Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

TNI. Bilanţ de stagiune

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Stagiunea 2015-2016 numără spectacole de regizor de marcă, precum Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu, Claudiu Goga, dar şi spectacole pentru public/ spectatori sau actori, categoriile enunţate nefiind pure. 

Stagiunea teatrală 2015-2016 tocmai s-a încheiat. Pe 10 iulie având loc avanpremiera unui spectacol de excepţie - Goldberg Show. Facerea lumii şi alte întâmplări, o adaptare de Anca Măniuţiu după Variaţiunile Goldberg de George Tabori (1991), traducerea: Alexandru Al. Şahighian. Regia este semnată de Mihai Măniuţiu, iar echipa de lucru îi include pe Adrian Damian (scenografia minimalistă şi inspirată), Andrea Gavriliu (coregrafia excelent adaptată scenariului), Lucian Moga (light design competitiv), Mihai Dobre (muzică originală, prelucrări diverse şi inedite).

Actorilor Teatrului Naţional din Iaşi (Călin Chirilă - unul dintre cel mai buni actori ai scenei ieşene, în continuă ascensiune şi autoperfecţionare, rolul său din Goldberg Show fiind extrem de performant şi solicitant, Doina Deleanu şi Tatiana Ionesi - prezenţe inconfundabile prin meticulozitatea şlefuirii rolului, respectiv discreţia scenică destul de grăitoare, Livia Iorga - a cărei ambiţie e evidentă din evoluţia de până în prezent, Cosmin Maxim - dinamic, capabil să susţină vocal şi prin mişcare scenică o partitură de scenă mare, Ionuţ Cornilă - mai temperat regizoral decât în alte ocazii, Doru Aftanasiu - în posturi inedite, contribuind la estetica spectacolului (comicul grotesc), Radu Ghilaş şi Horia Veriveş - în ipostaze năzbâtioase, chiar dacă în grade şi registre diferite, adaptate rolurilor, la primul ghiduşia provenind din tipologia rolului sau solicitări regizorale, la cel de-al doilea din stilul său inconfundabil) li s-a alăturat Marcel Iureş. În rolul principal, Marcel Iureş este un actor electrizant, evidenţiindu-se prin ceea ce l-a făcut remarcabil dintotdeauna (voce percutantă, privire scânteind nefiresc). Excepţii de la anumite ipostaze actoriceşti de background, ca o explozie mocnită, ce confirmă regula modului său unic de a evolua pe scenă. Dintre actorii ieşeni, având în vedere experienţele de rol anterioare, dar şi aptitudinile compatibile cu rolul, l-ar mai fi putut interpreta pe Goldberg, fiecare în felul său, fără a avea efectul lui Marcel Iureş, Teodor Corban sau Emil Coşeru.

Lucrul cu regizorii de marcă invitaţi au antrenat trupa, aducând-o la această performanţă ce încheie stagiunea. În ipostaza sa luciferică, Călin Chirilă pleacă de la rolul din Cafeneaua lui Silviu Purcărete, însă, acum, are un joc mai subtil, mai elaborat, rodul lucrului lui Mihai Măniuţiu cu actorul şi al lui Chirilă cu sine. Tatiana Ionesi a exersat mişcarea corporală cu Florin Fieroiu în Cântăreaţa cheală, lucru care i-a folosit în continuare. Cosmin Maxim a fost provocat cu roluri de compoziţie, cărora le-a făcut faţă cu brio, ceea ce îi permite să revină în forţă la alte ipostaze ale sale, în care se simte în largul său (vocal, rock, mişcare scenică), tocmai pentru că-i reflectă aptitudinile. De bun augur este şi comunicarea dintre lumile create prin  spectacolele ieşene: boneta lui Madam Mop/Tatiana Ionesi, din fire de mop, reamintind de costumul mopului vivant al Adei Lupu/ Mary (Cântăreaţa Cheală, regia: Radu Nica), defectul la picior simbolizând răutatea umană, absenţa caracterului (Hovstad/ Cosmin Maxim în spectacolul Un duşman al poporului, regia: Claudiu Goga), mergând până la extrem (diabolicul Mr Jay/ Călin Chirilă, Lucifer). Aşa cum simetriile scenice, decorul aglomerat sau, dimpotrivă, minimalist etc. pot fi fericite sau nu, repetiţiile în teatru pot reprezenta procedee artistice sau manierisme. În cazul de faţă, trimiterile de la un spectacol al stagiunii la altul, fie şi din pură întâmplare, sunt favorabile.

Stagiunea 2015-2016 numără spectacole de regizor de marcă, precum Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu, Claudiu Goga, dar şi spectacole pentru public/ spectatori sau actori, categoriile enunţate nefiind pure. În general, un spectacol nefiind de regie, va aduce în prim-plan jocul actoricesc (de exemplu, Iarna dragostei noastre, regia: Emil Gaju); de aceea, în trecut, când teatrul scenic nu se deosebea prea mult de cel radiofonic, criticii de teatru dobândeau aptitudinea de a-şi orienta atenţia aproape exclusiv asupra gesturilor actorilor, exceptând spectacolele unor regizori cu viziune. Invers, un spectacol de regie poate eclipsa prestaţiile actoriceşti în detaliile lor, mai ales dacă actorii sunt buni, dar nu excelenţi. Atunci când un spectacol nu atinge cote maxime în ceea ce priveşte tehnica regizorală (indiferent cât de realizat poate fi sub aspect artistic), actorii vor ieşi mai mult în evidenţă (Joc de pisici, regia: Irina Popescu-Boieru) - idealul constând într-un echilibru greu de atins. Un spectacol de teatru îşi poate selecta publicul prin faptul că se converteşte direct sau indirect într-un manifest, constituind o pledoarie pentru, să zicem, o anume sală de teatru (de exemplu, Cântăreaţa cheală, regia: Radu Nica); prin faptul că promovează un anume tip de teatru sau de text teatral, devenind elitist (Şi acum de Sabine Harbeke, regia: Olivia Grecea, respectiv Schimbarea, cu un scenariu inspirat de Daniil Harms şi Franz Kafka, cu inserturi de vers dadaist, textul şi regia: Nic Ularu, dar şi Unu ^ unu, textul şi regia: Lucian Dan Teodorovici sau chiar Cabaretul cuvintelor de Matei Vişniec, regia: Ovidiu Lazăr); prin faptul de a fi popular, prinzând la public, prin umor, prin actualitatea temei (Freelancer Story, textul şi regia: Ion Sapdaru).

Din 10 premiere ale stagiunii, un spectacol (Cântăreaţa cheală) a fost pe bună dreptate premiat pentru cea mai bună scenografie (Adrian Damian) la Gala Premiilor Uniter, iar alte două au fost selecţionate în FNT 2016 (Un duşman al poporului, regia: Claudiu Goga şi Cafeneaua, regia: Silviu Purcărete). 

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală (membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru - Secţia Română)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri