Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Festivalul Internaţional de Teatru Miturile Cetăţii, ediţia I (20-26 iunie 2016), organizat de Teatrul de Stat Constanţa, are ca temă miturile arhaice, moderne, dar şi miturile omului contemporan. Dacă în trecut atenţia noastră se îndrepta asupra miturilor antice, acum interesează din ce în ce mai mult miturile omului contemporan.
Camuflate şi reconfigurate, miturile omului arhaic continuă să supravieţuiască sub alte forme în lumea contemporană. Putem, însă, vorbi şi de mituri specifice omului contemporan. Programul festivalului, unde figurează recontextualizări actuale ale mitului prin spectacol, dovedeşte acest lucru.
Analizând obsesiile subconştientului omului contemporan, putem recunoaşte acele mărci ce ne îndreptăţesc să vorbim despre o mitologie a omului contemporan. De exemplu, societatea consumistă şi febra cumpărăturilor (coşul de supermarket în care omul contemporan înghesuie produse de larg consum, echivalentul calului troian, prin proporţii şi consecinţe nefaste - Electra, regia: Mihai Măniuţiu). La acestea se adaugă rochia roşie şi trandafirul roşu: accesul la celebritate, mitul divei, ironizat prin travesti şi demistificat în cadrul aceleiaşi montări (storytellerul din Antigona, Lady Tiresias, scenariul şi regia: Jean-Charles Raymond).
Am identificat în spectacolele din festivalul de la Constanţa diverse mituri arhaice actualizate, adaptate la modernitate şi contemporaneitate, cum ar fi: mitul arhaic al fiinţei primordiale, adaptat într-un spectacol despre periplul plasmodiului prin diverse condiţii ale viului, până la cea de animal - fiinţă istorică, sexuală şi muritoare, la fel ca omul - Eşti un animal, Viskovitz, regia: Tudor Lucanu; mitul ”şobolanului rege”, al minţii universale ce leagă fiinţele vii ale aceleiaşi specii, creând o entitate indestructibilă, capabilă să conducă lumea, în legătură cu alte mituri moderne privind conectarea minţilor umane (Şobolanul rege, regia: Radu Dinulescu); mitul legăturii dintre lumi sau al legăturii dintre dragoste şi moarte (Hades şi Persefona, spectacol interpretat de studenţi).
După cum am văzut, miturile omului contemporan fac parte, de cele mai multe ori, din arhiva universală, soluţiile regizorale adoptate funcţionând ca simboluri: mitul universal al dragostei ce depăşeşte orice obstacol, chiar şi moartea - măştile cu cranii, copacul vieţii din instalaţie de beculeţe viu colorate (Leonce şi Lena, regia: Mihai Măniuţiu); mitul voalului, simbol al purităţii, de aici derivatele acestui mit în Othello (batista, cearşaful din noaptea nunţii), regia: Suren Shahverdyan; mitul discordiei şi contramitul armoniei universale (ActOrchestra, regia: Horia Suru, De ce Hecuba?!, regia: Anca Bradu), de aici vechiul mit despre comunicarea universală între toţi oamenii (Homocordus, o istorie ingenioasă a muzicii rescrisă într-un spectacol de teatru-dans şi teatru instrumental, în acelaşi timp o istorie a instrumentelor de suflat, cu coarde şi cu coarde ciupite, regia: Richard Navarro).
Constanţa a fost prezentă în festival cu cinci producţii de teatru, oferind rescrieri ale miturilor antice prin spectacole indoor şi outdoor. În primul caz, Şobolanul regedupă Matei Vişniec, regia Radu Dinulescu, Teatrul de Stat Constanţa; Hades şi Persefona, producţia Facultăţii de Arte a Universităţii Ovidius Constanţa, excelent susţinută energetic, coregrafic şi muzical, prin tobe - coregrafia: Stela Cocârlea; Uciderea lui Gonzago de Nedialko Iordanov, regia Ion Sapdaru. Ion Sapdaru pune în scenă un text incitant, acţiunea desfăşurându-se dinspre teatrul în teatru din Hamlet, extins până la o construcţie de sine stătătoare, pentru care evenimentele din Hamlet devin simple aluzii pe parcurs; culisele curţii regale sunt ingenios expuse din perspectiva trupei de actori ambulanţi. Lucrat cu mijloace realiste şi naturaliste, hazos, spectacolul se încheie cu o imagine naturalist-grotescă înfiorătoare, tragicomică prin concept, teribilă în ansamblu, cu trimitere la absurdul unor situaţii actuale - actorii mutilaţi, plini de sânge sunt reabilitaţi şi reconvertiţi din duşmani ai regelui în eroi naţionali decoraţi.
Spectacole outdoor ar fi Dionysos, după Bacantele de Euripide, regia: Daniele Salvo, mizând pe asocierea dintre naturalism şi onirism, având la bază un concept regizoral ce actualizează tragedia antică: trăim vremuri de anestezie şi automatism mintal, acţionăm iraţional, nu doar în cotidian, ci înseşi actele noastre fundamentale nu mai au un caracter esenţial, fiind rodul acţiunii în masă. În acest sens, foarte importante sunt scenele de grup cu bacantele exuberante, aflate sub influenţa substanţei bahice, dar şi scena trezirii la luciditate a lui Agave; în rolul lui Dionysos evoluează foarte teatral Marius Bodochi. De asemenea, Metamorfozele iubirii, după Eschil, Sofocle, Euripide şi Aristofan, regia: Liviu Manolache - un spectacol educativ ce etalează scene memorabile cu cinci eroine ale tragediei antice (Electra, Antigona, Medeea, Praxagora şi Hecuba), încercând să reconstituie arhetipuri ale femeii în diverse ipostaze (răzbunătoare şi curajoasă, cu drepturi egale cu cele ale bărbatului, mamă, fiică, soră), cu formaţia muzicală pe scenă şi momente de coregrafie reuşite, cu o estetică deopotrivă clasică, dar şi modernă (grotescul alăturându-se, în momente de comedie, momentelor de tragedie impunătoare, în stil clasic). O mască, asemănătoare celei din spectacolul Legendele Atrizilor, în regia lui Silviu Purcărete, care-a deschis prima ediţie a Serilor de Teatru Antic, face legătura între trecutul şi prezentul festivalului de la Constanţa.
Prezentul aparţine actualizării tragediei, dar şi a comediei antice, revalorificând miturile astfel încât acestea să ajungă să ne spună ceva despre vremurile în care trăim.
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală (membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru - Secţia Română)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |