Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

LORNION

Hieronymus

GALERIE
dana tabrea200
  • dana tabrea200
- +

Un spectacol de autor (Nic Ularu semnează atât textul pus în scenă, cât şi regia şi scenografia pentru Hieronymus) încheie stagiunea 2013-2014 a Teatrului Naţional din Iaşi.

Din stagiunea recent încheiată au făcut parte montări variate, în ordine aleatorie şi fără pretenţii exhaustive – amintesc: unele cu scop omagial (Tinereţe fără bătrâneţe şi teatru fără de moarte), altele vizând prin divertisment parodierea sferei politice, Onorabili în direct – o noutate pentru o instituţie de acest calibru –, moderne, dar şi postmoderne (Hamletmachine), de viziune (Femeia mării) ori punând accent pe trupa de actori (A murit Tarelkin!), lirice (Iarna) sau poveşti de familie realiste, cu tentă psihologică (Acasă, în miezul verii) etc. Au fost prezenţi regizori de prestigiu (Al. Hausvater, Radu Afrim), alături de regizori renumiţi, invitaţi din ţară şi din străinătate (Claudiu Goga, Giorgos Zamboulakis, Laszlo Beres), apoi regizori ai TNI (Ovidiu Lazăr, Irina Popescu-Boieru, Ion Sapdaru), nu în ultimul rând – regizori independenţi (Sorin Militaru, Ioana Păun). Am scris despre spectacolele menţionate, ba chiar şi despre cele pe care – mea culpa – probabil le-am omis în această succintă enumeraţie.

Ar fi de dorit, în viitor, mai mult accent pe spectacolele de regie (un regizor antrenează şi trupa de actori, aducând, în acelaşi timp, în faţa publicului o viziune originală asupra unui text): acest lucru l-am remarcat în mai multe rânduri la Radu Afrim, numai că, spre surprinderea mea, ultima dată, nu am observat nicio modificare în modul de joc cu care s-au obişnuit actorii propuşi. De asemenea, nu e suficient ca cei ce se ocupă de light design să fie profesionişti, ci e nevoie şi de un asistent de regie competent. În plus, cred că este foarte important să se aducă suflu proaspăt pe scena Naţionalului ieşean. Plecând de aici, Nic Ularu lucrează cu o tânără regizoare ambiţioasă pe post de asistent, rezultatele fiind, am observat, remarcabile în acest sens.

Hieronymus este oarecum paradoxal: atmosfera de început, configurată prin cortina dublă, transparentă, care lasă să se întrezărească scena, alături de sound-ul enigmatic anticipă ceva spectaculos. Numai că unele scene se vor petrece într-un decor de epocă, foarte previzibil, în timp ce altele – datorită coregrafiei, proiecţiilor tablourilor pe cortina transparentă, luminilor stroboscopice şi a altor efecte audio-video – reuşesc să livreze un mesaj ceva mai captivant. Alternanţa dintre mistic şi banal, sacru şi profan (cum şi-a dorit regizorul), dintre reconstrucţia unor fragmente din viaţa pictorului şi suprarealismul visurilor, viselor şi coşmarurilor sale înclină balanţa atenţiei spectatorului înspre cel de-al doilea element.

Ruga din final exprimă cel mai bine mesajul: imaginaţia, doar ea, îl poate face pe artist liber şi orice îngrădire a acesteia (Inchiziţie, generalizând şi actualizând – context socio-politic, dar şi economic) înseamnă moartea geniului creator. Nu e cazul lui Bosch, protejat de un socru bogat şi puternic, dar e situaţia multor artişti de-a lungul timpului. Acolo unde spectacolul câştigă prin mesaj, pierde prin dinamism – succesiunea momentelor ar fi putut să-şi afle o legătură, dincolo de PC-ul regizoral. Mai mult decât curat regizoral şi interesant prin momentele de coregrafie şi de coşmar suprarealist trăit de către personaj, spectaculosul anticipat nu este atins. Pentru publicul larg, însă, ar putea fi o bună introducere în grotescul suprarealist al picturii lui Bosch, succedată, în mod regulat, de o peliculă de film documentar realist, căreia i se suprapun şi momente foarte teatrale.

În ceea ce-i priveşte pe actori, am senzaţia că regizorul a lucrat cu ce a găsit mai potrivit în trupă – Constantin Puşcaşu, deşi inegal în impunerea prezenţei sale pe scenă, e bine ales pentru momentele de răvăşire ale pictorului olandez, chiar şi pentru cele de autojustificare cvasi-rebelă; Cosmin Maxim, după Acasă, în miezul verii, revine la un stil mai candid, care-l prinde destul de bine, mai ales ca e contre-emploi; Radu Ghilaş e destul de rezervat şi ezitant, într-un rol nu mult diferit de cel din Cum am devenit stupid – ar trebui folosit mai des de regizori care lucrează efectiv cu actorul; Emil Coşeru se bazează pe experienţe de rol acumulate, pentru el scena a devenit un fel de jonglerie, pentru că are scândura la degetul mic; Constantin Avădanei se impune scenic, dar nu diferit de alte dăţi; Horia Veriveş nu are prilejul să fie la fel de ludic ca în alte spectacole (stilul său inconfundabil); Irina Scutariu – o prezenţă nouă şi veridică pe scena TNI, numai că este mult prea atentă la cum joacă, în timp lucrurile se vor regla, sunt convinsă (dacă vor mai fi ocazii).

 
(Hieronymus de Nic Ularu, asistent regie: Ioana Moisii, distribuţia: Constantin Puşcaşu, Irina Scutariu, Emil Coşeru, Radu Ghilaş, Constantin Avădanei, Cosmim Maxim, Horia Veriveş, coregrafie: Cristina Todi, premiera: 29 iunie, Sala Teatru la Cub, TNI)
 
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri