Eurotrip
epimedica
franco
mesterescu

Să învăţăm să spunem "servus"

GALERIE
cosmin pasca
  • cosmin pasca
- +

Decalajul de dezvoltare şi emancipare a “dulcelui târg” faţă de oraşele care resping organic pesedismul se va acutiza în următorii ani. Singura mângâiere? Probabil că şi Bucureştiul va avea aceeaşi soartă.

Încet, dar sigur, Cluj Napoca fură Bucureştiului statutul de capitală de facto a României. Amploarea unor evenimente culturale, care atrag anual zeci de mii de turişti străini (TIFF, Untold, Electric Castle) sfidează ofertele similare propuse de Bucureşti. Marile competiţii sportive (fotbal, baschet, handbal, gimnastică, snooker) s-au mutat în inima Ardealului. Cu fiecare lună, economia judeţului Cluj mai taie câteva zecimale din distanţa faţă de Bucureşti şi este de aşteptat ca, în curând, veniturile clujenilor să le depăşească pe cele ale ilfovenilor, momentan, locul 2 pe ţară. Explicaţii pentru succesul Clujului se pot găsi cu duiumul, de la imboldul dat de Caritas economiei locale în anii ’90, până la viziunea liderilor politici locali sau avangardismul puternicei comunităţi maghiare, mult mai racordată la valorile Occidentului. Dar dincolo de aceste explicaţii, un indicator politic pare să simplifice ecuaţia. Clujul nu a fost condus niciodată de PSD. Din contră, de când social-democraţii au pus bocancul pe administraţia Capitalei, printr-un interpus (Sorin Oprescu în 2008), “soft-power”-ul Bucureştilor a intrat pe o pantă descendentă.

Iar indicatorul politic poate fi aplicat cu succes la nivelul întregii ţări. Neinfestate cu pesedism, oraşe precum Sibiul, Braşovul, Aradul sau Baia Mare şi-au depăşit condiţia de centre urbane medii, sortite unui destin clandestin. De partea cealaltă, oraşe mari, precum Iaşul, Constanţa sau Craiova, quasi-controlate de PSD, au rămas semnificativ în urmă, cu un deficit enorm de dezvoltare raportat la pontenţial. Încercaţi să faceţi singuri acest exerciţiu. Suprapuneţi o hartă politică a oraşelor peste una a dezvoltării economice. Veţi constata că o administraţie PNL/ PDL/ UDMR nu garantează un trai mai bun, dar o administraţie PSD garantează mereu sărăcia şi întârzierea.

Iar veştile proaste nu se opresc aici. Două sondaje publicate recent (ISSPOL şi IRES) arată că majoritatea românilor decişi să voteze la locale şi parlamentare în acest an înclină să-şi îndrepte opţiunea tot spre PSD. Mai interesantă, nu neapărat surprinzătoare, e disecţia făcută de IRES simpatizantului social-democrat din 2016. În primul rând, e de departe cel mai conştiincios alegător. În al doilea rând, are peste 51 de ani şi, în cele mai multe cazuri, studii elementare. Nu în ultimul rând, dar cel mai dureros, PSD îşi găseşte cei mai mulţi fani în Moldova, de departe cea mai înapoiată regiune a ţării. Ca fapt divers, dar poate relevant, mulţi dintre votanţii stângii recunosc, de multe ori cu mândrie, că au fost membrii ai PCR. Ca fapt macabru, cică PSD reprezintă cel mai bine interesele „străzii” (se răsucesc în mormânt tinerii de la Colectiv) şi este orientat mai mult spre Rusia (aici nu e clar dacă vorbim despre o nostalgie a votantului PSD sau o reacţie de dezgust a alegătorului de dreapta).

Sondajele de mai sus sugerează că Iaşul (ca de altfel întreaga regiune) e condamnat să suporte jugul PSD pentru încă cel puţin patru ani. În lipsa unui tur doi la alegerile locale, miracolul e imposibil. Drept urmare, decalajul de dezvoltare şi emancipare a “dulcelui târg” faţă de oraşele care resping organic pesedismul se va acutiza în următorii ani. Singura mângâiere? Probabil că şi Bucureştiul va avea aceeaşi soartă. Cu fiecare an de administraţie PSD, oraşul de pe Dâmboviţa va ceda din atribuţiile de capitală urbei de pe Someş, către o comunitate care s-a dovedit responsabilă cu propriul viitor.

Comentarii Facebook

(6 comentarii)

Citeste Faq
Scrie un comentariu

Toate campurile sunt obligatorii!

Cod verificare* Security Code
Toate campurile sunt obligatorii!
Comentariile cu continut licentios vor fi sterse.
Sambata, 05 Martie 2016, 09:59
Jan de la Craiova
Bai,blegule de Cosmin Pasca ,ce-i cu articolul asta ? Tu vezi ca numai PROSTI au comentat ? Am stat si eu vreo 10 ani in Ardeal si stiu ce-nseamna zilnicul salut "servus" .Adica "salut" .Ce-ai scris e o prostie ! Un amalgam de timpenii .Unde ai facut scoala generala si cine te-a angajat la acest ziar ? No,servus !
stil birjaresc Sambata, 05 Martie 2016, 10:35
Vezi, domnule, de ce noi doi nu putem fi prieteni, chiar daca avem varste apropiate. Stilul birjaresc nu se poate impaca cu stilul de gentleman. Oricum, sa va fie rusine ca mi-ati jignit colegul si va felicit pentru nick-ul adoptat. Vi se potriveste de minune
Joi, 03 Martie 2016, 20:39
Adolf
Un lucru a omis autorul, acelasi lucru l-au omis cmentatorii: ce insemna "servub" ? Vine din latina. Inseamna : sluga. Merci ! Poate incepem sa invatam sa spunem altfel - spiritual vorbind. M-am saturat ca tot romanul sa fie "servus" pe la diferite puteri si interese externe, orientale sau occidentale. Cred ca de aceea sunt denigrati marii eroi ai neamului, voievozii care au luptat ca romanul sa nu fie "servus"... Oare nu intamplator ticalosul de Lucian Boia e tot din zona laudata de Pasca ???
Servus Joi, 03 Martie 2016, 21:25
Si nu iti scade cu nimic din prestanta daca te adresezi unei batrane de la tara sau chiar unei tiganci ori unei prostiuate cu Doamna. Dar dupa cum spunea Cantemir, daca ai arme "mai de fala" si "un cal mai de soi" t iei la tranta si cu Dumnezeu.
Servus Joi, 03 Martie 2016, 21:16
SI o parte din germani si austriecii si unguurii si croatii si slovenii si slovacii si cehii sunt "slugi" Saluta cu "servus" ca dovada a disponibilitatii de a-si ajuta interlocutorul. E acelasi mesaj ca si in "la dispozitia ta/dumneavoastra", "cu ce te/va pot ajuta?". Vine la pachet cu cerutul de scuze pentru banale greseli si multumiri pentru gesturi banale de care in realitate n-ai nici un chef.. Cam a sa se naste o civilizatie din oameni ce inteleg sa se recunoasca reciproc si sa se deranjeze cat mai putin. Sau se poate naste cu Ghita bBarosanu care da cu pumnu pana in ziua in care un alt pumn il va potoli, stapan cu aia mai slabi sluga lingusitoare cu aia mai puternici
Adolf Joi, 03 Martie 2016, 20:43
Scuze pentru greselile de tipar... sper ca se intelege despre ce este vorba!!
Joi, 03 Martie 2016, 14:17
daniel
da, foarte bun articolul, dar sunt sigur ca apar urangutanii si mocofancele pesedizde si incep ocarile si gol.aniile la adresa d-voastra..din pacate, iasiul, umplut cu ce s-a gasit prin autogari si gari, s-a dus bine in jos, chiar fata de timpul complicat si murdar al comunismului! in ceea ce priveste zona transilvaniei, gasesc normal avansul, datorita orientarii vechi, spre vest! asta nu vor sa inteleaga romanii neaosi, ca transilvania n-a apartinut de facto, niciodata romaniei, decat pe harta! in realitate, de fiecare data, orientarea oamenilor de acolo, indiferent de etnie, a fost spre vest!
daniel Joi, 03 Martie 2016, 15:00
daca romanii ar fi mai civilizati decat hungurii, le-ar placea maghiarilor hunguresti si ideea de rrominia..dar cand vad ca de ani de zile, nu se intampla mai nimic semnificativ, normal ca privesc spre vest! ia sa fii tu hungur si sa te vad ce motive ai avea practic sa mori dupe rrominia!
occidentalism exagerat Joi, 03 Martie 2016, 14:46
E o exagerare. In realitate totul pleaca de la unguri carora nuprea le place deloc idee de Romania si incearca sa evite cat mai mult contactele cu Statul Roman. Asta se traduce in initiativa privata ca e vorba de afaceri, ca e vorba de asociatii si fundatii. Gheorghe, roman ardelean care sta gard in gard cu Ianos vede ce face acesta si ii preia unele idei. Cam la asta se rezuma occidentalismul ardelenilor:"nu te lasa la mila statului" Si mai au o chestie, nu neaparat occidentala care li se trage probabil ca reactie la perioada de iobagie: considera umilitor sa primesti ceva pe gratis.
Joi, 03 Martie 2016, 10:40
WIKIPEDIA
SERVUS ist ein traditioneller, freundschaftlicher Gruß in großen Teilen Mitteleuropas. Er ist von Saarland, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Baden-Württemberg, Bayern, Hessen, Thüringen, Franken und in ganz Österreich sowie Südtirol (hier auch „Servas“) bis nach Slowenien, Kroatien („Servus“ oder auch „Serbus“), Ungarn („Szervusz“/„Szervusztok“, „Szia“/„Sziasztok“), Slowakei („Servus“), Nordwest-Rumänien bzw. Transsylvanien („Servus“) gebräuchlich
Joi, 03 Martie 2016, 10:23
warrington
Explicația reală e mai degrabă ”geopolitică”. Fiind mai aproape de Europa Centtrală, Clujul a atras genul de investiții pentru care distanțele geografice erau importante. Sigur că și primarul a contat, Emil Boc locuiește și astăzi într-un apartament de bloc de pe vremea lui Ceaușescu, el nu condiționează acceptarea investițiilor de comisioane personale.
daniel Joi, 03 Martie 2016, 14:21
e una (unul?) lica, care tot spera sa cada si clujul si alte orase din transilvania, la nivelul iasiului..poate cu dna, poate cu kgb, asa, sa moara capra vecinului! dar nimeni nu zice: ma, ia hai sa vedem cum au facut aia de sunt in fata noastra! tzheranii looseri de prin iesi, stiu ei de la sedintele de partid de pe vremuri, ca iasiul e ,,capitala culturala" si gata, putem sforai! mare bazaconie, cand votantii majoritari sunt idioti si mandri, ca o capra raioasa!
lica Joi, 03 Martie 2016, 10:56
aveti putintica rabdare sa "intre" DNA-ul si peste boc! amintiti-va putin de primarele apostu care nici nu se dadea jos din pat pentru o spaga mai mica de 50 de mii de euroi!
Joi, 03 Martie 2016, 08:11
inginerul din arad
D-le Pasca atunci cand saluti cu servus un grup de oameni ,spunem "servus toc" ,evident ca se pierde "s-ul" in pronuntie;corect ar trebui servus stoc.Asa ca eu va salut de pe acum cu servus toc, iesenilor! Sunt convis ca cei plecati din zona in strainatate ii vor determina din nou pe cei de acasa sa se scape de "jugul PSD"
Warrington Joi, 03 Martie 2016, 20:10
@ John - bine că au fost Nichita și Simirad primari buni, ți se umflă inima de mândrie cu așa primari, corect? :) Dacă s-ar fi uitat la Antena 3, ca tine, clujenii nu l-ar mai fi ales pe Boc. Dar uite că l-au ales.
John Joi, 03 Martie 2016, 15:26
mai nene warrice ton,daca si emil boc a ajuns un reper pentru tine atunci inseamna ca sigur ai papat o paine buna in perioada basista!
Servus simplu Joi, 03 Martie 2016, 12:44
Servus toc e salutul unguresc, folosit si de romanii din Targu Mures -Acum aflu ca e folosit si in Arad. In Cluj si Oradea am auzit doar "Servus" simplu
warrington Joi, 03 Martie 2016, 10:25
Eu sunt convins că ieșenii nu ar vota un primar ca Emil Boc, ei l-ar vota pe Mircea Badea primar, dacă s-ar putea.
Joi, 03 Martie 2016, 10:23
warrington
Explicația reală e mai degrabă ”geopolitică”. Fiind mai aproape de Europa Centtrală, Clujul a atras genul de investiții pentru care distanțele geografice erau importante. Sigur că și primarul a contat, Emil Boc locuiește și astăzi într-un apartament de bloc de pe vremea lui Ceaușescu, el nu condiționează acceptarea investițiilor de comisioane personale.
daniel Joi, 03 Martie 2016, 14:21
e una (unul?) lica, care tot spera sa cada si clujul si alte orase din transilvania, la nivelul iasiului..poate cu dna, poate cu kgb, asa, sa moara capra vecinului! dar nimeni nu zice: ma, ia hai sa vedem cum au facut aia de sunt in fata noastra! tzheranii looseri de prin iesi, stiu ei de la sedintele de partid de pe vremuri, ca iasiul e ,,capitala culturala" si gata, putem sforai! mare bazaconie, cand votantii majoritari sunt idioti si mandri, ca o capra raioasa!
lica Joi, 03 Martie 2016, 10:56
aveti putintica rabdare sa "intre" DNA-ul si peste boc! amintiti-va putin de primarele apostu care nici nu se dadea jos din pat pentru o spaga mai mica de 50 de mii de euroi!
Joi, 03 Martie 2016, 14:17
daniel
da, foarte bun articolul, dar sunt sigur ca apar urangutanii si mocofancele pesedizde si incep ocarile si gol.aniile la adresa d-voastra..din pacate, iasiul, umplut cu ce s-a gasit prin autogari si gari, s-a dus bine in jos, chiar fata de timpul complicat si murdar al comunismului! in ceea ce priveste zona transilvaniei, gasesc normal avansul, datorita orientarii vechi, spre vest! asta nu vor sa inteleaga romanii neaosi, ca transilvania n-a apartinut de facto, niciodata romaniei, decat pe harta! in realitate, de fiecare data, orientarea oamenilor de acolo, indiferent de etnie, a fost spre vest!
daniel Joi, 03 Martie 2016, 15:00
daca romanii ar fi mai civilizati decat hungurii, le-ar placea maghiarilor hunguresti si ideea de rrominia..dar cand vad ca de ani de zile, nu se intampla mai nimic semnificativ, normal ca privesc spre vest! ia sa fii tu hungur si sa te vad ce motive ai avea practic sa mori dupe rrominia!
occidentalism exagerat Joi, 03 Martie 2016, 14:46
E o exagerare. In realitate totul pleaca de la unguri carora nuprea le place deloc idee de Romania si incearca sa evite cat mai mult contactele cu Statul Roman. Asta se traduce in initiativa privata ca e vorba de afaceri, ca e vorba de asociatii si fundatii. Gheorghe, roman ardelean care sta gard in gard cu Ianos vede ce face acesta si ii preia unele idei. Cam la asta se rezuma occidentalismul ardelenilor:"nu te lasa la mila statului" Si mai au o chestie, nu neaparat occidentala care li se trage probabil ca reactie la perioada de iobagie: considera umilitor sa primesti ceva pe gratis.
Joi, 03 Martie 2016, 08:11
inginerul din arad
D-le Pasca atunci cand saluti cu servus un grup de oameni ,spunem "servus toc" ,evident ca se pierde "s-ul" in pronuntie;corect ar trebui servus stoc.Asa ca eu va salut de pe acum cu servus toc, iesenilor! Sunt convis ca cei plecati din zona in strainatate ii vor determina din nou pe cei de acasa sa se scape de "jugul PSD"
Warrington Joi, 03 Martie 2016, 20:10
@ John - bine că au fost Nichita și Simirad primari buni, ți se umflă inima de mândrie cu așa primari, corect? :) Dacă s-ar fi uitat la Antena 3, ca tine, clujenii nu l-ar mai fi ales pe Boc. Dar uite că l-au ales.
John Joi, 03 Martie 2016, 15:26
mai nene warrice ton,daca si emil boc a ajuns un reper pentru tine atunci inseamna ca sigur ai papat o paine buna in perioada basista!
Servus simplu Joi, 03 Martie 2016, 12:44
Servus toc e salutul unguresc, folosit si de romanii din Targu Mures -Acum aflu ca e folosit si in Arad. In Cluj si Oradea am auzit doar "Servus" simplu
warrington Joi, 03 Martie 2016, 10:25
Eu sunt convins că ieșenii nu ar vota un primar ca Emil Boc, ei l-ar vota pe Mircea Badea primar, dacă s-ar putea.
Joi, 03 Martie 2016, 10:40
WIKIPEDIA
SERVUS ist ein traditioneller, freundschaftlicher Gruß in großen Teilen Mitteleuropas. Er ist von Saarland, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Baden-Württemberg, Bayern, Hessen, Thüringen, Franken und in ganz Österreich sowie Südtirol (hier auch „Servas“) bis nach Slowenien, Kroatien („Servus“ oder auch „Serbus“), Ungarn („Szervusz“/„Szervusztok“, „Szia“/„Sziasztok“), Slowakei („Servus“), Nordwest-Rumänien bzw. Transsylvanien („Servus“) gebräuchlich
Joi, 03 Martie 2016, 20:39
Adolf
Un lucru a omis autorul, acelasi lucru l-au omis cmentatorii: ce insemna "servub" ? Vine din latina. Inseamna : sluga. Merci ! Poate incepem sa invatam sa spunem altfel - spiritual vorbind. M-am saturat ca tot romanul sa fie "servus" pe la diferite puteri si interese externe, orientale sau occidentale. Cred ca de aceea sunt denigrati marii eroi ai neamului, voievozii care au luptat ca romanul sa nu fie "servus"... Oare nu intamplator ticalosul de Lucian Boia e tot din zona laudata de Pasca ???
Servus Joi, 03 Martie 2016, 21:25
Si nu iti scade cu nimic din prestanta daca te adresezi unei batrane de la tara sau chiar unei tiganci ori unei prostiuate cu Doamna. Dar dupa cum spunea Cantemir, daca ai arme "mai de fala" si "un cal mai de soi" t iei la tranta si cu Dumnezeu.
Servus Joi, 03 Martie 2016, 21:16
SI o parte din germani si austriecii si unguurii si croatii si slovenii si slovacii si cehii sunt "slugi" Saluta cu "servus" ca dovada a disponibilitatii de a-si ajuta interlocutorul. E acelasi mesaj ca si in "la dispozitia ta/dumneavoastra", "cu ce te/va pot ajuta?". Vine la pachet cu cerutul de scuze pentru banale greseli si multumiri pentru gesturi banale de care in realitate n-ai nici un chef.. Cam a sa se naste o civilizatie din oameni ce inteleg sa se recunoasca reciproc si sa se deranjeze cat mai putin. Sau se poate naste cu Ghita bBarosanu care da cu pumnu pana in ziua in care un alt pumn il va potoli, stapan cu aia mai slabi sluga lingusitoare cu aia mai puternici
Adolf Joi, 03 Martie 2016, 20:43
Scuze pentru greselile de tipar... sper ca se intelege despre ce este vorba!!
Sambata, 05 Martie 2016, 09:59
Jan de la Craiova
Bai,blegule de Cosmin Pasca ,ce-i cu articolul asta ? Tu vezi ca numai PROSTI au comentat ? Am stat si eu vreo 10 ani in Ardeal si stiu ce-nseamna zilnicul salut "servus" .Adica "salut" .Ce-ai scris e o prostie ! Un amalgam de timpenii .Unde ai facut scoala generala si cine te-a angajat la acest ziar ? No,servus !
stil birjaresc Sambata, 05 Martie 2016, 10:35
Vezi, domnule, de ce noi doi nu putem fi prieteni, chiar daca avem varste apropiate. Stilul birjaresc nu se poate impaca cu stilul de gentleman. Oricum, sa va fie rusine ca mi-ati jignit colegul si va felicit pentru nick-ul adoptat. Vi se potriveste de minune

Ultima ora

editorial

Foaie de parcurs pentru ziarul ieşenilor

Alexandru LĂZESCU

Foaie de parcurs pentru ziarul ieşenilor

De la "Opinia Studenţească" la "Ziarul de Iaşi", via "Monitorul".

Filmuletul zilei

opinii

Umflături

Michael ASTNER

Umflături

E greu să-ţi alegi un subiect de articol. În continuare. Zilnic apar măcar două-trei ştiri care fiecare în parte ar putea să fie subiect demn de-a fi comentat. Când scriu pe teme româneşti, apoi, se-ntâmplă să găsesc pe net comentatori care-mi spun să las naibii realitatea românească şi mai bine să mai scriu despre Germania ori despre saşi. O să mai scriu, evident, şi pe teme germane (actuale) ori săseşti (recuperări, în principiu).

Moralitatea actului critic

Nichita DANILOV

Moralitatea actului critic

A extrage cu o macara un bold de pe un teren viran poate constitui un spectacol în ochii multora, dar este totuşi un act lipsit de sens. A scrie numai în virtutea inerţiei, a scrie fără a transmite ceva, un crez, un mesaj pentru alte generaţii ; a scrie doar „frumos", „curat" nu sunt lucruri demne de atenţie.

Dialog pe un vechi câmp de luptă

Lucian DÎRDALA

Dialog pe un vechi câmp de luptă

Inerţia de astăzi este greu de învins, mai ales că libertatea de acţiune a Angelei Merkel sau a lui François Hollande în interiorul cadrului comunitar este mult mai mică decât cea de care se bucurau, în anii 1980, Kohl şi Mitterrand. Dar liderii din cele două capitale au datoria să încerce, iar o rememorare a dramelor trecutului, la Verdun sau în altă parte, este binevenită.  

pulspulspuls

Povestiri fierbinţi la gura sobei cu Anticristi, servantul partidoiului

Povestiri fierbinţi la gura sobei cu Anticristi, servantul partidoiului

Dacă tot începe uichendul, ne-am gândit pe astăzi, stimaţi telespectatori şi drăguţe telespectatoriţe, să mai punem niţeluş politichia în cui, să încălecăm pe-o şa şi să vă spunem câte una sau alta şi despre alte năzdrăvănii şi poveşti care se mai întâmplă prin târg sau pe lângă el, fără legătură cu politichia sau campania electorală de Bahlui sau de Dâmboviţa. 

Caricatura zilei

Accidentul lui Condrea

Editia PDF

Intrebarea zilei

Cine credeti ca va ajunge primarul Iasului?

vezi raspunsuri

Copyright 2006-2013 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.