vineri, 29.03.2024
Prof. dr. Felicia Stefanache, sefa Clinicii de Neurologie din cadrul Spitalului „Sf. Treime" Iasi:
„Ceea ce trebuie sa stiti, in primul rind, e ca mai important decit medicamentele care intr-adevar va pot ajuta, este modul in care trebuie sa invatati. Procesul de invatare in cursul sesiunii trebuie sa fie de fapt o continuare a insusirii materiei din timpul anului.
Invatarea numai in timpul sesiunii da rezultate mai putin bune decit cea din timpul intregului an. In sesiune trebuie sa se produca de fapt repetitia cunostintelor, organizarea lor si nu acumularea unei materii dintr-un semestru intreg.
De aceea, sesiunea trebuie pregatita. Nici pe plan medicamentos nu se recomanda a se lua atunci tot felul de stimulente cumparate din farmacii pentru ca nu au un efect important. Procesul de invatare presupune o buna memorie care are doua aspecte: un prim proces de acumulare a notiunilor, de fixare a lor si al doilea, un proces de reactualizare, de redare.
Pentru o buna fixare a notiunilor, studentii trebuie sa stie ca este necesara o anumita ambianta. In primul rind, trebuie sa aiba grija de fenomenul asa-numit „de atentie". Materialul trebuie studiat cu atentia necesara. Daca doar citesti un curs, nu rezulta mare lucru.
Invatarea este o tehnica foarte serioasa care depinde de cel care instruieste si de cel care se instruieste. Acesta din urma trebuie sa-si asigure o tehnica de invatare prin care isi fixeaza materia. Si aici este nevoie de mai multe elemente. In primul rind, foarte important, este nevoie de o motivatie pe termen lung si nu una de genul «sa iau doar examenul». In general, notiunile care se acumuleaza pentru o motivatie scurta, doar pentru examen, se pierd dupa acesta si nu folosesc la nimic.
"Ce se invata pe de rost, se pierde repede!"
Studentul trebuie sa-si organizeze foarte bine obiectivul, sa constientizeze de ce ii sint necesare acele cunostinte. Iar acestea trebuiesc insusite numai intr-un cadru logic. Ce se invata pe de rost, cum se spune, se pierde repede.
Notiunile acumulate logic, de-a lungul unei perioade sustinute de invatare, vor servi la un moment dat posibilitatii de insusire al altor notiuni. Iar studentului ii va fi foarte usor sa invete in sesiune. In schimb, daca studentul nu are aceste notiuni si nu stie sa le lege intre ele, sa le organizeze, atunci invatarea pe de rost va fi inutila.
Dupa intelegerea materialului necesar, intervine apoi si repetitia care este obligatorie pentru a putea la un moment dat sa reactualizeze notiunile si sa le utilizele pe cele pe care le are deja. Repetitia nu trebuie facuta nici prea repede, nici prea tirziu. Daca este prea repede, atunci studentul nu a avut timp sa se odihneasca intre reprizele de acumulare.
Daca este prea tirziu, atunci dureaza prea mult repetarea, s-a uitat si nu mai ai ce repeta. Invatarea nu trebuie sa se realizeze in salturi, pentru ca nu foloseste celui care se instruieste. A doua, a treia zi se uita notiunile primei materii si face loc obiectului urmator. Acest lucru inseamna o piedere de timp. Ori inveti sistematizat si cu un scop bine precizat ceea ce iti foloseste, ori inseamna ca iti pierzi timpul: ca nici nu inveti, nici nu te distrezi.
Atentie la odihna si alimentatie!
De asemenea, ca sa invete, un student trebuie sa respecte unele reguli de igiena ale procesului de invatare: sa aiba o stare buna de sanatate, sa fie bine alimentat si odihnit, sa aiba asigurate conditii propice de invatare ce tin de temperatura, luminozitate, zgomot si chiar de umiditate.
De exemplu, zgomotul prea mare este contraindicat. Nici o liniste totala nu este propice. Invatatul pe un fond muzical nu este contraindicat daca nu trece de 90 decibeli si nu este suparator. In ce priveste stresul si procesul de invatare, acesta diminueaza categoric performantele.
Uneori, insa, sarcinile dificile, cum este un examen, pot sa mobilizeze studentul sa obtina rezultate pozitive, respectind insa categoric regulile igienice corespunzatoare ale procesului de invatare expuse mai sus.
Vitaminele din grupul B favorizeaza metabolismul celulei nervoase
In ce priveste medicamentele pentru invatare, este bine sa se foloseasca preparate care tonifica organismul, care aduc un nivel de vitaminizare corect. Pot fi folosite, in special, vitamine din grupul B pentru ca se stie ca ele favorizeaza metabolismul celulei nervoase, vitamina C, magneziu, vitamina B6, care maresc rezistenta la stres. Mai sint si medicamentele psihostimulante care maresc capacitatea de efort si stimuleaza metabolismul celulei nervoase. Dintre acestea, pentru conditii dificile, Cerebrolysin este un preparat foarte bun.
Apoi, mai exista preparate ca Piracetamul, Piritinolul, Encefabolul. Secretul este ca aceste preparate trebuie luate inainte de sesiune si continuat cu ele si in timpul procesului de invatare. Ca sa fie eficienta, o cura de Piracetam sau Encefabol, trebuie sa dureze cam 6 saptamini.
Piracetamul se poate administra pina la 2.400 de mg pe zi, cu conditia ca dozele sa fie luate numai dimineata si la prinz. Nu se iau seara pentru ca dau o stare de vigilenta importanta si poate crea astfel insomnie.
Cafeaua, tigarile sint total contraindicate. Ele dau o aparenta mobilizare urmata de fenomene vegetative si o stare de agitatie excesiva a creierului care nu mai permite o buna acumulare a cunostintelor".
Un creier prea "odihnit" nu este foarte "eficient"
Un creier prea „odihnit", nefolosit, nu este nici aceasta un lucru bun, deoarece cu cit acesta lucreaza mai mult, cu atit el se nutreste mai bine cu substantele aduse de singe. Cu cit creierul si celula nervoasa lucreaza mai mult, cu atit rezulta niste substante care duc la vasodilatatie, adica la cresterea aportului de singe.
"Cind creierul lucreaza, se vascularizeaza mai bine, se intretine mai bine. Celulele nervoase, care mor si asa in mod normal in fiecare zi cu milioanele, nemaifiind bine nutrite, isi sporesc ineficienta. Astfel se poate explica si faptul ca marii creatori ai lumii au facut lucruri extraordinare pina la virste foarte inaintate. Cei care o viata intreaga si-au "exersat" creierul si l-au pus la treaba il vor avea bun si la virste inaintate", a adaugat prof. dr. Felicia Stefanache.
Conditiile unei bune invatari
* Intelegerea materialului;
* Fixarea, organizarea si repetarea cunostintelor;
* Respectarea unor reguli de igiena ale procesului de invatare: studentul trebuie sa aiba o stare buna de sanatate, sa fie bine alimentat si odihnit, sa aiba asigurate conditii propice de invatare ce tin de temperatura, luminozitate, zgomot si chiar de umiditate;
* Motivatie;
* Cafeaua, tigarile sint total contraindicate. Ele dau o aparenta mobilizare, urmata de fenomene vegetative si o stare de agitatie excesiva a creierului care nu mai permite o buna acumulare a cunostintelor.
* Medicamentele psihostimulante care maresc capacitatea de efort si stimuleaza metabolismul celulei nervoase ajuta daca sint luate din timp.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |