Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

„Percepţii cosmice”, la Galeriile Municipale

GALERIE
Ritm 5
  • Ritm 5
- +

Înzestrată cu o bogată imaginaţie artistică şi utilizând cu uşurinţă atât tehnicile artistice, cât şi aparatul gândirii filosofice, Carmen Poenaru creează în jurul unor cicluri: Spaţiu, Lumină, Ritmuri, Vibraţii, Reflexii, Grădini interioare, Eros, Simboluri, Capricii, Colaj. Aceste cicluri s-au constituit şi dezvoltat în timp ca urmare a unei experienţe prolifice pe mai multe meridiane.

Publicul ieşean iubitor de artă are posibilitatea să cunoască, timp de două săptămâni, începând cu vernisajul de azi de la ora 18, la Galeriile Municipale Iaşi, un ciclu din bogata creaţie artistică a pictoriţei Carmen Poenaru, membră a UAPR, Filiala din Bacău. Cu un palmares bogat, activitatea sa artistică s-a distribuit cu rezultate notabile pe mai multe zone ale artelor vizuale: pictura şi grafica de şevalet, designul vestimentar, arta ambientală şi arta icoanelor. Creaţia sa, deşi este bogată şi din punct de vedere tematic, converge semantic într-o unitate stilistică în mai multe registre, în care identificăm două expresii: Figurativul, când povesteşte şi descrie anumite reprezentări „realiste”, şi Abstractul, când interpretează şi esenţializează realitatea din unghiul de vedere al imaginarului virtual. Artista corelează logic şi estetic, în plan artistic, concretul cu abstractul, utilizându-le pe două paliere de expresie ale aceleiaşi realităţi.

Înzestrată cu o bogată imaginaţie artistică şi utilizând cu uşurinţă atât tehnicile artistice, cât şi aparatul gândirii filosofice, Carmen Poenaru creează în jurul unor cicluri: Spaţiu, Lumină, Ritmuri, Vibraţii, Reflexii, Grădini interioare, Eros, Simboluri, Capricii, Colaj. Aceste cicluri s-au constituit şi dezvoltat în timp ca urmare a unei experienţe prolifice pe mai multe meridiane.

În expoziţia de faţă intitulată generic, Percepţii cosmice, artista  ne propune doar o parte din ciclurile invocate mai sus: Reflexii, Vibraţii, Ritmuri şi Structuri cu ecouri în întreaga existenţă. Poetica specială pe care o descoperă artista se regăseşte şi în spaţiul cosmic, dar se fundamentează, deopotrivă,  şi pe temperamentul său lirico- filosofic, uneori exploziv, manifestat în exuberanţa culorilor, în ritmul alert al liniilor care vibrează în fluxuri distincte, controlate de forme în mişcare sau statice, dar şi pe o cultură filosofico-ştiinţifică a domeniului abordat. Acestea, în mare măsură constatabile, evidenţiază o puternică unitate spaţio-temporală în care sunt plăsmuite subiectele, însă, prin ritm şi vibraţii, şi o puternică efuziune muzicală.

Din punct de vedere estetic, Ciclurile propuse în expoziţie sunt construite în termenii unor valori afective cu ecouri etnografico-ştiinţifice din arta ţesutului popular, recognoscibile în cadenţele vieţii zilnice, în accentele pe care le conferă artistul creaţiei sale. Vibraţia pe care o angajează artista, ca valoare vicariantă în transmiterea unui mesaj artistic, nu are în vedere numai oscilaţia unor linii faţă de un centru virtual în spaţiul artistic, ci mai ales vibraţia afectivă în relaţie cu o creaţie artistică performantă, înzestrată cu mesaj estetico-filosofic. Reflexia nu are în vedere numai înţelesul fizic al unei raze de lumină care întâlnind o suprafaţă se redirijează către o altă direcţie, ci mai ales starea subiectivă de introspecţie, transpunerea subiectului într-o altă stare, acţiunea de închipuire, de imaginaţie, de autoiluzionare, toate concentrate lingvistic în aşa numita diateză reflexivă, însă şi cu adânci ecouri în creaţia artistică. Structurile, ca alcătuiri spontane sau organizate, de forme, linii sau elemente, stau la baza compoziţiilor artistice şi, prin urmare, artistul cu experienţă le foloseşte „inconştient” în creaţia sa. Poetica structurilor de linii, culori, simboluri  sau elemente geometice are o sintaxă care diferă de la artist la artist.

La Carmen Poenaru constatăm o congruenţă intelectiv-afectivă în dinamica structurilor pe suprafaţa plastică, de aici şi potenţialul poetic al creaţiei sale. Prin ritm artista nu face trimitere numai la puterea pe care o au în ritmul intern al operei legile de oganizare compoziţională a liniilor şi diagonalelor, ci şi valoarea muzicală a mişcării sugerată de ritmurile şi cadenţele realităţii-temporalitatea, emoţia produsă de această complexă mişcare de forme, linii, simboluri şi culori, cuprinse într-un a priori afectiv. Expoziţia este o complexă desfăşurare de idei, trăiri şi sentimente aristice, care se citesc într-o cheie specială.

Mihai Păstrăguş este critic de artă şi publicist

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri