Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Efervescenţa evenimentelor teatrale de la Fix (găzduirea ori invitarea unor spectacole din ţară şi străinătate, realizarea de producţii proprii, oferirea spaţiului pentru spectacole din festivaluri, ateliere), punând în valoare artiştii tineri, este în creştere, lucru care nu poate decât să mă bucure. Invazia de suflu tânăr şi de talent nu poate fi altfel decât benefică pentru Iaşi.
O altă iniţiativă binevenită, pe care nu am avut până acum ocazia să o semnalez, o reprezintă crearea reţelei IndependNet, un proiect ce implică şase companii teatrale independente din România (Várόterem Projekt şi Reactor de creaţie şi experiment din Cluj-Napoca, Teatru Fix din Iaşi, Auăleu Teatru din Timişoara, Godot Cafe-Teatru şi Unteatru din Bucureşti) şi presupune schimburi de spectacole între cele patru oraşe. Proiectul a demarat, având posibilitatea de a vedea în Iaşi spectacole de teatru provenind de la parteneri - companii independente recunoscute în ţară prin participarea la festivaluri de profil. Foarte pe scurt, voi aminti că au fost la Iaşi Várόterem Projekt cu Zero, Reactor de creaţie şi experiment cu Provizoriu şi În 4D, şi Auăleu Teatru cu Casa din copac.
Ultimul spectacol menţionat (Casa din copac) este chiar primul din programul lunii octombrie: teatru-pamflet şi de satiră socială, anarhist, cu un text adaptat la contextul spaţio-temporal, la Iaşi şi la momentul prezent imposibil de identificat cu precizie terminologică prin neşansa extraordinară de care au parte tinerii în proiectarea unui viitor posibil, un text bine scris, cu jocuri de cuvinte între mai multe limbi (română, franceză, germană şi engleză), cu ieşiri din rolurile creionate în tuşe groase, pus în scenă de cel ce a conceput textul (Ovidiu Mihăiţă), suscitând imaginaţia spectatorului pentru un final voit deschis.
Sub aparenţa improvizaţiei şi a lejerităţii configurate de atmosfera scenică, Reactor de creaţie şi experiment aduce spectacole (În 4D) intens lucrate, actori extrem de bine antrenaţi, roluri multiple, dinamică scenică, compoziţie minuţioasă, teatru devised, storytelling, schimburi de rol între actor, personaj şi spectator, multiplicarea perspectivelor prin care spectacolul poate fi privit. Arta filmului devine modelul după care realitatea e construită scenic prin imitaţie, cu distanţare faţă de filmele recuperate prin filtrele privirii critice de acum, lăsând loc pentru ironie, parodie şi comedie (text: Alexa Băcanu, regia: Ovidiu Caiţa). Îi mai aşteptăm şi îi urmărim cu maximum de interes pe: Oana Mardare, Doru Taloş, Valentin Oncu, Raluca Mara.
Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte şi… Hamlet pentru Hamlet… În 2013, Teatru Fix făcea furori cu performance-ul Dreaming Romania. Urmând firul propriului succes, la doi ani distanţă ne propune un alt performance mai revoluţionar prin tipologie spectaculară şi ingeniozitatea de a recupera, fără pretenţii de adaptare ori actualizare, Hamlet de William Shakespeare, într-o versiune pentru adolescenţi (Hamlet pentru Hamlet, premiera 30.10-2.11 2015, o producţie Teatru Fix, spectacol selectat pentru concurs în Festivalul Naţional de Teatru Independent, 2-8 noiembrie, Bucureşti).
Fără a potenţa o regie manifestă, constituind punerea propriului text în scenă de către dramaturg (Mihai Pintilei), teatru experimental, de improvizaţie, devised, o creaţie colectivă, Hamlet pentru Hamlet funcţionează ca amalgamare de stand-up, elemente de teatru hip-hop, orgă de lumini, sunet esenţializat la amplificarea zgomotelor din scenă, accentul pe actor, iar nu pe regizare, spectacolul ajungând adesea o succesiune sau o simultaneitate de one-person show-uri emcee sau doar mimate - un şoc estetic dacă scriptul actual este raportat la piesa lui Shakespeare. Astfel, Hamlet pentru Hamlet ar putea lesne deveni un Hamlet contra Hamlet.
Întâmplător, personajele se numesc Hamlet, Ofelia, Claudius, Polonius, Gertrude etc., ceea ce nu înseamnă că raportarea la Hamlet de Shakespeare este neapărat necesară. Cu atât mai mult cu cât aluziile la regatul Abatrix, la marginea căruia se aruncă gaze lacrimogene în refugiaţi, ne plasează în plină actualitate. Iar referinţele la Hamletnu le depăşesc nici numeric şi nici în profunzime pe cele la Stăpânul inelelor. Urban fantasy şi rimă pe beat, o poveste brutală despre drogaţi, crime, violuri incestuoase, cupluri sadomasochiste şi videochat. Textul ilustrează cruzimea unei generaţii, având răbufniri de poem (pasajele lirice sunt rarisime şi neaşteptate); rimele trimit înspre sonetul shakespearian, versificarea clasică, sau pur şi simplu la stilul hip-hop.
Naturalismul pe alocuri (scene brute şi brutale) şi, din alt unghi, imaginaţia pusă la lucru, apoi bufoneria, elemente de teatru contemporan, cum e cel hip-hop, se întâlnesc într-o montare adresată unui public-ţintă tânăr. Din acest motiv, ar fi de dorit sporirea interactivităţii cu publicul pe parcursul reprezentaţiei. De asemenea, accelerarea trecerilor dintre fade out şi fade in, justificarea şi multiplicarea inserturilor de proiecţie video, prelucrarea momentelor în care Hamlet intră în scenă cu memory stick-ul, contrariat că nu îl poate decoda. Sunt interesante optarea pentru joc în semiobscuritate şi amplasarea longitudinală a spaţiului de joc, astfel că acţiuni simultane se pot desfăşura în cele două margini, aflate la o distanţă considerabilă.
Intriga surprinde o stare de criză, un conflict între două tabere (conservatorii şi moderniştii) pe fondul căreia Hamlet revine în ţară de la studii pentru a-şi revendica tronul. Drama este înnăbuşită astfel că nu se revarsă în tragedie, întregul conflict dintre fiu şi unchi finalizându-se printr-un duel al microfoanelor, pe ritmuri hip-hop, şi printr-un party. Misterul stick-ului pe care îl primeşte Hamlet rămâne nedesluşit (parola nu este găsită): un mesaj de la tatăl mort, după cum i-a spus Ofelia, ”filmul” greşit în care s-a intrat cu reprezentaţia teatrală, sau poate înregistrarea pasajului de videochat când Guildenstern s-a dat drept Hamlet.
Codrin Dănilă/ Hamlet joacă un drogat, uman şi sentimental, în ciuda limbajului frust; Mihai Pintilei/ Claudius e ironic şi impasibil; Ancuţa Gutui/ Gertrude, între fantasy şi real, pare, pe de o parte, desprinsă dintr-un science fiction contemporan (lucru la care contribuie în cea mai mare parte costumele şi tatuajele artizanale), iar, pe de altă parte, perfect adaptată regatului urban în care timpul este actualizat de venirea lui Hamlet din America, aducând noi trenduri în materie de limbaj, civilizaţie şi morală; Cătălin Mîndru/ Polonius pare un spiriduş hazliu şi poznaş, care abuzează de o veche cutumă nescrisă, violându-şi fiica, şi pare depăşit de noile reglementări educaţional-civilizatoare (jointuri, poveşti cu dinozauri înghiţiţi de gâşte şi inele magice); Alexandra Gîtlan/ Ofelia este destul de veridică, ilustrând drama prin care trece personajul; Ovidiu Ivan/ Guildenstern este la început mai implicat în rol, în cheile psihologice cerute de acesta (cinism, dar şi slăbiciune umană), pentru ca ulterior să aleagă un registru unic, mai exterior, mai atent la ceea ce reprezintă prezenţa în scenă efectiv; Bogdan Cantauz/ Rosencrantz are momente de comedie curată, reuşite, construind un personaj tembel şi laş.
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |