Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Î.E.N. Secolul XXI, grosierul

GALERIE
dana tabrea200
  • dana tabrea200
- +

Tinerii actori de la Frilensăr, alături de Teatru Idiot se reunesc pentru a realiza un spectacol, după un concept de Daniel Chirilă. Trei dintre ei (Ioana Corban şi George Cocoş din distribuţie, şi Alex Iuraşcu de la tehnic) sunt angajaţi ai Teatrului Luceafărul, dar, cu toate acestea, găsesc timp pentru teatrul de tineret cu miză sociopolitică, participând la proiectul propus de D.C.

Acţiunea se petrece într-un sat uitat de lume (Cucuieţii din Vale), unde timpul pare să fi stat în loc (tabloul cu dictatorul e la locul său într-o sală de clasă din mediul rural, anii ’80-’90, ornată cu mult fast şi tot pe-atâta kitsch pentru începerea anului şcolar). Vestea despre venirea unui inspector survine mai întâi în forma unui zvon (adus de tocilarul clasei, Elvis, care se pregăteşte pentru ”momentul omagialo-epocal” în stil ceauşist), fiind ulterior confirmat de profesorul unic (în acelaşi timp primarul satului), dând curs, cu ajutorul elevilor săi semianalfabeţi, lecturii unei adrese primite, anunţând inspecţia.

Nu este greu să îţi dai seama că, folosindu-se hiperbola artistică (prin decor, joc actoricesc, elemente de scenariu), este vorba despre România. Sunteţi siguri că suntem în 14 martie 2015? Atunci puteţi viziona o nouă reprezentaţie a spectacolului la Teatru Fix. Însă ceea ce am vrut să exprim este: în ceea ce priveşte mentalitatea, modul şi condiţiile de viaţă, în special din mediul rural, sunteţi siguri ca toţi românii beneficiază de acelaşi secol, de educaţie, de un mediu sociopolitic şi mai ales economic la standarde europene, sau nu cumva ne-am oprit, asemenea unui banal aparat (ceas, instalaţie de orice fel, electrică să zicem, radio etc.), rămânând cantonaţi undeva între anii ’80-’90?! Într-un sondaj recent realizat, se arăta că aproximativ 60% dintre românii din mediu rural au internet şi telefoane inteligente, însă doar 30% au apă curentă pentru toaletă în casă…

Revenind la Cucuieţii din Vale… Comicul este creat prin decor şi joc actoricesc. Hiperbola este însoţită de oximoron. Curentul electric este generat printr-o instalaţie pe cât de amuzantă şi ingenioasă artistic, pe atât de rudimentară pentru scenariul în cauză, folosindu-se himerica ”tehnică a burghiului”. O râşniţă, un mecanism de curele, un întrerupător, producând un soi de generator electric, activat ori de câte ori (şi se întâmplă adesea) protagoniştii rămân fără curent. Profesorul-primar bea compot, primit de la un elev, direct din borcanul de proporţii, dar pe catedră regăsim iarbă de pampas într-o vază. Băncile sunt asamblate prin şuruburi dintr-un maldăr de plăci, chiar sub ochii spectatorilor. Până la apariţia profesorului, prin mici jocuri şi schimburi de replică specifice elevilor de şcoală, îi cunoaştem pe Smaranda (într-un rol de compoziţie, Ioana Corban dă naştere unui personaj lipsit de apărare, cu deficienţe psihomotorii, care se exprimă mai mult figurativ, decât prin limbaj articulat), John/ Aluion (George Cocoş face un rol în care mimica spune tot, neavând foarte multă nevoie de replica propriu-zisă), Vasi (Codrin Dănilă întruchipează prototipul micului ţăran român, cu aspiraţii înalte, de un comic debordant), Elvis (într-un contre-emploi, jucând la limită obedienţa şi candoarea).

Misiva primită şi datată (28 septembrie 1992) restabileşte ordinea temporală în satul cu pricina, în aşteptarea inspectorului, a cărui venire e anunţată pentru 12 aprilie. În faţa acestuia, o paradă de etalare a cunoştinţelor e dirijată de profesorul-primar. Numai că, spre surprinderea celor prezenţi, în ţară avuseseră loc modificări despre care aceştia nu aveau habar (revoluţie, căderea dictatorului şi a regimului totalitar, democraţie). Adaptarea profesorului-primar la noile concepte (cel mai mult pare să-i dea de furcă cel de ”educaţie nonformală”, dar simulează ştiinţa şi interesul) se realizează brusc. Lui Ovidiu Ivan îi revine sarcina de a juca trecerea unei întregi nomenclaturi prin anul de graţie 1989, mimând schimbări ”în punctele esenţiale”, fără a se schimba deloc. Inspectorul (pe Andrei Emilian nu l-am mai văzut jucând, el aduce în scenă un personaj ambiguu, uşor efeminat, suspect prin ticuri) vine cu un televizor în dar, scoate portocale din diplomat ca un jongleur - iepuri din pălărie şi ia unica elevă într-un proiect elaborat de Ministerul Educaţiei, care pare mai mult trafic de carne vie deghizat sub forma inspecţiei şi a racolării de inteligenţă feminino-rurală.

Plecarea inspectorului readuce satul în negura din care doar aparent o mână de cuvinte şi câteva concepte noi îl scoseseră. Televizorul montat pe catedră e deschis, însă nu are imagine. ”E stricat?” (vocea naţiunii: ”Ce se întâmplă cu noi?/ E ceva de făcut?”)// ”Nu, Târnăcop, trebuie doar să aşteptăm…” (vocea României conduse de neonomenclaturişti de 25 de ani încoace). Aşteptarea e starea de fapt a unui popor, a României de atâţia ani, iar timpul s-a mişcat din loc doar pentru a conştientiza că ceasul a stat. E incredibil cum o mână de copii se adună, cu tot umorul de care dispun, pentru a ne aduce la cunoştinţă aceste adevăruri sumbre. Oare oamenii mari ce fac în ţara asta acum, î.e.n. (î.Hr.)? Secolul XXI, spunea Malraux, va fi spiritual/ mistic/ religios sau nu va fi deloc. Secolul XXI nu este spiritual…

(Înaintea erei noastre, concept: Daniel Chirilă, distribuţia: Ioana Corban, George Cocoş, Codrin Dănilă, Tiberiu Enache, Ovidiu Ivan, Andrei Emilian, premiera: 13 februarie, Teatru Fix)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri