Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Evenimentul motorizat ce a încolonat sute de maşini din Moldova spre Bucureşti a fost, fără îndoială, o reuşită. Nu mitingul auto din Piaţa Victoriei, refuzat de Primăria Capitalei de altfel, era scopul, ci generarea unei mişcări de revoltă împotriva indolenţei guvernamentale, cu accente groase de rea-voinţă, care pune Moldova, la propriu, pe butuci.
Nu scandarile în faţa clădirii Guvernului trebuiau să atragă atenţia întregii opinii publice, ci deplasarea disciplinată şi ameninţătoare a unei coloane de sute de manifestanţi, pe sute de kilometri, sătui de incompetenţa distrugătoare, în pragul de a îngropa definitiv o investiţie de infrastructură esenţială pentru această regiune.
Cu atât mai relevant protestul, cu cât a fost o mişcare cetăţenească, civică, cu oameni vii, nu organizată de partide sau sindicate. Oameni veniţi din proprie voinţă, pe timpul lor, pe banii lor, cu maşinile lor, unii şi-au luat şi copiii sau soţiile, dispuşi să se trezească cu noaptea în cap într-o zi de weekend şi să bată 400-500 de kilometri pentru o stare de fapt care îi revoltă.
Mulţi dintre ei au revenit acasă în aceeaşi zi, cu atât mai epuizant şi remarcabil efortul. Au fost peste 300 de camioane, furgonete, autoturisme, motociclete în acest impuls de conştientizare a autorităţilor, coloana întinzându-se, deseori, pe o lungime de peste 5 kilometri.
De la Botoşani până la Brăila
Marşul a fost pregătit timp de două luni, în şedinţe şi întâlniri comune, de două asociaţii civice - «Moldova vrea autostradă» şi «Împreună pentru A8».
Au bătut laolaltă toată Moldova, vorbind cu simpli trecători, cu grupuri civice, partide, sindicate ale transportatorilor, primari, împărţind fluturaşi de la Botoşani până la Brăila, dând interviuri, trimiţând comunicate, cereri, scrisori deschise, căutând sponsori, o întreagă activitate de mobilizare, complexă şi obositoare, costisitoare şi frustrantă deseori.
Nu e uşor să aduni oamenii la un protest, mai ales de dimensiunile celui organizat sâmbătă. Să le ceri să bată un drum de la Iaşi, Suceava sau Botoşani până la Bucureşti şi înapoi, cu maşina proprie, cu cazare şi masă. O astfel de aventură le poate scoate din buzunar cel puţin 700 de lei. Un sindicat sau un partid poate acoperi cheltuieli individuale, o asociaţie civică - mai greu, spre imposibil.
Planul deplasării a funcţionat cât se poate de bine. Ieşenii cu botoşănenii s-au întâlnit la Târgu Frumos la ora convenită, li s-au alăturat sucevenii, apoi romaşcanii, nemţenii, băcăuanii, focşănenii. A doua coloană a marşului, care a plecat pe ruta Iaşi - Vaslui - Bârlad, a făcut joncţiunea cu prima coloană la Tişita. Nu am condiţionat participarea la marş de încheierea traseului în Piaţa Victoriei.
Fiecare a luat parte la eveniment cum a putut, pe distanţa pe care a putut. S-au alăturat pe anumite segmente de traseu motociclişti din Suceava, Piatra Neamţ, maşini din Târgu Neamţ sau Oneşti, au mers cât au vrut şi şi-au permis. Mesajul nostru, ca organizatori, a fost simplu: alăturarea voastră marşului, indiferent de distanţa parcursă, este un câştig şi unul din scopuri.
De a arăta că vă pasă, că vreţi schimbată starea de lucruri, că putem fi alături în susţinerea ideii că 11 ani de amânări au fost îndeajuns. Că e cazul să fim luaţi în serios.
Cât de incompetent poţi fi?
Pe scurt, startul construcţiei autostrăzii A7 (Ploieşti-Suceava) şi A8 (Iaşi-Târgu Mureş) a fost dat în 2007. Niciuna dintre aceste două lucrări majore nu are nici acum îndeplinite condiţiile minime de pornire - date fixe pentru lansarea licitaţiei pentru studiile de fezabilitate. Suntem tot în punctul zero, chiar foarte zero, ca exact acum 11 ani în urmă. Cât de incompetent poţi fi să amâni licitaţia pentru SF la A7 de 16 ori - ultima dată acum 4 zile?
De 16 ori! Iată - atât de incompetent. Cât de incompetent poţi fi să anulezi inutil o licitaţie câştigată pentru studiul de fezabilitate la un segment al A8, adică să arunci la gunoi, fără explicaţii, o muncă de doi ani? Exact - tot atât de incompetent.
Pericolul de a pierde banii europeni pentru autostrăzi este real şi foarte aproape. Însăşi Corina Creţu, comisarul european, a simţit nevoia imperioasă de a striga răspicat la Guvernul de la Bucureşti că riscă dezangajarea fondurilor pentru infrastructură. Că e groasă rău. Că e deja târziu. Acestea sunt motivele pentru care au fost înfiinţate aceste două asociaţii.
Să facă presiuni, să atragă atenţia, să genereze lobby, să mobilizeze resurse tehnice şi de expertiză pentru a monitoriza activitatea celor care au misiunea de a pune în concret investiţia rutieră. Şi totul din teamă că, fără presiuni puternice şi susţinute, vor mai trece 11 ani. Sau mai mulţi. Şi apoi, gata. Nu se va mai face deloc, lăsând Moldova în izolare pe termen nedefinit, fără legături rutiere rapide cu Europa, evitată de investitori, cu costuri necompetitive pentru transporturile de mărfuri. Rupţi de lume. Refuzaţi.
Ca să revin la marşul de sâmbătă: mulţumim domnului Maricel Popa că a fost plecat în Ucraina, domnului Mihai Chirica că a venit un sfert de oră ca să dea interviuri înălțătoare, domnului Marius Bodea că şi-a adus super-motocicleta să o pozeze presa, domnului Costel Alexe că nu a adus maşinile promise, că altfel am fi fost mult prea mulţi participanţi, dar a mers totuşi până la Bucureşti (sau pe aproape, mi-a scăpat din vedere) şi nu a folosit însemne de partid, aşa cum a fost condiţia noastră, domnului Petru Movilă că s-a dus în Germania, că avea biletele cumparate, dar a fost cumva sensibil la sponsorizări, doamnei Cosette Chichirau că şi-a admonestat colegii care au propus ca şi USR să participe la marş şi apoi a plecat la o acţiune de partid mult mai importantă, şefului IJP Iaşi pentru deplinul profesionalism de a nu trimite Poliţia să ajute coloana să iasă din oraş, ci ne-lăsat să stăm la stopuri (toate celelalte judeţe au sprijinit coloana să se deplaseze fluent prin localităţi folosind antemergătoare, echipaje în intersecţii, totul perfect; şeful Poliţiei rutiere judeţene Iaşi ne-a transmis că, pentru el, acest marş nu este un eveniment, să ne deplasăm ca oricare alte persoane private), mulţumim domnului prefect Marian Şerbescu că ne-a asigurat că şeful IJP va face totul perfect şi ca la carte, şi aşa a şi fost, după cum am scris mai sus.
După cum spuneam, fără presiuni constante nu se va schimba nimic. Pe lângă marşul Iaşi - Târgu Mureş din toamna trecută, lanţul uman pentru autostradă de la Iaşi, evenimentul de sâmbătă se înscrie în obiectivul nostru de a ajuta moldovenii să îşi obţină drepturile.
Noi suntem numai organizatorii, cei care pregătim scena, creăm cadrul - dumneavoastră sunteţi actorii principali ai revendicărilor, schimbătorii de opinie, cei care impun regulile în relaţia cu autorităţile indolente sau răuvoitoare.
Iar presiunea trebuie să crească până când construcţia autostrăzilor va deveni un fapt real. (Dan RADU, jurnalist, unul din organizatorii marşului)
Cuvinte cheie: + moldova, vrea, autostrada, politicieni
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |