Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

8. Hong Kong, o metropola in stil asiatic

GALERIE
hk-7
  • hk-7
- +

Un "jurnal de calatorie" inedit a fost pregatit de profesorul Victor Geangalau, presedintele Asociatiei Proruralis. Aflat intr-o calatorie in Asia, profesorul a pus pe hartie toti pasii pe care i-a facut pe indepartatele meleaguri. Jurnalul plin de mister, de lucruri fascinante de la "frigul de 25 de grade" pana la regulile economice care guverneaza o tara mica, dar celebra prin puterea sa economica, il puteti lectura in zeci de capitole pregatite pentru cititorii online. 

 

Hong Kong-ul a fost locuit din antichitate ca lacas al piratilor timp de multe sute de ani. Apoi a fost ocupat de catre chinezi, iar incepand cu anul 1841 de catre englezi. Japonezii au fost stapani pe Hong Kong putin timp, intre 1941 si 1951. Cu mult timp inainte, in 1842 Marea Britanie a obţinut de la chinezi controlul insulei Honk Kong in scopul construirii unui port pentru navele britanice de comert. Concesionarea pe 99 de ani (in 1898) a insulei si a zonelor adiacente s-a facut ulterior in cateva etape, iar in 1997 teritoriul a fost retrocedat guvernului de la Beijing, mentinandu-si autonomia extinsa. 

 

 

Un aranjament floral la Hong Kong

Adevarul este ca Hong Kong-ul vizitat prima data te uluieste, iar la urmatoarele vizite te lamureste, doar partial. Metropola este mult prea complexa din toate punctele de vedere pentru a trage concluzii pripite. Situata in zona de varsare a fluviului Xijiang in Marea Chinei de Sud, cu doar 1104 Km patrati, cu padurea de zgarie nori, cu trenuri de metrou ultramoderne (la suprafata pamantului, pe poduri suspendate sau pe sub mare), care circula cu 100 de km pe ora fara conducatori, cu peninsula Kowloon, cu o puzderie de insule, cu oameni minunati care muncesc cu totii eficient si disciplinat si cu centre financiare puternice, nu-ti poate da motive sa te miri de nivelul de viata atat de ridicat. Acest Tigru al Asiei, inaintea orasului – stat Singapore, a Coreei de Sud si a Taivanului, cu o populatie de aproximativ 9 milioane de locuitori, avea pentru fiecare om pe 6 februarie 2013, un PIB de 49.800 $, unul din cele mai mari din lume, desi prin activitatea agricola se obtine doar 0.1% din PIB, din cauza lipsei terenurilor arabile.

Colt de Rai de langa un bloc oarecare

Hong Kong-ul este format din insula cu acelasi nume, peninsula Kowloon (cei noua dragoni), Noile Teritorii si cele 263 de insule in Marea Chinei de Sud, printre care insulele Peng Chau, Cheung Chau, Lamma, iar cea mai mare, Lantau(cu suprafata mai mare decat a insulei Hong Kong). Ultimele patru insule le-am vizitat, fie cu doi sau patru ani in urma, fie in acest an 2013, fie si atunci si acum. Exista multe alte insule care merita sa fie vizitate ca Po Toi, Tung Lung sau Beaufort. Majoritatea insulelor, unele destul de apropiate, altele mai indepartate, sunt aglomerari stancoase mici sau mai mari, fara plaje, sau cu  plaje chiar intinse, dar nu exista curse de ferri pentru ele. Sunt si insule ocupate de comunitati mici de pescari care pot ajunge la Hong Kong doar cu ambarcatiuni cu motor.

Noaptea Hong Kong-eza vazuta din Kowloon  

Circulatia prin Hong Kong se poate face pietonal la nivelul strazilor, pe trotuare, prin tuburi de legatura peste strazi intre blocuri turn, pe scari rulante, cu tramvaiul, autobuzul supraetajat, microbuzul cu 16 locuri, trenul de metrou cu linii colorate distinct pe harti si in statii (in functie de destinatie), trenul spre China cu o cale ferata de 34 km, ferriboturile din port, cu elicopterul sau  cu cele circa 18000 de taxiuri. In Hong Kong exista trei tipuri de taxiuri: rosii care circula doar in zonele urbane, verzi in Noile Teritorii si albastre care deservesc insula Lantau.

Zgarie nori spre imensitatea spatiului stelar

Pentru mijloacele de transport in comun nu trebuie sa astepti in statii mai mult de 5 minute. Statiile de metrou, lungi de circa 600 de metri, sunt prevazute cu pereti din sticla, iar usile vagoanelor se dechid concomitent cu usile glisante de acces in vagoane. Astfel nu ai cum sa vezi calea de rulare a trenului de metrou si nici sa ajungi la ea. Vagoanele sunt dotate cu aparate de aer conditionat foarte puternice, care reduc mult temperatura din interior, chiar si in momentele cele mai aglomerate.

 

Activitate financiara la miez de noapte            

Toate mijloacele de transport in comun, cu exceptia elicopterului, au preturi acceptabile pentru omul de rand. Costul calatoriei in orice mijloc de transport in comun (cu mici exceptii) se achita cu un card numit Octopus care poate fi reincarcat in orice statie de metrou si in buticuri 7-11 (seven-eleven) care comercializeaza presa, bauturi racoritoare si alte produse de uz curent. O zona pitoreasca aparte, o reprezinta caile de comunicatie navale. Portul (Harbour), primeste simultan sute de nave uriase din toata lumea, dar si bric-uri, goelete, yahturi, cargouri, portcontainere, petroliere, traulere, portelicoptere, nave de croaziera sau nave de cercetare. Pe ape mai circula de la mici vase pescaresti, barci cu motor, pana la jonci vechi chinezesti pentru transportul costier de marfa. Prin activitatile comerciale marine si din aeroportul de pe insula Lantau Hong Kong-ul detine aproape 4 % din schimburile comertului mondial.

Spatiu de admirat marea cu vapoarele ei in timpul noptii

Hong Kong-ezii traiesc intr-un climat subtropical cu temperaturi, in medie, cuprinse intre 15 si 28 de grade celsius, dar mai exista si mici exceptii termice. La schimbarea musonilor (mausin in araba inseamna anotimp) apar uneori taifunuri devastatoare; acest vant cu caracter periodic ia nastere datorita marilor contraste termice intre apele Oceanului Indian si partea centrala a Asiei. Musonul de vara, ploios, tine din aprilie pana in octombrie, iar cel de iarna, secetos, din octombrie pana in aprilie. Dezastrele naturale nu au ocolit nici Hong Kong-ul. In 1906 un taifun devastator a lovit orasul, in urma caruia, pe langa pagubele materiale uriase, peste 10.000 de oameni si-au pierdut viata.   

Un colt de jungla cu padure de zgarie nori  

Populatia majoritara, de 98 % din Hong Kong, vorbeste cantoneza. Restul populatiei, de 2 %, provine din Europa, America, India, Filipine, Tailanda, Malaezia, Sri Lanca si din alte zone. Limba engleza este vorbita in mod current. Peste 90 % din ocupatia acestor oameni o constituie activitatile de tip financiar-bancar, comercial, industrial si turistic. 

O mica zona a Hong Kong-ului vazuta de pe mare

Aceasta metropola te mai uimeste cu templele ei, cu gradinile exotice, cu micile parcuri dintre blocuri, cu terenurile sportive, cu salile de concerte sau amenajarile miilor de restaurante si a celor hoteliere.Acelasi lucru se intampla si in zona magazinelor, a buticurilor sau a pietelor care aduc si comercializeaza marfuri din intreaga lume. Lista produselor care se pot cumpara este enorma.    

Interior de Craciun la baza unui turn  

Hong Kong-ezii sunt mari amatori de spectacole. Aici vin artisti de renume din America, Europa, India, Japonia, Africa, Australia sau din alte zone ale lumii. Nu prea conteaza daca sunt spectacole de teatru, muzica simfonica, balet, trupe de muzica populara sau usoara. Spre exemplu Goran Bregovici urma sa concerteze la Asia World-Arena din Lantau (o sala de 13500 de locuri) in nu stiu ce luna din 2013. Cuiva care a dorit sa cumpere un bilet de pe internet on-line i s-a comunicat ca in 9 minute au fost vandute toate biletele de la primul concert.                                                     

In Hong Kong timpul se contracta parca in mod vizibil.    

Circulatia pe scari rulante la marile magazine

In criza de timp nu stii care plaja sa o vizitezi, la ce muzeu sa mergi, in ce zgarie nori sa urci sau spre ce insula sa te avanti cu ferribotul. Totul te uimeste deopotriva. Ce poti spera este doar o serie de reveniri pe aceste meleaguri spectaculoase pentru a te minuna iar si iar de ceea ce reuseste sa construiasca (autorute, viaducte peste golfuri, zgarie nori din ce in ce mai inalti, tuneluri in stanca pentru alte linii de metrou etc) intr-un termen record acest popor atat de disciplinat si motivat. Hong Kong-ul, cu o guvernare excelenta, ar putea sa fie un model de civilizatie pentru o serie de tari din lume care ar dori sa scape de saracie. Prezentarea celor mai semnificative locuri vizitate va fi facuta mai detaliat in capitolele care vor urma.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri