Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Cum era să fie Iaşul mai ceva ca Bruxelles-ul

GALERIE
Florin Nicula
  • Florin Nicula
- +

Nimic despre măsurile care trebuiau începute de ani de zile. Nimic despre şantiere. Nimic despre traficul greu. Nimic despre cei numai 17 mp de spaţiu verde pe cap de locuitor.

De câţiva ani am început să auzim tot mai des ştiri în care se arăta că Iaşul este printre cele mai poluate oraşe din ţară. Apoi, în ultimul timp situaţia a devenit şi mai neagră, după cum a transmis şi CNN: Iaşul e pe primul loc în topul poluării. De la început, primarul a tratat în băşcălie clasamentele. A luat în râs rapoartele de la Mediu, că nu ar fi făcute cum trebuie, că staţiile de măsurare sunt amplasate unde nu trebuie, că ştirile ar fi nişte "gogomănii" şi aşa mai departe. Totul era pus într-un context politic, PSD-iştii de la Mediu îi făceau zile grele "disidentului" din partid. Răni mai vechi, cum ar fi devierea traficului greu sau respectarea normelor pe şantiere, au fost oblojite prin declaraţii de presă. A făcut ce ştia mai bine, iar echipa de imagine din jurul lui a încercat să "neutralizeze" poluarea pe Facebook. Numai că, în urmă cu doi ani, foştii colegi de partid i-au dat o lovitură sub centură. Mii de maşini second-hand din Europa au început să ajungă, în fiecare lună, în judeţul Iaşi. Foarte multe dintre acestea mai vechi de un deceniu. Din păcate, după primul an, achiziţiile de second-hand au rămas la cote ridicate.

Să aruncăm o privire peste înmatriculările auto din două luni diferite, luate la întâmplare, în 2018, în iunie şi noiembrie. Statisticile par trase la indigo: în jur de 1500 de autoturisme lunar. Un sfert dintre acestea sunt fabricate înainte de 2005, an în care a apărut norma euro 4 şi, atenţie!, peste jumătate înainte de 2009, an în care a fost introdusă norma euro 5. Dar şi mai alarmant este un alt fapt: 68% din totalul maşinilor sunt pe motorină. Este normal. Când în Vest a început "prigoana" împotriva diesel-ului, preţurile au scăzut, iar românii au dat năvală. Autoturisme BMW, Audi şi VW din anii 2000 şi-au găsit proprietari la Iaşi. Am extras datele referitoare la motorizarea diesel pentru că studiile arată că e cea mai periculoasă, mai ales pentru normele dinainte de euro 5. Nu aduc în discuţie decât o cercetare recentă realizată de Oxford University şi publicată anul trecut, în care se precizează că maşinile diesel ar fi de 5 ori mai nocive decât cele pe benzină (pe medii, în UK). Studiul merge mai departe şi estimează numărul de decese premature din cauza poluării provocate de acestea: 10.000 pe an. Costurile anuale suportate de sistemul de sănătate ajung la 6 miliarde de lire. Dacă e să pomenim numai microparticulele (PM 2,5 şi PM 10) care pătrund până în plămâni, motoarele diesel aruncă în aer de trei ori mai multe faţă de cele pe benzină.

Am folosit statisticile de mai sus pentru a înţelege de ce municipalităţile din marile oraşe din UE au început să "ţintească" diferenţiat problema poluării. Cum centrul de decizie este la Bruxelles, deşi sunt oraşe mai avansate în această "luptă" (de văzut "linia roşie" care înconjoară centrul Madrid-ului), să vedem ce şi-au propus belgienii. Conform www.lez.brussels (Low Emission Zone), restricţiile au fost stabilite pe două categorii: diesel şi benzină. O maşină pe motorină nu mai are acces în oraş, dacă nu este cel puţin euro 3. De anul viitor vor intra numai cele euro 4, al căror acces va fi interzis din 2022. Interdicţiile nu sunt totale: se poate "cumpăra" intrarea, cel mult 8 zile pe an, contra sumei de 35 de euro pe zi! Pentru benzină sunt restricţii doar la cele non-euro şi euro1, urmând ca cele euro 2 să fie interzise abia din 2025. Oricum, problema restricţiilor rămâne foarte disputată. În "patria" maşinilor, Germania, cancelarul Angela Merkel a luat apărarea proprietarilor de maşini diesel aflaţi în zone mai puţin poluate. E adevărat că este o declaraţie din timpul campaniei electorale în landul Hesse, dar reflectă poziţia acesteia faţă de problemă. Ca să nu mai amintim de presiunile marilor producători de automobile.

Arătat cu degetul pentru eventuale penalizări venite din partea UE, primarul Iaşului s-a gândit să scoată din pălărie un proiect care părea să-i spele păcatele. Spun părea, pentru că, după cum ne-a obişnuit, în cei patru ani de când a preluat conducerea de la predecesorul său acuzat de o mită uriaşă (ce s-a mai ales de managementul traficului?), planurile serioase rămân numai la nivel declarativ. Abia acum, cu bani de la UE bineînţeles, se cumpără nişte tramvaie şi se vor reface câteva linii. Când trebuie să meargă pe sârmă, primarul lansează câte o temă (de văzut cum s-a poziţionat în cazul parcului din Elena Doamna) şi aşteaptă. Dacă reacţia este vehementă se dă înapoi pentru a o lua pe ocolite. Poate doar în privinţa defrişărilor acţionează ferm. De ani de zile tot "amenaja" (în declaraţii) spaţiul din faţa Palatului până când a ras totul în câteva ore. Revenind la primul draft ieşit din Primărie, acesta era pur şi simplu revoluţionar: în mai puţin de doi ani (de la 1 ianuarie 2021), maşinile euro 4 puteau circula numai noaptea prin Iaşi. Fără diferenţe între diesel şi benzină! Din 2023, măsura se aplica şi celor euro 5. Toate organizaţiile ecologiste din Europa ne-ar fi pus ca studiu de caz pe site-urile lor, iar ţările nordice ne-ar fi privit cu invidie. După şocul iniţial, reacţia ieşenilor a fost una de furie. Proiectul a fost contestat vehement.

A urmat primul pas înapoi, care nu va fi nici ultimul în acest caz. Măsurile au fost îmblânzite, dar standardul rămâne sus. Se propune, din 2020, interzicerea utilizării pe raza municipiului a tuturor vehiculelor euro 2, euro 1 şi non-euro, iar din 2022, interzicerea şi a celor euro 3. Adică, în privinţa motoarelor pe benzină suntem mai restrictivi decât municipalitatea din Bruxelles. Primăria ieşeană operează în calcule cu 117.000 de maşini, la care adaugă în jur de 25.000 aflate temporar în municipiu sau în tranzit. După mulţimea numerelor de VS, BT, NT, SV sau BC din jurul blocurilor, probabil că multe din cea de a doua categorie sunt "definitiv" în Iaşi. Miza electorală este uriaşă. Să "superi" 30.000 de proprietari de maşini în prag de alegeri e un risc enorm. Aşa că iepurele scos din pălărie o să fugă de pe scenă. Totul e de faţadă. Liberalii nici nu vor să audă. Grupul foştilor colegi din PSD ar trebui să voteze împotriva Guvernului care a binecuvântat crearea unui imens parc de vechituri pe patru roţi. Plus că ar mai fi şi probleme de legalitate, o astfel de decizie locală putând fi atacată. Până să se pronunţe definitiv o curte de justiţie (în Germania, de exemplu, există sentinţe favorabile interzicerii maşinilor vechi pe motorină) ar mai trece ceva timp. Şi alegerile. În campanie, primarul ar putea spune că a încercat. Alţii nu au vrut. Nimic despre măsurile care trebuiau începute de ani de zile. Nimic despre şantiere. Nimic despre traficul greu. Nimic despre cei numai 17 mp de spaţiu verde pe cap de locuitor. Mai puţin decât la Cluj şi chiar Bucureşti. Mai puţin decât în cerinţele naţionale şi europene. Dar ce mai contează când conducerea oraşului se face în ie, tăind panglici lângă catarg?

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri