vineri, 29.03.2024
Ne pregatim de o noua campanie electorala, mult mai interesanta si mai disputata decit cea din toamna trecuta. Mizele sint mari, pentru ca astazi controlul asupra administratiei publice locale inseamna acces la multi bani si la resurse de influenta consistente. Organizatiile de partid se vor mobiliza, pentru ca vor fi zeci sau chiar sute de membri care, la nivelul unei localitati, ar urma sa profite direct de victorie - sau, de ce nu, de o eventuala negociere inteligenta reusita dupa infringere. Mediile de afaceri locale, in special segmentele care au tangenta cu autoritatea publica, isi vor sustine financiar candidatii preferati si, in plus, isi vor calibra platile pentru legislativele de la toamna. Prezenta la urne va fi, probabil, destul de redusa, insa vom asista la o conturare benefica a publicului interesat si implicat in problematica locala.
Stilurile de campanie vor evidentia diferentele tot mai mari intre localitatile si judetele Romaniei in privinta nivelului si perspectivelor de dezvoltare. Pentru unele comunitati locale, accentul se va pune, in continuare, pe gestionarea saraciei. Pentru altele - din fericire, tot mai multe - dezbaterea va viza, in mod clar, dezvoltarea. In mare masura, este de asteptat ca optiunile cetatenilor in privinta guvernantilor la nivel local sa consolideze aceasta separare, in loc sa o atenueze. Cit despre competitia la nivel judetean, probabil ca dezvoltarea va fi cuvintul de ordine al campaniei, ceea ce nu este deloc rau, cu conditia ca ambalajul discursului partizan - inerent si, pina la un punct, necesar - sa nu deturneze prea mult atentia publicului.
Introducerea alegerii directe pentru presedintii Consiliilor Judetene va duce la utilizarea inca unui sistem de vot - cel uninominal majoritar intr-un singur tur - pe linga cele doua deja cunoscute (proportionalitatea pentru consiliile locale si judetene, respectiv uninominalul majoritar in doua tururi pentru primari). Daca la aceasta adaugam si votul din toamna, cu sistemul nou pentru Parlament, ajungem la un total absolut bizar de noutati in domeniu. Alegatorii mai putin informati s-ar putea lansa deja in aventura studiilor comparative, pentru a intelege cum le vor fi contabilizate optiunile. Nu ne ramine decit sa speram ca ei vor ajunge la concluzia ca rezultatul acestor calcule este unul corect si echitabil.
Pe de alta parte, cetateanul nu va avea de unde sa stie cu cine se va alia partidul sau candidatul sau preferat pentru constituirea de majoritati sau pentru turul secund la primarii. Este posibil sa avem parte de coalitii ceva mai flexibile si mai putin ideologizate, precum si de variatii semnificative de la un judet la altul. Din pacate, unele dintre aceste coalitii ar putea fi torpilate la toamna, in urma configurarii unei majoritati la nivel parlamentar.
Se poate argumenta ca, la nivel de judet sau localitate, presedintii de Consilii Judetene sau primarii aflati in functie pornesc cu avantaje serioase asupra concurentei. Cu resursele pe care le are, de regula, la dispozitie, un primar in exercitiul mandatului trebuie sa faca (sau sa fi facut) greseli majore pentru a pierde - exceptie fac orasele mari, unde componenta politica a votului este pronuntata. Observatia se mentine intrucitva si in cazul presedintilor de consilii judetene, cu precizarea ca aici influenta politicii de partid va fi si mai puternica. Pe de alta parte, insa, prevederea legislativa referitoare la alegerea lor directa este atit de recenta, incit este greu de crezut ca rivalii lor au avut timpul necesar pentru a se intipari in constiinta electoratului ca ocupanti ai respectivelor fotolii. Se va vorbi, in mod cert, de noul statut si de competentele sporite ale presedintelui de CJ, insa alegatorul nu va avea suficient timp pentru a-si elabora el insusi un portret-robot al presedintelui ideal - astfel ca titularul (mai ales daca si in trecut a fost si politician, nu doar administrator) porneste cu un anumit avantaj.
Ca aproape intotdeauna in alegerile locale, este de asteptat ca si de aceasta data sa se detaseze partidele care au reusit sa-si creeze structuri solide in teritoriu. Competitia se anunta a fi, in buna masura, o lupta in trei (PDL, PSD, PNL), plus UDMR in judetele din Transilvania. Datele problemei sint cunoscute inca de la europarlamentare, elementul de noutate fiind dat de nevoia ca din acest triunghi sau patrulater sa se nasca majoritati functionale. Interesant este faptul ca astazi, mai mult decit oricind, sint posibile mai multe configuratii intre cele trei-patru forte politice importante. Anticiparea rezonabila ar fi ca partidul al carui candidat a cistigat presedintia Consiliului Judetean sa incerce - in ipoteza in care candidatul sau la Primaria municipiului resedinta de judet trebuie sa dispute turul secund cu reprezentantul altui partid important - configurarea unei majoritati cu cel de-al treilea partid semnificativ. Acest tipar ar putea genera majoritatea in Consiliul Judetean si Consiliul Local al principalului municipiu, iar situatia din celelalte localitati ar urma sa fie judecata pe aceleasi baze, daca cei doi aliati nu se confrunta direct in turul secund sau daca adversitatile personale de la nivel local sint prea mari. Vom vedea dupa alegeri in ce masura aceasta ipoteza va fi confirmata de fapte.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |