Eurotrip agentie de turism
mesterescu

sambata, 20.09.2014

Clientii Dalkia platesc in prezent cu 28% mai putin pentru factura anuala decât cei cu centrale. Răspunsuri online

GALERIE
ana-maria icatoiu - director marketing si comunicare dalkia romania
  • ana-maria icatoiu - director marketing si comunicare dalkia romania
- +

În prag de sezon rece, ieşenii au început deja să-şi calculeze facturile la căldură. Care este până la urmă cea mai eficientă metodă de încălzire, la sistemul centralizat de termoficare sau centrala proprie de apartament? Ana-Maria Icătoiu, director comercial la Dalkia Termo Iaşi, a dat un prim răspuns la o intrebare pusă de un cititor. "Clientii Dalkia platesc in prezent cu 28% mai putin pentru factura anuala de apa calda si caldura fata de cei care utilizeaza centrale individuale, iar in 2018 vor plati cu cel putin 65% mai putin, calcule ce reies clar din evolutia viitoare a pretului la gazele naturale din tara noastra", a spus ea. Totodată, Ana Maria Icătoiu a reamintit că, până în anul 2016, preţul la gaze se va scumpi cu 60%

Sesiunea de întrebări este închisă.

 * pentru o mai bună vizibilitate a răspunsurilor, acestea vor fi postate sub fiecare întrebare în corpul textului

 

un om: Este adevarat ca ai salar de cinci mii de euro lunar si daca managerul ala francez care locuieste in romania din anii 94 nu stie limba romana? De ce firma dalkia a fost alungata din cluj si din hunedoara pt datoriile pe care le-a facut autoritatilor locale?
 
Ana-Maria Icatoiu:Salariile angajatilor Dalkia sunt confidentiale, insa sunt platite in lei, nu in euro. Oricum, valorile la care faceti referire pot sa tina cel mult de filmele de comedie sau de fanteziile Dumneavoastra, si nu de activitatea unei societati din Romania care furnizeaza un serviciu public.
Nu avem niciun coleg francez care sa lucreze in Romania din 1994.
Dalkia nu a avut activitate in Cluj-Napoca sau in Hunedoara.
Ca sa nu irosim timpul celorlalti cititori, va rugam sa verificati informatiile pe care le utilizati. Va sugeram www.google.ro sau alte motoare de cautare. Asta in cazul in care chiar doreati raspunsuri la intrebarile puse. Din respect pentru Dumneavoastra si pentru ceilalti citirori, am ales sa va raspundem.
 
DGM: Ptr cei abonati termic la Dalkia si care au restante din anii trecuti,care este procedura de re-esalonare? Ce pasi trebuie facuti si cum trebuie procedat ptr cineva care doreste sa plateasca la Dalkia si sa isi re-esaloneze datoria la agent termic? Va multumesc anticipat si astept raspunsul dumneavoastra. Unde ne putem adresa cu cererea de re-esalonare?
Ana-Maria Icatoiu: In functie de suma datorata, de vechimea datoriei, de istoricul platilor si de situatia particulara a locatarilor din blocul in cauza, se ajunge la un acord de eşalonare a sumei datorate ce se poate derula pe câteva luni, cu conditia achitarii în termen a facturilor curente pe langa ratele agreate. Angajamentul de plata propus a fi semnat de clientii cu datorii este unul în forma autentica, în fata notarului, document prin care persoana care semneaza se angajeaza sa respecte termenele de plata stabilite de comun acord cu furnizorul în graficul de eşalonare anexa la angajament.

Va asteptam oricând la Biroul Relatii Clienti din Calea Chisinaului nr. 25, pentru a va inmâna procedura de esalonare a sumelor restante, si a afla mai multe detalii cu privie la acest subiect. De asemenea, ne puteti suna oricand la 0 800 800 123 unde este necesar sa va lasati datele de identificare (numele, adresa, numarul de telefonà, urmand sa fiti contactat de colegii nostri din echipa comerciala. De fiecare data cand o asociatie a dat dovada de deschidere si bunavointa, impreuna am gasit intotdeauna solutia de mijloc in asa fel incat locatarii sa beneficieze de incalzire. Echipele noastre pun in functiune caldura la blocul respectiv in ziua in care se semneaza protocolul de esalonare a datoriei.

 

Constantinescu Radu: La inceputul lunii Noiembrie, Dalkia a afisat la scarile bl.Z str.Vasile Lupu ca cititorele de caldura de la calorifere nu se vor lua in considerare, taxarea caldurii se va efectua pe nr. elemente / calorifer / camera. Marti 12.11.2013 d-na dir.com. DALKIA poate are amabilitatea sa prezinte consumatorilor centralizati la sist.termof. baza de calcul / nr. elem. / calorifer (nr. de calorifere), deoarece la aceasta data mai mul ca sigur ca au facut baza de calcul pe toti consumatorii centralizati. La consumul REAL de ap./nr. elem., care este valoarea FIXA pentru traseu tevi tranzit(din baie), traseu tevi subsol si magistrala?????? -- Ex. Bucatarie - fara calorifer; Sufragerie - 19 elem./calorifer; Dormitor - 11 elem./calorifer. PS. Multumesc anticipat pentru un raspuns clar si profesionist !!!

Ana-Maria Icatoiu: Dalkia nu a utilizat niciodata un astfel de afis (nu cumva sa fie vorba de o hotarare a Adunarii Generale a Asociatiei - rog verificati !).
Repartizarea costurilor cu energia termica in cadrul condominiului se face, pentru blocurile unde nu exista repartitoare de costuri, conform Ordinului Presedintelui A.N.R.S.C. nr. 483 din 29 septembrie 2008 privind aprobarea Contractului-cadru de furnizare a energiei termice, art.12 (2), iar pentru blocurile unde exista repartitoare de costuri, conform Ordinului Nr. 343 din 13 iulie 2010 pentru aprobarea Normei tehnice privind repartizarea consumurilor de energie termica între consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii sistemelor de repartizare a costurilor pentru încalzire si apa calda de consum.
Adunarea Generala a Asociatiei de Proprietari legal constituita are dreptul sa decida la un moment dat sa renunte la repartizarea costurilor cu incalzirea in functie de repartitoarele de costuri, alegând solutia repartizarii conform Ordinului A.N.R.S.C. nr. 483/2008, in functie de suprafata echivalenta termic, caz in care nu se mai iau in considerare inregistrarile aparatelor de masura montate in apartamente. In aceasta situatie se aduce la cunostinta furnizorului de termoficare urbana, in speta Dalkia Termo Iasi S.A., in vederea repartizarii consumurilor individuale in functie de suprafata radianta, acolo unde exista conventii de facturare individuala cu fiecare consumator in parte, furnizorul fiind cel care face repartizarea in acest caz. Daca nu exista conventii de facturare invidividuala, asociatia de proprietari (prin administrator sau firma de administrare) realizeaza impartirea costurilor cu incalzirea in cadrul condominiului si afiseaza costurile pe lista de plata.
In concluzie, in condominiile unde nu sunt repartitoare de costuri, sau unde Adunarea Generala prin vot majoritar a decis ca inregistrarile acestora sa nu se ia in considerare, calculul consumului se face in functie de SET (suprafata echivalenta termic), aceasta fiind o marime conventionala care caracterizeaza puterea termica a unui corp de incalzire.
Pentru detalii cu privire la suprafata echivalenta termic si cum se calculeaza ea, puteti consulta urmatoarele documente :
- STAS 11984-83;
- STAS 7363-86;
- STAS 7364-86
De asemenea, pentru clarificari va asteptam la sediul nostru din Calea Chisinaului 25, sau va putem transmite pe email documentele de discutie „Ghidul Presedintelui sau Administratorului de asociatie” si „Manualul Locatarului de la bloc”, documente ce trec in revista aceste aspecte in detaliu. Daca ne comunicati adresa de email, vi le putem transmite in format electronic.

 

Nasty: Primarul Nichita, viceprimarii Chirica si Danga, in general persoanele din conducerea orasului si judetului (care au locuinte in orasul Iasi), primesc caldura de la Dalkia? Sau au centrale termice proprii si doar ii obliga pe altii sa ramana la sistemul centralizat? Nu cred ca ar trebui sa fie informatii confidentiale... Consider ca cei din conducerea primariei ar trebui sa foloseasca serviciile publice - sa aiba caldura din sistemul centralizat, sa circule spre serviciu cu mijloacele de transport in comun, etc., pentru a cunoaste problemele cetatenilor.

Ana-Maria Icatoiu:Aceasta intrebare nu ne este adresata noua. Nu raspundem atacurilor la persoana. In alta ordine de idei, conducerea Primariei Municipiului Iasi este permanent la curent cu problemele iesenilor, avand saptamanal audiente la care se poate inscrie orice cetetean care are nevoie de ajutorul autoritatilor locale.

  

Stefan: Intrebari: 1. Daca incalzirea centralizata are un randament asa de bun, de ce pe centrala de apartament (randamet prost), in aceleasi conditii de utilizare (sincer:nu am facut nici un fele de economie si sotia mai deschide geamul cu caloriferele fierbinti bineinteles) am platit anul trecut mai putin de jumatate fata de vecinul care era racordat la incalzirea centralizata (anul asta s-a debransat si el...si inca vreo 3 si din scara de la parintii mei s-au debransat TOTI). Eu nu pot intelege de ce "aceeasi caldura" are costuri asa de diferite. 2.De ce trebuie sa ne intereseze pe noi utilizatorii pierderile si investitiile in sistemulde incalzire centralizata? (Telefonia mobila nu a investit?. Providerii de internet si cablu (s-a recablat cu fibra optica) nu au investit? E-on nu a investit (La GAZ au facut santuri si noroi toata VARA? etc.)
 
Ana-Maria Icatoiu: Notiunea de „randament” este un concept analizat de orice societate care furnizeaza un serviciu realizat cu echipamente de productie, transport, distributie, furnizare, si sta la baza planurilor de reparatii/investitii/modernizari/mentenanta pe care si le dezvolta.
In legatura cu diferenta de costuri cu incalzirea pe care ati constatat-o intre Dumneavoastra, care sunteti posesor de centrala termica pe gaz, si vecinul Dumneavoastra racordat la sistemul de alimentare centralizata cu energie termica, acest lucru a putut fi posibil doar in cazul in care impartirea costurilor cu incalzirea in cadrul condominiului nu s-a realizat corect, cu respectarea legislatiei in vigoare, respectiv cu impartirea cheltuielilor cu incalzirea spatiilor comune catre toti locatarii, inclusiv cei deconectati de la SACET, posesori de centrale individuale pe gaz.
Oricum, incepând cu acest sezon de incalzire, acest lucru nu va mai fi posibil, din doua motive :
1. evolutia pretului la gazele naturale, care va dezavantaja intr-un mod evident pe cei care se incalzesc cu acest combustibil, având in vedere calendarul de liberalizare al pretului gazelor care prevede o marire semnificativa incepând chiar cu aceasta iarna (pana in decembrie 2018, costul gazelor naturale pentru consumatorii casnici va creste cu peste 60%);
2. masurile ce vor fi luate de catre Primaria Municipiului Iasi, prin Directia de Control Intern si Managementul Calitatii, care are un departament specializat cu supravegherea legalitatii actiunilor intreprinse de asociatiile de proprietari, inclusiv cele referitoare la afisarea unor liste de plata corect calculate.
In legatura cu investitiile si lucrarile realizate de Dalkia Termo Iasi SA. in infrastructura S.A.C.E.T., acestea nu s-au reflectat in pretul pe care-l platesc consumatorii racordati. Aceste investitii au fost avute deja in vedere la negocierea Contractului de Delegare a Serviciului Public cu Primaria Municipiului Iasi, astfel ca, in ciuda investitiilor efectuate in decursul primului an in calitate de Operator la Iasi de societatea noastra, tariful gigacaloriei a ramas neschimbat - atat cel total, nesubventionat, cat si cel subventionat, platit de populatie (265 lei/gigacalorie cu TVA).
Formula de ajustare a tarifului la energia termica negociata cu Primaria cuprinde ca variabile numai costurile cu combustibilul si inflatia; toate celelalte tin de modul eficient in care Operatorul de termoficare stie sa isi gestioneze activitatea.

 

Charlie: Va moderniza Dalkia sistemul de distributie a caldurii si a apei calde, cat si o contorizare individuala pe fiecare consumator?

Ana-Maria Icatoiu: Inca din primul an de activitate (care se implineste chiar astazi: Contractul de Delegare a Serviciului Public de Termoficare semnat cu Primaria Municipiului Iasi a intrat in vigoare pe 12 noiembrie 2012), Dalkia a derulat numeroase lucrari de modernizare si eficientizare a sistemului centralizat, printre care amintim: fiabilizarea echipamentelor de productie de la CET Holboca si de la CET Tudor, inlocuirea a peste 1000 ml de retea de distributie, prelungirea cu 2,5 km a conductelor de recirculare a apei calde de la punctele termice pana la subsolul blocurilor etc.
In ceea ce priveste contorizarea individuala a consumatorilor, aceasta este o lucrare dincolo de limita de responsabilitate contractuala a operatorului de termoficare, oricum s-ar numi acesta (responsabilitatea noastra, cf. legislatiei si reglementarilor in vigoare, se opreste la contorul de la bransament). Inlocuirea instalatiilor interioare din blocuri si din apartamente este o investitie pe proprietatea privata a locatarilor in cauza, motiv pentru care costurile acesteia nu pot fi suportate de operatorul de termoficare.
Insa Primaria Municipiului Iasi, care este una din municipalitatile cele mai active din Romania din acest punct de vedere, a realizat printr-un subcontractor un studiu de fezabilitate pentru contorizarea individuala cu distributie pe orizontala pentru 50 000 apartamente din oras, cu scopul de a accesa finantarea necesara atat din surse europene, cat si de la bugetul de Stat. In momentul de fata, asteptam impreuna cu colegii de la Primarie un raspuns din partea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice la solicitarea de a considera cheltuielile cu instalatiile noi din apartamente ca eligibile in cadrul programului national, in asa fel incat sa putem impreuna sa realizam cele 2-3 blocuri-pilot pe care dorim sa le facem in Municipiul Iasi. Scopul nostru comun prin aceste exemple este de demonstra clar si eficient avantajele contorizarii individuale atat pentru proprietarii respectivelor apartamente, cat si pentru vecinii lor: inlocuirea totata a unor instalatii vechi, ce dateaza inca de la constructia blocului; reglarea consumului propriu exact in functie de confortul dorit si de puterea de cumparare; vizionarea la orice moment a consumului individual (fiind vorba de contor de energie termica, nu de repartitor); posibilitatea intreruperii furnizarii numai la cei rau-platnici, direct de la usa apartamentului, fara ca vecinii lor care sunt cu plata la zi sa fie afectati etc.
 
 
Nic: Am si eu niste intrebari probabil retorice pentru cei care aduc osanale sistemului de incalzire la bloc cu centrale de apartament pe gaze versus sistemul de incalzire centralizat. 1. Au montat centralele pe gaz cu o firma care detine toate autorizatiile necesare din punct de vedere a securitatii instalatiilor?. 2.Respecta in mod riguros acele conditii de securitate cum ar fi instalarea detectoarelor de gaz si revizia cel putin anuala a centralei?. Personal sunt convins ca nu avand in vedere costurile reale, care spre exemplu pot depasi cu mult instalarea la casa a unui cazan cu gazeificare mult mai eficient din punct de vedere economic. Si o ultima intrebare tot retorica desigur: se cunoaste procentul cu care o sa se majoreze pretul la gazele naturale in urmatorii trei ani, in raport cu pretul carbunelui folosit la cet Holboca?
Ana-Maria Icatoiu: Multumim pentru intrebare/precizari. Intr-adevar, pana in decembrie 2018 (momentul cand se va finaliza liberalizarea pietei gazelor naturale pentru consumatorii casnici), costul acestora va creste cu peste 60%. In schimb, Dalkia Termo Iasi utilizeaza 90% carbune pentru producerea apei calde si a caldurii, combustibil pe care il achizitioneaza de pe piata internationala in urma unei licitatii la nivel mondial derulata de Grupul Dalkia International, motiv pentru care pretul acestuia este cu mult mai eficient decat cel al gazelor naturale.

 

Relu: CET-ul publica in fiecare luna toate facturile emise pentru caldura si apa calda ! De ce Dalkia nu face la fel ? Mai mult,as dori ca Dalkia sa publice pe site in fiecare luna totalul sumelor incasate si neincasate din facturile emise,asa incat sa stim si noi cu ce datorii raman sa plateasca cetatenii nebransati la sistemul centralizat si subventionat ! Ce datorii au ramas neachitate la CET? Cum justificati mentinerea furnizarii de caldura si apa calda (!) acolo unde a mai ramas un singur apartament bransat din 45 apartamente,tehnic si economic ?
Ana-Maria Icatoiu: Dalkia Termo Iasi S.A. informeaza periodic Primaria Municipiului Iasi, in calitatea sa de Delegatar in Contractul de Delegare prin Concesiune a Seviciului Public de productie, transport, distributie si furnizare a energiei termice in Municipiul Iasi, si in acelasi timp de co-actionar al societatii, cu privire la sumele facturate si cele neincasate. De asemenea, Dalkia si Municipiul iasi le comunica periodic in mass-media, fiind informatii care privesc un serviciu public.
Mentionam ca Dumneavoastra ati dedus in mod gresit ca sumele ramase neincasate apartin exclusiv celor deconectati de la S.A.C.E.T., aferente consumurilor pentru partile comune. In mod evident exista si beneficiari ai serviciului care nu isi platesc debitele pâna la data scadentei, cazuri in care Dalkia Termo Iasi ia si va lua in continuare masurile necesare, conform politicii sale comerciale, pentru recuperarea sumelor restante (a se vedea raspunsul de mai sus privitor la recuperarea datoriilor).
In ceea ce priveste informatiile despre gradul de plata a facturilor de catre clienti, orice client al nostru ne poate contacta la 0 800 800 123 (Centru de Apel non-stop gratuit), pe adresa de email iasi@dalkia.ro si la Biroul Relatii Clienti din Calea Chisinaului 25: i se vor pune la dispozitie informatiile privitoare la asociatia de proprietari de care apartine.
In alta ordine de idei, Dalkia Termo Iasi S.A. nu detine informatii cu privire la creantele care apartin unei alte societati, in cazul de fata, S.C. CET Iasi S.A., si chiar sa fi detinut, nu ar fi avut dreptul sa faca publice informatii care nu ii apartin si nu ii privesc in niciun fel activitatea. CET Iasi S.A. nu mai este operatorul de termoficare din Municipiul Iasi inca din vara anului 2011: pentru informatii legate de activitatea lor, va rugam sa va adresati direct reprezentantilor acestei societati.
Mentinerea furnizarii acolo unde a ramas o singura persoana conectata se justifica prin drepturile pe care le au cei ramasi racordati, si anume:
· Legea 325/2006, a serviciului public de alimentare cu energie termica, art.3 f), care mentioneaza ca unul din principiile legii de furnizare a energiei termice şi în acelaşi timp obligatie esentiala a furnizorului este  „asigurarea accesului nediscriminatoriu la retelele termice şi la serviciul public de alimentare cu energie termica.” 
· Legea nr.51/ 2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice, Art. 41, (2) care mentioneaza la lit. a) dreptul locatarilor din condominii „sa utilizeze, liber si nediscriminatoriu, serviciile de utilitati publice”
· Legea 230/2007, privind înfiintarea, organizarea şi functionarea asociatiilor de proprietari, care precizeaza, la art. 14, ca „Niciun proprietar nu poate încalca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comuna sau individuala a celorlalti proprietari din condominiu.”
 
 
Vlad: Este clar ca toate investitiile in infrastructura nu se vor amortiza in conditiile in care marea parte a iesenilor deja s-au debransat de la sistemul centralizat de incalzire. Intrebarea mea este, cum veti gasi de cuviinta sa fortati consumatorii sa revina ? Deja percepeti samavolnic acea taxa comuna pe care o platesc si cei cu centrala, ce mai urmeaza ? Vedeti ca acest popor a inceput sa dezvolta capacitatea de reactie, si daca se sta in strada pentru Rosia Montana, se poate sta mult mai usor si pentru masurile abuzive luate de CET/Dalkia.
Ana-Maria Icatoiu: Investitiile realizate de Municipiul Iasi (prin Proiectul European ce vizeaza Sistemul Centralizat de Termoficare - 53 milioane de euro) si de Dalkia Termo Iasi, in infrastructura de termoficare urbana, constituie de fiecare data rezultatul unor analize amanuntite si a unor decizii strategice luate nu doar la nivel de Municipiu, ci si la nivelul Grupului Dalkia. Contractul de Delegare incheiat anul trecut pentru o durata de 20 de ani acorda Dalkia o vizibilitate suficienta pentru a-si planifica investitiile in asa fel incat acestea sa fie eficiente. Asa cum este normal, marea majoritate a acestor lucrari sunt prevazute a fi realizate in primii ani ai concesiunii. Un operator cum este Dalkia - societate prezenta in Romania inca din 1992 - nu se angajeaza la contracte pe 20 de ani daca nu are o viziune clara in ceea ce priveste performanta pe care doreste sa o atinga in scopul furnizarii catre clientii sai de servicii la cel mai inalt grad de calitate si continuitate.
In niciun fel Dalkia nu va „forta” consumatorii deconectati in trecut sa revina la sistemul centralizat - dimpotriva, avand in vedere evolutia viitoare a pretului la gazele naturale si la carbune, suntem convinsi ca multi dintre clientii care s-au deconectat in trecut vor reveni in sistem. Deja in primele 4 saptamani de la lansarea campaniei de rebransare gratuita am primit peste 50 de astfel de cereri, ceea ce ne da motive sa fim optimisti pentru viitor. Un serviciu mai ieftin decat cel furnizat de o sursa individuala pe gaze naturale, care nu depinde de un singur combustibil (Dalkia poate folosi carbune, gaze naturale si pacura, in timp ce centralele individuale sunt dependente de un singur combustibil) si care a ajuns la un grad de continuitate de peste 95% (asa cum a reusit Dalkia dupa doar un an de activitate nu poate fi decat mai convenabil si in prezent, dar mai ales in viitor.
Clientii Dalkia platesc in prezent cu 28% mai putin pentru factura anuala de apa calda si caldura fata de cei care utilizeaza centrale individuale, iar in 2018 vor plati cu cel putin 65% mai putin, calcule ce reies clar din evolutia viitoare a pretului la gazele naturale din tara noastra.
Referitor la afirmatia “percepeti samavolnic acea taxa comuna pe care o platesc si cei cu centrala”, potrivit legislatiei in vigoare, cheltuielile cu intretinerea spatiilor comune cad in sarcina tuturor proprietarilor/locatarilor acelor spatii si nu sunt stabilite dupa bunul plac, iar in ceea ce priveste plata cheltuielilor cu incalzirea spatiilor comune, Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006 stabileste la  art. 38 alin. (2) urmatoarele:”Proprietarii apartamentelor individuale situate în imobile de locuit tip condominiu, care sunt deconectate de la reteaua de alimentare cu energie termica, platesc o cota-parte din cheltuielile cu energia termica consumata pentru încalzirea spatiilor aflate în proprietate indiviza, proportionala cu cota indiviza.”
 
 
Enea Marcu: De ce trebuie sa platesc pierderile de caldura din tevile vechi de termoficare de la punctul termic pana la blocul meu? Dalkia cat plateste pentru aceste pierderi? Cu ce sunt vinovata ca tevile sunt vechi?
Ana-Maria Icatoiu:
Pierderile de energie termica dintre punctele termice si blocurile racordate la sistemul centralizat nu sunt in niciun caz platite de clientii termoficarii centralizate - este vorba de pierderi tehnologice care exista in cazul oricarui sistem de incalzire, centralizat sau individual. Clientii Dalkia platesc exclusiv cantitatea de energie termica (gigacalorii) inregistrata de contorul de la bransament, index pe baza caruia se emite factura de catre societatea noastra.
In ceea ce priveste cazul specific al retelelor de distributie (cele de la punctele termice la blocuri), cca. 60% din acestea sunt deja modernizate, celalalte facand obiectul analizelor noastre in ceea ce priveste viitoarele modernizari.
Legat de magistralele de termoficare, toate punctele „sensibile” identificate de specialistii nostri in urma probelor de presiune au fost deja eliminate in aceasta vara (dupa peste 20 de lucrari majore in diferite zone ale orasului), iar 11 km din Magistrala 2 sunt inlocuiti prin Proiectul European derulat de Primarie (valoarea lucrarilor pe aceasta magistrala fiind de 46,5 milioane de lei, executia fiind prevazuta a fi terminata anul viitor in luna iunie).

 

 

Geo: Debransarea este un drept al oricãrui cetãtean. Cu ce drept poti interzice unui om sã renunte la un serviciu pe care nu-l doreste ? Pe de altã parte, dacã sunt tevi care trec prin apartamentul unui cetãtean, acesta ar trebui sã fie plãtit pt. cã acceptã ca prin camerele sale sã treacã tevi pe care nu le doreste si pe care nu le foloseste. Dacã o conductã ce furnizeazã gaz Ungariei ar trece pe teritoriul Romaniei, atunci Romania, pt. a fi de acord, ar primi o anumitã sumã de bani, sumã care se negociazã. Pã dacã asta vi se pare normal (si este normal !), acelasi lucru ar trebui sã se producã si în cazul tevilor ce trec prin apartamentul unui cetãtean debransat !
Ana-Maria Icatoiu: Deconectarile individuale în imobile de locuit de tip condominiu de la sistemul centralizat de încalzire (SACET) pot fi realizate numai cu respectarea dispozitiilor legislative coroborate prevazute in Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, in Regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica aprobat prin Ordinul Presedintelui Autoritații Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitați Publice nr. 91/2007, si in Hotarârea Consiliului Local nr. 444/2008 care stabileste zonele unitare de incalzire in Municipiul Iasi. Consecintele tehnice si juridice ale deconectarilor ilegale au un mare impact atât asupra locuintelor individuale ale celor care le realizeaza, a sigurantei persoanelor, şi nu în ultimul rând asupra tertilor colocatari prejudiciati ulterior.
Uniunea Europeana sustine in mod clar eficienta energetica prin cogenerarea de inalta eficienta si prin sistemele centralizate de termoficare, asa cum reiese in mod evident din Directiva 27 din 2012 privind eficienta energetica. Romania, ca Stat Membru, a adoptat aceste principii si le-a adaptat la contextul legislativ si reglementar din tara noastra. Eficienta energetica si protectia mediului sunt principii de baza ale Politicii Energetice a Romaniei, iar in cadrul acesteia cogenerarea de inalta eficienta (procedeu tehnic utilizat la Iasi) si termoficarea centralizata au un rol foarte important. In acest sens, cf. Legii, Consiliul Local al Municipiului Iasi a adoptat o hotarare prin care defineste „zonele unitare de incalzire” (asa cum sunt definite in multe orase din Romania ale caror autoritati respecta prevederile legale in vigoare) - zone in care sunt interzise deconectarile de la sistemul centralizat cu scopul de a respecta angajamentele Romaniei fata de Uniunea Europeana atat pe parte de eficienta energetica, cat si pe parte de protectie a mediului inconjurator.
Niciuna din prevederile legale si reglementare legate de deconectarile de la SACET nu a fost propusa sau impusa de vreun operator de termoficare din tara, ele fiind valabile pe intreg teritoriul Romaniei.
 
 
Mihai: Buna ziua, In aceasta vara m-am debransat ilegal deoarece nu mi s-a oferit oportunitatea sa ma debransez legal. Instructiunile dalkia de debransare sunt incomplete, induc in eroare si mai ales nu respecta legile consumatorului. Mi-a fost refuzata orice cerere de lamurire si mi s-a spus in fata ca nu se poate si gata cu toate ca nu sunt sub influenta legilor mentionate de Dalkia.
Ana-Maria Icatoiu: Acelasi raspuns ca mai sus.
 
 
Disponibilizat CET: D-na Icatoiu, care este explicatia dv. in legatura cu pretul gigacaloriei? Acum au ramas 500 salariati la dalkia, comparativ cu nr. de cca 1000 salariati la CET si pretul de la 186 lei a ajuns la 265 lei. Se discuta de distributia caldurii pe orizontala a agentului termic in apartamente si nimic...
Ana-Maria Icatoiu:
Pretul gigacaloriei este avizat de autoritatile de reglementare din domeniul energiei si serviciilor publice (A.N.R.E. si A.N.R.S.C.) şi aprobat, cf. Legii, de autoritatea administratiei publice locale, prin H.C.L. 264 din 09.11.2012 privind aprobarea preturilor şi tarifelor pentru energie termica în Municipiul Iaşi.
Pretul energiei termice vandute la Iasi este structurat conform regulilor valabile pentru toti operatorii de termoficare din Romania.
 
Inca din prima zi de existenta a Contractului de Delegare a Serviciului Public de Termoficare semnat de Dalkia si Municipiul Iasi, pretul total (cel nesubventionat) al energiei termice este cu 25% mai mic decat cel pe care fostul operator, CET Iasi S.A., il ceruse spre avizare autoritatilor de reglementare pentru a nu functiona in pierdere.
 
Numarul de angajati ai Dalkia Termo Iasi a fost dimensionat atat pentru a eficientiza activitatea societatii (dupa cum se poate observa la un an de activitate, rezultatele tehnice ale sistemului centralizat de termoficare obtinute cu 500 de angajati sunt superioare celor inregistrate inainte) cat si pentru a schimba punctul central al activitatii pe care o desfasuram: Dalkia pune pe primul plan consumatorii finali pe care ii deserveste in fiecare zi.
 
Exact din acest motiv in luna martie a acestui an am lansat Centrul de Apel cu numar gratuit 0 800 800 123, adresa unica de email iasi@dalkia.ro, Biroul de Relatii cu Clientii (Calea Chisinaului 25), echipele tehnice de permanenta (care pot interveni oricand la clienti in caz de avarie), contractele de abonament/service (2, 4 sau 6 lei pe luna pe apartament - un fel de „asigurare tehnica” a apartamentului, cu ajutorul careia echipele noastre intervin in caz de avarie in maxim 30’ de la primirea telefonului de la client) sau oferta de prelungire a recircularii apei calde pana la ultimul etaj (proiectul-pilot ce cuprinde 15 scari de bloc din oras) si campania de rebransare gratuita.
Pretul platit de populatie este stabilit prin Hotarare a Consiliului Local si a ramas acelasi pentru a treia iarna consecutiva, in timp ce in alte orase a crescut semnificativ. Aceasta constanta a pretului platit de ieseni este facuta posibila atat prin performanta operatorului de termoficare, cat si prin efortul facut de Primaria Municipiului Iasi prin subventia pe care o acorda pentru fiecare gigacalorie consumata de populatie.
Faptul ca de cand serviciul de termoficare este asigurat in Iasi de societatea noastra nu au mai existat probleme legate de lipsa combustibilului sau de avarii majore demonstreaza atat seriozitatea noastra, cat si faptul ca ne respectam toate angajamentele asumate atat fata de Primarie (care este proprietarul sistemului exploatat de noi timp de 20 de ani) cai si fata de iesenii care ne sunt clienti.
Pentru informare, peste 80% din cantitatea de carbune necesara in iarna 2013-2014 se afla deja in stoc la centrala de productie de la Holboca, restul cantitatii urmand sa ajunga in urmatoarele saptamani, iar contractele pentru gazen naturale si pacura au fost semnate inca din vara.
Iar avariile pe retelele de termoficare - inerente atunci cand este vorba de sisteme de astfel de dimensiuni - au fost solutionate in timp record de echipele noastre, care au lucrat intotdeauna in regim de permanenta.

 

Maria Roncea: Am datorii la asociatie vechi de sase ani. Refuz sa le platesc deoarece fostul administrator a incarcat nejustificat facturile. In rest, sunt cu platile la zi. Cand se prescriu vechile datorii?
Ana-Maria Icatoiu: În cazul în care sunteti convinsa de un abuz şi aveti argumente în acest sens, aveti posibilitatea sa faceti o sesizare la Primaria Iaşi – Directia de Control si Managementul Calitatii. În „Manualul Locatarului de la bloc” elaborat ca document de discutie de societatea noastra in colaborare cu ANRSC si Primarie veti gasi mai multe detalii legate de acest aspect. Referitor la cealalta problema, potrivit Noului Cod de Procedura Civila termenul de prescriptie este interupt prin simpla notificare a debitorului. Va sfatuim sa consultati un avocat pentru mai multe detalii.
 
Petrovici: Nu mai doresc sa Platesc niste Servicii de care Nu beneficiez....!!! Ce sa fac? Sa ma mut la casa....? Sau aveti solutii....? Simplu fapt ca trec prin imobilul meu proprietate personala...NU Vad dece sa fiu supus la niste costuri in plus....Daca le tai....?
Ana-Maria Icatoiu:
Traiul la comun, in cadrul unui condominiu, presupune atât drepturi, cât si obligatii. Intr-un bloc exista instalatii interioare comune, care deservesc intreg imobilul, astfel ca un singur proprietar nu poate decide sa elimine respectivele instalatii, dupa bunul plac, privându-si vecinii de un serviciu vital.
In aceasta privinta, Leea 230/2007 are specificatii clare:
Art.11(2) (2) Proprietarul nu poate schimba aspectul sau destinatia proprietatii comune fara a obtine mai intai acceptul din partea asociatiei de proprietari.
Art. 14 Art. 14. - Proprietarul este obligat sa mentina proprietatea sa individuala, apartament sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta, in stare buna, pe propria cheltuiala. Niciun proprietar nu poate incalca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comuna sau individuala a celorlalti proprietari din condominiu.
Art. 56 (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte: e) modificarea aspectului proprietatii comune, precum si a elementelor constructive ale cladirii fara aprobarile si autorizatiile legale;
In ceea ce priveste obligatia platii consumului de energie termica ce traziteaza coloanele verticale din apartamentul Dumneavoastra, Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006 stabileste la  art. 38 alin. (2) urmatoarele:”Proprietarii apartamentelor individuale situate în imobile de locuit tip condominiu, care sunt deconectate de la reteaua de alimentare cu energie termica, platesc o cota-parte din cheltuielile cu energia termica consumata pentru încalzirea spatiilor aflate în proprietate indiviza, proportionala cu cota indiviza.”
De asemenea, conform HG 1588/2007, Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, art.32 (3) Niciun proprietar de apartament sau de spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta nu va fi exceptat de la obligatia de a contribui Ia plata cheltuielilor comune, ca urmare a renutanii Ia folosirea unei parti din proprietatea comuna, a abandonarii apartamentului sau a spatiului cualta destinatie decat aceea de locuinta or in alte situatii.

 

 

Marian: de ce trebuie sa platim pentru tevile care trec prin casa ?eu am centrala termica si nu am nici un contract dalkia.mie cine imi plateste caldura care se pierde prin peretii vecinilor care sunt bransati la dalkia si care nu dau drumul la caldura?
Ana-Maria Icatoiu:

Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006 stabileste la  art. 38 alin. (2) urmatoarele:”Proprietarii apartamentelor individuale situate în imobile de locuit tip condominiu, care sunt deconectate de la reteaua de alimentare cu energie termica, platesc o cota-parte din cheltuielile cu energia termica consumata pentru încalzirea spatiilor aflate în proprietate indiviza, proportionala cu cota indiviza.” 
De asemenea, conform HG 1588/2007, Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, art.32 (3) Niciun proprietar de apartament sau de spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta nu va fi exceptat de la obligatia de a contribui Ia plata cheltuielilor comune, ca urmare a renutanii Ia folosirea unei parti din proprietatea comuna, a abandonarii apartamentului sau a spatiului cualta destinatie decat aceea de locuinta or in alte situatii.

Dincolo de aceste prevederi legale, orice studiu tehnic arata in mod clar si cat se poate de simplu ca tevile de incalzire ce traverseaza apartamentele, precum si instalatiile din subsol, de pe casa scarii, din spalatorii si uscatorii degaja caldura ce este utilizata de toti locatarii din bloc, motiv pentru care trebuie sa contribuie la plata acesteia.
 
Laurentiu: Buna ziua. Pina acum citiva ani cu o gigacalorie se incalzeau 48-50 de metri cubi de apa intr-o luna de vara. Acum, dupa de s-au schimbat tevile cu unele cu pierdere mai mica, cu 1 gigacalorie se incalzesc 35 de metri cubi, tot pentru o luna de vara. Cum este posibil?
Ana-Maria Icatoiu: Pentru ca la contorul de bransament sa avem apa calda la 55 grade Celsius, conform contractului de furnizare la un consum inregistrat de 50 mc apa este necesar sa se consume 2,2 gigacalorii.
Niciodata cu 1 Gcal nu s-au  incalzit  45-50 mc apa.
Energia termica inglobata in apa calda are formula:
Q = V*c*Dt, in care:
Q = cantitatea de energie termica exprimata in (Gcal)
V = volumul de apa exprimat in (mc)
c = caldura specifica a apei, aproximativ 1[J/(kg*K)]
Dt = diferenta de temperatura dintre temperatura  apei calde si temperatura apei reci (grd.C).
 
 
Anca Mihai: De cand am repartitoare, an de an si aproape luna de luna sunt nevoita sa ma invoiesc de la serviciu (ceea ce nu e chiar usor) pentru a merge la sediul firmei TECHEM sa cer verificarea calculelor si de fiecare data am obtinut corectii in favoarea mea, uneori sume destul de mari. Si acum, la prima factura din noul sezon trebuie sa mi se scada o suma incasata incorect cu ultima factura din sezonul trecut. Eu inca mai am putere fizica sa umblu pe drumuri, dar cei care nu isi dau seama ca sunt inselati sau nu pot merge la firma?! CAND VOM SCAPA DE HOTII DE LA FIRMELE DE REPARTITOARE?
Ana-Maria Icatoiu: Nu eram la curent cu cazul Dumneavoastra in ceea ce priveste relatia pe care o aveti cu firma de repartizare a costurilor. In reuniunea de lucru convocata pe 16 septembrie de Domnul Viceprimar Mihai Chirica, la care au participat, alaturi de reprezentantii Primariei si ai ANRSC, cei ai Dalkia, ai firmelor de repartitoare si ai firmelor de administrare imobile, s-a decis simplificarea modului de lucru legat de repartitoarele de costuri, astfel:
- Pentru a evita greselile facute in exploatarea acestora, in citirea indecsilor de consum sau in repartizarea costurilor intre apartamentele dintr-un bloc, imediat ce un client este nemultumit de costul calculat de firma de repartitoare ni se adreseaza (telefonic 24/24 hrs la numarul gratuit 0 800 800 123; prin email la iasi@dalkia.ro), ne precizeaza datele sale de contact (numele, adresa completa) si problema cu care se confrunta, noi transmitem mai departe reclamatia la firma de repartitoare in cauza, care trebuie sa o solutioneze, intr-un sens sau altul, in maxim 3-4 zile (fie citeste din nou indecsii de consum, fie reface calculul defalcarii consumului si costurilor intre apartamente).
In acest fel, clientii nostri care au repartitoare nu mai trebuie sa piarda timp si energie deplasandu-se pana la sediul firmei de repartitoare in cauza.
Va rugam ca, daca mai apar cazuri de nelamuriri, neclaritati sau greseli in ceea ce priveste modul in care firma de repartitoare face calculul la Dumneavoastra in bloc sau strict pentru apartamentul in care locuiti sa ne contactati si sa procedam asa cum v-am descris mai sus.
In alta ordine de idei, repartitoarele de costuri sunt instrumente utile cu conditia sa fie exploatate corect, sa functioneze corect, sa fie verificate la timp, sa se faca citirile de indecsi direct in apartamente (nu cu faimoasa metoda a "autocitirii", care face in asa fel incat in unele apartamente sa nu fi intrat firma de repartitoare chiar de ani de zile), sa se calculeze corect consumurile individuale pornind de la consumul de energie termica inregistrat de contorul de la baza blocului citit de operatorul de termoficare si ca Legea sa fie respectata de toate entitatile implicate in acest circuit: opeatorul de termoficare, asociatia de proprietari, locatarul apartamentului si, evident, firma de repartitoare, sub coordonarea si monitorizarea Primariei si a ANRSC.

 

Comentarii Facebook

Ultima ora

editorial

Libertatea la români

Cosmin PAȘCA

Libertatea la români

Am pierdut 25 de ani de pomană?

Filmuletul zilei

opinii

Pătimirile Cuvântului

pr. Constantin STURZU

Pătimirile Cuvântului

Două dintre subiectele de pe agenda publică cred că merită abordate săptămâna aceasta: oportunitatea predării religiei în şcoli şi necesitatea unei Case de Ajutor Reciproc (CAR) a clericilor şi mirenilor.

Arta, manual de întrebuinţare

Briscan ZARA

Arta, manual de întrebuinţare

De multe ori, cam tot ce facem e pentru artă. E un secret şi o dependenţă pe care nu ne-o putem explica. Dacă nu consumăm artă, devenim nefericiţi.

Hop 2014: Marele Premiu la Iaşi (Ada Lupu)

Dana ȚABREA

Hop 2014: Marele Premiu la Iaşi (Ada Lupu)

Ada Lupu a putut fi văzută la Teatrul Naţional din Iaşi în Hamletmachine (regia: Giorgos Zamboulakis, 2013), unde se remarcă printr-un rol pe deplin curajos, şi în Femeia mării (regia: Radu Afrim, 2014), prezenţa ei rămânând întipărită în imagini de spectacol unice (parodierea sirenei, compoziţia cu o caracatiţă şi un cap de copil în spate, parte din compoziţia trioului amorului trupesc), evoluând în registru ironic, inocent sau sinistru, punându-şi în valoare supleţea, elasticitatea, subtilitatea corporală.

Propunerea redactorului sef

O nouă cultură urbană

Toni HRITAC

O nouă cultură urbană

Lucruri nemaiîntâlnite se petrec în Iaşi. Pe un vârf de deal, la Rediu, a apărut un bloc de şase etaje.

Caricatura zilei

Vulpea ministrului Educatiei

 

Editia PDF

Intrebarea zilei

Cine este candidatul la prezidentiale ofiter sub acoperire?

vezi raspunsuri

Copyright 2006-2013 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.