vineri, 29.03.2024
Spectacolul are ca punct de plecare romanul omonim al lui Vladimir Nabokov. Momentul punerii în scenă este foarte bine corelat cu motivele principale ale romanului şi cu prezentul. Dacă la data apariţiei, Invitaţie la eşafod anticipa experienţele totalitare marcante ale secolului al XX-lea, acum poate fi receptat ca un produs cultural, de o incontestabilă valoare estetică, dar care nu trezeşte nici o emoţie.
Având deja exerciţiul lucrului cu absurdul din opera lui Franz Kafka, regizorul Ion Sapdaru construieşte o lume de clovn, pe modelul ”toată lumea contra unuia singur”, într-un spaţiu teatral de un grotesc ireversibil, asociind condamnarea din Procesul şi decapitarea din Invitaţie la eşafod. Deşi Nabokov însuşi a susţinut că scrierile lui Kafka nu îi sunt familiare, Sapdaru scoate în evidenţă, prin propriul parcurs scenic, o dezvoltare ornamentală a geometriei kafkiene.
Prin acelaşi spaţiu al celulei de închisoare (elementul central al decorului, la care se adaugă backgroundul şi lateralele) se frăsuie personajul principal, Cincinnat C., şi se perindă personajul colectiv simbolic (societatea). Pentru a stabili prăpastia dintre protagonist şi ceilalţi, intervin două registre diferite ale jocului actoricesc: Adrian Marele (Cincinnat C.) este dramatic, foarte expresiv şi îşi interiorizează intervenţiile scenice, în timp ce restul actorilor au roluri exterioare, emfatice, fiind vopsiţi în alb pe faţă şi machiaţi ca nişte clovni. Găsesc foarte sugestiv faptul că protagonistul e singurul ce umblă desculţ prin rumeguş, toţi ceilalţi având încălţări cum nu se poate mai haioase. Singura punte de legătură dintre protagonist şi ceilalţi o reprezintă gardianul Rodion (Dumitru Florescu). Demarcând graniţa îngroşată în spectacol dintre umanitate şi dezumanizare, interpretarea lui Dumitru Florescu face trecerea între dramatismul personajului principal şi celelalte personaje construite excesiv, dar oarecum schematic. Dintre cei ce îi reprezintă pe ceilalţi, cel mai mult ies în evidenţă Radu Ghilaş (Avocatul) şi Dumitru Năstruşnicu (Monsieur Pierre). Prestaţiile lor sunt pregnant individualizate.
Radu Ghilaş are sprâncenele creionate, arcuindu-se bizar şi marginile gurii prelungite în jos (clovnul trist), contribuind la grimase interesante atunci când personajul său îi joacă feste deţinutului. Procesul însuşi este o mascaradă, deoarece atât procurorul, cât şi avocatul pledează pentru execuţie. Incertitudinea în care se află în permanenţă protagonistul este jucată printr-o perplexitate dezabuzată. Acesta nu ştie data când urmează să fie decapitat. Motivele condamnării trimit circular înspre ceilalţi ca nişte păpuşi de neînţeles. Umilirea condamnatului face parte din procesul unei execuţii lente, la care e supusă mai întâi conştiinţa, apoi ceea ce îl făcea diferit de restul (scrisul). Vizita familiei, sărbătorirea ultimei zile, introducerea călăului ca fiind un nou coleg de celulă constituie farse absurde, având rolul de a-l prinde pe protagonist în păienjenişul nonsensului, deturnându-l de la ocupaţia sa de bază (a observa cu luciditate şi a relata în scris) şi confiscându-i astfel demnitatea.
Ca şi Radu Ghilaş, Dumitru Năstruşnicu aduce în scenă un personaj caricatural. Acesta este construit din mici detalii vestimentare (pantofii roşii cu vârful disproporţionat), din gesturi şi din acţiuni exagerate, foarte multe elemente de limbaj corporal completând portretul călăului infantil şi inadaptat, căruia toată lumea îi face pe plac, doar pentru că ar putea refuza să îşi îndeplinească misiunea funestă. Înainte de decapitarea propriu-zisă, asistăm la o minireprezentaţie dată de călău. Fie că e vorba de o marionetă de proporţii din cârpă, pe care îşi probează îndemânarea, fie că e vorba de un banal tertip folosind cărţile de joc, călăul clownish are nevoie de maximum de atenţie, simpatie şi aplauze.
Spectacolul nu e lipsit de momente comice, numai că, odată prins de atmosfera grotescă, nu se mai poate reveni. Tabloul dezumanizării groteşti poate contamina spectatorii încă de la început sau pe parcurs. Intenţia e aceea de a plasa spectatorul de partea victimei, de aici unele adresări directe către sală chiar din start (în cazul procesului, adresarea către public este evidentă). Cu toate acestea, nu cred că se ajunge nici la participare emoţională la drama condamnatului şi nici la vreo senzaţie de copleşire. Tabloul cu naturile-i statice derizorii, subliniate de actori, îşi bazează grotescul pe absurd şi pe ridicol (castronul cu piersici ce poate fi manevrat cu totul, păianjenul de plastic). Situaţii întregi sunt construite pe această bază absurdă a grotescului. Cele mai evidente fiind vizita rudelor cu schiţele în mâini, îndoliate deja, celebrarea zilei fatidice cu tort, lumânări numerice şi coifuri, momentele şi secretele de cuplu ale celor doi soţi. Cele mai comice momente (Avocatul căutându-şi febril butonul şi aerele puerile ale lui Monsieur Pierre) pot fi explicate (tulburare obsesiv-compulsivă şi megalomanie) ori reduse la cinism pur sau inconştient. Absenţa oricărei comunicări între cele două lumi (a protagonistului şi a celorlalţi) deschide uşa absurdului deplin.
(Invitaţie la eşafod după Vladimir Nabokov, traducerea, dramatizarea şi regia: Ion Sapdaru, distribuţia: Adrian Marele, Dumitru Năstruşnicu, Radu Ghilaş, Irina Răduţu-Codreanu, Daniel Busuioc, Anne Marie Chertic, Sorin Cimbru, Dumitru Florescu, Iuliana Budeanu, Francisc Bucur, Radu Mihoc, scenografia: Alina Dincă-Puşcaşu, asistenţi de regie: Francisc Bucur şi Radu Mihoc, schiţe: Petre Sapojnic, premiera: 21 februarie 2017, Sala Uzina cu Teatru, TNI)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală (membru AICT)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |