Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Iaşul va avea un nou Plan Urbanistic General (PUG) în prima jumătate a anului viitor. La un an de când a fost publicată varianta iniţială a acestui document de o importanţă covârşitoare pentru dezvoltarea viitoare a oraşului, cu o întârziere de alţi şase ani, autorităţile locale au lansat la finele săptămânii în consultare publică noul PUG. Unul dintre cele mai importante aspecte ale planului ţine de faptul că în fiecare zonă a Iaşului au fost stabiliţi indicatorii urbanistici în baza cărora vor putea fi ridicate viitoarele construcţii. Totodată, PUG prevede, printre altele, direcţiile de dezvoltare, rezervă teren pentru proiecte publice care ar putea afecta intenţiile de construire ale unor privaţi, propune măsuri urbanistice şi arată disfuncţionalităţile dezvoltării intravilanului şi extravilanului. În decembrie 2015, „Ziarul de Iaşi“ prezenta în exclusivitate detalii din varianta iniţială a PUG, dar, pe parcursul acestui an, documentul a suferit modificări, după ce Agenţia pentru Protecţia Mediului a solicitat revizuirea acestuia. Astăzi, prezentăm din varianta finală a planului investiţiile majore şi proiectele propuse, iar în ediţiile următoare vom reveni asupra altor măsuri prevăzute în document. PUG va avea o valabilitate de 10 ani de la momentul adoptării în Consiliul Local.
Planul Urbanistic General al Iaşului enumeră o serie de investiţii majore cu rol de impulsionare a dezvoltării. Potrivit proiectantului, acestea se concentrează în general asupra elementelor de infrastructură publică: căi de acces, reţele edilitare şi dotări publice. În PUG se arată că aceste investiţii sunt menite „să pregătească condiţii favorabile pentru atragerea investiţiilor private în zone de dezvoltare prioritare“.
Investiţiile majore
Fără a face o prioritizare, PUG aminteşte de investiţii majore precum restructurarea platformei industriale CUG, construirea Spitalului Regional de Urgenţe, amenajarea malurilor râului Bahlui, modernizarea infrastructurii şi reorganizarea circulaţiei, dar şi introducerea trenului urban (linie specială de transport public pe traseul Antibiotice - Păcurari - gara Nicolina - Socola) sau realizarea unui centru de târguri şi expoziţii.
„Prin modernizarea şi prelungirea căii ferate de călători şi industrială, va fi introdusă o linie de transport public pe traseul Antibiotice - Socola“, se spune în PUG final.
Un obiectiv strategic prioritar constă în consolidarea domeniului universitar, alături de atragerea vieţii academice în centrul oraşului, amenajarea unei reţele de spaţii publice şi spaţii verzi în fostele incinte industriale, reabilitarea spaţiilor publice şi a spaţiilor verzi din cartiere, realizarea de parcaje şi viabilizarea zonelor de extindere.
„Strategia de dezvoltare promovează principiul dezvoltării «de la centru spre periferie»“, se precizează în PUG.
Penitenciarul, mutat în judeţ
Documentul strategic stabileşte patru obiective specifice în care sunt incluse mai multe proiecte privind dezvoltarea activităţilor economice.
Primul face referire la dezvoltarea Iaşului drept centru de servicii, afaceri, cultură, comunicare, media şi educaţie superioară. Principalele proiecte constau într-o nouă amenajare a platformelor industriale (Fortus, Ţuţora, Ţigarete, depoul de tramvaie de pe strada Uzinei, triajul Socola), conversia cinematografelor (Victoria, Republica, Dacia şi Copou) în săli de spectacole, spaţii universitare la spitalul judeţean (după realizarea spitalului regional), mutarea Penitenciarului în judeţ, conversia parţială a suprafeţei militare din Copou şi realizarea unui complex sportiv regional.
Al doilea obiectiv are în vedere valorificarea potenţialelor culturale şi de mediu. În acest sens, printre proiecte se numără reabilitarea Centrului istoric, protejarea prin măsuri urbanistice a cartierelor rezidenţiale tradiţionale (Copou, Păcurari, Sărărie), păstrarea de coridoare verzi de legături cu zone naturale din exterior (în lungul malurilor Bahluiului, Nicolina, Cacaina) şi extinderea reţelei de trasee ciclo-turistice în zona periurbană.
Pentru cel de-al treilea obiectiv (modernizarea profilelor industrie şi transporturi), PUG prevede organizarea de parcuri industriale, consolidarea sectorului IMM, prelungirea traseului trenului urban Antibiotice - Socola spre capăt estic (Ungheni - Cristeşti - Holboca) şi capăt vestic (Leţcani - Podu Iloaiei) şi rezervarea de coridoare necesare pentru viitoare artere de legătură (arteră pe relaţia nord: Podul Sf. Ioan - Aeroport - conexiune cu viitoare autostradă - Popricani - Rediu - Leţcani).
Al patrulea obiectiv face referire la gestiunea eficientă a resursei de teren, inclusiv prin asigurarea de rezerve pentru dezvoltări pe termen lung şi evoluţii imprevizibile.
Ce prevede dezvoltarea infrastructurii rutiere
În ceea ce priveşte optimizarea reţelei rutiere, primele propuneri de proiecte din PUG vizează centura ocolitoare, asigurarea conexiunii la autostrada Iaşi - Târgu Mureş prin străzi noi şi lărgirea la 4 benzi cu linie de tramvai în cale proprie (str. Aurel Vlaicu - intersecţie cu DJ 248D Holboca - Tomeşti) şi a DN 28 până la Tomeşti.
Alte proiecte fac referire la pasaje comune peste calea ferată şi cursuri de apă (unul în zona de est a complexului ERA şi al doilea după depoul Strămoşilor din Dacia), poduri noi (Tabacului, Dacia, Strămoşilor, Basarabi, pe traseul unei legături noi între str. Silvestru - bd. Nicolae Iorga, bd. Chimiei - str. Mihai Vodă Viteazul, în continuarea str. Aterizaj, str. Milcovului - str. Lotrului) şi pasaje rutiere peste calea ferată (Sergent Grigore Ioan, str. Rampei - str. Luca Arbore, şos. Manta Roşie - str. Mustea).
Pentru îmbunătăţirea traficului în intersecţii cu disfuncţionalităţii, în PUG se propun pasaje supraterane (peste str. Arcu şi unul în continuarea bd. Independenţei până în bd. Tudor Vladimirescu) şi subtraversări (bd. A. Panu pe sub str. Elena Doamna spre Tătăraşi, str. Palat pe direcţia Palas - bd. Cantemir, în prelungirea str. Colonel Langa, în prelungirea str. I.C. Brătianu, la poduri existente: Podul de Piatră, Podul Cantemir, Podul Roş şi două ale bd. Tudor Vladimirescu în lungul Splaiului de o parte şi de alta a râului Bahlui).
Pe termen mediu şi lung, mai sunt propuse poduri peste Bahlui (Sarmisegetuza spre Cicoarei şi între şos. Naţională şi str. Al. Ipsilanti), precum şi două subtraversări (str. Ghica Vodă pe sub str. Elena Doamna, la fosta UPA, şi str. Smârdan pe sub str. Sf. Lazăr cu legătură spre Palas).
PUG menţine ideea pietonizării zonei centrale
Varianta finală a planului urbanistic include şi amenajarea unei zone pietonale extinse în Centrul vechi. Potrivit documentului, caracterul de patrimoniu al zonei centrale va fi pus în evidenţă de bd. Ştefan cel Mare, ce va deveni arteră pietonală.
„Pentru etapa de largă perspectivă, se propune închiderea unui traseu pietonal perimetral nucleului central care să includă străzile Cuza Vodă, Costache Negri, zona Halei Centrale şi a bd. A. Panu. Pentru str. Cuza Vodă se propune restricţionarea accesului auto pe toată lungimea, acces doar pentru riverani, reabilitarea liniei de tramvai şi a trotuarelor, pe bd. A. Panu se propune lărgirea trotuarelor“, se precizează în PUG.
Pietonizarea zonei centrale este prevăzută şi în alte planuri strategice ale municipalităţii precum Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană şi Planul de Mobilitate Urbană Durabilă.
Totalul intravilanului existent: 6.193,73 ha
Spre diferenţă de varianta iniţială a PUG, cea aflată acum în consultare publică prezintă şi bilanţul teritorial a suprafeţelor cuprinse în intravilan. Conform documentului, intravilanul existent are aproape 6.200 ha. Cea mai mare suprafaţă (29,74%) este ocupată cu spaţii plantate, urmată de zona rezidenţială (20,47%) şi zona circulaţiilor şi transporturilor (17,13%). Zona instituţiilor, serviciilor şi echipamentelor publice şi a serviciilor de interes general ocupă 935 ha (15,10%), cea a activităţilor productive o suprafaţă de 900 ha (14,53%), iar cea pentru gospodărie comunală 150 ha (2,42%), în timp ce suprafaţa zonei speciale ajunge la 38,03 ha (0,61%).
„Teritoriul intravilan existent a fost stabilit prin PUG 1997 şi extins în perioada 1997 - 2015 prin intermediul documentaţiilor de tip plan urbanistic zonal“, se menţionează în document.
În plan sunt trecute în revistă şi aspectele nefavorabile cu privire la extinderea intravilanului. În primul rând, proiectantul a arătat că rezervele limitate de teren au condus la o migrare a rezidenţilor în comunele limitrofe, rezultând o denaturare statistică a numărului de locuitori ai municipiului în contextul în care aceste persoane beneficiază în continuare de facilităţile oraşului.
Alte două aspecte subliniate ţin de aglomerarea celor trei puncte importante de intrare în oraş (Păcurari, Nicolina, Bucium) şi de accesibilitatea dificilă a rezervelor de teren liber din intravilan (şesul Bahluiului, malul sudic al Bahluiului în dreptul fabricii Antibiotice). Proiectantul aminteşte inclusiv de concurenţa pe piaţa locurilor de investiţii reprezentată de comunele limitrofe şi de polii urbani Bacău şi Suceava, precum şi de proporţia redusă de terenuri dezvoltabile aflate în proprietate publică.
Şansa de relansare economică: poziţia geografică
Titlul noului PUG al Iaşului este dat de sintagma „Iaşi - deschidere spre Est“, sintagmă care, conform proiectantului, sintetizează suita de calităţi şi potenţiale ale oraşului menite să susţină şi ghideze dezvoltarea sa în următorii ani.
„Importanţa municipiului va creşte prin faptul că el mijloceşte schimbul de produse din regiunea transfrontalieră cu Republica Moldova. În aceste condiţii, rolul cel mai important în teritoriu, al municipiului Iaşi, va fi cel de nod principal de comunicaţie al zonei. Alături de acest rol foarte important sunt premise pentru dezvoltarea funcţiilor complexe actuale: funcţia industrială, funcţia comercială, funcţia de transport şi, nu în ultimul rând, funcţia turistică“, se precizează în PUG.
Proiectantul documentului arată că poziţia geografică a Iaşului va transforma oraşul într-un „veritabil nod de circulaţie“, alte două atuuri fiind menţinerea prestigiului naţional/internaţional cucerit de unele unităţi industriale şi, nu în ultimul rând, exploatarea potenţialului oferit de cadrul natural şi calitatea mediului înconjurător.
Proiectul a fost finalizat de arhitecţi locali
Proiectantul planului este Search Corporation, dar, în ultimul an, Primăria a apelat la o echipă locală de arhitecţi pentru finalizarea documentului după ce contractul cu firma bucureşteană a fost reziliat în vara anului 2015.
Cuvinte cheie: + tren urban, socola antibiotice, pug iași, plan
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |