vineri, 29.03.2024
Dintre aeroporturile europene monitorizate de Anna.aero, cel ieşean a înregistrat cea mai mare creştere a traficului de pasageri în ultimul an, de la 381 de mii - în 2015, la peste 881 de mii - în 2016.
Menţionez că din considerente tehnice am exclus din analiză aeroporturile Federaţiei Ruse, ale statelor caucaziene şi Turciei. Procentual vorbind, creşterea a fost de aproape 134%. Din această perspectivă, următoarele aeroporturi sunt: Ostende (Belgia) şi Palanga (Lituania), ambele cu o creştere de cca. 60%, dar cu un trafic mult inferior aeroportului ieşean. Dacă ne raportăm la Europa de Est, ecartul este şi mai mare: pe locul secund, cu o creştere de 42%, se situează aeroportul din Lublin (Polonia), iar pe al III-lea se situează aeroportul ce deserveşte metropola ucrainiană Harkiv, cu un plus de aproape 35% (din perspectiva traficului, ambele aeroporturi sunt inferioare).
Din punctul de vedere al ierarhiei, aeroportul din Iaşi a avut un impresionant salt de 50 de locuri la nivelul european (prima poziţie), de la locul 242 - în 2015, la 192 - în 2016.
Orizontul de creştere pe 2016 a fost realizat în mare parte către finalul anului 2015, după introducerea în toamnă a 6 curse, majoritatea operate de companiile low-cost, dar şi în anul 2016, prin introducerea a numeroase rute externe şi interne, inclusiv către aeroporturile secundare ale României de la Cluj, Timişoara sau Oradea. Aportul suplimentar al relaţiilor, ce nu au funcţionat pe tot parcursul anului 2016, precum şi introducerea unor curse noi (Berlin-Tegel, Valencia şi Constanţa) se vor reflecta şi în creşterea traficului pentru anul în curs (estimările sunt de 1,2 milioane pasageri).
De la apariţia curselor internaţionale pe aeroporturile secundare ale regiunii noastre, niciodată aeroportul din Iaşi nu s-a clasat mai bine atât în diversele topuri pe care le-am putea imagina, cât şi în privinţa geografiei relaţiilor reticulare cu exteriorul provinciei, dar şi cu interiorul acesteia. Dacă în privinţa relaţiilor externe ne putem documenta într-o manieră facilă pe net, nu la fel de accesibilă este descifrarea relaţiilor aeroportului cu teritoriul deservit. Prin intermediul unui model de interacţiune spaţială, estimăm că în 2016 aeroportul ieşean a devenit pentru prima dată în istorie cel mai important aeroport pentru locuitorii Regiunii de devoltare Nord-Est, care-l accesează într-o manieră directă, devansând Otopeniul. Din cei peste 1,9 milioane pasageri calculaţi pentru regiunea noastră, aproape 45% utilizează aeroportul ieşean. Următoarele în ierarhie sunt aeroporturile din Bucureşti (32%), Bacău (19%), Suceava şi Cluj.
Motivaţia alegerii acestui subiect nu e enumerarea performanţelor aeroportului ieşean, ci anunţul, mai întâi, online şi apoi în media clasică, conform căruia TAROM renunţă la rutele de la Iaşi către Roma, Bologna şi Torino, ultima relaţie transformându-se într-una sezonieră. Acest anunţ a generat un mic război pe Facebook, purtat sub umbrela unui pesimism (încă!) gratuit, între unii care consideră că au fost scoase nişte curse electorale (fals) şi alţii, care dau vina pe noul management din epoca post-Bodea (nu se confirmă!). E uşor să demontăm calitatea de curse electorale, privind înapoi fără mânie, pentru că ruta TAROM spre Roma exista încă de la finalul lui 2012, iar rutele spre Bologna şi Torino, deservite de acelaşi operator, au fost înfiinţate în 2013.
Nici pe noul management nu putem da (încă) vina, pentru că avem alte explicaţii mai la îndemână. Lăsând la o parte problemele companiei TAROM, explicaţia e mai degrabă în ograda clientelei. Clienţii sunt indivizi raţionali, mai ales că majoritatea traficului pe aceste rute e unul de factură etnică, iar pentru această categorie de pasageri, cel mai adesea, costul deplasării e mai important decât timpul de parcurs. De ce să cheltuieşti mai mult, când relaţiile spre Roma şi Bologna sunt operate şi de alte două companii low-cost. E valabil raţionamentul şi pentru relaţia spre Torino operată de o companie low-cost la Bacău cu o frecvenţă de 4-5 curse/ săptămână.
Momentan nu trebuie să ne facem griji! Aeroportul din Iaşi e unul matur şi funcţionează conform legilor pieţei. Au mai fost desfiinţate curse, unele fără concurenţă, dar pe o piaţă aeroportuară imatură încă: Budapesta sau Dublin şi o alta, cea spre Istanbul (în mai, anul trecut), din păcate, în plin boom al traficului. Cursa spre Bergamo, operată de TAROM, a dispărut datorită concurenţei unei legături low-cost. Dacă în toamna anului 2015 îmi exprimam îngrijorarea în seria 25 octombrie - un nou efect Bergamo cu privire la soarta curselor de linie concurate de cele low-cost şi priveam, într-o manieră mai pesimistă decât era cazul, soarta relaţiilor aeroportuare ieşene, acum, când evoluţia a devenit una organică, sunt ceva mai optimist.
Asta nu însemnă că poziţia aeroportului nu se poate degrada, într-o piaţă regională aeroportuară din ce în ce mai aglomerată. Ce ar potenţa aeroportul ieşean? Deschiderea de noi rute, în opinia mea, devine pentru prima dată în ultimii ani o chestiune secundară. Mai importante mi se par acum: creşterea frecvenţelor curselor existente, investiţiile în infrastructura aeroportuară propriu-zisă, deschiderea unei legături noi cu oraşul, adaptată la traficul actual al aeroportului, implementarea proiectului cargo ori, de ce nu, curse regulate între principalele oraşe moldovene şi aeroportul ieşean. Aş mai adăuga o chestiune pe care mulţi dintre noi tindem să o ignorăm, şi anume: continuarea maketingului aeroportuar ieşean, în care a excelat echipa condusă de domnul Marius Bodea. Oricum, bula de creştere a trecut, iar aeroportul ieşean se află într-o etapă de evoluţie organică. Rămâne doar ca următoarea echipă să gestioneze eficient aeroportul.
George Ţurcănaşu este lector doctor la Departamentul Geografie din cadrul Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |