Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Dacă expoziţiile de autor par mai mult expresia entuziasmului monologal, cele gândite în formule asociative mizează fie pe aportul complementar, fie pe cumulul de competenţe. Conciliind inspirat diferenţele, şansele de reuşită sporesc. Există, oare, şi riscuri?
Fără doar şi poate… În absenţa liantului comun, a afinităţilor şi disponibilităţilor reciproce, însoţirile de conjunctură împuţinează şi sărăcesc. Vulnerabile sunt şi acelea care scot la iveală mai cu seamă deosebirile, ignorând exigenţele coerenţei tematice sau ale compatibilităţii formale. În orice situaţie s-ar afla, autorii împart şi responsabilităţile, şi meritele. Ideală este acea ocazie în care partenerii se susţin reciproc, augmentând prin propriile intervenţii calitatea ansamblului. Exordiumul de mai sus reclamă, negreşit, o confirmare prin exemplu. Proiectul clujenilor Györgyi Simon şi Ioachim Nica, prezenţi în ultimele săptămâni pe simezele Galeriei „Dana” din Iaşi, ilustrează în chip fericit felul în care se pot acorda creaţii distincte, fără a-şi compromite particularităţile, nici diminua în finalităţi.
Absolventă a Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu”, Cluj, secţia „grafică” (1966), Györgyi Simon s-a specializat în xilogavură (tehnică de multiplicare a imaginilor cu ajutorul plăcilor de lemn). Din 1990, paralel cu activitatea expoziţională, a predat teoriile şi tehnicile gravurii la facultatea clujeană de profil.
Lucrările de gravură ale lui Györgyi Simon sunt amprentate de lirism şi feminitate. Sensibilitatea autoarei este abil „disciplinată”, strunită în căutarea acelor forme dispuse a exprima… inexprimabilul. Ce anume îi reţine atenţia? Fragilitatea stărilor de spirit, capriciul dispoziţiilor afective, calmul sau intensitatea sentimentelor. Figuraţia este discret ambiguizată, artista folosindu-se de referenţii obiectuali ca pretext pentru a reprezenta ritmuri, tonalităţi,accente. Dinamismul exterior este temperat şi convertit în atmosferă - una reconfortantă, de esenţă orientală. Prin conversie euristică, tihna reveriei şi candoarea melancoliei devin surse inepuizabile de plăcere. Gesturile cotidiene capătă alură de ritual. Aroma ceaiului, căldura ceştii aburinde, parfumul florilor, răcoarea ierbii sunt resimţite sinestezic, prin mobilizarea întregului dispozitiv senzorial.
Formele imprimate de Györgyi Simon se multiplică în structuri vegetale arborescente, rizomatice, urmărind traiectoriile imprevizibile ale liniei şi culorii, când în direcţie decorativă când în alta, de natură psihologică şi (auto)reflexivă. Ciclul Anotimpurilor, ori cele ilustrând lunile anului (Decembrie, Martie), momentele diurne de răsfăţ (Gând de dimineaţă, Dimineaţa liniştită, Cântec în alb), aranjamentele florale policrome (Frezii, Roze), arhitecturile rafinate ale crengilor şi copacilor (Mărul, Pinul) sunt semne ale maturităţii artistice şi rafinamentului compoziţional incontestabile.
Ca şi partenera sa de viaţă, Ioachim Nica a terminat Institutul ardelean de Arte Plastice (1962), frecventând aceeaşi secţie, de „grafică”. Între datele biografice decisive pentru cariera sa profesională, câteva merită semnalate. Mai întâi, stagiul de perfecţionare la Academia de Arte Plastice „Ilia Repin”, din Leningrad (1959), apoi masteratul în grafică publicitară la Akademie der bildenden Kűnste, din Viena (1973), dar şi asumarea funcţiei de rector al chiar instituţiei în care s-a format (1989-2000).
Ioachim Nica se arată preocupat să înţeleagă cum funcţionează limbajul şi gramatica vizualităţii. Lucrările sale activează un geometrism conceptual bine dozat, în care fervoarea compoziţiei şi mirajul perfecţiunii surclasează urgenţa reprezentării. Îl pasionează, deopotrivă, aventurile liniei, „nomadismul” semnului grafic, indeterminarea funciară a acestuia, dar şi locurile de popas sau regăsire (Pastelurile, bunăoară). Potrivnic oricărei retorici atelate facilităţii, artistul clujean tatonează toate posibilităţile vocabularului plastic, „arheologizând” spaţiile în care îşi dispută întâietatea albul şi negrul, lumina şi întunericul, clarul şi confuzul, transparentul şi opacul, plinul şi golul.
„Eul” lui Ioachim Nica este mai curând abstract şi dubitativ. Suprafeţele imaculate pun „probleme” de rezolvat. Câmpul vizualităţii este populat cu semne - uneori abstracte, alteori figurative - ce se doresc plasate în locul potrivit, prin rezolvări grafice adecvate. Rolul artistului este acela de a distribui abil forţele şi tensiunile vizuale. Neglijând detaliul, este afectat ireversibil întregul. Schiţele vizând Corpul uman, ciclul Amprentelor, Structurile în patru forţe, Amintiri, Agresiune, Arheologii grafice, Rotulus dezvăluie secvenţe ale propriei alchimii creative, centrată pe imperativul de a acomoda limbajul vizualităţii la exigenţele prezentului.
O concluzie mi se pare necesară… „Eul liric” al lui Györgyi Simon complineşte „eul abstract” al lui Ioachim Nica, dând impresia unui dialog fertil, exemplar, care nu anulează diferenţele, ci le potenţează la nivelul unei sinteze superioare, îmbogăţită axiologic. Iată, aşadar, câteva din binefacerile unei trainice şi fidele însoţiri…
Petru Bejan este profesor universitar doctor, director al Departamentului de Filosofie din cadrul Universităţii ”Al.I.Cuza” şi membru al AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |