprijinul comunităţii, iar acest lucru nu se poate realiza de către un candidat susţinut de un partid sau de o alianţă politică, întrucât acesta va fi întotdeauna datorită condiţiilor care au stat la baza susţinerii politice. Din păcate, modelul politic actual pune accent pe calităţile tehnocrate ale candidaţilor solicitând credit politic cetăţenilor, lăsând pradă numirilor politice poziţiile administrative unde calităţile tehnocrate ale celor care le ocupă ar fi putut realiza evoluţie.

2. Parcările reprezintă una dintre necesităţile majore ale oraşului, iar construirea de parcări etajate poate îmbunătăţi inclusiv traficul, prin eliberarea unei benzi de circulaţie. Pentru realizarea de parcări etajate, subterane sau supraterane, este important să definim beneficiarii, sursa de finanţare şi amplasamentul acestora. Problematica parcărilor pleacă de la definirea necesităţilor şi a responsabilităţilor, în corelare cu ritmul de funcţionare al activităţilor în oraş. Astfel trebuie definite două categorii de intervale orare în funcţie de programul de lucru, după cum urmează: parcări rezidenţiale şi parcări pentru activităţi de lucru şi adaptarea programului acestora. Pot fi realizate parcări subterane şi supraterane în zonele Hala Centrală, pe terenul viran de pe Anastasie Panu, acolo unde pentru o perioadă a fost amenajată-improvizată o parcare ce în acest moment nu mai este accesibilă publicului, în spatele Judecătoriei Iaşi prin reamenajarea întregii zone, la Curtea de Apel Iaşi, în spatele Mitropoliei. M-am axat pe zonele centrale şi cunoscute publicului, urmând ca, în funcţie de cartier, să fie identificate punctual terenuri aparţinând Primăriei ce ar putea fi amenajate ca parcări ne/rezidenţiale. Pentru indicarea unui număr de parcări este necesară inventarierea terenurilor aparţinând Primăriei şi pretabile pentru parcare.

3. Văd un transport în comun eficient prin reevaluarea tuturor traseelor, care sunt eficiente şi care nu, iar apoi raportat la aceasta - scurtarea, prelungirea, ajustarea - modificarea în funcţie de raţiunile reale: introducerea unor rute şcolare - autobuze destinate doar elevilor/studenţilor în intervalul 7,00-8,30 dimineaţa (în faza pilot - doar la dus pentru a cuantifica rata succesului acestui demers- sistem implementat cu succes în alte ţări europene); prioritizarea benzilor de transport în comun - bandă destinată special autobuzelor - fără a afecta circulaţia celorlalţi participanţi la trafic şi deschiderea de noi rute către zona industrială, platformă pe care lucrează mulţi oameni ce sunt afectaţi de lipsa acută a mijloacelor de transport în comun la nişte intervale care să corespundă schimburilor de lucru de la 06.00, 14.00 şi 22.00 (în prezent, închiderea traseului tramvaiului Dacia - Zona industrială aduce prejudicii angajaţilor din Zona industrială) - aspect ce a fost semnalat vechii conduceri RATP. Nu se poate eficientiza activitatea de transport în comun fără realizarea, de către noul primar, a unui audit al societăţii, deşi societatea cea nouă tocmai şi-a intrat în drepturi printr-o hotărâre de CL adoptată recent, prin schimbarea board-ului noii societăţi şi implementarea unui nou sistem de taxare şi subvenţionare.

4. Realizarea PUG va reprezenta o prioritate pentru mine şi îl voi implementa în cel mai scurt termen pe care legislaţia îl va permite. Ca măsuri urgente ce se impun, voi convoca de îndată arhitecţii care se ocupă de realizarea planului şi le voi solicita, conform contractului încheiat în acest sens cu Primăria, respectarea tuturor termenilor contractuali, fără întârziere culpabilă a acestora, dar şi oferirea sprijinului instituţional în vederea obţinerii tuturor avizelor necesare adoptării planului.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri