Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Centenar Roland Barthes

GALERIE
Alexandru-Calinescu
  • Alexandru-Calinescu
- +

Greu de spus în ce constă astăzi moştenirea lui Barthes. Moda structuralismului a trecut, nici semiologia şi nici lingvistica nu mai pretind că deţin chei miraculoase ce dezleagă misterele literaturii.

Centenarul naşterii lui Roland Barthes (1915 - 1980) prilejuieşte o multitudine de manifestari şi de apariţii editoriale. La Paris, Biblioteca Naţională a organizat o mare expoziţie Barthes, iar editura Seuil a publicat, sub semnătura lui Tiphaine Samoyault, o impozantă reconstituire biografică. Şi în Franţa şi în alte locuri, inclusiv în România, comunitatea academică înţelege să readucă în atenţie, prin conferinţe şi simpozioane, opera celui care a fost, mai ales în anii ’60 şi ’70, un adevărat „monstru sacru”, obiect al unui cult necondiţionat din partea admiratorilor. Cursurile si seminariile sale de la Ecole Pratique des Hautes Etudes şi ulterior de la Collège de France se desfăşurau în săli neîncăpătoare, era asaltat de doctoranzi (deşi el însuşi refuzase să se plieze exigenţelor unui parcurs universitar „clasic”), dădea curs solicitărilor revistelor şi acorda generos lungi şi consistente interviuri. Şi-a câştigat notorietatea încă din anii ’50 prin Gradul zero al scriiturii, un text teoretic puternic marcat de marxism şi prin Mitologii, o suită de eseuri în care inventaria şi analiza miturile Franţei contemporane. Cartea sa despre Racine din 1963 a stârnit o polemică aprinsă şi a reprezentat actul de naştere a ceea ce s-a numit „noua critică”. Ambiţia lui Barthes a fost, cel puţin pentru o vreme, să situeze studiul literaturii în cadrul mai larg al semioticii, acea disciplină care, pretinzând că stăpâneşte instrumentele interpretării semnelor, câştiga pe atunci tot mai mulţi adepţi. Sprijinindu-se pe semiotică şi pe lingvistică, Barthes îşi propunea să aşeze actul lecturii pe nişte fundamente „ştiinţifice”.

Curând după aceea însă Barthes s-a îndepărtat de dogma scientistă şi a privilegiat, dimpotrivă, subiectivitatea şi expresivitatea discursului. Este perioada în care publică textele de confesiune precum şi reflecţiile asupra plăcerii lecturii ori asupra erotismului. Înzestrat cu o extraordinară capacitate de invenţie verbală, scriitorul pune în mişcare scânteietoare focuri de artificii şi consacră un stil în egală măsură inconfundabil şi inimitabil. Optează pentru o scriitură fragmentară, se risipeşte în paradoxuri şi aforisme briliante, visează, bovaric, să devină un fel de „romancier” care înlocuieşte naraţiunea cu jocul ideilor.

Deşi în plină glorie, mai ales după ce se creează special pentru el o catedră la faimosul Collège de France, are parte de un amurg al vieţii tulbure şi nefericit. Îşi trăieşte tot mai greu homosexualitatea (aşa cum se vede din paginile de jurnal publicate după moartea lui), bântuie prin baruri ca să „agaţe” tineri, e respins şi se simte exclus, îi e tot mai penibil să accepte că a îmbătrânit. Avusese pentru mama lui o dragoste aproape maladivă şi de altfel nu-i supravieţuieşte decât trei ani. Încetează din viaţă la o lună după un banal accident rutier (e lovit de o maşină chiar în imediata apropiere a Sorbonei) şi cei care i-au fost apropiaţi spun că, de fapt, s-a lăsat să moară.

Barthes s-a aflat, imediat după război, la Bucureşti. A lucrat la Institutul Francez, înainte ca acesta să fie închis (în 1948) de  comunişti. Nicăieri nu face Barthes vreo aluzie la acei ani, deşi a fost un martor privilegiat la instalarea unui regim totalitar. În 1974 a întreprins, împreună cu câţiva discipoli de la revista Tel Quel şi totodată fanatici admiratori ai lui Mao, o vizită în China. Notele sale de călătorie au apărut postum, mult mai târziu, în 2009, şi reprezintă o teribilă decepţie: acest om atât de inteligent se lăsa orbit, în chip lamentabil, de propaganda oficială. Barthes intră astfel în categoria, vai, atât de numeroasă, a intelectualilor occidentali care refuză să vadă realităţile totalitarismului comunist.

Greu de spus în ce constă astăzi moştenirea lui Barthes. Moda structuralismului a trecut, nici semiologia şi nici lingvistica nu mai pretind că deţin chei miraculoase ce dezleagă misterele literaturii. Dar poate că tocmai aici se află lecţia lui Barthes, în propria lui evoluţie care l-a condus la concluzia că nici o teorie nu trebuie să-şi aroge drepturi absolute şi că ceea ce primează sunt talentul, sensibilitatea şi disponibilitatea intelectuală.

Alexandru Călinescu este profesor universitar doctor la Universitatea “Al. I. Cuza”, critic literar şi scriitor

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri