Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

(Non)Secretul angajamentului legal la autoritatea contractantă

GALERIE
contracte
  • contracte
- +

Puţine sunt cazurile în care angajamentul legal, fie acesta contract de achiziţie, comandă, convenţie etc., poate conţine prevederi secrete/ care n-ar putea fi dezvăluite publicului, dacă onorarea acestuia presupune efectuarea de plăţi din resurse financiare publice. 

Încheierea unui asemenea tip de angajament cu încălcarea normei, în situaţia entităţilor publice conduse de ordonatori de credite bugetare, presupune revenirea grabnică a părţilor asupra textului iniţial; oricum, eventualele plăţi făcute în timp pe seama formei care nu este în acord cu legea, rămân cât se poate de discutabile şi, eventual, sancţionabile. Despre o clasificare a unor informaţii care favorizează/ ascund încalcarea cadrului legal nu poate fi vorba. Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public vine cu o interdicţie în acest sens. Astfel, la Art. 13 se arată că: ”Informaţiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate sau o instituţie publică nu pot fi incluse în categoria informaţiilor clasificate şi constituie informaţii de interes public”.

Răspunderea ordonatorilor de credite de a face plăţi exclusiv în baza unor angajamente/ contracte care să respecte toate reglementările legale decurge clar din prevederile legale. Aceasta rezultă din obligaţia respectivilor ”de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor şi potrivit destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea instituţiilor publice şi cu respectarea dispoziţiilor legale”, după cum stipulează OMFP 1792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice... (dat în aplicarea Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, OG nr. 119/1999 privind auditul public intern şi controlul financiar preventiv şi a Legii contabilităţii nr. 82/1991). Acelaşi ordin prevede că angajamentul legal poate avea forma unui contract de achiziţie publică, comandă, convenţie, contract de muncă, act de control, acord de împrumut etc. şi că trebuie să se prezinte sub formă scrisă şi să fie semnat de ordonatorul de credite. În acelaşi timp, ordonatorii nu pot încheia nici un angajament legal cu terţe persoane fără viza de control financiar preventiv (cu excepţia situaţiilor regăsite în prevederi speciale de lege), iar odată semnat un atare angajament se transmite compartimentului de contabilitate pentru înregistrarile cuvenite. Încercând să vedem în ce măsură ar putea fi refuzată publicarea unor date legate de un angajament de natura arătată, în cazul când autoritatea contractantă este autoritate sau institutie publică (spital, universitate, deconcentrată etc.), recurgem la conţinutul Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public. Aceasta, la Art. 2, stabileşte că ”a) prin autoritate sau instituţie publică se inţelege orice autoritate ori instituţie publică ce utilizează sau administrează resurse financiare publice (...); b) prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei (...)”.

Potrivit Art. 7 al. (1) ”Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării...”. Când este vorba despre contracte de achizitii publice, Art. 11^1 este foarte precis: ”Orice autoritate contractantă, astfel cum este definită prin lege, are obligaţia să pună la dispoziţia persoanei fizice sau juridice interesate, în condiţiile prevăzute la art. 7, contractele de achiziţii publice”. Cât priveşte noţiunea de autoritate contractantă, deşi pentru sectorul public/ bugetar la care ne referim aici nu sunt neclarităţi, facem apel la prevederile OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică (...). Aceasta, la Art. 8 stipulează că: ”Este autoritate contractantă în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă: a) oricare organism al statului - autoritate publică sau instituţie publică - care acţionează la nivel central ori la nivel regional sau local; b) oricare organism, altul decât unul dintre cele prevăzute la lit. a), cu personalitate juridică, care a fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fără caracter comercial sau industrial şi care se află cel puţin în una dintre următoarele situaţii: - este finanţat, în majoritate, de către o autoritate contractantă, astfel cum este definită la lit. a), sau de către un alt organism de drept public; - se află în subordinea sau este supusă controlului unei autorităţi contractante, astfel cum este definită la lit. a), sau unui alt organism de drept public; - în componenţa consiliului de administraţie/organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumătate din numărul membrilor acestuia sunt numiţi de către o autoritate contractantă, astfel cum este definită la lit. a), sau de către un alt organism de drept public; c) oricare asociere formată de una sau mai multe autorităţi contractante dintre cele prevăzute la lit. a), b), d) sau e) (...)”.

Parcurgând toate aceste repere normative, ceea ce remarcăm noi este faptul că solicitările de acces liber al cetatenilor la informaţiile publice leate de angajamentele entităţilor statului, în puţine situaţii ar putea fi (legal) refuzate. De pildă, eventualele refuzuri ar trebui să se întemeieze (Art. 12) pe faptul că informaţiile sunt din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice ori că sunt clasificate. N-ar putea fi comunicate, de asemenea, informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală/ industrială sau principiului concurenţei loiale şi nici informaţiile cu privire la date personale sau cele privind procedura în timpul anchetei penale/ disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidenţiale etc. În fine, un alt motiv legal de refuz ar fi şi cazul solicitării de informaţii legate de procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori dacă informaţiile – prin publicare - prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri