Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Proiectul aeroportului ieşean nu va fi finalizat odată cu inaugurarea celor 2400 de metri de pistă, ci doar atunci când o strategie inteligentă a autorităţilor aeroportuare ieşene ar putea pune în mod real Iaşii pe harta relaţiilor externe, pentru ca marile companii internaţionale să se implanteze şi în Moldova.
În raport cu teritoriul, orice metropolă regională are o dublă responsabilitate. Pe de o parte este vorba de funcţiile teritoriale (educaţie, sănătate, cultură, funcţii administrative etc.), pe care le pune la dispoziţia regiunii polarizate, iar pe de altă parte e vorba de rolul de hub principal al relaţiilor regiunii cu exteriorul. Ambele tipuri de responsabilităţi imprimă metropolei regionale rolul primordial în coeziunea teritorială şi în competitivitatea regională.
Când vorbim de cea de-a doua categorie de responsabilităţi, gândul ne zboară automat la aeroport. Din acest punct de vedere, Iaşii, în comparaţie cu Clujul sau Timişoara, are încă un deficit de centralitate la nivel regional. În ciuda eforturilor depuse în ultimii ani (introducerea unor curse externe, investiţiile în noua pistă etc.), aeroportul din Iaşi rămâne o destinaţie secundară a fluxurilor internaţionale de pasageri. Marea majoritate a curselor sunt inserate mai degrabă într-o logică low-cost. Ca şi până acum doi ani, doar Viena şi Bucureşti sunt hub-urile aeriene care pot asigura relaţia Iaşilor cu alte aeroporturi ale lumii. Orele târzii de plecare din Iaşi fac ca aeroporturile importante la nivel mondial, precum Roma Fiumicino sau Ben Gurion din Tel Aviv, să fie inutile celor ce doresc să ajungă la Iaşi din alte colţuri ale lumii. Dintre noile curse externe doar aeroportul din Bergamo poate asigura relaţii celor ce pleacă din Iaşi spre alte destinaţii, dar şi aici este necesară, în cele mai multe cazuri, transbordarea către aeroportul principal al oraşului Milano, Malpensa. Nu am intenţia să afirm că relaţiile aeriene noi ale Iaşilor nu ar fi importante, pentru că ele corespund necesităţilor de trafic ale sutelor de mii de emigranţi din zonă, dar şi ale investitorilor din arealele deservite. Oricum, proiectul aeroportului ieşean nu va fi finalizat odată cu inaugurarea celor 2400 de metri de pistă, ci doar atunci când o strategie inteligentă a autorităţilor aeroportuare ieşene ar putea pune în mod real Iaşii pe harta relaţiilor externe, pentru ca marile companii internaţionale să se implanteze şi în Moldova.
Tot în această categorie de responsabilităţi se încadrează şi relaţiile externe stabilite de companiile cantonate în zonele metropolitane, ale instituţiilor administrative, de cultură şi de învăţământ. Unele manifestări sunt extrem de vizibile, precum congresele internaţionale şi marile festivaluri. Ele creează vizibilitate atât oraşului în care se desfăşoară, cât şi regiunii. De aceste manifestări se bucură atât locuitorii metropolei, cât şi cei ai hinterlandului acesteia, dar chiar şi persoane interesate ce vin de la mare distanţă. Aş menţiona aici două festivaluri importante pentru cultura din România şi din Sud-Estul Europei: unul este deja tradiţionalul TIFF, festivalul de film din Cluj, iar altul e FILIT, Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere din Iaşi, ce a debutat în forţă anul trecut şi care între 1 şi 5 octombrie îşi va consuma cea de-a doua ediţie. Ambele reprezintă piloni principali pe care autorităţile locale se sprijină în strategia Capitală Culturala Europeană 2021. Privilegiul de a fi CCE 2021 va aduce oraşului câştigător şi regiunii sale vizibilitate europeană şi mondială. De aceea proiectul Iaşi CCE 2021 este cel mai important proiect al oraşului nostru. Rămâne doar ca autorităţile implicate să conştientizeze faptul că responsabilitatea lor nu e una strict locală, ci una regională.
Am lăsat la urmă responsabilităţile din interiorul structurilor teritoriale centrate pe metropolele regionale, deoarece de felul cum sunt inserate marile oraşe în complicată reţea de relaţii culturale, administrative, sociale şi economice ale regiunii depinde în mare măsură coeziunea teritorială. Fie că e vorba de orientarea fluxurilor de studenţi către centrele universitare, de zona de recrutare a pacienţilor de către marile centre medicale regionale, de geometriile clusterelor economice etc. arhitectura lor relevă zona de polarizare, iar suprapunerea lor creează hinterlandul şi raţiunea existenţei unei metropole regionale. Mai facil de revelat cartografic sunt arealele de polarizare universitară şi sanitară. În ambele cazuri, puse la adăpost de distanţa mare faţă de Bucureşti, dar şi de frâna mare a acesteia, Iaşi, Cluj şi Timişoara îşi conservă cele mai ample zone de recrutare a clientelei. Dacă ne vom limita doar la arealele de polarizare universitară, Iaşii sunt centrul principal de atracţie al studenţilor din centrul şi nordul Moldovei. În ciuda faptului că Iaşii domină net la acest capitol celelalte centre din regiune, având cca 78% dintre studenţii Regiunii de dezvoltare Nord-Est şi 62% la nivelul Moldovei apusene (spre deosebire de Cluj 68% dintre studenţii Regiunii de dezvoltare Nord-Vest sau Timişoara 71%), nu avem motive să afirmăm că Iaşii îşi polarizează mai eficient regiunea în comparaţie cu alte mari oraşe. Mai degrabă aş da crezare unei anchete realizate în 2012 cu privire la stabilirea reşedinţelor regiunilor României, proiect amânat pentru vremuri mai bune. În timp ce Clujul şi Timişoara adunau peste 60% dintre opţiunile locuitorilor din regiunile de dezvoltare, oraşul nostru era văzut reşedinţă de regiune de doar 48% dintre intervievaţi. Aceste procente pot fi considerate o măsură a coeziunii teritoriale.
Pentru a fi metropolă, pe lângă funcţiile urbane aferente, e nevoie şi de o imagine pozitivă în interiorul regiunii. Imaginea Iaşilor e o reflexie a imaginii Moldovei, una deconstruită meşteşugit atât din exterior, cât şi din interior, şi acest ultim fapt este de o gravitate maximă.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |