Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Între două pastile

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Între două pastile este un spectacol multimedia documentar, cu un punct de plecare autobiografic. Dacă în prima parte fenomenul depresiei în rândul tinerilor este analizat prin intermediul unor fragmente de interviu, punctând anumite idei (cum ar fi ignoranţa majorităţii şi ideile preconcepute atunci când persoanele suferind de depresie sunt etichetate şi stigmatizate de familie sau anturaj), cea de-a doua ia forma unui studiu de caz puternic dramatizat.

Scoţând în evidenţă mărturii venind dinspre tineri care s-au confruntat cu depresia, spectacolul însumează perspectivele acestora, care conduc înspre încercarea de a schimba modul în care este perceput fenomenul în România. Ceea ce e foarte important de reţinut e că depresia şi necesitatea de a depinde de medicamente pentru o anumită perioadă de timp sunt văzute ca fiind o ruşine atât de oameni consideraţi inteligenţi sau cu o poziţie deloc de neglijat într-o societate dominată de control, cât şi de ignoranţi. În al doilea rând, mentalitatea din România pune accent pe nevoile de bază ale tânărului (haine, alimente etc.), fără a accepta că problemele survin din faptul că nevoile superioare nu sunt satisfăcute (siguranţă, stimă de sine, culturale etc.).

Prima parte este un documentar realizat cu mijloace video performante, cu imagini filmate în mod realist peste care se suprapun imagini generate sau prelucrate pe computer, făcând apel la un fond sonor care menţine vie atenţia spectatorilor şi căutând să transpună ideea de documentar pe o tema de maximă actualitate şi de maxim interes (în paralel, tema este mult abordată prin documentare TV obişnuite) în spectacol. Graniţa este fragilă, astfel că sunt introduse imaginile modificate şi augmentate (scenografia video de tip augmented reality, dar şi live) pentru a putea realiza trecerea între şi suprapunerea dintre documentar şi spectacol propriu-zis.

Cea de-a doua parte are o structură diferită de prima, aducând în scenă un performer şi o cameră de filmat, dublând astfel realitatea virtuală reprezentată de imaginea de pe peretele din background şi creând un tampon între lumea imaginii (care avusese până atunci impact direct asupra spectatorului) şi lumea spectatorului. Camera de filmat şi protagonistul spun o poveste inspirată de realitate, de experienţele unor persoane care au suferit de depresie. Dar, cu toate acestea, au un rol foarte bine determinat în structura documentarului multimedia. Aduc un plus de dramatism şi dezvăluie mirajul imaginii şi al virtualului prin care experienţele subiective din prima parte au fost învăluite şi redate spectatorului. Intenţia organizatorilor este aceea de a nu lucra cu realitatea pură, ci de a o îmbrăca prin intermediul tehnicilor audiovideo şi de a crea astfel efecte mai puternice decât ar fi putut să o facă realitatea brută.

Depresia este personificată, luând chipul tuturor femeilor care l-au părăsit pe protagonist de-a lungul timpului (mama, iubita Ana, psihologul şcolii). Mult valorificata imagine a morţii este înlocuită în acest spectacol printr-un personaj diferit (se face apel la dramatizarea de tip digital şi la imagini 3D). Având performerul în faţă şi un actor digital, dublaţi de imagini în mişcare (mişcarea personajului este preluată şi imprimată imaginii). Spectatorii unui asemenea tip de spectacol, pe cât de rar, pe atât de necesar, nu pot fi altfel decât captivaţi, devenind empatici cu subiectul exprimat prin tehnică de top, cu atât mai mult cu cât am certitudinea că o experienţă personală anterioară din viaţa lor ori a celor apropiaţi i-a atras în auditoriu de la început. Există şi clişee cinematografice (filmul dinaintea sinuciderii din cauza depresiei) sau din spectacole în general (proiectarea unor imagini din sală, spectatorul care se vede pe sine în spectacol) care, din punctul meu de vedere, sunt date în vileag şi neutralizate prin prezenţa camerei de filmat în scenă. Proiecţiile şi interacţiunea în timp real, în schimb, sunt de preferat simulărilor filmate în prealabil.

Dincolo de caracterul realist al mesajului ori de ineditul tehnicii, jocul performerului şi al actorului digital reprezintă prestaţii exagerate. Din nevoia de a propune spectatorului niveluri de realitate, nici actorie propriu-zisă şi nici simplă filmare, între care imaginaţia acestuia să poată jongla. Tot din nevoia de a lucra cu niveluri de realitate scenică sau virtuală diferite, sunt folosite efectele speciale, cum ar fi introducerea unei capturi cu mişcarea performerului în imaginea cu spectatorii, motion tracking. Efectele video vintage din partea de final transformă imaginile, odată cu capturile cu spectatorii, în arhive. Acestea conduc înspre ideea de mărturisire a unor evenimente la care aceştia au participat în prezent, la cea de fenomen sau subiect de mare actualitate sau la cea de menţinere a subiectului într-o arhivă vie.

(Între două pastile, un spectacol de Cinty Ionescu - documentare, video design, regie, sound design: Sorin Păun Randomform, dramatizare: Maria Manolescu, performer: Marian Olteanu, actor digital: Letiţia Vlădescu, live AR: Dan Făcăeru, scenografie AR: Ciprian Făcăeru, mişcare scenică: Andreea Duţă, 10 august, MNAC Bucureşti)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri