Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Nimic despre măsurile care trebuiau începute de ani de zile. Nimic despre şantiere. Nimic despre traficul greu. Nimic despre cei numai 17 mp de spaţiu verde pe cap de locuitor.
De câţiva ani am început să auzim tot mai des ştiri în care se arăta că Iaşul este printre cele mai poluate oraşe din ţară. Apoi, în ultimul timp situaţia a devenit şi mai neagră, după cum a transmis şi CNN: Iaşul e pe primul loc în topul poluării. De la început, primarul a tratat în băşcălie clasamentele. A luat în râs rapoartele de la Mediu, că nu ar fi făcute cum trebuie, că staţiile de măsurare sunt amplasate unde nu trebuie, că ştirile ar fi nişte "gogomănii" şi aşa mai departe. Totul era pus într-un context politic, PSD-iştii de la Mediu îi făceau zile grele "disidentului" din partid. Răni mai vechi, cum ar fi devierea traficului greu sau respectarea normelor pe şantiere, au fost oblojite prin declaraţii de presă. A făcut ce ştia mai bine, iar echipa de imagine din jurul lui a încercat să "neutralizeze" poluarea pe Facebook. Numai că, în urmă cu doi ani, foştii colegi de partid i-au dat o lovitură sub centură. Mii de maşini second-hand din Europa au început să ajungă, în fiecare lună, în judeţul Iaşi. Foarte multe dintre acestea mai vechi de un deceniu. Din păcate, după primul an, achiziţiile de second-hand au rămas la cote ridicate.
Să aruncăm o privire peste înmatriculările auto din două luni diferite, luate la întâmplare, în 2018, în iunie şi noiembrie. Statisticile par trase la indigo: în jur de 1500 de autoturisme lunar. Un sfert dintre acestea sunt fabricate înainte de 2005, an în care a apărut norma euro 4 şi, atenţie!, peste jumătate înainte de 2009, an în care a fost introdusă norma euro 5. Dar şi mai alarmant este un alt fapt: 68% din totalul maşinilor sunt pe motorină. Este normal. Când în Vest a început "prigoana" împotriva diesel-ului, preţurile au scăzut, iar românii au dat năvală. Autoturisme BMW, Audi şi VW din anii 2000 şi-au găsit proprietari la Iaşi. Am extras datele referitoare la motorizarea diesel pentru că studiile arată că e cea mai periculoasă, mai ales pentru normele dinainte de euro 5. Nu aduc în discuţie decât o cercetare recentă realizată de Oxford University şi publicată anul trecut, în care se precizează că maşinile diesel ar fi de 5 ori mai nocive decât cele pe benzină (pe medii, în UK). Studiul merge mai departe şi estimează numărul de decese premature din cauza poluării provocate de acestea: 10.000 pe an. Costurile anuale suportate de sistemul de sănătate ajung la 6 miliarde de lire. Dacă e să pomenim numai microparticulele (PM 2,5 şi PM 10) care pătrund până în plămâni, motoarele diesel aruncă în aer de trei ori mai multe faţă de cele pe benzină.
Am folosit statisticile de mai sus pentru a înţelege de ce municipalităţile din marile oraşe din UE au început să "ţintească" diferenţiat problema poluării. Cum centrul de decizie este la Bruxelles, deşi sunt oraşe mai avansate în această "luptă" (de văzut "linia roşie" care înconjoară centrul Madrid-ului), să vedem ce şi-au propus belgienii. Conform www.lez.brussels (Low Emission Zone), restricţiile au fost stabilite pe două categorii: diesel şi benzină. O maşină pe motorină nu mai are acces în oraş, dacă nu este cel puţin euro 3. De anul viitor vor intra numai cele euro 4, al căror acces va fi interzis din 2022. Interdicţiile nu sunt totale: se poate "cumpăra" intrarea, cel mult 8 zile pe an, contra sumei de 35 de euro pe zi! Pentru benzină sunt restricţii doar la cele non-euro şi euro1, urmând ca cele euro 2 să fie interzise abia din 2025. Oricum, problema restricţiilor rămâne foarte disputată. În "patria" maşinilor, Germania, cancelarul Angela Merkel a luat apărarea proprietarilor de maşini diesel aflaţi în zone mai puţin poluate. E adevărat că este o declaraţie din timpul campaniei electorale în landul Hesse, dar reflectă poziţia acesteia faţă de problemă. Ca să nu mai amintim de presiunile marilor producători de automobile.
Arătat cu degetul pentru eventuale penalizări venite din partea UE, primarul Iaşului s-a gândit să scoată din pălărie un proiect care părea să-i spele păcatele. Spun părea, pentru că, după cum ne-a obişnuit, în cei patru ani de când a preluat conducerea de la predecesorul său acuzat de o mită uriaşă (ce s-a mai ales de managementul traficului?), planurile serioase rămân numai la nivel declarativ. Abia acum, cu bani de la UE bineînţeles, se cumpără nişte tramvaie şi se vor reface câteva linii. Când trebuie să meargă pe sârmă, primarul lansează câte o temă (de văzut cum s-a poziţionat în cazul parcului din Elena Doamna) şi aşteaptă. Dacă reacţia este vehementă se dă înapoi pentru a o lua pe ocolite. Poate doar în privinţa defrişărilor acţionează ferm. De ani de zile tot "amenaja" (în declaraţii) spaţiul din faţa Palatului până când a ras totul în câteva ore. Revenind la primul draft ieşit din Primărie, acesta era pur şi simplu revoluţionar: în mai puţin de doi ani (de la 1 ianuarie 2021), maşinile euro 4 puteau circula numai noaptea prin Iaşi. Fără diferenţe între diesel şi benzină! Din 2023, măsura se aplica şi celor euro 5. Toate organizaţiile ecologiste din Europa ne-ar fi pus ca studiu de caz pe site-urile lor, iar ţările nordice ne-ar fi privit cu invidie. După şocul iniţial, reacţia ieşenilor a fost una de furie. Proiectul a fost contestat vehement.
A urmat primul pas înapoi, care nu va fi nici ultimul în acest caz. Măsurile au fost îmblânzite, dar standardul rămâne sus. Se propune, din 2020, interzicerea utilizării pe raza municipiului a tuturor vehiculelor euro 2, euro 1 şi non-euro, iar din 2022, interzicerea şi a celor euro 3. Adică, în privinţa motoarelor pe benzină suntem mai restrictivi decât municipalitatea din Bruxelles. Primăria ieşeană operează în calcule cu 117.000 de maşini, la care adaugă în jur de 25.000 aflate temporar în municipiu sau în tranzit. După mulţimea numerelor de VS, BT, NT, SV sau BC din jurul blocurilor, probabil că multe din cea de a doua categorie sunt "definitiv" în Iaşi. Miza electorală este uriaşă. Să "superi" 30.000 de proprietari de maşini în prag de alegeri e un risc enorm. Aşa că iepurele scos din pălărie o să fugă de pe scenă. Totul e de faţadă. Liberalii nici nu vor să audă. Grupul foştilor colegi din PSD ar trebui să voteze împotriva Guvernului care a binecuvântat crearea unui imens parc de vechituri pe patru roţi. Plus că ar mai fi şi probleme de legalitate, o astfel de decizie locală putând fi atacată. Până să se pronunţe definitiv o curte de justiţie (în Germania, de exemplu, există sentinţe favorabile interzicerii maşinilor vechi pe motorină) ar mai trece ceva timp. Şi alegerile. În campanie, primarul ar putea spune că a încercat. Alţii nu au vrut. Nimic despre măsurile care trebuiau începute de ani de zile. Nimic despre şantiere. Nimic despre traficul greu. Nimic despre cei numai 17 mp de spaţiu verde pe cap de locuitor. Mai puţin decât la Cluj şi chiar Bucureşti. Mai puţin decât în cerinţele naţionale şi europene. Dar ce mai contează când conducerea oraşului se face în ie, tăind panglici lângă catarg?
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |