vineri, 29.03.2024
Tronsonul de autostradă de la Paşcani la Bacău a obţinut cel mai bun punctaj în Strategia de Implementare făcută publică de Ministerul Transporturilor, document care modifică priorităţile prevăzute în Master Plan. Tronsonul de la Ungheni la Târgu Neamţ apare pe locul patru, dar continuare peste munţi (Târgu Neamţ – Târgu Mureş) apare în coada "clasamentului".
Ministerul Transporturilor a făcut publice ieri cele două documente cheie ale strategiei României privind investiţiile publice în transporturi pentru următorii 15 ani: Memorandumul care aprobă Master Planul General de Transport (MPGT) şi Strategia de Implementare, documentul care stabileşte prioritizarea proiectelor. În ceea ce priveşte componenta rutieră, în Memorandum este prezentat scenariul reieşit în urma analizelor, cu o ierarhizare pe bază de punctaj pentru cele 12 proiecte de autostrăzi şi 18 proiecte de drum expres. În Strategia de Implementare, însă, oridinea de prioritizare este alta, iar punctajele proiectelor au fost modificate pentru a ajusta scenariul pentru implementare. Potrivit hotnews.ro, partea din Strategia de Implementare care stabileşte modelul financiar pentru fiecare proiect încă este în elaborare şi va fi finalizată în perioadă ce urmează.
Master Planul a stabilit un scenariu recomandat cu proiecte ierarhizate după nişte punctaje. Strategia de Implementare a fost ajustată, iar prioritizarea proiectelor a fost alta.
Aşadar, în MPGT, consultantul AECOM a identificat un scenariu care se bazează pe Sustenabilitate Economică (ES) şi un al doilea scenariu care se bazează pe sustenabilitate economică şi de mediu (EES). În urma comparaţiilor celor două scenarii în MPGT, se arată ca scenariul EES care implică şi componentă de mediu este cel mai indicat pentru România în vederea implementării pentru viitor.
În această variantă a scenariului EES, varianta finală a Master Planului propune o ierarhizare în funcţie de un punctaj calculat pentru fiecare proiect ca urmare a unei Analize Multi-Criteriale (AMC). Strategia de Implementare a acestor proiecte din scenariul ales (EES) a modificat ierarhizarea în cazul unor proiecte.
Astfel, Strategia de Implementare stabileşte o prioritizare a proiectelor destul de diferită faţă de scenariul recomandat în Master Plan. Pe primul loc la autostrăzi regăsim tronsonul de autostrada Bacău - Paşcani (82,85 puncte) şi pe locul doi Sibiu - Piteşti (82,22 puncte). Pe locul trei apare autostrada Comarnic Braşov (77,80 puncte), deşi în scenariul EES din Master Plan, tronsonul este clasat pe locul 10 din 12 cu un punctaj de 47,80. Pe patru apare autostrada de la Iaşi (Ungheni) până la Târgu Neamţ (72,15 puncte), iar pe locul cinci apare clasată autostrada Braşov - Bacău (69,78 puncte). Autostrada Braşov - Bacău - apărută ca de nicăieri în ultimii ani pe agenda autorităţilor de la transporturi, după cum subliniază hotnews.ro - apare în Master Plan, în scenariul recomandat (EES), tocmai pe ultimul loc, cu un punctaj de doar 39,78.
În ce priveşte întreg clasamentul autostrăzilor din Strategia de Implementare, se poate observa că sunt câteva situaţii în care principiul continuităţii unui traseu pare că nu este respectat. Astfel, autostrada Iaşi – Târgu Neamţ apare pe locul 4, în timp ce continuarea până la Târgu Mureş vine abia pe locul 10.
În cadrul memorandumului se detaliază ca "din motive practice cum ar fi maturitatea proiectelor (ce include influenţa unor factori cum ar fi disponibilitatea Studiilor de Fezabilitate, studiile de mediu, susţinerea politică naţională şi locală) dar şi disponibilitatea fondurilor (cum ar fi fondul de coeziune, care este alocat, conform recomandărilor CE, doar pentru proiectele localizate pe reţeaua TEN-T centrală) strategia de implementare poate include o altă ordine a proiectelor". Surse apropiate situaţiei au explicat pentru hotnews.ro că pentru a se obţine Strategia de Implementare, s-au aplicat o serie de factori de ajustare proiectelor din scenariul EES, precum continuitatea unui coridor (adică implementarea proiectelor de pe aceeaşi rută în acelaşi timp, să nu rămână "goluri"pe traseu). Chiar şi aşa, varianta actuală şi scenariile reieşite vor mai fi retestate în perioada următoare, Strategia de Implementare putând suferi modificări în ceea ce priveşte prioritizarea proiectelor, au precizat sursele amintite. În plus, odată cu aceste modificări se va definitiva şi componentă care stabileşte perioadele exacte pentru implementare în cadrul proiectelor din Master Plan. Cu alte cuvinte, deşi Strategia de Implementare şi prioritizarea proiectelor a fost aprobată miercuri în Guvern prin Memorandum, aceasta încă mai poate suferi modificări până când Ministerul Transporturilor o va prezenta, împreună cu MPGT-ul la Comisia Europeană.
Cuvinte cheie: + autostrada, iasi, pascani, targu mures
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |