Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Locul serviciilor de informaţii în arhitectura constituţională

GALERIE
sorin cucerai
  • sorin cucerai
- +

Când vorbim despre „controlul asupra serviciilor de informaţii”, ar trebui, cred, să înţelegem prin această sintagmă controlul asupra bugetului respectivelor servicii (şi asupra execuţiei bugetare) şi, în acelaşi timp, controlul asupra legalităţii acţiunilor lor. 

În acest al doilea sens, trebuie să avem în vedere nu doar dacă acţiunile serviciilor de informaţii au loc cu respectarea legilor în vigoare, ci şi dacă ele respectă drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor în slujba cărora acţionează aceste servicii.

Există o opinie, susţinută în primul rând de autorităţi, conform căreia, de vreme ce ne aflăm într-o stare de război - cel „împotriva terorismului” -, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti trebuie limitate (uneori chiar sever, aşa cum se întâmplă în Statele Unite din momentul în care a intrat în vigoare legea numita - probabil cu o ironie involuntară - Patriot Act). Nu vreau să discut aici dacă această opinie este sau nu întemeiată. Cred însă că dacă, din diverse raţiuni, se ajunge la limitarea anumitor drepturi şi libertăţi, acest lucru ar trebui compensat printr-un control încă şi mai riguros asupra serviciilor de informaţii. În caz contrar nu facem altceva decât să pavăm drumul către tiranie.

Serviciile de informaţii deţin, prin însăşi natura activităţii lor, o anumită putere care este potenţial periculoasă atât pentru cetăţeni, cât şi pentru instituţiile statului de drept. În consecinţă, limitarea acestei puteri (prin anularea, pe cât posibil, a dimensiunii ei maligne) reprezintă o obligaţie pentru oricine ia în serios valorile liberale.

Să observăm însă că serviciile de informaţii nu reprezintă singurele instituţii cu potenţial malign asupra unei ordini a libertăţii. Guvernul însuşi are exact acelaşi potenţial, după cum uneori chiar şi Parlamentul (prin puterea de a emite legi care alterează cadrul constituţional). În cazul Parlamentului, soluţia găsită a fost înfiinţarea unei Curţi Constituţionale; în cazul Guvernului, soluţia a fost chiar regimul parlamentar, în care puterea executivă este subordonată celei legislative, iar puterea judecătorească este independentă. Putem găsi soluţii similare şi în cazul serviciilor de informaţii?

Eu cred că da. Ele ne sunt sugerate chiar de regimul parlamentar. În primul rând, cum într-un astfel de regim executivul este subordonat legislativului, punerea serviciilor de informaţii sub autoritatea Guvernului ar întări controlul parlamentar asupra acestora. Cred însă că aceste servicii nu ar trebui puse sub autoritatea primului ministru, ci mai degrabă sub cea a ministerului de interne. Probabil că cea mai bună soluţie din acest punct de vedere ar fi înfiinţarea unui post de secretar de stat în cadrul ministerului de interne care să răspundă de cele două principale servicii de informaţii (în cazul României, de SRI şi SIE).

În felul acesta executivul ar avea un dublu control asupra respectivelor servicii. Pe de o parte, ar exista controlul direct pe care ministrul de interne îl exercită asupra lor. Pe de altă parte, prim-ministrul ar exercita un control indirect prin aceea că ministrul de interne îi este subordonat.

În acelaşi timp, legislativul ar avea la rândul său un dublu control asupra serviciilor de informaţii. Controlului exercitat de comisiile de specialitate i s-ar adăuga şi cel pe care Parlamentul îl exercită asupra Guvernului. Un Guvern care îşi exercită prost atribuţiile de control asupra celor două servicii poate fi ameninţat cu o moţiune de cenzură. Pe de altă parte, ministrul de interne răspunde el însuşi în mod direct în faţa Parlamentului. El riscă o moţiune simplă în cazul în care nu şi-ar exercita cum se cuvine autoritatea asupra serviciilor de informaţii.

În plus, nu trebuie să uităm că miniştrii sunt oameni politici şi că prim-ministrul este, de regulă, şeful partidului care a obţinut cele mai multe mandate în Parlament (deşi există şi cazuri de coaliţii în care şeful partidului mai mic devine prim-ministru, asigurându-se astfel că partidul său nu este „dispensabil”). În aceste condiţii, răspunderea directă în faţa Parlamentului (şi cea indirectă, faţă de propriul partid şi de electoratul acestuia) obligă practic Guvernul să exercite o bună autoritate asupra serviciilor de informaţii - şi, în plus, să acorde o mai mare atenţie drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor săi. Din acest punct de vedere merită să observăm că, sub constrângerile aceluiaşi „război împotriva terorismului”, regimul parlamentar britanic a introdus limite mult mai modeste în exercitarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti decât regimul semi-prezidenţial din Statele Unite.

În fine, probabil că, după model britanic, ar merita luată în consideraţie şi înfiinţarea unui tribunal destinat exclusiv judecării eventualelor abuzuri comise de serviciile de informaţii împotriva cetăţenilor obişnuiţi, a companiilor şi chiar a instituţiilor statului. Puterea judecătorească va avea astfel, la rândul ei, un dublu control asupra serviciilor respective: atât unul direct, prin tribunal, cât şi unul indirect, prin Curtea Constituţională. Prin urmare, fiecare dintre cele trei puteri ale statului va exercita propriul său control asupra celor două servicii.

Sorin Cucerai este traducător şi publicist

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Cosmin PAȘCA

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Să luăm exemplul Iaşului. Peste un an-doi, Marius Ostaficiuc va afirma că filiala AUR a fost „capturată” şi va reveni la PSD, Tudor Ciuhodaru îşi va redescoperi „umanismul” şi se va întoarce la partidul lui Dan Voiculescu (aripa televizată a PSD), iar Ciprian Paraschiv îşi va aminti că a fost cândva liberal. Şi mulţi alţii, totul multiplicat cu 41 la nivel de ţară. Controlează azi PSD-PNL România cu 55%? Să vedeţi peste doi-trei ani când o să râdă de Putin cu alea 87% ale lui.

opinii

Bunici obraznici

Briscan ZARA

Bunici obraznici

Bunicii îşi descoperă în nepoţi un scop în viaţă şi nu-i lasă pe aceştia să înveţe nimic din propriile greşeli. Având mult timp la dispoziţie, ei execută toate treburile, odraslele neavând voie să mişte un deget. Mâncarea li se serveşte la pat, în faţa televizorului, totul este aranjat în farfurie în aşa fel încât plodul să nu facă altceva decât să îşi bage singur în gură. Dacă lenea e prea mare, chiar şi acest mic inconvenient se rezolvă de către mereu atenţii şi mereu săritorii bunici: copilul e hrănit în gură. El nu trebuie să îşi aleagă hainele, să îşi spele vasele din care a mâncat, nu mai vorbesc de gătit. Copiii crescuţi de bunici nu ştiu să facă nimic! Pentru că nu au fost lăsaţi să facă. Li s-a pus totul la nas.

Noi, femeile

Cristina DANILOV

Noi, femeile

O fată nu trebuie să rupă cămașa colegului pentru a scăpa de batjocura lui. O adolescentă are dreptul de a citi pe o bancă în parc, așa cum citeam eu cândva, fără să fie agresată și apoi umilită de autorități doar pentru că este femeie. Se poate? Desigur, egalitatea între sexe e un principiu care se învață și societatea de azi ne cere tuturor să facem efortul de a ieși din stereotipurile în care ne-am format și să participăm deschiși la această lecție a umanității.

Între artă şi credinţă

Nichita DANILOV

Între artă şi credinţă

Se pare că noi nu încercăm să ne împăcăm cu gândul că trăim într-o lume imperfectă şi dorim, cu tot dinadinsul să transformă imperfecţiune în perfecţiune, gândind şi, mai ales, acţionând, cât mai corect politic. Aliniindu-ne, cu alte cuvinte, la noile standarde ale politicilor culturale, care dau naştere la noi aberaţii ideologice, la fel de nocive ca şi cele din perioada comunismului, la ameninţări şi la vărsări de sânge.

pulspulspuls

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Acuma, dacă tot s-a terminat cu agitaţia de la Vniversitatea din Copou, haideţi să facem două-trei observaţiuni mai detaşate, fără presiunea votului, presiune care a tot apăsat şi în afara instituţiei în aceste ultimel zile. 

Caricatura zilei

Putin a mai câștigat un mandat de președinte al Federației Ruse

Vladimir Putin a câstigat alegerile prezidentiale din Rusia cu 87,97 la suta.  

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri