Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Cum au fost prioritizate tronsoanele de autostrăzi: Paşcani – Bacău pe primul loc, Iaşi – Târgu Neamţ pe locul patru

GALERIE
autostrada
  • autostrada
- +

Tronsonul de autostradă de la Paşcani la Bacău a obţinut cel mai bun punctaj în Strategia de Implementare făcută publică de Ministerul Transporturilor, document care modifică priorităţile prevăzute în Master Plan. Tronsonul de la Ungheni la Târgu Neamţ apare pe locul patru, dar continuare peste munţi (Târgu Neamţ – Târgu Mureş) apare în coada "clasamentului".

Ministerul Transporturilor a făcut publice ieri cele două documente cheie ale strategiei României privind investiţiile publice în transporturi pentru următorii 15 ani: Memorandumul care aprobă Master Planul General de Transport (MPGT) şi Strategia de Implementare, documentul care stabileşte prioritizarea proiectelor. În ceea ce priveşte componenta rutieră, în Memorandum este prezentat scenariul reieşit în urma analizelor, cu o ierarhizare pe bază de punctaj pentru cele 12 proiecte de autostrăzi şi 18 proiecte de drum expres. În Strategia de Implementare, însă, oridinea de prioritizare este alta, iar punctajele proiectelor au fost modificate pentru a ajusta scenariul pentru implementare. Potrivit hotnews.ro, partea din Strategia de Implementare care stabileşte modelul financiar pentru fiecare proiect încă este în elaborare şi va fi finalizată în perioadă ce urmează.
Master Planul a stabilit un scenariu recomandat cu proiecte ierarhizate după nişte punctaje. Strategia de Implementare a fost ajustată, iar prioritizarea proiectelor a fost alta.
Aşadar, în MPGT, consultantul AECOM a identificat un scenariu care se bazează pe Sustenabilitate Economică (ES) şi un al doilea scenariu care se bazează pe sustenabilitate economică şi de mediu (EES). În urma comparaţiilor celor două scenarii în MPGT, se arată ca scenariul EES care implică şi componentă de mediu este cel mai indicat pentru România în vederea implementării pentru viitor.
În această variantă a scenariului EES, varianta finală a Master Planului propune o ierarhizare în funcţie de un punctaj calculat pentru fiecare proiect ca urmare a unei Analize Multi-Criteriale (AMC). Strategia de Implementare a acestor proiecte din scenariul ales (EES) a modificat ierarhizarea în cazul unor proiecte.

Cum s-a schimbat topul

Astfel, Strategia de Implementare stabileşte o prioritizare a proiectelor destul de diferită faţă de scenariul recomandat în Master Plan. Pe primul loc la autostrăzi regăsim tronsonul de autostrada Bacău - Paşcani (82,85 puncte) şi pe locul doi Sibiu - Piteşti (82,22 puncte). Pe locul trei apare autostrada Comarnic Braşov (77,80 puncte), deşi în scenariul EES din Master Plan, tronsonul este clasat pe locul 10 din 12 cu un punctaj de 47,80. Pe patru apare autostrada de la Iaşi (Ungheni) până la Târgu Neamţ (72,15 puncte), iar pe locul cinci apare clasată autostrada Braşov - Bacău (69,78 puncte). Autostrada Braşov - Bacău - apărută ca de nicăieri în ultimii ani pe agenda autorităţilor de la transporturi, după cum subliniază hotnews.ro - apare în Master Plan, în scenariul recomandat (EES), tocmai pe ultimul loc, cu un punctaj de doar 39,78.
 În ce priveşte întreg clasamentul autostrăzilor din Strategia de Implementare, se poate observa că sunt câteva situaţii în care principiul continuităţii unui traseu pare că nu este respectat. Astfel, autostrada Iaşi – Târgu Neamţ apare pe locul 4, în timp ce continuarea până la Târgu Mureş vine abia pe locul 10.

Susţinerea politică locală, menţionată explicit în memorandum

În cadrul memorandumului se detaliază ca "din motive practice cum ar fi maturitatea proiectelor (ce include influenţa unor factori cum ar fi disponibilitatea Studiilor de Fezabilitate, studiile de mediu, susţinerea politică naţională şi locală) dar şi disponibilitatea fondurilor (cum ar fi fondul de coeziune, care este alocat, conform recomandărilor CE, doar pentru proiectele localizate pe reţeaua TEN-T centrală) strategia de implementare poate include o altă ordine a proiectelor". Surse apropiate situaţiei au explicat pentru hotnews.ro că pentru a se obţine Strategia de Implementare, s-au aplicat o serie de factori de ajustare proiectelor din scenariul EES, precum continuitatea unui coridor (adică implementarea proiectelor de pe aceeaşi rută în acelaşi timp, să nu rămână "goluri"pe traseu). Chiar şi aşa, varianta actuală şi scenariile reieşite vor mai fi retestate în perioada următoare, Strategia de Implementare putând suferi modificări în ceea ce priveşte prioritizarea proiectelor, au precizat sursele amintite. În plus, odată cu aceste modificări se va definitiva şi componentă care stabileşte perioadele exacte pentru implementare în cadrul proiectelor din Master Plan. Cu alte cuvinte, deşi Strategia de Implementare şi prioritizarea proiectelor a fost aprobată miercuri în Guvern prin Memorandum, aceasta încă mai poate suferi modificări până când Ministerul Transporturilor o va prezenta, împreună cu MPGT-ul la Comisia Europeană.



 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri