marti, 19.03.2024
Premiul Naţional pentru proză al Ziarului de Iaşi, care va fi înmânat astăzi, face anul acesta figură aparte: el încununează un scriitor care s-a instalat temeinic în două culturi, două literaturi, două limbi. Matei Vişniec a fost, în anii ’70 - ’80, unul dintre protagoniştii Cenaclului de Luni, condus de Nicolae Manolescu. După ce a publicat câteva volume de versuri şi şi-a arătat apetenţa pentru teatru, a reuşit, în 1987, să părăsească România lui Ceauşescu şi să rămână în Occident. A stat o scurtă perioadă în Anglia şi apoi s-a stabilit la Paris, unde este ziarist la Radio France Internationale. Paralel, a desfăşurat o activitate literară fecundă, atât în franceză, cât şi în română. Piesele de teatru i-au adus notorietate, printre cele mai cunoscute numărându-se Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintali, Mansardă la Paris cu vedere spre moarte, Angajare de clovn. A fost jucat în peste 30 de ţări, din SUA în Turcia, din Japonia şi Canada în Liban şi Brazilia. Succesul în teatru nu l-a împiedicat să cultive în continuare romanul şi poezia. Matei Vişniec este unul din cazurile fericite de adaptare la alt spaţiu cultural şi lingvistic, el făcând acum în chip firesc „naveta” literară între Paris şi Bucureşti (după ce în anii ’80 el făcuse o altfel de navetă, ca profesor de şcoală generală, în judeţul Călăraşi…).
Negustorul de începuturi de roman se doreşte a fi, cu chiar cuvintele autorului, un „roman caleidoscopic”, o construcţie complexă ce tatonează mai multe virtualităţi narative. Frazele-prag, cele ce marchează începutul textului, au în această privinţă un rol decisiv: „Prima frază a unui roman trebuie (…) să fie o scânteie care declanşează o reacţie în lanţ… Iată din ce motiv prima frază nu este niciodată una inocentă. Ea conţine în sine, în germene, întreaga poveste, întregul conflict. (…) Prima frază a unui roman trebuie să fie un fel de locomotivă capabilă să tragă după ea tot şirul ulterior de cuvinte, de fraze, de pagini şi de capitole, tot cortegiul de caractere şi toată înlănţuirea de întâmplări şi de metafore”. Personajul care rosteşte aceste vorbe dirijează o agenţie a cărei menire este să furnizeze doritorilor începuturi de roman. Idee ingenioasă, ce este pretextul unor consideraţii pline de miez privind soluţiile la care au recurs romancieri ca Melville, Camus, Mann, Sabato, Céline, Hemingway.
Ar fi o eroare să credem că acest nivel al cărţii lui Vişniec îi interesează doar pe amatorii de subtilităţi teoretice. În primul rând, autorul nu e nicio clipă scorţos ori preţios, iar pe de altă parte se vede uşor că el atinge de fapt o problematică a lecturii de larg interes. Oricum, cartea are mai multe paliere, conţine mai multe romane într-unul singur. Unul dintre ele e povestea, tenebroasă, a unui ins care trăieşte într-un oraş de unde toţi oamenii au dispărut (comentatorii au observat că volumul de poezie al lui Vişniec apărut în 1982 se intitula Oraşul cu un singur locuitor). Altul e o istorie de iubire punctată de o serie de poeme inserate în naraţiune şi dedicate ”Domnişoarei Ri”. Negustorul de începuturi de roman este apoi un roman cosmopolit, în care sunt evocate mari oraşe - Parisul în primul rând - şi cafenele celebre din Praga, Viena, Veneţia; e o înteagă mitologie a cafenelelor, spaţii ale convivialităţii, dar şi spaţii care favorizează, printr-o alchimie misterioasă, actul scrisului. Impresionantă e avalanşa de referinţe cinematografice, atât din filmul hollywoodian, cât şi din cel european, al căror rost este de a arăta care ne sunt condiţionările culturale (un personaj îşi face din America “patria mentală” graţie filmelor). Nu trebuie uitate superbele pagini despre fosta Casă a Scriitorilor din Bucureşti, Casa Monteoru, al cărei farmec indicibil s-a risipit pentru totdeauna şi ale cărei personaje emblematice au trecut, mai toate, în neant. Unde mai pui că scriitorul ne rezervă o surpriză, povestindu-ne cum a fost descoperit, după retrocedarea Casei Monteoru, complicatul... sistem de ascultare pe care Securitatea îl instalase în subsolul clădirii. Mediul literar inspiră şi alte digresiuni ce privilegiază umorul, spre exemplu valul de sinucideri şi proteste generate de faptul că românii n-au luat niciodată premiul Nobel pentru literatură. Ironia vizează aici o adevărată obsesie naţională, pe cât de ridicolă, pe atât de neproductivă.
O carte remarcabilă prin inteligenţă epică şi scrisă cu o mână sigură, de romancier experimentat.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Duelul reftorilor sau cum reftorul Tudorel a întins floreta iar reftorul Caşcaval i-a luat maul
VIDEO Explozie puternică la o rafinărie din Rusia lovită de drone ucrainene
Anual, la nivel mondial, 1 milion de persoane mor din cauza poluării atmosferice
VIDEO Meciul Alcaraz – Zverev de la Indian Wells, întrerupt din cauza unui roi de albine
Substanţă cancerigenă, descoperită în unele produse împotriva acneei
Băieții născuți din mame obeze au șanse mari să devină și ei supraponderali
Roşia Montană: aspecte mai puţin înţelese şi complexul resurselor
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |