Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Câteva chestiuni de lămurit

GALERIE
sorin cucerai200
  • sorin cucerai200
- +

Există evenimente fondatoare, care au consecinţe pe durată lungă prin felul în care definesc angajamentele publice ale participanţilor la ele. Cine nu înţelege asta, bate mărunt din buze. Sau doar îmbătrâneşte.

1. Orice stat este redistributiv. Orice stat - chiar şi cel ultraminimal, chiar şi cel care nu furnizează decât un singur serviciu public (justiţia, poliţia sau orice altceva doriţi). Pentru că acel serviciu este furnizat tuturor locuitorilor de pe teritoriul lui, cetăţeni sau nu, fie că plătesc sau nu taxe, fie că se pot întreţine sau nu, fie că sunt minori sau majori şamd. Altfel n-ar fi stat, ar fi magazin.

Statul, orice stat, este furnizor de servicii publice. Şi orice serviciu public e livrat într-o manieră redistributivă.

Dacă sunteţi anarhocapitalişti, are sens să vă opuneţi statului zis „asistenţial” sub motiv că e redistributiv - pentru că orice stat, minimal sau nu, e redistributiv. Dar dacă nu sunteţi anarhocapitalişti, opoziţia la statul „asistenţial” pe considerentul că e redistributiv denotă cel puţin neatenţie. Statul ultra-ultraminimal tot redistributiv e şi el.

Nu e nevoie să mă credeţi pe cuvânt şi nici să-l citiţi pe Nozick ca să pricepeţi asta. E suficient să gândiţi.

2. Liberul schimb este şi el redistributiv. Intersecţia dintre cerere şi ofertă nu e un punct, ci un interval. În acest interval, preţul se formează exclusiv în funcţie de puterea de negociere a părţilor - deci o parte din bunuri e redistribuită prin simpla exercitare a puterii: dacă vânzătorul e mai puternic, se redistribuie mai mult la el; dacă e mai puternic cumpărătorul, invers.

Exercitarea puterii e inerentă în orice schimb liber, ceea ce înseamnă că liberul schimb nu descrie doar acordul de voinţă dintre cele două părţi, ci şi puterea unei părţi asupra celeilalte.

De aceea, a interveni (în interiorul intervalului) pentru a echilibra raporturile de putere sau chiar pentru a creşte puterea de negociere a uneia dintre părţi NU înseamnă deloc a atenta la libertatea schimbului.

3. Conservatorii şi liberalii luptă pentru libertatea pieţei, dar înţeleg prin libertate lucruri complet diferite. Pentru conservatori, piaţa liberă înseamnă laissez-faire. Pentru liberali, ea înseamnă concurenţă între deţinătorii de capital. Dacă nu e concurenţă, piaţa nu e liberă. De aici şi legile anti-trust, anti-monopol, anti-poziţie dominantă şi anti-concurenţă neloială.

Cu alte cuvinte, prin „piaţă liberă” conservatorii înţeleg liber schimb. Şi, cum liberul schimb descrie şi o relaţie de putere - şi cum deţinătorii de capital se vor afla întotdeauna într-o poziţie mai puternică decât cei care nu deţin capital - punctul lor de vedere e construit astfel încât să justifice „elita” şi statul quo-ul.

Prin contrast, prin „piaţă liberă” liberalii înţeleg libera concurenţă dintre deţinătorii de capital - iar asta fragilizează întotdeauna „elita” şi macină statu quo-ul pentru că disipează necontenit puterea.

4. Cel mai important eveniment public din tinereţea celor care au acum între 45 şi 60 de ani a fost căderea comunismului. (Pentru bucureşteni, la asta se adaugă Golaniada şi mineriada din iunie 1990.)

Cel mai important eveniment public din tinereţea celor care au acum între 25 şi 40 de ani a fost criza economică - şi mai ales soluţia standard adoptată de guverne: austeritate, bail out, trickle down, tentativa de demantelare a statului social (acolo unde aşa ceva deja exista). (Echivalentul mineriadei a fost tratamentul aplicat Greciei şi Italiei.)

Una e să ai 20-30 de ani şi să cânţi cu Paţurcă „mai bine mort decât comunist” - şi cu totul altceva e să ai 20-30 de ani şi să strigi „a ti capitalista” cu Occupy Wall Street (sau „nu corporaţia face legislaţia” cu Uniţi Salvăm).

Există evenimente fondatoare, care au consecinţe pe durată lungă prin felul în care definesc angajamentele publice ale participanţilor la ele. Cine nu înţelege asta, bate mărunt din buze. Sau doar îmbătrâneşte.

5. Eu recunosc, uneori am păcatul ăsta: sunt agresiv cu ideile. („Uneori” nu înseamnă aici „rareori” - mi-ar plăcea mie - ci are doar sensul logic de „nu întotdeauna”. Adică ceva de genul „poate chiar foarte des, dar în orice caz nu întotdeauna”.) Nu mă port frumos cu ele, mai ales dacă nu-mi plac. Uneori e bine că fac asta, alteori, nu: pot să pierd în felul ăsta câteva reformulări ale lor care le-ar pune într-o lumină foarte interesantă.

Însă unii sunt - tot uneori - agresivi cu persoanele. Mai ales cu cele - ce coincidenţă! - care le critică vreo idee, vreun argument, vreo opinie, vreun articol, vreo carte, vreun desen, vreun film.

Dacă agresivitatea faţă de idei nu mă deranjează din cale-afară (nu fiindc-o practic şi eu, ci pentru că nu face nici un rău nimănui, decât cel mult agresorului, deci nu e chiar un cap de ţară), agresivitatea - fie şi doar verbală - faţă de persoane mă deranjează. Şi chiar destul de tare.

Dar, de, românul s-a născut pamfletar, deci expert în arta încondeierii dumnealui Bibicului. „Ai văzut cum i-am zis-o? Din trei vorbe l-am făcut de nu mai iese din casă!”

Ironia stă în faptul că cei care gândesc aşa nu-şi dau seama că operează cu instrumentele unei culturi a ruşinii, a „facerii de râs” a celuilalt, a „obrazului” care, murdărit, e exclus din comunitate. Dar asta e tocmai cultura premodernă, rurală, a obştii săteşti. (Şi cum societatea românească e una încă preponderent premodernă, pre-urbană, nu e de mirare că stăpânirea artei pamfletului îţi asigură un statut privilegiat.)

Adică pamfletarii noştri îşi exhibă ruralitatea prin chiar măiestria cu care stăpânesc limba (şi mai ales adjectivul). Iar ăsta nu-i un paradox. Doar o ironie, aşa cum am spus. Oameni care au făcut facultăţi ca să rămână desculţi.

 
Sorin Cucerai este traducător şi publicist

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri