Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Puţine sunt cazurile în care angajamentul legal, fie acesta contract de achiziţie, comandă, convenţie etc., poate conţine prevederi secrete/ care n-ar putea fi dezvăluite publicului, dacă onorarea acestuia presupune efectuarea de plăţi din resurse financiare publice.
Încheierea unui asemenea tip de angajament cu încălcarea normei, în situaţia entităţilor publice conduse de ordonatori de credite bugetare, presupune revenirea grabnică a părţilor asupra textului iniţial; oricum, eventualele plăţi făcute în timp pe seama formei care nu este în acord cu legea, rămân cât se poate de discutabile şi, eventual, sancţionabile. Despre o clasificare a unor informaţii care favorizează/ ascund încalcarea cadrului legal nu poate fi vorba. Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public vine cu o interdicţie în acest sens. Astfel, la Art. 13 se arată că: ”Informaţiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate sau o instituţie publică nu pot fi incluse în categoria informaţiilor clasificate şi constituie informaţii de interes public”.
Răspunderea ordonatorilor de credite de a face plăţi exclusiv în baza unor angajamente/ contracte care să respecte toate reglementările legale decurge clar din prevederile legale. Aceasta rezultă din obligaţia respectivilor ”de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor şi potrivit destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea instituţiilor publice şi cu respectarea dispoziţiilor legale”, după cum stipulează OMFP 1792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice... (dat în aplicarea Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, OG nr. 119/1999 privind auditul public intern şi controlul financiar preventiv şi a Legii contabilităţii nr. 82/1991). Acelaşi ordin prevede că angajamentul legal poate avea forma unui contract de achiziţie publică, comandă, convenţie, contract de muncă, act de control, acord de împrumut etc. şi că trebuie să se prezinte sub formă scrisă şi să fie semnat de ordonatorul de credite. În acelaşi timp, ordonatorii nu pot încheia nici un angajament legal cu terţe persoane fără viza de control financiar preventiv (cu excepţia situaţiilor regăsite în prevederi speciale de lege), iar odată semnat un atare angajament se transmite compartimentului de contabilitate pentru înregistrarile cuvenite. Încercând să vedem în ce măsură ar putea fi refuzată publicarea unor date legate de un angajament de natura arătată, în cazul când autoritatea contractantă este autoritate sau institutie publică (spital, universitate, deconcentrată etc.), recurgem la conţinutul Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public. Aceasta, la Art. 2, stabileşte că ”a) prin autoritate sau instituţie publică se inţelege orice autoritate ori instituţie publică ce utilizează sau administrează resurse financiare publice (...); b) prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei (...)”.
Potrivit Art. 7 al. (1) ”Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării...”. Când este vorba despre contracte de achizitii publice, Art. 11^1 este foarte precis: ”Orice autoritate contractantă, astfel cum este definită prin lege, are obligaţia să pună la dispoziţia persoanei fizice sau juridice interesate, în condiţiile prevăzute la art. 7, contractele de achiziţii publice”. Cât priveşte noţiunea de autoritate contractantă, deşi pentru sectorul public/ bugetar la care ne referim aici nu sunt neclarităţi, facem apel la prevederile OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică (...). Aceasta, la Art. 8 stipulează că: ”Este autoritate contractantă în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă: a) oricare organism al statului - autoritate publică sau instituţie publică - care acţionează la nivel central ori la nivel regional sau local; b) oricare organism, altul decât unul dintre cele prevăzute la lit. a), cu personalitate juridică, care a fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fără caracter comercial sau industrial şi care se află cel puţin în una dintre următoarele situaţii: - este finanţat, în majoritate, de către o autoritate contractantă, astfel cum este definită la lit. a), sau de către un alt organism de drept public; - se află în subordinea sau este supusă controlului unei autorităţi contractante, astfel cum este definită la lit. a), sau unui alt organism de drept public; - în componenţa consiliului de administraţie/organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumătate din numărul membrilor acestuia sunt numiţi de către o autoritate contractantă, astfel cum este definită la lit. a), sau de către un alt organism de drept public; c) oricare asociere formată de una sau mai multe autorităţi contractante dintre cele prevăzute la lit. a), b), d) sau e) (...)”.
Parcurgând toate aceste repere normative, ceea ce remarcăm noi este faptul că solicitările de acces liber al cetatenilor la informaţiile publice leate de angajamentele entităţilor statului, în puţine situaţii ar putea fi (legal) refuzate. De pildă, eventualele refuzuri ar trebui să se întemeieze (Art. 12) pe faptul că informaţiile sunt din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice ori că sunt clasificate. N-ar putea fi comunicate, de asemenea, informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală/ industrială sau principiului concurenţei loiale şi nici informaţiile cu privire la date personale sau cele privind procedura în timpul anchetei penale/ disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidenţiale etc. În fine, un alt motiv legal de refuz ar fi şi cazul solicitării de informaţii legate de procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori dacă informaţiile – prin publicare - prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor.
Cuvinte cheie: + contract, angajament, legal, achizitie, comanda
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |