Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Ficțiuni autoritare versus realități democratice

GALERIE
sorin cucerai
  • sorin cucerai
- +

Solidaritatea ca valoare publică nu e nici de stânga, nici de dreapta. Dacă e asumată, ea se vede în politici publice de tipul celor menționate mai sus. Dacă nu e asumată, e România - sau și mai rău.

1. Ficțiunile autoritare

Am avut o sectă care a încercat să naționalizeze cât de mult se poate din spațiul privat. Și a putut foarte mult.

Acum avem o sectă care încearcă să privatizeze cât de mult se poate din spațiul public - și speră să poată, la rândul ei, foarte mult.

Ambele secte știau/ știu ce e paradisul și, spre binele nostru, au încercat/ încearcă să ne ducă acolo împotriva voinței noaste. Știau/ știu: fără dubii, fără întrebări, fără să țină cont de rezultatele empirice ale halucinațiilor lor - cu o certitudine absolută, impermeabilă la realitate. Deloc întâmplător, ambele secte se declară științifice și în posesia unor adevăruri universale.

Ambele secte privilegiază un tip uman pe care îl consideră Modelul Uman Absolut: prima, muncitorul industrial; a doua, întreprinzătorul/ proprietarul de firmă. Pentru El, pentru Adevăratul Om, pentru Cel-Cu-Care-Ia-Sfârșit-Istoria și care deschide larg porțile Paradisului Terestru, merită făcute toate sacrificiile. În numele Lui, toate ororile sunt justificate.

Ambele secte sunt moniste - una este imaginea în oglindă a celeilalte. Ambele ignoră adevărul mereu fragil că omul este o ființă amfibie, care trăiește simultan în două lumi: în cea publică și în cea privată. Și că pe oricare din astea două lumi ai încerca să o distrugi, în numele unei false simplități și purități, sfârșești inevitabil prin a distruge omul.

2. Realitățile democratice

Inspirat de o discuție cu un prieten, m-am uitat cu mai multă atenție pe situl primăriei din Lausanne.

Amintesc aici că în administrația publică din Lausanne (un oraș de 140.000 de locuitori) sunt angajate 5.000 de persoane. Vorbesc de administrație publică în sens strict - adică nu despre sectorul public în ansamblu, ci doar despre administrația publică.

Mai jos am să redau o sumă de servicii care în România sunt de domeniul SF, dar care exprimă viziunea occidentală centrată pe dezvoltarea personală, integrare socială și respectarea drepturilor omului.

De exemplu, în cadrul Serviciului Social există o comunitate de 5 instituții care se ocupă cu transferarea competențelor de bază către adulții din grupurile marginale/ defavorizate. E vorba de cursuri gratuite de franceză (scris/citit), calcul aritmetic, limbi străine, informatică, administrarea gospodăriei și cetățenie (cunoașterea drepturilor și a mijloacelor prin care ți le poți exercita sau proteja).

Închipuiți-vă că în pungile de sărăcie din orașele românești primăriile ar interveni printr-o astfel de politică. Închipuiți-vă că cei excluși și marginalizați ar fi învățați că au drepturi - și ar fi învățați și cum să și le exercite și să și le apere.

Ideea că oamenilor nu trebuie să le transferi doar bani, ci și competențe de bază (inclusiv, dacă e cazul, competențe care să le permită să se gospodărească eficient în viața de zi cu zi) e una complet străină la români - iar ideea că oamenii trebuie învățați ce drepturi au și cum să și le exercite (sau apere) e de-a dreptul din alt film.

Însă ideile astea două pun în mișcare motorul dezvoltării, fiindcă prin aplicarea lor primăria se asigură că toți locuitorii au competențele minime necesare pentru a se integra în comunitate și pentru a contribui la dezvoltarea ei.

Fără ideile astea, comunitățile sunt condamnate la subdezvoltare.

Tot în cadrul Serviciului Social, primăria are o unitate specială, dedicată prevenirii evacuărilor din locuințe - și, în cazul în care evacuările au totuși loc, găsirii de soluții de locuire pentru cei evacuați.

Asta fiindcă știm disprețul cu care îi tratează pe evacuați autoritățile române...

Închei zicând așa: în Occident, solidaritatea e o valoare fundamentală. Solidaritatea în libertate e cea care asigură dezvoltarea comunităților.

Invers, libertatea fără solidaritate e rețeta subdezvoltării și a eșecului social.

Solidaritatea ca valoare publică nu e nici de stânga, nici de dreapta. Dacă e asumată, ea se vede în politici publice de tipul celor menționate mai sus. Dacă nu e asumată, e România - sau și mai rău.

Sorin Cucerai este traducător şi publicist

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri