Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Dacă regizorului Radu Afrim i se potrivesc mai curând textele contemporane decât cele clasice, cele dintâi reuşind în mai mare măsură să se plieze pe stilul său regizoral, nu încape îndoială că un text scris de el însuşi şi dezvoltat împreună cu echipa de lucru reprezintă un atu.
A mai făcut acest lucru în câteva rânduri, la Târgu-Mureş, Timişoara sau Brăila, iar de această dată e vorba de un fel de confesiune regizorală, cu tentă autobiografică, inspirată de copilăria lui Radu Afrim (anii î70 în oraşul natal, Beclean pe Someş), camuflată de pasaje imaginare sau imaginate, chiar şi onirice (planul personajelor suprarealiste - ”surorile vizionare”, Olimpia şi Pompilia).
Pasărea retro constituie o interesantă meditaţie despre viaţa omului, în raport cu marile simboluri şi idealuri ale umanităţii faţă de care Afrim manifestă o oarecare rezervă ironică (pasărea Phoenix care a renăscut din propria cenuşă), căreia i se adaugă un autentic sentiment de nostalgie, însoţit poate şi de alte emoţii difuze, imposibil de numit: asemenea unei fotografii pe un panou oarecare sau asemenea unei succesiuni de frame-uri într-un ochi de fereastră, omul şi viaţa sa sunt imagini în mişcare, frumoase şi perisabile, lăsând în urmă, odată cu trecerea lor prin timp, senzaţii diverse. Nu asistăm atât la o dezvrăjire a miturilor, cât la o redimensionare a lor dintr-o perspectivă personală (labirintul). De la imaginea morţii (un eveniment despre care nu se poate vorbi la timpul trecut - ”moartea nu va fi niciodată retro”, pentru că moartea celorlalţi e acut prezentă în noi, iar moartea noastră e mereu situată în viitorul imediat, adică iminentă - trăim în umbra morţii), la Pescăruşul lui Cehov (căutarea unor forme noi de exprimare artistică), simbolistica păsării este multiplă. Trei întrebări fundamentale, corespunzând vârstelor omului, copilăria - ”Cine e?”, adolescenţa/ tinereţea - ”Cine eşti?” şi maturitatea - aducând un răspuns la întrebarea ”Cine sunt?”, descriu traseul omului de la singurătate la nevoia de celălalt şi la cunoaşterea de sine prin intermediul alterităţii (ceilalţi).
Dublul narator (în mod alternativ, adult/ László Csaba şi copil/ Takács Örs), temporalitatea duală (trecut-prezent), cu estomparea graniţelor dintre cele două instanţe temporale, apoi diluarea limitelor care separă realul de ireal, intercalând astfel niveluri temporale, grade de realitate şi intensităţi emoţionale, suprapunerea microplanurilor spaţiale personale (frame-urile surprinse în ferestrele garsonierelor blocului care prind viaţă prin light design şi sunt puse pe pause prin închiderea jaluzelelor) sau intercalarea dintre acţiunea scenică din prim-plan şi planul povestirii ori dintre prim-planul povestirii şi trecerea personajelor secunde prin scenă sunt doar câteva dintre mijloacele prin care regizorul Radu Afrim iese din nou la rampă cu Pasărea retro. Şi atrage atenţia printr-o nominalizare pentru cel mai bun spectacol al anului trecut în cadrul Galei Premiilor Uniter 2017 şi prin participarea la Festivalul Naţional Maghiar de Teatru (POSZT), la Teatrul Naţional din Pécs, pe data de 11 iunie 2017.
Structura cinematografică a spectacolului (stop-cadru, close-up, sunete non-diegetice folosite pentru efect) plasează acţiunea pe muchia fragilă dintre flashback şi flashforward. Centrul de interes se comută de pe cei doi naratori intercalaţi pe dinamica scenică şi invers, în permanenţă ordinea scenică solicitând privirea spectatorului într-un anumit unghi, distributiv în unghiuri diferite, simultan sau divizat între unghiuri principale şi secundare (perspective), alternând planurile; apropierea sau îndepărtarea planurilor se realizează luminând anumite unghiuri în timp ce ansamblul e cufundat în black-out, sau îndreptând atenţia prin proiecţie sau alte elemente (transformarea celorlalţi actori în spectatori) asupra anumitor detalii dintr-un plan care devine central.
Mizanscena devine secundară proiecţiei şi modului în care se desfăşoară acţiunea scenică. Fiecare garsonieră a blocului, configurată printr-un frame, este dinamizată prin sunet, culoare, lumini şi proiecţie de tip video mapping. Astfel, o lume închisă între filele ierbarului, încremenită în anii î70, e redimensionată virtual. Lirismul este intercalat de momente dinamice în economia spectacolului, iar momentele mai dinamice sunt susţinute de secvenţe în care actorii devin, pe rând, protagonişti pentru ceilalţi şi narează. Decorul simetric dezvăluie formaţia de arhitect a scenografei (Irina Moscu, nominalizată la Gala Premiilor Uniter 2017 pentru ”cea mai bună scenografie”) şi e, ca şi-n cazul Măcelăriei lui Iov, compatibil cu video mapping-ul (Andrei Cozlac). Coregrafia (improvizaţie dirijată, adecvată perioadei la care se referă şi costumelor) e semnată de Ruszuly Ervin.
(Pasărea retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte, scenariul şi regia: Radu Afrim, scenografia: Irina Moscu, video mapping: Andrei Cozlac, coregrafia: Ruszuly Ervin, distribuţia: László Csaba, Takács Örs, B. Fülöp Erzsébet, Lõrinc Ágnes, Simon Boglárka-Katalin, Kádár Noémi, Gecse Ramóna, Csíki Szabolcs, Varga Balázs, Bokor Barna, Berekméri Katalin, Fülöp Bea, Kiss Bora, Varga Andrea, Ördög Miklós Levente, Tollas Gábor, P. Béres Ildikó, Biluska Annamária, Nagy Dorottya, Moldován Orsolya, Bartha Lászlό-Zsolt, Huszár Gábor, Kiss Péter, Kiss Anna, Sebesi Borbála, Pál Mátyás Áron, Sebesi Sarolt, Hunyadi Virág, Szakács Lászlό, Compania ”Tompa Miklós”, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, premiera: 12 noiembrie 2016, spectacol nominalizat la categoria ”cel mai bun spectacol” la Gala Premiilor Uniter 2017)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |