Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Opera Nationala Romana Iasi a pregatit pentru aceasta stagiune un nou spectacol in regia maestrului Andrei Serban: Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti. Premierele au avut loc marti, 23 septembrie si joi, 25 septembrie, urmatoarele reprezentatii fiind programate duminica, 28 septembrie si marti, 30 septembrie. Primele doua spectacole sunt considerate premiere, intrucat pe scena au evoluat distributii diferite. La pupitrul dirijoral s-a aflat in premiera nationala, invitat special de la Metropolitan Opera din New York, maestrul Vlad Iftinca. Decorul este creat de Octavian Neculai, iar costumele poarta semnatura Liei Mantoc.
Sa incepem prin a vorbi despre spectacolul pe care il montati zilele acestea la Opera Nationala Romana din Iasi. Stiu ca ati mai avut doua montari la Paris, una chiar foarte recent, in 2013; reluati spectacolul la Iasi si spuneati ca, in timp ce decorurile sau costumele raman invariabil aceleasi, indiferent de locul in care montati, artistii diferiti schimba spectacolul. Si, atunci, intrebarea mea este daca artistii il modifica radical, prin firea lor, sau dumneavoastra mai degraba mergeti spre a-i modela pe un rol pe care il imaginati.
In primul rand, decorurile si costumele nu sunt exact la fel ca la Paris, sunt modificate – adica ideea de decor e aceeasi, dar nuantele sunt diferite, atmosfera este diferita, spatiul este diferit: Opera „Bastille“ este de... cinci ori mai mare decat Opera din Iasi! Deci e imposibil sa facem acelasi lucru. A fost redus spectacolul, a fost concentrat si asta are si aspecte pozitive, pentru ca, atunci cand concentrezi ceva si cand reduci, poti sa lucrezi mai mult la detaliu si spre mai inauntru.
Costumele sunt diferite; la Paris, apartineau sfarsitului de secol XIX, aici suntem aproape de timpul Primului Razboi Mondial, deci sunt 20 de ani diferenta, schimba linia. Lia Mantoc a facut un lucru extraordinar, ca de obicei, trebuia sa plece intr-o vacanta in Turcia, dar a renuntat la vacanta, a renuntat la tot doar ca sa fie aici, sa stea 24 de ore si-n weekend, sa lucreze impreuna cu faimoasa doamna Rodica, care, aproape cu mana ei, a cusut costumele si vom vedea, intr-adevar, un nou spectacol, in sens vizual.
Sigur ca ideea e aceeasi. Si ideea a fost aceeasi de la premiera de acum 20 si ceva de ani, de la Paris, care a fost o premiera scandaloasa si care, cu timpul, s-a transformat dintr-un scandal intr-un succes major. Cantaretele de la Paris si cantaretii s-au schimbat de la un an la altul. Am lucrat, cred, cu sapte soprane diferite, de la Julian Anderson la Maria de Villa, la Natalie Dessay, la Sonya Yoncheva, la Patrizia Ciofi – si fiecare are personalitatea ei si, intr-un fel, m-am modelat, am fost deschis pentru a le face lor viata placuta intr-un spectacol al meu, pentru ca nu vreau sa le creez greutati inutile cantaretilor, care si asa au mari dificultati de a canta anumite note.
Deci trebuie sa-i ajut, dar, ajutandu-i, nu inseamna ca trebuie sa fac compromisuri. Si aici, la Iasi, cantaretii tineri – care unii dintre ei au facut Lucia, altii o fac pentru prima oara – trebuie ei sa creasca la nivelul cerintelor acestui spectacol, care sunt destul de mari. Iar, in masura in care reusesc, se bucura si, in masura in care mai au de crescut, se simt tensionati – si pe buna dreptate, pentru ca nu e usor ce le cer!
In interviul nostru anterior v-am intrebat despre publicul iesean, care are o imagine de public conservator, mai ales cel de Opera e obisnuit sa vada spectacole dupa un anumit sablon, insa au intervenit cele doua spectacole ale dumneavoastra – si un spectacol foarte dificil, cum e Troienele, a avut un succes foarte mare. Credeti ca a aparut poate o alta generatie de spectatori care e predispusa sa vada si alt fel de spectacol la Opera?
Asta dumneavoastra ar trebui sa-mi spuneti mie, pentru ca eu nu locuiesc in Iasi. Eu, dupa premiera, plec, nu mai stiu ce se mai intampla, insa, da, din cate am aflat, spre bucuria mea, se pare ca un public tanar a inceput sa vina la Opera, ceea ce sigur ca e bine. Asta nu inseamna ca pe cei mai in varsta ii eliminam, dimpotriva, dorim prezenta lor, dar dorim o deschidere. Asta-i tot!
Unii dintre spectatori erau familiari cu modul cum se facea opera – nu in Iasi, in toata Romania! – si inca se face, din pacate, in multe locuri, dupa tiparile cele mai vechi, cele mai fosilizate – e un cuvant dur, dar e adevarat! –, iar asta transforma opera intr-un muzeu, un muzeu invechit, care nu spune nimic azi. Muzica, desi este cea mai efemera dintre arte, e si ea interpretabila. Muzica suna altfel acum 50 de ani decat suna azi.
Orice muzica, fie Beethoven, fie Mozart, suna altfel astazi decat imi suna mie cand eram copil. Evident ca si eu m-am schimbat, si eu am evoluat, si gustul meu s-a schimbat, dar gustul vremii se schimba. Iar Lucia, care este o opera ce apartine bellcanto-ului, nu poate fi in secolul XXI tratata cu aceleasi criterii ca atunci cand oamenii erau in redingota, in rochii lungi, frumoase, victoriene, care se purtau foarte galant unii cu altii, cand vedem ca opera este de o cruzime extraordinara!
Am facut doua versiuni ale acestei Lucii: prima – inainte de opera din Paris – am facut-o cu multi ani in urma, la Opera din Chicago, reluata la Los Angeles. Si era o alta Lucie, cu acelasi decorator englez, dar era o Lucie mult mai romantica. Intr-adevar romantica! Decorurile erau facute din niste munti de piatra alba, arsa, cu vegetatie salbatica, din Nordul Scotiei si, intr-adevar, dadea impresia unui decor de film: frumos, romantic, puternic.
Dar, dupa ce am facut acel spectacol, cand mi s-a cerut sa revin la Paris, dintr-odata mi-a venit o idee noua: ca Lucia este ca si Wozzeck. Si, ciudat, piesa lui Georg Büchner a fost scrisa in aceeasi decada a anilor 1830, in care Gaetano Donizetti a compus Lucia! Wozzeck este un om care e pus la zid si obligat, fortat, presat din toate partile sa-si piarda umanitatea si, in timpul asta, nu are de facut altceva decat sa ucida! La fel si Lucia! Lucia este un Wozzeck feminin. Si, atunci, ideea noului decor, a noii conceptii, care nu este deloc una romantica si care este destul de tulburatoare si greu de inghitit pentru unii care se asteapta la o Lucie romantica, a parvenit atunci.
Cuvinte cheie: + Andrei Serban, Lucia di Lammermoor
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |