Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Consiliul de Administraţie l-a suspendat pe directorul Alexandru Anghel pe motiv că nu pune în aplicare o hotărâre a CJ. În hotărâre se precizează însă că administratorii sunt cei care trebuie să se ocupe de ea. Mai mult, Anghel afirmă că un contract de mandat nu poate să fie suspendat. Cu două zile înainte de decizia Consiliului de Administraţie, şeful CJ i-a criticat dur pe foştii directori ai Aeroportului.
O nouă decizie controversată, luată cu patru zile înainte de Crăciun, încinge iarăşi spiritele la Aeroport: administratorii au hotărât suspendarea din funcţie a lui Alexandru Anghel - căruia i se încredinţase prin contract mandatul de director general al aerogării ieşene, contract prelungit în octombrie cu patru luni. Anghel a fost reţinut în a da declaraţii, precizându-ne că nu a dorit ca această poveste să devină publică. Cătălin Bulgariu, membru al Consiliului de Administraţie al Aeroportului, susţine, din partea celor care au impus decizia luată pe 21 decembrie, că nu a fost posibil să facă publică hotărârea, deşi Aeroportul deţine două pagini web.
Legea 31/1990, a societăţilor comerciale, arată că, spre deosebire de un contract individual de muncă, un contract de mandat nu poate fi suspendat, ci doar reziliat (în cazul neîndeplinirii criteriilor stabilite în acord). La şedinţa CA, „nu s-au discutat îndeplinirea sau neîndeplinirea criteriilor din contractul de mandat. Ar trebui să-mi arate că m-au suspendat“, ne-a spus Anghel, referindu-se la o confirmare de la Registrul Comerţului, unde se înregistrează asemenea contracte.
Directorul general nu se consideră „suspendat“, deşi a rămas fără maşina de serviciu şi i s-a interzis accesul în clădirea administrativă. „Mi-au sigilat până şi biroul“, a spus Anghel, comparând măsura - care se ia, de regulă, în speţe penale - cu faptul că, sub conducerea sa, Aeroportul înregistrează în acest an un profit de două milioane de euro.
Doi directori generali la aceeaşi regie
„Suspendarea“ îl lasă pe Alexandru Anghel în aer, la propriu: decizia CA nu-i dă voie nici să se ocupe de mersul Aeroportului, dar nici să revină pe postul de director operaţional, de unde fusese detaşat, sub mandat, ca director general. Această ultimă decizie e discutabilă, la fel ca toate celelalte luate de la constituirea noului Consiliu de Administraţie al Aeroportului. Membrii CA sunt în continuare în număr incomplet: doar şase, în loc de şapte, aşa cum CA este definit prin lege şi aşa cum au toate celelalte aeroporturi mari din ţară. Cinci dintre aceştia (Anghel este şi membru al Consiliului) au decis la unison înlocuirea lui la conducerea Aeroportului cu directoarea comercială (economică, după modificarea organigramei regiei, în octombrie), Monica Nichituş. Aşadar, Aeroportul are acum doi directori generali: unul suspendat şi unul care îi ţine locul.
Cum se pune în aplicare o hotărâre de CJ?
Cătălin Bulgariu ne-a explicat că unul dintre motivele suspendării lui Alexandru Anghel a fost neaplicarea Hotărârii CJ 416/2017, care prevede modificarea Organigramei şi statului de funcţii de la Aeroport. „Faptul că nu recunoaşte Hotărârea 416 nu înseamnă că el, ca director general, nu trebuie să respecte legea şi celelalte activităţi. El refuză să facă anumite lucruri pentru că nu recunoaşte 416 - care nu are legătură cu funcţia de director general“, a afirmat Bulgariu, care îi reproşează lui Anghel că nu a depus nici rapoartele de activitate lunare.
Directorul suspendat motivează că argumentaţia care a stat la baza HCJ 416 nu e semnată de el, iar documentele aflate pe masa consilierilor judeţeni la şedinţa din 27 octombrie au fost semnate de directoarea comercială, Monica Nichituş. „Îi lăsasem dispoziţie ca, în lipsa mea (Anghel plecase pentru două zile la Bucureşti, n.r.), să se ocupe de corespondenţă, respectiv de activităţile curente, nu să modifice organigrama“, a motivat şeful Aeroportului lipsa semnăturii lui pe acele hârtii.
Consiliul de Administraţie nu poate să iniţieze, ci doar să avizeze schema de personal, ceea ce pune sub semnul întrebării legalitatea hotărârii luate în plenul CJ la sfârşitul lunii octombrie, pe baza semnăturii directoarei economice. Chiar şi aşa, articolul 4 din hotărâre precizează că prevederile ei vor fi duse la îndeplinire prin grija CA. „Consiliul de Administraţie nu mi-a dat nicio decizie în acest sens“, a subliniat şeful „suspendat“ al aerogării.
Suspiciuni de fals în acte
Aceasta nu e tot: în preziua şedinţei de CJ din 27 octombrie, când PSD-ALDE-UNPR au forţat - nu fără scandal - adoptarea proiectului de modificare a organigramei, membrii CA au fost convocaţi „prin corespondenţă“ să-şi dea avizul. Cum convocarea trebuia să se facă cu cel puţin trei zile înainte, consilierii liberali au ridicat atunci problema autenticităţii semnăturilor de pe documente. Amintim că doi administratori nu sunt ieşeni (unul locuieşte în Bucureşti, celălalt în Bacău), iar un al treilea nu a fost numit nici până acum de Ministerul Finanţelor. Solicitările ulterioare formulate de consilierii liberali în baza legii 544 (a transparenţei decizionale) au rămas şi ele fără răspuns.
Patru directori noi. Cine face selecţia
Noua organigramă schimbă denumirile posturilor de directori de la Aeroport, din director operaţional în director operaţiuni aeroportuare, respectiv din director comercial în director economic. Deşi pare doar un amănunt, modificarea de nume are un scop precis: să pună capăt contractelor celor aflaţi pe funcţiile respective, iar posturile să fie scoase la concurs. Pe lângă cei doi şefi executivi reetichetaţi, mai apare unul complet nou: directorul tehnic. Pentru găsirea ocupanţilor celor trei funcţii plus al celei de director general, Cătălin Bulgariu ne-a spus că urmează să se încheie un contract cu o firmă specializată de recrutare, care va face selecţia împreună cu cei din Consiliul de Administraţie. Pentru această soluţie, „vinovat“ ar fi tot directorul suspendat - pentru lipsa personalului adecvat la aeroport, dar şi pentru întârzierea semnării acestui contract, „deşi legea spune că procedura trebuie iniţiată în 30 de zile“. Mai există însă un motiv: suspiciunile de la selecţia membrilor actualului Consiliu de Administraţie.
Punctele slabe din Consiliul de Administraţie
Amintim că, după o procedură care a durat mai bine de patru luni, a fost reînnoită componenţa Consiliului de Administraţie. Liberalii opinaseră la vremea respectivă că un concurs pentru ocuparea celor două locuri vacante ar fi fost de preferat unei competiţii care a stârnit controverse încă de la publicarea aşa-numitei liste scurte, unde cel puţin două nume nu îndeplineau un criteriu impus de comisia de selecţie: studii superioare. Chiar şi aşa, lui Mitică Rebegea şi lui Gheorghe Carp li s-a atribuit câte un mandat, deşi au absolvit şcoli militare cu durata de trei ani. Comisia a răspuns după mai multe interpelări scrise că a decis cu de la sine putere să echivaleze studiile celor doi. Drept urmare, ei ocupă şi acum funcţiile respective, dar întrebarea pe care au ridicat-o mai multe voci este: Rebegea şi Carp vor semna la un moment dat contracte de finanţare şi, în cazul în care o instanţă va decide că nu pot să facă parte din CA, cine dă banii înapoi la Comisia Europeană?
Şeful CJ vede pierderi la Aeroport. Şeful Aeroportului vede datorii ale CJ
Interesant este că, într-un bilanţ prezentat în faţa presei cu doar două zile înaintea „mazilirii“ directorului regiei, preşedintele CJ a lansat un atac furibund la adresa vechii conduceri a Aeroportului. Evitând să pronunţe vreun nume, Maricel Popa a pus în cârca lui Alexandru Anghel şi a lui Marius Bodea atât întârzierea relansării planurilor de extindere a infrastructurii, cât şi presupuse pierderi de aproximativ 4 milioane de euro. Jumătate din sumă reprezintă pretenţii ridicate de gălăţenii de la Vega ’93 pentru lucrări la pistă neacceptate de fosta conducere a regiei. Pe 15 decembrie, instanţa Tribunalului Iaşi a respins însă cererea administratorului Vega (firma se află în insolvenţă), hotărârea nefiind însă definitivă.
Cât priveşte cei „un milion şi ceva de euro despre care Curtea de Conturi a spus clar că trebuie recuperaţi în termen de 60 de zile“, după cum a menţionat şeful CJ, Alexandru Anghel a dat asigurări că e totul în regulă - Aeroportul a fost certificat pe regulament european şi e dat ca exemplu de proiect de succes.
În schimb, Anghel a reclamat datorii ale statului pe care regia le are de recuperat prin Consiliul Judeţean: „Nu este ajutor de stat, ci reprezintă cheltuielile pe care Aeroportul le face cu structurile de stat - Poliţia de Frontieră, Vama etc. Noi suntem obligaţi să asigurăm spaţiul, dar toate cheltuielile (utilităţi, salarii ş.a.) sunt ale statului şi trebuie să le recuperăm“.
Cuvinte cheie: + alexandru anghel, mazilire iași, aeroport, aerogară
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |