Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Cei mai mulţi dintre aceştia provin din zona metropolitană. Peste 15% dintre angajaţii din municipiu sunt navetişti.
Aproape 18.000 de angajaţi fac zilnic naveta în municipiul Iaşi dinspre comunele limitrofe. Cei mai mulţi dintre aceştia provin din comunele Holboca, Tomeşti, Ciurea, Miroslava şi Valea Lupului. Informaţia apare, în premieră, în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU), document care urmează să fie aprobat în prima parte a acestui an.
„Expansiunea municipiului Iaşi către comunele limitrofe, precum şi dezvoltarea spaţială a întregii Zonei Metropolitane Iaşi, sunt strâns legate de rolul de centru economic, polarizator al forţei de muncă din regiune şi de accesibilitatea şi sistemul de transport, care sprijină navetismul“, se precizează în SIDU, document întocmit de firma Gea Strategy & Consulting, la comanda Primăriei Iaşi.
Compania citează Institutul Naţional de Statistică (INS) şi afirmă că datele sunt valabile la nivelul anului 2015. Rezultatele recesământului din 2011 au arătat că în toate localităţile judeţului Iaşi existau 36.528 de navetişti. La aceştia se adaugă alţi 9.499 de ieşeni care aveau locul de muncă în alt judeţ, în timp ce 15.938 de persoane au declarat că au jobul în străinătate.
65% dintre navetişti provin din cinci comune
În fiecare dimineaţă, trei intrări importante în oraş au un trafic peste medie şi, de cele mai multe ori, în aceste zone se creează cozi întinse: Bucium, Păcurari şi CUG-Nicolina. O explicaţie pentru afluxul de maşini constă şi în numărul mare de navetişti care provin dinspre comunele limitrofe.
În total, în SIDU se arată că există 17.784 de persoane care fac naveta zilnic spre municipiul Iaşi dinspre 15 comune ale Zonei Metropolitane. Dintre aceştia, 11.469 de angajaţi sunt din cinci comune: Holboca (2.962 persoane), Tomeşti (2.674), Ciurea (2.256), Miroslava (2.117) şi Valea Lupului (1.460), unele zone ale acestor comune fiind legate de municipiul Iaşi şi prin linii de transport public în comun (autobuze sau tramvaie).
Un număr mare de navetişti se deplasează şi dinspre Bârnova (1.315) şi Popricani (1.089). Comunele unde sunt mai puţine persoane care lucrează la Iaşi sunt Rediu (931), Leţcani (753), Aroneanu (603), Comarna (492), Ungheni (453), Schitu Duca (272), Prisăcani (221) şi Ţuţora (186).
Leţcaniul şi Miroslava au mai mulţi angajaţi în localitate faţă de navetişti
Dintre cele 15 comune, Leţcaniul şi Miroslava sunt singurele care au număr mai mare de angajaţi pe raza localităţilor componente faţă de numărul navetiştilor care au job la Iaşi. În cele două comune există angajatori importanţi precum Delphi şi Lear, unde fac naveta, în principal, locuitori ai municipiului Iaşi. Astfel, potrivit datelor INS, numărul mediu al angajaţilor în Miroslava era în 2015 de 2.641 persoane, iar în Leţcani de 1.573 de salariaţi. În toate cele 15 comune menţionate mai sus figurau 6.896 de angajaţi în 2015, în contextul în care alţi 17.784 de persoane fac naveta. Municipiul Iaşi a înregistrat, în 2015, un număr mediu de 113.978 de angajaţi, astfel că numărul navetiştilor reprezintă 15,6% din totalul populaţiei active.
Valea Lupului, pe primul loc la dezvoltarea de zone rezidenţiale
Experţii contractaţi de Primărie au arătat că muncipiul Iaşi se confruntă, începând cu anul 1990, cu un „fenomen de expansiune constant“.
„Cele mai intense extinderi ale fondului construit au apărut în partea de vest, sud-vest şi nord-vest, fiind susţinute de principalele axe de transport rutier: şoseaua Păcurari şi drumul european E58, şoseaua Nicolina şi drumul judeţean 248, şoseaua Voineşti şi drumul judeţean 248 A, respectiv şoseaua Rediu şi drumul judeţean 282. De-a lungul acestor axe principale care asigură legătura teritoriului metropolitan cu municipiul Iaşi s-au identificat acele aşezări a căror suprafaţă construită s-a mărit datorită dezvoltărilor rezidenţiale“, spun experţii Gea Strategy & Consulting.
Pentru perioada 1990 - 2016, aceştia au precizat că cea mai mare dinamică în construirea de locuinţe a fost în Valea Lupului (75,55%), urmată de Miroslava (56,37%), Rediu (22,02%), Popricani (18,05%), Bârnova (18,03%) şi Ciurea (15,17%).
„În cazul acestor extinderi de fond construit vorbim despre un caracter rezidenţial dispersat în teritoriu, cu o slabă intensitate de utilizare a terenurilor, monofuncţionale, cu densităţi foarte scăzute de sub 30 locuitori/ha“, se menţionează în SIDU.
Experţii au adăugat că acest mod de extindere a creat dependenţa locuitorilor de propriile autoturisme pentru a se deplasa în oraşul Iaşi.
Cuvinte cheie: + navetiști iași, cozi mașini, trafic
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |