Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Autostrada Iaşi-Târgu Mureş devine drum preistoric până vom circula pe ea

GALERIE
autostrada iasi targu mures1
  • autostrada iasi targu mures1
- +

Autostrada care sa lege Moldova de reteaua autostrazilor care duc spre Vest e in atentia autoritatilor deja de mai bine de opt ani, insa pentru ea s-au facut doar studii, iar toata atentia din partea politicului a ramas doar pe hartie. Acum autoritatile se pregatesc sa contracteze un nou Studiu de Fezabilitate.

Desi trecuta pe reteaua centrala TEN-T - deci finantabila in mare parte prin fonduri europene - autostrada a fost pasata de la un minister la altul in perioada cuplului Dan Sova - Relu Fenechiu, iar amanarile s-au tinut lant ulterior.

Acum, in ultima varianta a Master Planului, autostrada de la Targu Mures la Iasi apare cu un cost de circa 4,1 miliarde de euro si e singura autostrada "fazata", adica in doi pasi: intai drum expres, apoi transformata in autostrada. HotNews.ro va prezinta istoria zbuciumata a unui proiect necesar pentru Moldova, dar care s-a zbatut intre politicieni, tergiversari administrative, studii si preturi prohibitive.

►HARTA INTERACTIVA cu traseul autostrazii A8 Targu Mures - Targu Neamt - Iasi - Ungheni

Autostrada de la granita cu Republica Moldova si pana la reteaua de autostrazi care scoate Moldova spre Occident

Autostrada de la Targu Mures la Iasi si mai departe la Ungheni (granita cu Rep. Moldova) ar urma sa aiba o lungime de circa 310 de km si ar uni Moldova cu Ardealul si mai departe cu occidentul.

De la Targu Mures, traficul din Moldova ar urma sa se duca pe autostrada A3 pana la Campia Turzii - pe o autostrada a carei constructie este in prezent in curs de licitare/executie - si de acolo fie spre Cluj si vama Bors pe A3, fie spre Sebes pe A10 si apoi pe A1 spre Timisoara si Arad si granita de la Nadlac.

Lungime: 310 km

Cost (estimat): 4,1 miliarde de euro (cf. MPGT)

STADIU ACTUAL: Ofertele depuse pentru licitatia de refacere a Studiului de Fezabilitate au fost deschise in 4 februarie. Se asteapta atribuirea contractelor



Desi integrarea in retea ar fi una optima, mai ales in ipoteza realizarii unei conexiuni autostrada/drum expres pe axa Nord-Sud in Moldova (Siret-Suceava-Bacau-Focsani-Buzau-Ploiesti), autostrada care ar urma sa travereseze Carpatii Orientali de la Est la Vest are un cost destul de ridicat, insa beneficiaza de avantajul de fi pe harta centrala a rutelor TEN-T, si deci, are o sansa mare la fondurile europene puse in joc pentru tara noastra

In 2012, autoritatile de la drumuri vehiculau un cost de circa 9 miliarde de euro, dar intre timp, realizarea Studiului de Fezabilitate a fost scoasa din nou la licitatie, iar in Master Planul de Transport costurile au mai fost estimate in jos, la circa 5 miliarde de euro initial, apoi spre 4,1 miliarde de euro in varianta "fazata". 

Chiar si asa, la un astfel de cost ar fi necesar mai mult de un singur exercitiu financiar european doar pentru a putea finanta acest singur proiect din Fondul de Coeziune (pentru 2014-2020 Romania are alocat putin peste 2 miliarde de euro pe Fondul de Coeziune pentru autostrazi, inclusiv componenta de cofinantare nationala). O solutie ar putea fi realizarea autostrazii dintr-un mix de fonduri pe reteta fonduri europene - fonduri bugetare - fonduri din imprumuturi.

In varianta finala de Master Plan, Tg Mures - Iasi ar putea fi realizat la standard de drum expres initial, cel putin pentru sectiunea de deal si munte, de la Targu Mures si pana la Targu Neamt, iar restul direct ca autostrada. Totusi, prioritizarea tronsoanelor inca nu a fost batuta in cuie.

In orice caz, Studiul de Fezabilitate pentru toata autostrada a fost din nou scos la bataie in 2014 pentru a fi reactualizat, iar realizarea acestui document este cheia pentru a putea lansa lucrarile si pentru a putea duce, in sfarsit, acest proiect de pe hartie, pe teren.

Textul integral, pe hotnews.ro

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri