Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Târgu Frumos-Săbăoani - veriga lipsă a sistemului de şosele rapide din Regiunea de Nord-Est.
Dacă în ceea ce priveşte modernizarea şi inserarea aeroportului ieşean la nivelul relaţiilor globale, autorităţile implicate au făcut paşi semnificativi în ultimii doi ani, nu se poate afirma acelaşi lucru despre inserţia oraşului nostru într-un viitor sistem de relaţiii rutiere rapide. Acest fapt este demonstrat de geometria desenului reţelei propuse de masterplanul de transporturi. Ultimele trei sâptămâni au fost animate de ultimul desen al masterplanului de transport în ceea ce priveşte geometria relaţiilor de transport rutier rapid. Două schimbări s-au produs faţă de desenul anterior, de la final de an 2014: relaţia Sibiu - Piteşti s-a metamorfozat în autostradă, pe considerente de eficientizare a construcţiei (Ministrul Transporturilor a afirmat că ar fi ineficientă transformarea unui drum expres în autostradă, pentru că intervin cheltuieli conexe) şi drumul expres Iaşi - Târgu Mureş a devenit, conform legendei noii hărţi propuse de Ministrul Ioan Rus, autostrada până la Târgu Neamţ şi autostradă "fazată” de la Târgu Neamţ la Târgu Mureş. Ca să merg pe aceeaşi logică a transformării drumului expres Sibiu - Piteşti în autostradă, pesemne în această complicată zonă montană pe care urmează să o traverseze drumul nostru către Occident e pretabilă şi eficientă fazarea! De ce am impresia că acest proiect e necesar doar ca propagandă electorală!? Oricum, pe mine nu mă îngrijorează faptul că ruta Iaşi - Târgu Mureş nu va fi realizată pe toată lungimea sa în regim de autostradă, cât geometria relaţiilor la nivel regional, care conservă caracterul periferic al Iaşilor.
Am văzut de la finalul anilor 90 până în prezent vreo şase sau şapte desene oficiale ce prezintă diverse geometrii ale sistemului rutier românesc. De la extrem de densa şi neverosimila reţea de autostrăzi şi drumuri expres ce caracteriza hărţile din PATN, până la electoralul desen din 2013. E adevărat, niciunul nu avea pretenţia de a fi un masterplan. Asta până la finalul anului trecut, când a apărut o primă geometrie a masterplanului de transporturi rutiere, ce scotea Iaşii de pe reţeaua de autostrăzi a României, relaţia Târgu Mureş - Iaşi fiind marcată pe hartă ca drum expres. Acţiunea conjugată a forţelor politice locale a reuşit să transforme până în ianuarie desenul hărţii, după cum am precizat în paragraful anterior. Cel puţin din punctul de vedere al cutumelor actuale tronsonul Iaşi-Târgu Frumos îşi justifică profilul de autostradă.
În ipoteza că desenul din masterplan va deveni şi funcţional, care e câştigul în accesibilitate al Iaşilor? Având în vedere caracterul trans-scalar al teritoriiilor deservite, trebuie să ne situăm aprecierile la mai multe niveluri scalare. Constrâns de spaţiul acordat articolului mă voi limita la două dintre ele - nivelul continental şi cel regional. În partea de est a Europei, Iaşii îşi ameliorează substanţial accesibilitatea, având în vedere faptul că se va afla, conform geometriei propuse pe două trasee importante la nivel european. Pe de o parte e importantă relaţia ce se suprapune pe vechile drumuri transcontinentale ce vor realiza o legătură eficientă a zonei de est a Moldovei şi a aşezărilor din nord-vestul Mării Negre cu zona Mării Baltice. Pe de altă parte, dacă legătura dintre Iaşi şi Târgu Mureş se va realiza (indiferent dacă va fi sau nu autostradă pe toată lungimea sa!), această relaţie va fi cea mai scurtă cale de acces către centrul Europei pentru Regiunea de dezvoltare Nord-Est, Republica Moldova, Ucraina de sud şi sudul Rusiei europene. Dar instabilitatea politică a Ucrainei şi prezenţa fâşiei teritoriale transnistrene amână pe timp nedeterminat eficienţa unei astfel de legături.
La nivel regional, creşterea performanţei accesibilităţii Iaşilor, conform desenului propus de către Ministerul Transporturilor e mai degrabă mediocră. Pentru a demonstra afirmaţia vă propun un joc statistic facil. Dacă luăm în considerare cele 7 oraşe de peste 35 de mii de locuitori ale Regiunii de dezvoltare Nord-Est, care se regăsesc pe traseul unei rute rapide (Iaşi, Bacău, Botoşani, Suceava, Piatra Neamţ, Roman şi Oneşti), care dintre acestea îşi vor aprecia mai mult accesibilitatea rutieră? Câştigătoarele sunt Bacăul şi Suceava, care în ipoteza unei viteze medii orare de 60 de km pe drumurile naţionale, 110 km pe drumurile expres şi 120 km pe autostrăzi, vor fi mai "aproape” (în ceea ce priveşte distanţa-timp) cu circa 40%, decât în prezent. Din aceste două centre urbane pentru a ajunge în celelalte oraşe, conform ipotezei menţionate, sunt necesare la ora actuală 587, respectiv 729 de minute. Conform desenului, după darea în folosinţă a autostrăzilor şi drumurilor expres prezente în masterplan, performaţele accesibilităţii Bacăului şi ale Sucevei vor creşte considerabil, distanţa-timp reducându-se la 345 de minute, respectiv 436 de minute. În cazul Iaşilor, diminuarea timpului de parcurs e mai modestă, de la 764 de minute, cât sunt necesare acum pentru a acoperi distanţele menţionate, la 493 de minute (o reducere a distanţei-timp de circa 35%). Doar 25-26 de km de drum expres cu o geometrie asemănătoare relaţiei actuale Târgu Frumos - intersecţia de la est de Săbăoani, despart Iaşii de o creştere substanţială a accesibilităţii rutiere. Dacă acest tronson ar fi construit, în paralel cu geometriile din masterplan, scăderea distanţei-timp ar propulsa Iaşii pe locul al doilea după Bacău în ceea ce priveşte performanţele relative ale accesibilităţii rutiere, cu o diminuare de peste 40 % a timpului necesar de parcurs a distanţelor către localităţile menţionate (451 de minute).
În speranţa că geometriile propuse de M.T. nu vor rămâne doar nişte linii pe harta României, vă doresc o săptămână cât mai bună!
George Ţurcănaşu este lector doctor la Departamentul Geografie din cadrul Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea “Al. I. Cuza” Iaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |