Marti
22 Mai 2012
Ultimul up-date 07:41 GMT+2
Ziarul de Iasi
ANUNTURI: AUTO | IMOBILIARE | LOCURI DE MUNCA | POSTEAZA UN ANUNT | ANUNT PRIN SMS | ABONAMENTE | PUBLICITATE | CONTACT
Sectiuni saptamanale
Suplimentul de cultura
Ghidul pentru sanatate
Ghidul auto
Ghidul casei
Naturist
Bomba
Abonamente si publicitate
Abonamente
Oferta publicitate
Contact
Linkuri sponsorizate
Sports cars
Anvelope
Anvelope ieftine
Videochat Iasi
Fetele norocoase blog
Mihaela Aioanei
Homeopatie pentru copii
Linkuri
Jup
Calendarul ortodox
Iasinet
Anunturi
Muzica
Fabricat in Iasi
Medicalnet
Revista22
Online Marketing
Muzeul Literaturii Romane
IASUL UNIVERSITAR
Ziare
Joc Secund
IASUL ARE PRIORITATE
Alte editii locale
BACAU
ROMAN
VASLUI
FOCSANI
SUCEAVA
BRAILA
GALATI
CLUJ
SIBIU
ALBA
Arhiva
Cauta in arhiva
Arhiva pe saptamini
UTILE
Noul cod rutier valabil de la 1 decembrie 2006
Telefoane si adrese utile
Mersul trenurilor valabil de la 11 decembrie 2011
Proiecte
"Ziarul de Iasi"
Oferiti burse copiilor din mediul rural
Premiile literare "Ziarul de Iasi"

Fratilor, am gresit…

Autor: Valeriu GHERGHEL
Data publicarii: 11/08/2007

Ce inseamna oare un teolog? Este mitropolitul Daniel un adevarat teolog? Raspunsul nu poate fi decit unul singur. Cel negativ, din pacate.

Am scris in articolul trecut ca mitropolitul Daniel e un "teolog mediocru". Afirmatia a deranjat pe habotnici si o voce mai hitra mi-a pus intrebarea incuietoare: da' de unde stii mata? L-ai audiat pe profesorul de dogmatica? I-ai citit cartile?  Raspund astazi, o data pentru totdeauna. Pe profesor nu l-am audiat, caci retorica magistrului nu ma intereseaza. Mitropolitul Daniel e un vorbitor fad, tern si, mai presus de orice, banal. Daca il asculti prea mult, adormi. Pe teolog, in schimb, l-am citit. In intregime si din doasca in doasca. Nici nu e foarte complicat. Nu e o minune. Si nici nu ia mult timp. BCU cuprinde in rafturile sale intreaga opera a dogmatistului. Care, in treacat fie zis, nu e nici vasta si nici nu are vreo legatura mai apasata cu dogmatica (sau cu teologia, in general). La drept vorbind, nu are nici o legatura. Cum ma asteptam, IPS Daniel (excedat pesemne de munca administrativ-ecumenica) nu s-a omorit cu scrisul. A comis o brosura (97 pagini scrise larg!) cu privire la Brancusi (vazut ca "artist crestin"). O alta cu privire la pelerinaj (de ce e mai bine sa mergem la Durau decit la Ierusalim), tot de 97 de pagini plictisitoare. In fine, si-a adunat scrisorile pastorale (acelea care se publica, de Pasti, si in "Ziarul de Iasi") intr-un volum de o suta si ceva de pagini, publicat de Trinitas. Cam atit! Plus o seama de prefete si binecuvintari la cartile altora. Cum bagam de seama, nu e mare lucru. La o privire atenta, nu e chiar nimic. In biblioteci, dogmatistul Daniel Ciobotea nu exista. Ma vad nevoit, prin urmare, sa-mi retrag cuvintul. Teologul nu e mediocru, cum am zis rindul trecut. E pur si simplu nul! Fac "mea culpa" si-mi torn cenusa caintei in cap. Am gresit...
Un teolog (in sensul propriu al termenului)  scoate carti la Polirom si Humanitas. Comenteaza pe sfintul Grigorie Palamas si disputa lui cu Varlaam de Seminara (Calabria) in problema harului. Traduce imnurile sfintului Simeon Noul Teolog (precum parintele Staniloae). Scrie despre "vederea lui Dumnezeu" si apofatism la sfintul Grigorie de Nissa (precum Vladimir Lossky). Iti spune citi ingeri incap pe virful unui ac (precum Andrei Plesu). Dumireste absenta numelui lui Dumnezeu in "Cintarea cintarilor". Iti explica meticulos semnificatia "predicii de pe Munte". Si asa mai departe... Nimic din toate acestea in "opera" pretinsa a mitropolitului, oricit ai cauta. Unde e teologia subtire in brosura despre "Sarutul" lui Brancusi? Unde e meditatia incordata in brosura despre pelerinaj? A-l numi pe IPS Daniel teolog nu e cam mult? Nu e un scandal? Prin comparatie cu parintele Dumitru Staniloae (ori chiar cu parintele Nicolae Steinhadt, autorul unei exceptionale culegeri de predici, "Daruind vei dobindi"), mitropolitul nostru drag (viitorul patriarh al BOR, de altfel) e un inocent. Nici o relatie cu teologia! Dar teolog, mi se va spune, este acela care "stie sa se roage". Caci nu exista teologie mai inalta decit rugaciunea infrigurata (si neincetata, dupa indemnul sfintului Pavel). Consimt cu bucurie. Intreb insa: cind se roaga mitropolitul Daniel? Si pentru cine? Cind oficiaza slujbe mondene pentru potentatii Iasilor (pentru un Iulian Dascalu, de exemplu)? Cind boteaza si cununa pe oamenii de afaceri?
Sa revenim insa la ilustrul "dogmatist" de la Teologie. I-am cautat cursul (macar) litografiat. Nu exista in nici o biblioteca publica sau colectie particulara. Dogmatica nu intra, se pare, in preocuparile ierarhului. Desi o preda studentilor. In publicatia "Teologie si viata" (fosta "Mitropolie a Moldovei si Sucevei", pina in 1990) nu am intilnit, deocamdata, nici un studiu in materie, comis de inteligenta cogitativa a IPS Daniel. Numitul mitropolit nu discuta niciunde si nicicind vreo dogma anume (a Sfintei Treimi, sa zicem, aceea stabilita la Conciliul de la Niceea, din 325). Nu ia nicaieri o pozitie lamurita. Nu sufla un cuvint despre distinctia dintre "substanta" si "ipostas". Pentru cei interesati, opiniile teologice ale dogmatistului ramin o taina. Din fericire, nu sint foarte multi cei interesati. Eu insumi am cercetat opera teologului in scopul de a rectifica o afirmatie cam indrazneata, recunosc. Aceea ca IPS Daniel ar fi un teolog (chiar daca "mediocru"!).
Am gresit si imi cer scuze, inca o data. Teologul Daniel Ciobotea nu e un ginditor "mediocru", cum am afirmat din nebagare de seama (sau dintr-un elan mult prea optimist). E un teolog nul! Ce altceva poti sa zici despre cineva care nu a scris (in materie de dogmatica) nimic?


Posteaza pe Facebook Posteaza pe Twitter Trimite pe YMessenger Trimite pe Email Posteaza pe Google Adauga la Favorite Posteaza pe Delicious Posteaza pe MySpace Posteaza pe Digg Posteaza pe LinkedIn DA DE VESTE
adauga comentariu trimite articolul prin e-mail versiune printabila
Comentarii
Pagina: 1 2
RE: de ce
12/08, 22:13, postat de ego
ca sa vada si el cum este, d'aia !
El il desfiinteaza pe unul, altul il desfiinteaza pe el...
ochi pentru ochi, dinte pentru dinte _ asa e echitabil in gazetarie!!!
de ce
12/08, 21:27, postat de costy
Ma intreb si va intreb: de ce trebuie neaparat sa umplem de mizerii persoanele care au o alta parere despre lucruri,situatii,personalitati? Autorul articolului l-a criticat pe Mitropolitul Daniel pentru opera(mai bine zis ne-opera) acestuia. O parte dintre voi ati si sarit automat la beregata respectivului sa-l desfiintati. DE CE
distept foc, valerica ista!
12/08, 19:02, postat de dogmatistu
coane valerica,

da iesti istietz foc si para !!!

toate cele ce pretinzi tu sa le expuna Daniel in materie de dogme s-au scris de mult de catre altii; cu ce sa vina nou cineva ?
Doar cu pareri contra, ceea ce ar insemna erezie si sectarism. sau poate, intr-o forma extrema (a scarboseniei si a mizeriei sufletesti), gherghelism.

sigur ca incultii si prostii pun botul la gherghelismele tale, dar sub coaja ta de cunostinte gen "tabla de materii" in domeniul in care te dai rotund, dogmatica, se afla un vid mai negru si mai rece decat cel cosmic.

tu cu ce vii original la cursurile tale ? cu promovarea argoului ca mod de viata si de cultura??
RE: Cand unii se dau teologi
12/08, 15:21, postat de nhoj
Corect !!

celor care au sarit in apararea lui Gherghel: va semnalam ca el a atacat persoana lui Daniel, nu altceva, asa ca i se face exact ceea ce face el. Nu pricep de ce unii tipa in gura mare ca sunt "persecutati", dar ei spurca totul in jur??
Cand unii se dau teologi
12/08, 15:00, postat de Emil Vlad
Mie mi se pare ca lucrurile stau foarte simplu. Un ne-teolog (nu stiu daca e filosof, ca nici eu n-am gasit nimic scris de dl Gherghel care sa-i indreptateasca acest apelativ) isi da cu parerea despre o persoana ca nu ar fi... teolog. Ce competente are dl Gherghel care sa-l indreptateasca sa emita astfel de judecati? "Definitia" pe care o da dl Gherghel teologiei si teologului este falsa. E de ajuns sa asculti o predica a Mitropolitului Daniel si vei vedea cat de multe "locuri teologice" intalnesti. Este recunoscut de cei care sunt specialisti in domeniu ca fiind unul dintre cei mai buni teologi si asta e singurul lucru care conteaza. Ca sunt destui profesori de filosofie care au o opera consistenta (nu-i cazul la dl Gherghel) dar fada si care nu-i indreptateste sa fie numiti filosofi. Intrebare de baraj: Parintele Cleopa sau Parintele Rafail Noica sunt (au fost) teologi? Daca da, sa indice dl Gherghel opera care i-a consacrat astfel.
Altminteri, dl Gherghel ramane prizonierul unor mentalitati pseudo-universitare ("produceti orice, fratilor, numai sa produceti!") si ne convinge de un singur lucru: este un afon in chestiuni ecleziastice / teologice. Din pacate nu e singurul din tara asta care se baga in lucru pe care nu le intelege
RE: ma gandesc si eu
12/08, 12:41, postat de toma necredinciosul
buna intrebare!
asta e..
12/08, 12:02, postat de kir ianulea
unora le place articolul, altora nu. nu vad de ce ne-am supara pe autor. mai bine ar fi sa-i discutam ideile, chiar daca nu ne plac
un articol senzational... parerea mea
12/08, 11:07, postat de dram alexandra
un articol incredibil de pertinent si indraznet, asa cum n-am mai citit de mult. nu inteleg atitutidinile contestatare la adresa articolului; atata timp cat el expune adevaruri, chiar daca incomode, ar trebui sa fie situat in afara oricaror critici nefondate si idioate. felicitari autorului
ma gandesc si eu
12/08, 10:57, postat de un naiv
Nu ar fi bine ca mitropolitul Danil sa mai cunune din cand in cand si oameni saraci nu doar bogatani si milionari?
RE: fara partinire
12/08, 10:20, postat de gogu
Ai dreptate, frate. Si autorul articolului pare pornit in contra mitropolitului Daniel, dar si unii dintre cititorii sai care au un limbaj cam deochiat ca sa nu spun mai mult. Numai unul de buni crestini nu. Si eu mi-as dori ca Daniel sa ajunga patriarh. Sa vedem ce va vota Sfantul Sinod al BOR in septembrie. Doamne ajuta!!
fara partinire
12/08, 10:10, postat de m. d
gandind fara patima, gasesc ca acest articol e interesant. uneori sunt de acord cu el. alteori nu.
dar asta nu ma opreste ca iesean sa-mi doresc ca mitropolitul Daniel sa ajunga patriarhul BOR.
din patriotism local cum se spune
e oricum mai harnic si mai priceput decat mitropolitul Bartolomeu Anania. despre Teofan nu stiu mai nimic
da idioti mai sinteti voi
12/08, 09:12, postat de grigorie din nazianz
v-ati gandit mult mai bigotilor?
si daca il insultati pe gherghel in aceste cuvinte murdare, mitropolitul incepe sa aiba o opera?
nu o are. nu e vina autorului daca IPS daniel nu s-a omorit sa scrie.
comentati articolul, fraierilor, nu persoana autorului!!
Alt idiot
11/08, 23:27, postat de Ioan Damaschin
Sau mai bine zis: acelasi idiot: Gherghel !
Mai omule ! Ce crezi ca se mai poate scrie NOU in materie de dogmatica ????
scrie tu, daca tot te dai rotund !!!
Dupa un Staniloae, ce sa mai adauge un Ciobotea ?
Cu ce sa mai vina ????
Tu confunzi o opera cu un manual, nu ? Nu e treaba mitropolitilor sa scrie manuale, mai ! Si sunt si destule manuale aparute. Ce voiai, sa faca precum facea Ceausescu sau cum faci tu ?
"Lasa sa scriu si eu ceva, sa ramana acolo, sa dea bine la dosar etc ."
Sau te astepti ca toti sa maculeze hartia precum o faci tu, doar asa, ca sa-si faca un nume ???

Sigur ca mitropolitul e "banal" cand vorbeste, fiindca nu prezinta stirile de la ora 5, nici nu foloseste limbajul care-l invioreaza pe Gherghel, cu m.u.i.e. si l.a.b.a. la fiecare 3 vorbe.

Nu-i asa, coane Valerica ? Pacat ca nu te-am inregistrat atunci cand expuneai parerea ta despre post-modernism in termeni din acestia, ca tare le mai ziceai duios din tot sufletul tau scarbos si veninos..
Noutati, noutati..
11/08, 23:04, postat de N J
Deci, se pare va Valeriu Gherghel stie sa si citeasca, nu doar sa scrie, Din pacate, nu stie chiar toate literele alfabetului, si orice cuvant mai lung de 1 silaba il pune in dificultate.

Ca cadru didactic (exprimare intentionata) nu-l stie mai nimeni, fiind tern, fad, penibil...
Ca scriitor, mai produce mici balegutze pe la gazetutele iesene, si ii place mirosul lor persistent produs de ele atunci fraieri ca mine rascolesc in ele.
A mai incercat el sa scrie o carte de intelepciune rabinica, si s-a suparat ca nu i-au recenzat-o cei pe care ii uraste cel mai mult : oamenii Bisericii. Dar la HaSefer a incercat ?

evitat de orice om de cultura cu bun simt, ocolit de cetatenii anonimi si folosit ad-hoc de bunicutele din parcul "piata voievozilor" drept sperietoare si bau-bau pentru nepotii neascultatori, strigoiul Gherghel se incapataneaza sa bantuie prin peisajul anti-cultural iesean , incercand, ca orice strigoi, sa convinga ca el e viu. Dar de fapt, e mort inca din fasha. Doar atata, ca inca umbla neingropat.

Gherghel e un trist monument de ura. Uraste tot ce exista si ce inca nu exista.  Dar mai presus de orice uraste valorile, fiindca asa fac non-valorile si anti-valorile.
Sortit sa marsaluiasca vesnic (din punct de vedere intelectual si sufletesc) intre miasmele Bahluiului si scursurile Nicolinei, Gherghel reuseste sa supravietuiasca sobolaneste... cai, am uitat sa spun marea descoperire comunicata mie de dr> Bogdan Baghiu si dr. Constantin Burlacu, eminenti si proeminenti oameni de stiinta : Gherghel nu se trage din maimuta, ci din sobolan. Cine-l stie si-l priveste, n-are nevoie de dovezi suplimentare.


(Ei, iti convine sa ti se faca si tie ce faci tu altuia?)
Alt editorial despre Danut
11/08, 09:35, postat de Un cititoor de gazete
Cititi si editorialul lui Bogdan Baghiu din saptaminalul Metropolis de la rubrica sa Gindiri Nealiniate !. Daca Baghiu spune adevarul si eu cred ca nu are niciun interes sa minta inseamna ca Danut este cea mai mare scursura  umana!
Pagina: 1 2
· Femeile si literatura. O poveste veche si totusi noua
· Caricatura zilei: Adio bani de la POSDRU?
· Geneza pseudo-elitelor actuale (II)
ULTIMA ORA
06:50 - LOCAL
Secretul longevitatii, oferit de cel mai varstnic iesean: doamna Pavelina. La cei 103 ani ai sai, femeia este un microbist infocat. Povestea ei, in editia tiparita de astazi a Ziarului de Iasi

Curs BNR (22/05/2012)
1 EUR 4.3159 ↓
1 USD 3.2674 ↑
1 GBP 5.0302 ↑
Cursul complet
Blogurile
Ziarul de Iasi
JUP: "Transhumanta de lux"

Cip IESAN: "Locatarii de la blog"

Catalin ONOFREI: "Pe net cu matusa lui Ponta"
Invitati din blogosfera
Publicatie online de cinema

Slow Food: "Ole! Primavara in rose..."

Filosofi
@lasi:
"Trupul: nevrozat sau jubilator"

Marius Scovronschi: "Tom Tailor"

Idle Living: "Cu gunoiu-n frigider"

"COSTACHEL: Mincare, vinuri si putina conversatie la masa"

Fun Grup

Optimizare web si consultanta SEO oferite de
26