Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Centrul va fi al pietonilor şi bicicliştilor

EXCLUSIV: PLAN URIAŞ DE TRAFIC ÎN IAŞI! Include străzi de tip „shared-space“

GALERIE
PMUD
  • PMUD
- +

„Ziarul de Iaşi“ vă prezintă Planul de Mobilitate Urbană (PMUD), realizat la iniţiativa Ministerului Dezvoltării. O sursă importantă de finanţare ar fi Programul Operaţional Regional. În zona centrală ar urma să apară străzi „partajate“, unde pietonii au prioritate, iar circulaţia vehiculelor se face la viteze de 10-20 km/h. Astfel de străzi ar fi: Vasile Alecsandri, I.C.Brătianu, George Enescu, Agatha Bârsescu, Armeană sau Bărboi. Pentru a compensa aceste restricţii, ar urma să fie introduse sensuri unice pentru maşini. Pentru zonele adiacente celor pietonale se propun mai multe parcări centrale care în total au în jur de o mie de locuri.

Autorităţile vor să revoluţioneze modul în care circulăm în oraş. La iniţiativa Ministerului Dezvoltării, a fost întocmit, de către consorţiul de firme PTV Group - Search Corporation - TTK, aşa numitul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Într-o „bună“ tradiţie a lipsei de transparenţă la Primărie, municipalitatea a refuzat să pună la dispoziţie documentul, deşi i-a fost predat încă din luna octombrie. „Ziarul de Iaşi“ a intrat în posesia planului, un document de peste 300 de pagini care conturează strategii, proiecte cheie şi priorităţi în vederea unui transport sustenabil şi durabil la Iaşi.

Întocmirea PMUD se află într-o etapă in­ter­­mediară de finalizare, respectiv realizarea primei versiuni de lucru în care sunt studiate trei scenarii: de bază (scenariul 1), optimi­zarea sistemelor de transport existente (scenariul 2) şi un nou management al mobilităţii (scenariul 3). Pentru fiecare dintre acestea au fost propuse proiecte pentru perioada 2014 - 2020, dar şi spre orizontul anilor 2030, iar va­loarea estimată a necesarului de finanţare este cuprinsă între 173 şi 346 milioane euro. Prin­cipala sursă este axa prioritară 4 a Progra­mului Operaţional Regional 2014 - 2020, prin intermediul căreia se pot accesa fonduri pentru eficientizarea transportului. În cadrul acesteia vor concura toţi cei şapte poli de creştere din ţară, toţi având planuri de mobilitate, iar alocarea financiară ajunge la circa 1,4 miliar­de de euro.

„Ziarul de Iaşi“ vă prezintă astăzi principalele proiecte propuse pentru munici­piul Iaşi, cele mai multe dintre acestea făcând parte din scenariul 3.

La Iaşi ar urma să apară străzi de tip „shared - space“

Proiectanţii propun ca în zona centrală a Iaşului să aibă prioritate pietonii, transportul public şi bicicliştii. În acest sens, una din iniţiative prevede introducerea tipului de stradă cu utilizare în comun („shared - space“), arteră care să fie circulată atât de maşini, pietoni şi biciclişti, dar în care şoferii pierd orice prioritate de trecere, iar viteza de deplasare e limitată la 10-20 km/h.

„Organi­zarea străzilor şi pieţelor urbane de tip «shared-space» este materializarea recentă a unei noi filozofii de (re)amenajare şi utilizare a spaţiilor publice care mută accentul pus predominant pe prioritatea acordată automobilului pe o utilizare în comun a spa­ţiului public, cu diverse grade de avantaje şi prioritate pentru pietoni. Acest model se aplică mai des în arealele urbane cu un volum ridicat de deplasări pietonale (zone comerciale, zone rezidenţiale etc.) şi/sau cu resurse limitate de spaţiu stradal“, se arată în PMUD.

De exemplu, conform propunerilor din document, pietonii ar putea circula pe tot spaţiul străzii în mod regulamentar pe artere precum Vasile Alecsandri, I.C.Brătianu, Geor­ge Enescu, Agatha Bârsescu, Sf. Sava, Vasile Stroescu, Armeană, Bărboi, Achim Stoia sau Mănăstirea Dancu. Str. Cuza Vodă ar urma să devină pietonal cu tramvai pe zona Piaţa Unirii - str. Vasile Alecsandri, iar străzile 14 Decembrie, Esplanada Costache Negri şi întregul bulevard Ştefan cel Mare doar pentru pietoni.

Introducerea străzii „partajate“ vine la pachet cu regândirea sensurilor unice din zona centrală, lărgirea sau anularea trotua­relor, reorganizări ale circulaţiei în intersecţii precum Arcu - Muzicescu. Proiectanţii au estimat că o astfel de pietonizare a zonei centrale ar urma să coste circa 3,5 milioane euro. Principiul „shared-space“ ar urma să fie aplicat treptat şi în cartiere, un exemplu în acest sens fiind Tătăraşi - Ciurchi.

„O amenajare de tip «shared-space» se propune pe strada colectoare din dreptul şcolii, pentru ameliorarea ambianţei şi siguranţei unui spaţiu care polarizează pietoni cu vulnerabilitate crescută - copii. De asemenea, se propune introducerea transportului public pe str. Ciurchi şi un nou tip de amenajare pentru intersecţia str. Han Tătar cu str. Ciurchi. De asemenea, se propune reducerea virajelor la stânga pe artera Vasile Lupu“, se precizează în PMUD.

Modelul „partajat“ de stradă, spun specialiştii, este recomandat în special pentru străzi înguste, străzi intens circulate de pietoni dar unde nu se doreşte eliminarea circulaţiei auto sau străzi de rang inferior din zone istorice sau recent construite.

Modernizări de străzi şi reorganizarea circulaţiei

În privinţa reţelei stradale, specialiştii spun că au avut în vedere principii precum reorganizarea circulaţiei pe arterele principale, în zona centrală şi în cartiere, reviziurea amenajărilor de circulaţie în intersecţii, semafo­rizarea şi reamenajarea trecerilor de pietoni, precum şi revizuirea în totalitate a sem­nalizării verticale şi orizontale.

La nivel de proiecte, sunt propuse peste 120 de iniţiative, unde sunt incluse şi localităţile din Zona Metropolitană. PMUD propune îmbunătăţiri ale conectivităţii între zone cu probleme precum Alexandru cel Bun - Galata, Gară - Alexandru, Apărătorii Patriei - Alexandru, Socola - Bucium, Iaşi - Tomeşti, Carpaţi - Piaţa Nicolina sau Păcurari - Alexandru şi reorganizarea circulaţiei în 14 intersecţii (majoritatea centrale) şi pe cel puţin 21 de bulevarde intens circulate. În acest ultim caz, este vorba, în general, de reviziurea modului de amenajare în intersecţii prin „corecţii geometrice, insule canalizatoare de trafic, refugii pietonale la treceri, amenajări şi facilităţi pentru pietoni şi biciclişti“.

Totodată, pe unele bulevarde, precum Independenţei sau Socola, sunt prevăzute benzi dedicate pentru autobuze sau, respectiv, amenajare linie de tramvai în cale proprie. Reorganizarea circulaţiei face referire şi la noi semaforizări sau sensuri unice. Îmbunătăţirea conectivităţii intre car­tiere prevede construirea de noi străzi, amenajarea sau refacerea de pasaje şi modernizări de străzi.

„Municipiul Iaşi s-a dezvoltat ca aşe­zare pe 7 coline cu o tramă stradală radială constrânsă de această particularitate topo­grafică. Trama a servit bine nevoilor ora­şu­lui pre-industrial, însă o serie de evoluţii legate de industrializare şi de extindere a zonelor locuite au modificat structura funcţională a oraşului şi au încărcat trama stradală, conducând în prezent la necesitatea operării unor importante mutaţii ale infrastructurii de transport, pentru a se readapta situaţiei actuale“, se menţionează în PMUD.

Una dintre noutăţile propuse de specialişti constă în construirea unei străzi din Dacia spre complexul ERA. Alte proiecte importante sunt realizarea variantei de ocolire nord sau nord-vest, modernizarea străzilor din Bucium, Cicoarei/Galata, Păcureţ, Sărărie-Ţicău, construirea a două poduri peste Bahlui între Alexandru şi Galata/Cicoarei şi a două pasaje (Dacia - Canta şi extinderea celui existent la Socola).

Parcare de 400 locuri sub Piaţa Independenţei

Strategia privind asigurarea parcărilor la nivelul oraşului ţine de implementarea unei „politici inteligente“, se precizează în PMUD, care să aplice trei principii generale: reali­zarea de parcări subterane şi supraterane care să ducă la diminuarea parcării pe stradă, politică tarifară şi de reglementare a duratei de staţionare diferenţiată (exemplu: parcare pe stradă mai scumpă decât în parcări subterane şi supraterane) şi crearea unui sistem eficient de combatare şi eliminare a parcării ilegale pe carosabil şi trotuare.

Concret, PMUD propune peste 15 amplasamente de parcări. Cea mai mare parcare (400 locuri) ar urma să fie subterană şi amplasată sub Piaţa Independenţei (3 niveluri), costurile fiind estimate la 14 mi­lioane euro. Alte parcări subterane sunt propuse în zonele: Palatul de Justiţie (2 niveluri, 90 locuri, 3 milioane euro), intersecţia Sf. Lazăr - str. Smârdan (2 niveluri, 160 locuri, 5,2 milioane euro) şi central cu acces din str. Colonel Langa (2 niveluri, 160 locuri 5,2 mi­lioane euro).

În schimb, parcările supraterane sunt propuse în zonele: str. Bărboi (3 niveluri, 100 locuri, 3 milioane euro), intersecţia Costache Negruzzi - G.M.Cantacuzino (2 niveluri, 160 locuri, 5,2 milioane euro), Tătăraşi (patru amplasamente cu 2 niveluri, 540 locuri, 5,4 milioane euro), str. Muşatini (2 niveluri, 270 locuri, 2,7 milioane euro), Galata (2 amplasamente cu 2 niveluri, 540 locuri, 5,4 milioane euro), Galata - Sălciilor (2 amplasamente cu 2 niveluri, 576 locuri, 5,7 milioane euro), aleea Tudor Neculai (2 niveluri, 540 locuri, 5,4 milioane euro), Autogara Metchim (2 niveluri, 306 locuri, 3 milioane euro), Nicolina-Podu de Piatră (2 niveluri, 108 locuri, 1 milioane euro).

Pro­pu­nerea specialiştilor este ca parcările să fie rea­lizate cu fonduri de la bugetul local sau prin parteneriat public-privat. PMUD propune şi amenajarea de parcări de tipul „Park & Ride“.

„Zone care ar putea fi folosite pentru a încuraja persoanele care folosesc autoturismul personal să parcheze în afara/la limita graniţei oraşului şi să folosească serviciile de transport cu tramvaiul pentru a ajunge la destinaţie“, se menţionează în PMUD.

Astfel de parcări ar urma să apară în zonele Rond CUG II (100 locuri), Era Shopping Park (100 locuri), Rond Canta/Rond Dacia (50 locuri), Gara Socola (50 locuri), Piaţa Virgil Săhleanu (50 locuri), Rond Dancu (50 locuri), Rond Copou (20 locuri) şi la gările din localităţile limitrofe

Tramvai până la ERA

Una dintre noutăţile PMUD face referire la extinderea liniei de tramvai în vestul oraşului de pe bulevardul Dacia până la centrul comercial ERA, construcţie nouă corelată şi integrată cu realizarea unui drum nou de legătură şi a unui pasaj peste Bahlui (scenariul 3). Cei 3 km de cale de rulare şi amenajările aferent ar urma să coste 11,75 milioane euro.

Tot­oda­tă, între str. Canta şi str. Strămoşilor este proiectat un pasaj rutier şi cu linie de tramvai, calea de rulare din Alexandru urmând a fi extinsă cu aproape 300 m pe str. Strămoşilor.

De asemenea, rondul Dacia va fi reamenajat în zona cartierului Dream Village.

PMUD propune amenajări sau reabilitări ale căilor de rulare a tramvaielor pe tronsoanele T. Vladi­mirescu (Bucşinescu - Calea Chişinăului), Pădurii (5 Drumuri - Tătăraşi), Ţuţora (Podu Roş - Calea Chişinăului), Virgil Săhleanu (Pia­ţa V. Săhleanu - Rond Ţuţora), Aurel Vlaicu şi Calea Dacilor (Vasile Lupu - Rond Dancu), şoseaua Naţională (Splai Bahlui Mal Drept - Podu Roş), Socola (Trei Fântâni - Podu Roş) sau în Bucium (Socola şi Calea Chişinăului - rond Baza 3).

În cazul autobuzelor, documentul propune realizarea de benzi dedicate pe Socola, str. Sf. Lazăr şi Tudor Vladimirescu.

Conform PMUD, achi­zi­ţia de mijloace de transport noi ar costa 100 milioane euro, 80 pentru tramvaie şi 20 pentru autobuze. O altă noutate a planului prevede unificarea liniilor 6 şi 3, pentru o oferi o conexiune directă pe axa Est-Vest a munici­piului (Dacia - Dancu), în contextul în care PMUD păstrează şi conexiunea pe traseul 5 (Baza 3 - Dacia), dar în lungul şoselei Naţionale.

În scenariul 3, linia 5 are capăt la Rond ERA. Specialiştii au documentat şi o posibilă introducere a unei linii de tramvai până la Aeroport, dar pe moment s-a dovedit a fi „nefezabilă“ deoarece proiectul întâmpină „prea multe restricţii“ (dezvoltare urbană existentă, declivităţi accentuate, zone de protecţie de mediu).

Facilităţi în tot oraşul pentru ciclişti

PMUD pune un accent puternic pe încurajarea transportului cu bicicleta. Proiectanţii arată că, în prezent, există piste doar în unele zone ale oraşului şi nu există o planificare, amintind şi de o serie de disfuncţii, precum lipsa de continuitate a pistelor, amenajare de­ficitară în aliniamentul străzii (fără spaţii de siguranţă, alinieri şi racordări inadecvate), amenajarea în mare parte cu pavele (suprafaţă nerecomandată), lipsa indicatoarelor şi a parcărilor.

Prin urmare, PMUD propune nu mai puţin de 53 de proiecte pentru ciclişti cu amenajarea de piste în zona centrală (Ştefan cel Mare, Arcu, Gavril Muzicescu, Cuza Vo­dă, Anastasie Panu, Palat), în cartiere (Ale­xandru cel Bun, Socola, Tătăraşi, Păcurari, Cantemir) şi în zona metropolitană spre aproape toate comunele limitrofe Iaşului. Marea parte a proiectelor cuprinde şi parcări pentru biciclete.

La elaborarea propunerilor s-a avut în vedere interconectarea reţelei existente de piste de biciclete, amenajarea pistelor cu dublu sens, canalizarea circulaţiei pe cât posibil în afara carosabilului pe arterele principale ale oraşului, corelarea cu reţeaua de transport public, creşterea spaţiului dedicat circulaţiei cu bicicleta în detrimentul circu­laţiei auto, îngustarea benzilor de circulaţiei auto, asigurarea spaţiilor de siguranţă sau amenajarea de piste pentru biciclete cu lăţimi de minimum 1,5 m per bandă/sens.

O propunere din PMUD prevede şi amenajarea unor parcări pentru biciclete de tip „Bike & Ride“ în zona porţilor de intrare în oraş.

„Pentru facilităţile de tip B & R uneori poate fi suficient doar un rastel, în condiţii de siguranţă şi de adăpost, pentru a încuraja oamenii cu bicicleta să meargă la gară atunci când gara nu este suficient de aproape de localitate“, se arată în PMUD.

Pentru biciclişti sunt prevă­zute şi pasaje la Gară - Alexandru, Milcov - Silvestru sau Libertăţii - Mitropolit Varlaam

TIR-urile vor avea parcări la intrările în oraş

PMUD face referire şi la adoptarea unor măsuri în contextul relocării vămii la Tehno­polis şi în contextul interzicerii traficului greu în oraş. Astfel, autovehiculele grele de transport marfă ar urma să beneficieze de parcări la Tehnopolis, în zona Cariera Ceramica, str. Trei Fântâni (pe traseul viitoarei Centuri Sud pentru trafic greu), zona Arabesque (DN28, Miroslava).

Totodată, se vor amenaja spaţii pentru încărcarea/descărcarea autovehiculelor de marfă (mai mici de 3,5 tone) în principalele pieţe ale oraşului în vederea aprovizionării curente (Hala Centrală, Piaţa Alexandru, Piaţa Nicolina).

În plus, specialiştii propun amenajarea a două staţii pentru transport public de mărfuri de mică capacitate la Gara Nicolina şi pe Calea Chişinăului.

Unul dintre obiectivele PMUD este de a propune un plan logistic la nivelul municipiului prin care vor fi definite traseele de tranzit şi zonele de acces pentru vehiculele de marfă de peste 3,5 tone cu ta­xele de acces aferente, va fi reglementat modul de aprovizionare în zona centrală/pietonală şi vor fi create pârghii de monitorizare şi sancţionare.

Etapele aprobării Planului de Transport

În prezent, elaborarea PMUD a ajuns în cea de-a treia etapă de realizare. Anterior, s-a realizat un raport de început şi s-au analizat studii, strategii şi planuri precedente. Raportul intermediar 3 prezintă dezvoltarea celor trei scenarii şi constituie prima versiune a PMUD. În următoarea etapă vor fi alese proiectele care urmează a fi implementate, apoi va fi întocmit un draft al raportului final. În cea de-a şaptea etapă (ultima) va fi realizat raportul final şi va fi redactat planul de acţiune pe termen mediu (2020) şi lung (2030). Cel mai devreme, PMUD ar putea fi aprobat în primă­vara anului 2016.

VEDEŢI ŞI:

IMAGINI: Se încearcă transformarea Iaşului într-o mică Vienă interbelică

Zona Pieţei Unirii va deveni centrul cultural şi de promenadă al Iaşului. O nouă scenă pentru Filarmonică, un teatru de revistă, un muzeu al artei contemporane ar trebui să mute centrul cultural al oraşului spre strada Lăpuşneanu.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri