Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Cum mi-a fost distrus un text despre Iaşi - Capitală Culturală Europeană

GALERIE
Pavel Lucescu
  • Pavel Lucescu
- +

Când nouă din zece oameni îţi spun că ceva nu-i tocmai în regulă cu tine, e mult mai probabil ca problema să fie la tine şi nu la ei. Şi în niciun caz nu-i numeşti primitivi, impostori şi huligani.

Dacă n-aţi văzut, vă povestesc eu. Pentru că, uneori, detaliile urlă de semnificaţii. Avem în faţa ochilor o sală imensă, somptuoasă. Mărginită pe toate cele patru laturi de mese lipite care formează un dreptunghi cu un mare gol în mijloc, încăperea te trimite cu gândul la o sală de conferinţe, ceea ce şi este. Pe centrul laturii principale (un fel de prezidiu), tronează un personaj care în mod evident este şeful. În stânga lui stă încă un personaj, iar restul locurilor disponibile pe această latură, cel puţin şase, lăsate libere. Ceilalţi prezenţi în sală ocupă, lipiţi unul de altul, flancurile laterale.

Pesemne că, îţi zici în sinea ta, cele două personaje din capul mesei, izolate şi bine puse în evidenţă, sunt şi singurele care contează.

Aranjamentul te trimite automat către o simbolistică a puterii oficiale, a ierarhiei clare, a autorităţii nediscutabile. Suntem aici - par să transmită prin poziţia lor cei doi din capul mesei - pentru a fi ascultaţi, iar voi, ceilalţi, sunteţi aici pentu a asculta ce avem de spus. Ei bine, n-a fost aşa.

Personajul principal în acţiunea care avea să se desfăşoare în acea sală nu era niciunul dintre cei doi. Era un al treilea, domnul Florin Cîntic, aşezat mai modest în capătul flancului stâng, iar motivul pentru care se afla acolo n-avea nicio legătură cu ideea de putere, de distanţăşi izolare, de ierarhie oficială. Ba dimpotrivă. Era despre comunicare şi dezbatere, despre culturăşi spiritualitate, despre diversitate şi deschidere, despre participare şi cooperare. Era despre conceptul de viitor al Iaşului ca posibilăşi dorită Capitală Culturală Europeană în 2021 pe care domnul Cîntic l-a prezentat acolo în premieră. Întâmplarea a avut loc săptămâna trecută în sala de consiliu a Primăriei ieşene, personajul din capul mesei era, evident, primarul oraşului, domnul Gheorghe Nichita, iar cel din stânga sa, directorul Fundaţiei Iaşi - Capitala Culturală Europeană, domnul Dan Doboş. (O previzibilă jenă sau poate doar urmare a unei atenţionări subtile l-a determinat pe primar, după un anumit timp, s-o invite alături, în acest atât de exclusivist prezidiu, şi pe doamna Camelia Gavrilă, şeful Inspectoratului şcolar Judeţean.)

Mă-ndoiesc că scenografia pe care am descris-o mai sus ar fi fost neapărat premeditată. Ăsta e obiceiul casei, la Iaşi şi aproape oriunde prin ţară. Şeful stă mereu în capul mesei, iar supuşii la o distanţă respectuoasă. Dar, în cazul de faţă, era de preferat totuşi un mic rabat de la această medievală tradiţie. Ce-ar fi fost dacă amfitrionul acestei adunări, primarul Nichita, ar fi ales conştient, având în vedere miza acţiunii, să transmităşi un altfel de mesaj decât cel de putere distantăşi autosuficientă? Ar fi fost interesant.

Dar nimic nu pare să fie întâmplător.

Am citit textul de ieri semnat de Florin Cîntic, publicat aici, în aceeaşi pagină cu textul de faţă, dedicat aceluiaşi subiect, intitulat "Switch on". Pe lângă faptul lăudabil că ne explică mai bine conceptul din spatele campaniei pentru câştigarea de către Iaşi a titlului de Capitală Culturală Europeană, domnia sa ne mai dezvăluie, în subsidiar, şi altceva. Şi anume că mentalitatea şi stilul de lucru al celor ce gestionează campania de care vorbim, domnia sa fiind în fruntea lor, sunt perfect congruente cu mesajul pe care ni l-a transmis, indirect, şi modul în care a fost pus în scenă evenimentul de la Primărie descris la început. Pe scurt, un mesaj de aroganţă inabil camuflată într-un limbaj fals-condescendent, dublat de un refuz nevrotic de a accepta vreo critică.

Să explic un pic.

După ce a prezentat, săptămâna trecută, logo-ul şi conceptul campaniei pentru câştigarea titlului de Capitală Culturală Europeană (e vorba de acea imagine stilizată a Cronosului şi de acel concept sintetizat în formula "Interfaţa răsăriteană a culturii europene"), mediul on-line a fost invadat literalmente de cele mai diverse şi mai vehemente critici. Multe dintre ele argumentate decent şi profesional. Din zecile de reacţii pe care le-am putut înregistra doar în prima zi, nu cred să fi fost măcar unu la sută dintre ele favorabile. Iar când 9 din 10 oameni îţi spun că ceva nu-i în regulă cu tine, e mult mai probabil ca problema să fie la tine şi nu la ei. Cum le răspunde domnul Cîntic?

Păi, domnia sa vede în această avalanşă de critici nici mai mult, nici mai puţin decât, citez, "reflexul primitiv al cârtelii bârfitoare, al imposturii oţărâte, al veninului interesat sau al huliganismului electoral care animă, inevitabil, orice dezbatere publică de acest fel, fie ea purtată în agora sau la mahala". Dar domnul Cîntic nu se opreşte aici, pentru că, "oţărât" deja, domnia sa aruncă la sfârşitul textului publicat ieri şi o ironie la limita batjocurii. Citez din nou: "Promitem să ataşăm, cât de curând, şi un manual de interpretare a logo-ului şi, dacă cererea va fi mare, poate angajăm şi un logoped!"

No comment. Switch off.

P.S.- Mărturisesc că, înainte de fi a citit articolul de ieri semnat de domnul Cîntic, eram pregătit să scriu un cu totul alt text decât cel de faţă. Unul în care urma să argumentez în favoarea conceptului prezentat de domnia sa, cu toată rezerva pe care o am şi eu în legătură cu acea formulare greoaie şi stearpă ("interfaţa răsăriteană a culturii europene") şi cu ideea logo-ului cronotic. Şi urma să mai motivez şi de ce cred eu că Iaşul chiar are prima şansă de a obţine titlul de Capitală Culturală Europeană, în detrimentul Clujului şi al Timişoarei, singurii alţi doi competitori care, după părerea mea, contează cu adevărat în această cursă. N-a fost să fie, dar va fi, sper, într-un viitor apropiat. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri