Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Maşinile electrice câştigă tot mai mult teren în faţa celor cu carburant. Ţările unde este încurajat consumul electric

GALERIE
masini electrice
  • masini electrice
- +

Automobilele cu carburant vor lăsa treptat locul pe şosele modelelor electrice, iar în prezent unele ţări au adoptat acest tip de automobile mai repede decât altele.

Automobilele electrice sunt văzute, astăzi, ca ciudăţenii de către şoferii din întreaga lume. Mulţi nu îşi imaginează cum ar fi să conducă un automobil al cărui motor nici nu se aude şi care nu are cutie de viteze manuală. Comercializarea la scară largă a automobilelor electrice a început cu Nissan Leaf, acesta fiind primul model electric de serie. Maşina a fost pusă în vânzare în Statele Unite şi Japonia în 2010 şi a înregistrat un mare succes. În Europa, Nissan Leaf şi-a adjudecat titlul de „Maşina Anului“ la nici trei luni de la punerea sa în vânzare. După Leaf au urmat şi  alte maşini electrice, iar ţinta impusă de Comisia Europeană (CE) pare realizabilă. Strategia CE prevede ca, până în 2030, jumătate din maşinile care circulă în oraşe să fie electrice, iar până în 2050, eliminarea treptată a autoturismelor pe combustibil.

În Europa, ţara cea mai avansată din acest punct de vedere este Norvegia. Norvegienii sunt ecologişti, însă adevăratul motiv pentru care modelele electrice au prins foarte bine este faptul că taxele pentru automobilele cu motor convenţional sunt extrem de mari, în timp ce automobilele electrice sunt subvenţionate. Având maşină electrică, eşti scutit de taxa de congestie de 1.400 dolari/an ce trebuie plătită pentru a putea intra cu maşina în centrul Capitalei. Proprietarii de automobile electrice au mai multe beneficii: nu plătesc pentru locul de parcare, pot circula pe liniile destinate mijloacelor de transport în comun, pot călătorii gratis cu feribotul şi au încărcări gratis la staţiile primăriei. Având parcarea gratuită cu o maşină electrică, un norvegian ajunge să economisească 5.000 dolari/an, iar din alte taxe, 400 dolari. Într-un singur an, numărul de maşini electrice a crescut de la 12.500 unităţi la 25.000 de unităţi, iar în vara anului viitor numărul lor s-ar putea dubla. Cele mai cunoscute mărci care vând maşini electrice în Norvegia sunt Nissan, Citroën, Peugeot, Mitsubishi, Renault, Tesla Motors, Think şi Buddy.

Automobilele electrice încep să îşi facă apariţia în majoritatea oraşelor lumii, însă rata de adopţie cea mai mare este înregistrată în Statele Unite. Aici se vând zeci de mii de maşini care merg cu energie electrică, foarte popular fiind modelul Nissan Leaf. Americanii nu stau rău nici la capitolul staţii de alimentare. În Statele Unite există, în prezent, 8.051 staţii de încărcăre pentru automobilele electrice, iar jumătate dintre acestea au fost montate în ultimul an.

Citeste mai departe

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri