Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Teatru Fix, independent, Hamlet…

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Efervescenţa evenimentelor teatrale de la Fix (găzduirea ori invitarea unor spectacole din ţară şi străinătate, realizarea de producţii proprii, oferirea spaţiului pentru spectacole din festivaluri, ateliere), punând în valoare artiştii tineri, este în creştere, lucru care nu poate decât să mă bucure. Invazia de suflu tânăr şi de talent nu poate fi altfel decât benefică pentru Iaşi.

O altă iniţiativă binevenită, pe care nu am avut până acum ocazia să o semnalez, o reprezintă crearea reţelei IndependNet, un proiect ce implică şase companii teatrale independente din România (Várόterem Projekt şi Reactor de creaţie şi experiment din Cluj-Napoca, Teatru Fix din Iaşi, Auăleu Teatru din Timişoara, Godot Cafe-Teatru şi Unteatru din Bucureşti) şi presupune schimburi de spectacole între cele patru oraşe. Proiectul a demarat, având posibilitatea de a vedea în Iaşi spectacole de teatru provenind de la parteneri - companii independente recunoscute în ţară prin participarea la festivaluri de profil. Foarte pe scurt, voi aminti că au fost la Iaşi Várόterem Projekt cu Zero, Reactor de creaţie şi experiment cu Provizoriu şi În 4D, şi Auăleu Teatru cu Casa din copac.

Ultimul spectacol menţionat (Casa din copac) este chiar primul din programul lunii octombrie: teatru-pamflet şi de satiră socială, anarhist, cu un text adaptat la contextul spaţio-temporal, la Iaşi şi la momentul prezent imposibil de identificat cu precizie terminologică prin neşansa extraordinară de care au parte tinerii în proiectarea unui viitor posibil, un text bine scris, cu jocuri de cuvinte între mai multe limbi (română, franceză, germană şi engleză), cu ieşiri din rolurile creionate în tuşe groase, pus în scenă de cel ce a conceput textul (Ovidiu Mihăiţă), suscitând imaginaţia spectatorului pentru un final voit deschis.

Sub aparenţa improvizaţiei şi a lejerităţii configurate de atmosfera scenică, Reactor de creaţie şi experiment aduce spectacole (În 4D) intens lucrate, actori extrem de bine antrenaţi, roluri multiple, dinamică scenică, compoziţie minuţioasă, teatru devised, storytelling, schimburi de rol între actor, personaj şi spectator, multiplicarea perspectivelor prin care spectacolul poate fi privit. Arta filmului devine modelul după care realitatea e construită scenic prin imitaţie, cu distanţare faţă de filmele recuperate prin filtrele privirii critice de acum, lăsând loc pentru ironie, parodie şi comedie (text: Alexa Băcanu, regia: Ovidiu Caiţa). Îi mai aşteptăm şi îi urmărim cu maximum de interes pe: Oana Mardare, Doru Taloş, Valentin Oncu, Raluca Mara.

Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte şi… Hamlet pentru Hamlet… În 2013, Teatru Fix făcea furori cu performance-ul Dreaming Romania. Urmând firul propriului succes, la doi ani distanţă ne propune un alt performance mai revoluţionar prin tipologie spectaculară şi ingeniozitatea de a recupera, fără pretenţii de adaptare ori actualizare, Hamlet de William Shakespeare, într-o versiune pentru adolescenţi (Hamlet pentru Hamlet, premiera 30.10-2.11 2015, o producţie Teatru Fix, spectacol selectat pentru concurs în Festivalul Naţional de Teatru Independent, 2-8 noiembrie, Bucureşti).

Fără a potenţa o regie manifestă, constituind punerea propriului text în scenă de către dramaturg (Mihai Pintilei), teatru experimental, de improvizaţie, devised, o creaţie colectivă, Hamlet pentru Hamlet funcţionează ca amalgamare de stand-up, elemente de teatru hip-hop, orgă de lumini, sunet esenţializat la amplificarea zgomotelor din scenă, accentul pe actor, iar nu pe regizare, spectacolul ajungând adesea o succesiune sau o simultaneitate de one-person show-uri emcee sau doar mimate - un şoc estetic dacă scriptul actual este raportat la piesa lui Shakespeare. Astfel, Hamlet pentru Hamlet ar putea lesne deveni un Hamlet contra Hamlet.

Întâmplător, personajele se numesc Hamlet, Ofelia, Claudius, Polonius, Gertrude etc., ceea ce nu înseamnă că raportarea la Hamlet de Shakespeare este neapărat necesară. Cu atât mai mult cu cât aluziile la regatul Abatrix, la marginea căruia se aruncă gaze lacrimogene în refugiaţi, ne plasează în plină actualitate. Iar referinţele la Hamletnu le depăşesc nici numeric şi nici în profunzime pe cele la Stăpânul inelelor. Urban fantasy şi rimă pe beat, o poveste brutală despre drogaţi, crime, violuri incestuoase, cupluri sadomasochiste şi videochat. Textul ilustrează cruzimea unei generaţii, având răbufniri de poem (pasajele lirice sunt rarisime şi neaşteptate); rimele trimit înspre sonetul shakespearian, versificarea clasică, sau pur şi simplu la stilul hip-hop.

Naturalismul pe alocuri (scene brute şi brutale) şi, din alt unghi, imaginaţia pusă la lucru, apoi bufoneria, elemente de teatru contemporan, cum e cel hip-hop, se întâlnesc într-o montare adresată unui public-ţintă tânăr. Din acest motiv, ar fi de dorit sporirea interactivităţii cu publicul pe parcursul reprezentaţiei. De asemenea, accelerarea trecerilor dintre fade out şi fade in, justificarea şi multiplicarea inserturilor de proiecţie video, prelucrarea momentelor în care Hamlet intră în scenă cu memory stick-ul, contrariat că nu îl poate decoda. Sunt interesante optarea pentru joc în semiobscuritate şi amplasarea longitudinală a spaţiului de joc, astfel că acţiuni simultane se pot desfăşura în cele două margini, aflate la o distanţă considerabilă.

Intriga surprinde o stare de criză, un conflict între două tabere (conservatorii şi moderniştii) pe fondul căreia Hamlet revine în ţară de la studii pentru a-şi revendica tronul. Drama este înnăbuşită astfel că nu se revarsă în tragedie, întregul conflict dintre fiu şi unchi finalizându-se printr-un duel al microfoanelor, pe ritmuri hip-hop, şi printr-un party. Misterul stick-ului pe care îl primeşte Hamlet rămâne nedesluşit (parola nu este găsită): un mesaj de la tatăl mort, după cum i-a spus Ofelia, ”filmul” greşit în care s-a intrat cu reprezentaţia teatrală, sau poate înregistrarea pasajului de videochat când Guildenstern s-a dat drept Hamlet.

Codrin Dănilă/ Hamlet joacă un drogat, uman şi sentimental, în ciuda limbajului frust; Mihai Pintilei/ Claudius e ironic şi impasibil; Ancuţa Gutui/ Gertrude, între fantasy şi real, pare, pe de o parte, desprinsă dintr-un science fiction contemporan (lucru la care contribuie în cea mai mare parte costumele şi tatuajele artizanale), iar, pe de altă parte, perfect adaptată regatului urban în care timpul este actualizat de venirea lui Hamlet din America, aducând noi trenduri în materie de limbaj, civilizaţie şi morală; Cătălin Mîndru/ Polonius pare un spiriduş hazliu şi poznaş, care abuzează de o veche cutumă nescrisă, violându-şi fiica, şi pare depăşit de noile reglementări educaţional-civilizatoare (jointuri, poveşti cu dinozauri înghiţiţi de gâşte şi inele magice); Alexandra Gîtlan/ Ofelia este destul de veridică, ilustrând drama prin care trece personajul; Ovidiu Ivan/ Guildenstern este la început mai implicat în rol, în cheile psihologice cerute de acesta (cinism, dar şi slăbiciune umană), pentru ca ulterior să aleagă un registru unic, mai exterior, mai atent la ceea ce reprezintă prezenţa în scenă efectiv; Bogdan Cantauz/ Rosencrantz are momente de comedie curată, reuşite, construind un personaj tembel şi laş.

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri