Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
O strategie culturală nu este un tratat de istorie detaliat, nici o trecere în revistă a instituţiilor, nici un pansament pentru orgoliile locale, nici un roman cu happy end. E doar un instrument. E doar un cadru, o fereastră deschisă spre viitor, către piscuri sau către fundături.
În 2008, de Ziua Naţională a României, în splendid restaurata clădire de patrimoniu a Centrului Cultural al Primăriei din Chicago, am organizat, la invitaţia şi cu sprijinul nepreţuit al istoricului ieşean Lucian Leuştean, atunci Consul General al României acolo, precum şi cu finanţarea Ministerului Culturii, o serie de manifestări dedicate patrimoniului şi culturii ieşene. Am avut atunci privilegiul unui ghidaj personalizat, rar şi spectaculos, printre monumentele urbane ale capitalei statului Illinois, unde construcţiile de "patrimoniu" sunt nişte zgârie nori mai mici, de doar vreo 50 de etaje, făcuţi în a doua jumătate a secolului al XIX-lea pentru a fi sediu al primei camere de comerţ, al unui hotel sau pentru cladirea centrală a poştelor sau sunt construcţii ale unor arhitecţi celebri americani de la începutul secolului XX, marcate de spectaculoase soluţii şi decoraţiuni Art Nouveau, şi am putut afla mai multe detalii despre cea mai substanţială şi coerentă strategie culturală pe care o cunosc şi pe care am avut privilegiul să o discut cu omologul meu american.
În acea perioadă se discuta intens despre nevoia de înnoire a planului de acţiune cultural şi de redefinire a strategiei pe termen lung, pornită la începutul anilor 60 şi nuanţată pe parcursul celor cinci decenii de mai multe ori. Strategie care îşi arătase, cu asupra de măsură, beneficiile şi justeţea. Centru industrial de mare anvergură, capitală comercială a Midwest-ului şi unul dintre giganţii economici ai Statelor Unite, Chicago s-a simţit întotdeauna eclipsat de strălucirea artistică şi intelectuală a New York-ului, oraş cosmopolit, unde emigraţia europeană a dat clasă şi substanţă culturală unui oraş port. De aceea, magnatul american Rockefeller finanţează, în 1890, crearea unei universităţi de prestigiu, University of Chicago, revigorând un cartier din sudul sărac şi violent al oraşului (Hyde Park) unde va germina o elită intelectuală şi politică de prim rang (Barack Obama, printre mulţii alţii, fiind produsul acelei zone!). După universitate (din al cărei board şi astăzi fac parte marii oameni de afaceri!) a urmat un program coerent de investiţii în infrastructura oraşului având drept finalitate crearea sprijinului logistic necesar pentru dezvoltarea culturii. Primarul însuşi a coordonat acest vast proiect de regândire urbanistică şi culturală prin intermediul căruia au fost achiziţionate, în domeniul privat al municipalităţii, una câte una, clădirile dintr-un cartier semicentral, dominat de zone rău famate. Într-un deceniu acest cartier a devenit faimosul "theatre district" de azi, zonă magnetică pentru turismul mondial. Apoi au fost lansate programe instituţionale de anvergură, a fost creat Institutul de Artă, cu un buget de achiziţii fabulos, apoi Filarmonica şi Opera au fost sprijinite să devină ceea ce sunt astăzi, instituţii între primele cinci din lume ca valoare şi program. Cu o strategie pe termen lung abilă şi susţinută politic de toţi actorii locali şi la nivel de stat, Chicago era, în 2008, un centru mondial al culturii înalte, cu standarde artistice şi valorice extraordinare, singular în lumea americană, dominată de cultura pop şi de consum.
De ce era atunci nevoie de o nouă strategie? La această întrebare, omologul meu a zâmbit. "Pentru că oraşul e viu şi pentru că spiritul timpului se schimbă", mi-a răspuns el cu tâlc. Noua strategie, intitulată Your City, Your Plan, Your Action, lansată în 2012, se întoarce către cetăţeni, către nevoile lor, către cultură nu numai ca valoare de vârf, ci către dimensiunea antropologică a culturii ca identitate naţională şi locală, către cultura americană ca instrument social, care promovează toleranţa şi încearcă soluţii de atenuare a conflictelor din cartier, către cultură ca vehicul de dezvoltare prin încurajarea inventivităţii şi creativităţii libere. Sunt programe complexe, care încearcă revigorarea urbană şi civilizatorie în cartierele rău famate prin încurajarea expresivităţii culturale primare sau, mai elaborat, prin proiecte gratuite de învăţare permanentă. După cultura de elită, municipalitatea vrea să folosească programele educative care sporesc capacităţile creative şi inovative ale defavorizaţilor din aceste cartiere pentru a îmbunătăţi nivelul de educaţie, pentru a creşte gradul de securitate şi de sănătate în zonă, pentru a genera o asanare a acestor medii şi o ridicare a standardului de viaţă. Cele 46 de pagini, cu o identitate grafică vie şi cu relativ puţin text, rod a patru ani de muncă realizată de o echipă complexă şi al unor investiţii de sute de mii de dolari, constituie, în opinia mea, un exemplu demn de urmat pentru orice oraş european, darmite pentru noi.
O strategie culturală nu este un tratat de istorie detaliat, nici o trecere în revistă a instituţiilor, nici un pansament pentru orgoliile locale, nici un roman cu happy end. E doar un instrument. E doar un cadru, o fereastră deschisă spre viitor, către piscuri sau către fundături. Unii văd prin ea panaşul, alţii căciula de astrahan sau fesul de rapper, iar huliganii mediatici de la "foaia vitelor de pripas" sunt condamnaţi să se holbeze perpetuu la moţul maroniu al propriei existenţe. Noi către ce privim?
Florin Cîntic este istoric, director al Arhivelor Naţionale, Filiala Iaşi şi membru în board-ul Fundaţiei Iaşi - Capitala Europeană a Culturii
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Amenzi de 100.000 € dacă îți vinzi casa prea ieftin. Ce sumă trebuie să ceri pentru a nu fi anchetat
Cu câte sute de lei crește pensia la recalculare? Cum diferă sumele după județ? Anunț oficial
Profesor condamnat pentru agresarea sexuală a unei eleve. Daune de 35.000 de lei de achitat minorei
Apare un nou tip de concediu plătit în România. Cine va putea beneficia de el
Discriminarea persoanelor cu chelie devine infracțiune în Franța
Liviu Dragnea a mai înființat o firmă. Domeniul-cheie în care fostul lider PSD vrea să facă bani
Un tânăr motociclist a murit după ce s-a izbit de un cap de pod la Chicerea
VIDEO Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești/Suceava
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |