Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Pretenţii europene de secolul 21, realităţi de ev mediu. Dintre cei 1.035 km de drumuri judeţene din Iaşi, circa 75, adică o cincisprezecime, nu au nici măcar o piatră pe ele, fiind pur şi simplu de pământ. Practic, vezi două dâre, ca două cărări: urmele roţilor de căruţă, sau V-urile anvelopelor de tractor, cu iarbă între ele. Ori, în cel mai rău caz, dacă drumul urcă sau coboară, vezi şanţul săpat de apa ploilor. Bornele kilometrice alb-albastre te asigură că nu te-ai rătăcit: eşti pe un drum judeţean. Adică, potrivit scriptelor oficiale, adică normativelor Guvernului şi Ministerului Transporturilor, ar trebui să fim pe un drum de 6-8 metri lăţime, cu o grosime a stratului de balast de 30 de centimetri, apoi un strat de piatră spartă de cel puţin 25 cm, iar deasupra acestora, un asfalt gros de minim 14 cm.
Lăţimea standard a platformei unui drum judeţean este cuprinsă între 8 şi 9 metri, din care partea carosabilă are 6-7 metri. Valorile maxime corespund unui trafic intens. Lăţimea e doar un parametru al unui drum, dar, alături de îmbrăcăminte, este cel mai vizibil. Evident, la o asemenea lăţime, este vorba de două benzi, câte una pe sens. Totuşi, unul dintre ultimele drumuri judeţene modernizate parţial are pe o distanţă de aproximativ un kilometru o singură bandă, cu o lăţime de patru metri. Este vorba de DJ 248D, care trece prin Păun şi Tomeşti, legând astfel două drumuri naţionale, 24 şi 28. La capătul localităţii Tomeşti, asfaltul dispare şi drumul continuă direct pe pământ încă doi kilometri greu practicabili - dintre care 800 de metri prin pădure - până aproape de Păun. Tocmai pădurea împiedică pentru moment continuarea lucrărilor. Însă preşedintele CJ e optimist şi spune că, în ciuda problemelor de ordin birocratic şi ecologic, peste un an se va putea circula pe aici.
Ploaia strică treaba
În judeţul Iaşi sunt aproximativ 75 km de drumuri judeţene de pământ. Cel mai „norocos“ segment, de aproximativ 2 km, este cel dintre satele Cuza Vodă (comuna Ipatele) şi Tungujei (comuna Ţibăneşti). Distanţa poate fi parcursă cu un autoturism, dacă nu plouă.
Traseul mai degrabă off-road face parte din cel mai mare proiect de modernizare a unor căi de acces aprobat pentru judeţul Iaşi prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală. Este vorba de Drumul Judeţean 246, pe porţiunea dintre limita cu judeţul Vaslui, respectiv satul Tufeştii de Sus (comuna Scânteia), pe ruta Scânteia-Şcheia-Drăguşeni-Ipatele-Ţibăneşti, pe o distanţă de 36 de kilometri. Cea mai mare parte a drumului este de piatră. Sunt şi câteva porţiuni asfaltate, dar numai cea din satul Ipatele este lipsită de gropi.
Întreg proiectul de modernizare este evaluat la aproape 66 de milioane de lei, iar lucrările vor începe cel mai devreme anul viitor. În mod ironic şi frustrant totodată, în DJ 246, pietruit în cea mai mare parte, dau mai multe drumuri comunale, recent asfaltate. Asta, pentru că programul european de modernizare a acestor căi secundare a putut fi accesat mai repede chiar de către primăriile comunelor.
La Ungheni, de exemplu, tocmai a fost finalizată modernizarea a peste 6 km de drumuri de exploataţie agricolă, care şerpuiesc pe câmp, în timp ce drumurile judeţene 249 şi 249A, care străbat localităţile Bosia şi Ungheni, sunt distruse. În acest caz, administraţia locală şi CJ au recurs la artificii precum declasarea DJ-urilor la drumuri comunale şi apoi la revenirea lor în categoria drumurilor judeţene, în speranţa obţinerii mai rapide a unor fonduri europene. Fără rezultat, până acum.
Trei milioane pentru pietruirea a 30 km de drum
Până la modernizarea sectoarelor de drum de pământ, Direcţia Judeţeană de Administrare a Drumurilor şi Podurilor efectuează lucrări de întreţinere. În ultima şedinţă a Consiliului Judeţean a fost reconfirmată lista sectoarelor de drum de pământ care vor primi un strat de piatră în cadrul programului de reparaţii curente.
„Aceasta se face în două etape: 200 mc de piatră spartă vor fi împrăştiate acum, în toamnă, şi încă 200 mc la primăvară“, ne-a explicat Sorin Babliuc, directorul DJADP, primul tratament care se aplică drumurilor de pământ în vederea modernizării lor ulterioare.
„Pietruirea unui drum costă 100.000 de lei/km, iar fondurile de care dispunem se ridică la suma de 3 milioane de lei“, a mai spus şeful DJADP.
Anul acesta, vor fi scoase astfel din noroaie aproximativ 30 km de drumuri judeţene de pământ: DJ 207A, de la limita cu judeţul Neamţ şi până în Storneşti-Bocniţa (în total, 4 km); DJ 281B, între Coarnele Caprei şi Boroşoaia (6 km); pe DJ 282 D, între Potângeni şi Româneşti (5 km); DJ 208G, pe două porţiuni, între limita judeţului Neamţ şi Hălăuceşti-Luncaşi (7 km), respectiv Kogălniceni-Movileni-Criveşti (6 km). Până la asfaltarea lor mai e însă drum lung.
Cum trebuie să arate, potrivit legii, un drum judeţean?
- lăţime de 8 metri, asfalt gros de 14 cm
Potrivit normativelor legale în vigoare, drumurile judeţene pot fi, în funcţie de nivelul traficului suportat, din clasa tehnic III, IV, sau V. Clasa de trafic foarte greu, de exemplu, are un nivel de trafic de 1,0-3,0 m.o.s. (milioane osii standard - 11.5 tone).
Ca şi caracteristici, indiferent de trafic, un drum judeţean trebuie să îndeplinească următoarele standarde:
Constructiv, un drum judeţean adus la standardele actuale trebuie să aibă următoarele lucrări la structura rutieră:
Se poate şi mai rău: drumuri naţionale de pământ
Dacă, în judeţul Iaşi, sunt 75 km de drumuri judeţene din pământ, unele având porţiuni impracticabile, în ţară încă mai există sectoare de drum naţional de pământ. Până în această vară, când a fost pietruit de Regionala de Drumuri şi Poduri Iaşi, cel mai apropiat era DN 24C (care trece prin Popricani), ce face legătura între localităţile botoşănene Manoleasa şi Rădăuţi Prut (41 km). Alte sectoare de drum naţional aflate într-o stare asemănătoare sunt pe DN 5A Mironeşti-Izvoarele (jud. Giurgiu), pe DN 2N Bogza-Mărtineşti (jud. Vrancea) şi pe DN 7D Câineni-Curtea de Argeş. Spre deosebire de drumurile judeţene, în toate aceste cazuri rovinieta e obligatorie.
Cuvinte cheie: + drumuri județene de pământ, iași, noroi, asfalt
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |