Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Compania care a montat semafoarele „inteligente“ încearcă să vă lămurească

GALERIE
cozi
  • cozi
- +

De ce au dispărut cronometrele, cine a decis scoaterea verdelui intermitent sau unde s-a introdus un timp suplimentar pentru viraj la stânga sunt numai câteva teme la care a răspuns UTI Grup.

Compania UTI a adus ieri mai multe clarificări privind sistemul de management al traficului într-un dialog cu cititorii „Ziarului de Iaşi“ în mediul online. Sesiunea de întrebări a generat circa 100 de comentarii din partea ieşenilor, cei mai mulţi dintre aceştia subliniind, punctual, deficienţele constatate în trafic odată cu pornirea „se­mafoarelor inteligente“.

VEDEŢI ŞI:

Cine este vinovat de haosul din oraș? UTI răspunde la întrebările ieșenilor - PARTEA I

Una dintre cele frecvente nemulţumiri a constat în scoaterea verdelui intermitent la dreapta din mai multe intersecţii.

„Decizia de a amplasa semafoa­re în anumite zone şi de a elimina corpuri de semafor de tip verde intermitent la dreap­ta sau înainte din intersecţii nu a apar­ţinut UTI Grup, ci proiectantului sistemului (Search Corporation, n.r.) şi au­torităţilor cu care au colaborat proiectanţii şi care au avizat proiectul de semaforizare înainte de licitaţia pentru implementarea sistemului“, au spus reprezentanţii UTI.

O altă nemulţumire a constat în eliminarea cronometrelor de la semafoarele incluse în sistem. În acest caz, UTI a subliniat că, într-un sistem adaptiv, cronometrele nu mai pot fi utilizate pentru că timpii de verde sau de roşu nu mai sunt constanţi.

„Dacă am folosi cronometre, am putea avea situaţii ciudate pentru participanţii la trafic. De exemplu, culoarea se poate schimba brusc, deşi cro­nometrul arată încă un număr de secunde mai mare ca zero până la schimbare sau culoarea nu se schimbă deşi cronometrul ajunge la zero“, a precizat UTI.

În acelaşi timp, compania a adăugat că nu a fost de­cizia sa de a alege tipul de sistem de management sau de a stabili intersecţiile, nu­mărul şi geometria semafoarelor. În pri­vinţa „timpului de galben“, UTI a menţionat că, iniţial, a fost stabilit la 3 secunde, dar, în prezent, se lucrează la varianta cu 6 secunde.

„Sistemele clasice cu cronometre nu se pot adapta la condiţiile de trafic care se schimbă de la zi la noapte sau de la vară (când elevii sunt în vacanţă) la toamnă etc. Sistemul instalat acum la Iaşi, la fel ca sistemele din toate oraşele europene, este un sistem adaptiv. Beneficiile lui se vor vedea în timp dacă sistemul va fi exploatat în condiţii normale“, a mai spus UTI.

Important pentru pietoni: vor fi activate butoanele „de verde“

Un aspect important menţionat de companie este că, în această săptămână, toate butoanele „de verde“ vor fi puse în func­ţiune. Astfel, la trecerile de pietoni unde au fost montate piesele, pietonii trebuie să apese butonul prin care să solicite culoarea verde.

O altă întrebare a cititorilor ZDI a vizat stabilirea unui timp separat pentru viraj la stânga în unele intersecţii. În răspuns, UTI a subliniat că o astfel de funcţionalitate a fost deja prevăzută prin proiect în cel puţin opt intersecţii, iar şase dintre acestea deja funcţionează cu acest timp separat. Este vorba de şos. Păcurari - variantă şosea Re­diu, şos. Păcurari - Aleea Păcurari, şos. Păcurari - Aleea Cimitirului Evreiesc, b-dul Nicolae Iorga - str. Hatman Şendrea, str. Anastasie Panu - acces Costache Negri, b-dul Cantemir - Splai Bahlui mal stâng, b-dul T. Vladimirescu - str. Eternitate - str. Cucu - b-dul C.A. Rosetti şi şos. Păcurari - str. Muntenimii. Dintre intersecţiile men­ţio­nate, doar la ultimele două nu sunt încă puse în funcţiune semafoarele pentru relaţiile se­parate aferente virajelor la stânga.

UTI a mai susţinut că decizia de dare în funcţiune a unor semafoare nu aparţine companiei, în contextul în care cititorii au întrebat când vor fi pornite „semafoarele inteligente“ din Podu Roş. UTI a făcut referire şi la in­tersecţia de la Moara 1 Mai, unde ar urma să fie implementat un sistem de semaforizare similar cu cel instalat la intersecţia str. Păcurari - pasaj Băncilă. În prezent, în intersecţia de la 1 Mai se creează ambuteiaje frecvent după ce a fost scos verdele intermitent pe direcţia înainte pe sensul de mers Canta - Gară.

UTI: „Sistemul este cel mai modern din Europa“

Clarificările aduse de UTI au făcut re­ferire şi la performanţa sistemului de mana­gement. „Am livrat cea mai bună tehnologie existentă actualmente în Europa în acest domeniu. Soluţiile tehnice, echipamentele, softul care dă «inteligenţa» siste­mului sunt aceleaşi pe care le puteţi regăsi la Viena, Paris, Roma sau Berlin. (...) Din păcate, noi doar implementăm ce au gândit şi au hotărât alţii, respectiv proiectantul şi beneficiarul“, a comunicat UTI. Compania a susţinut că a implementat, până acum, 20 de astfel de proiecte în oraşe din țări precum Polonia, Bulgaria şi România. Re­ferindu-se la pro­blemele de implementare, UTI a precizat că există cel puţin trei deficenţe identificate de-a lungul timpului. În primul rând, autorităţile locale nu sunt pregătite să deruleze şi să menţină un sistem de management al traficului întrucât nu au structuri şi personal specializate. În al doilea rând, de la momentul primului studiu de prefezabilitate şi până la darea în funcţiune a sistemului trec în medie cinci ani, „timp în care oraşul, cerinţele şi tehnologia evoluează foarte mult“.

Nu în cele din urmă, odată ce sunt realizate cerinţele şi caietul de sarcini, acestea „nu pot fi schimbate decât foarte greu pe parcursul anilor de implementare“. „Acest tip de sisteme necesită aproximativ un an pentru a «învăţa» specificul traficului în toate sezoanele (zi/noapte, vacanţă, ore de vârf, vară/iarnă etc.) şi abia apoi devin eficiente“, au susţinut reprezentanţii UTI. Legat de sistemul similar de la Bucu­reşti, compania a precizat că acesta a func­ţionat „foarte bine în perioada în care a fost în garanţie“. „Există măsurători de trafic care arată creşterea fluidizării traficului cu 18%. Oraşul putea să fie parcurs pe axele principale în regim de undă verde. Din păcate, după garanţie, timp de 3 ani, Primăria Bucureşti nu a alocat fonduri pentru mentenanţa preventivă şi corectivă, astfel că acum sistemul este total nefuncţional. Au fost distruşi de către constructorii de drumuri majoritatea senzorilor din asfalt, s-au întrerupt de către constructori traseele de fibră optică, rozătoarele au deteriorat cablurile de semnal ş.a.m.d.“, a explicat UTI.

Compania a adăugat că exemplul Bucureştiului arată cum un sistem eficient a eşuat din cauza „unui management defectuos şi a lipsei de înţelegere faţă de felul în care astfel de sisteme trebuie gestionate“. UTI a menţionat că un astfel de sistem de semaforizare a mai fost implementat şi în Cluj, Deva, Ploieşti, Zalău şi Alexandria.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri