Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Când privim la scară locală, fiecare oraş are particularităţile sale de sit, de morfologie urbană şi de structură funcţională (am în vedere zonele rezidenţiale, cele de producţie sau servicii etc.). Cel mai important lucru în privinţa mobilităţii urbane e ca elementele structurale urbane să nu se jeneze între ele, pentru că altfel apar conflicte. Unul dintre cele mai evidente e conflictul dintre poziţionarea aeroportului şi hinterlandul său regional.
Evit să vin dimineaţă în Păcurari, pentru că 80% dintre comenzi sunt pentru Universitate, mi se destăinuie taximetristul. Dacă rămân în Copou, nu mai am clienţi până dincolo de ora 10!
De ce există această concentrare a traficului dinspre Păcurari către Copou? Pentru că mai bine de o treime dintre cadrele didactice ale Universităţii îşi au domiciliul în cartierul amintit, dar şi în comuna limitrofă Valea Lupului şi pentru că, fiind cel mai tânăr cartier dormitor al Iaşului, emite fluxuri importante de studenţi şi elevi. Colac peste pupăză, nu există nici o legătură directă cu mijloace de transport public între vestul şi nordul Iaşului. După cum aţi văzut în primele două articole, sunt unul dintre adepţii creării unor avantaje transportului public, pentru creşterea vitezei de deplasare, care vine la pachet cu o serie de constrângeri pentru circulaţia motorizată individuală; dar e necesar ca itinerariile descrise de mijloacele de transport public să fie bine gândite!
Când privim la scară locală, fiecare oraş are particularităţile sale de sit, de morfologie urbană şi de structură funcţională (am în vedere zonele rezidenţiale, cele de producţie sau servicii etc.). Cel mai important lucru în privinţa mobilităţii urbane e ca elementele structurale urbane să nu se jeneze între ele, pentru că altfel apar conflicte. Unul dintre cele mai evidente e conflictul dintre poziţionarea aeroportului şi hinterlandul său regional. Pentru a ajunge la destinaţie, clienţii aeroportului trebuie să învingă aglomeraţia rutieră a Iaşului, pe care o şi alimentează. Dar acesta nu e un conflict de nerezolvat!
În Iaşi, o bună parte a traficului se consumă în interiorul aglomeraţiei, iar pentru cea mai mare parte a fluxurilor ce depăşesc scara locală, oraşul nostru e fie origine, fie destinaţie. O parte dintre aceste fluxuri pot fi reţinute la marginea oraşului, printr-un sistem inteligent de parcări de tip “Park and Ride”, unde vizitatorii noştri să-şi lase maşinile şi să devină utilizatorii mijloacelor de transport public, doar în schimbul contravalorii preţului parcării. În acest sens, un exemplu de bune practici e Salisbury, oraş turistic din sudul Angliei, cunoscut mai ales prin uriaşa sa catedrală, care până la apariţia Turnului Eifel, a fost cea mai înaltă structură construită.
Însă, există şi un trafic de tranzit pe care-l putem estima la câteva mii de vehicule zilnic. După cum am precizat deja, unul dintre obiectivele alimentate de acest trafic e aeroportul. Alte două obiective ar fi punctele de frontieră de la Albiţa şi Sculeni. Dacă s-ar da în funcţiune şi podul rutier de la Ungheni, ce ar scurta distanţa dintre Iaşi şi Chişinău cu circa 35 de kilometri, Iaşul riscă să devină un oraş de tranzit şi încă unul nepregătit, în lipsa unui sistem eficient de centuri urbane. Aici nu e vorba doar de o simplă deturnare a traficului de la punctele de frontieră Sculeni şi Albiţa, pentru că acest pod e un proiect capabil să inducă trafic, să creeze inflaţie rutieră! La nici 20 de kilometri de centrul oraşului nostru se află Ungheniul, un oraş asemănător ca dimensune cu Tecuciul sau Paşcanii (peste 30 de mii de locuitori şi 50 de mii, cu tot cu arealul său periurban). În lipsa frontierei această structură urbană ar fi fost parte a zonei funcţionale ieşene. În acest caz, autorităţile trebuie să facă tot posibilul să deturneze întregul trafic care nu are destinaţia în Iaşi. Cum!? Prin finalizarea centurii sudice şi prin construcţia uneia nordice, alta decât segmentul de autostrada pe care-l aşteptăm! Mai mult, cred că ar fi utilă o reflecţie asupra acelui proiect urban complex New District al arhitectului ieşean Andrei Ciuhodaru, suprapus zonei industrale de est a oraşului. Cu spaţii generoase de servicii, inclusiv culturale, de transport, retail etc. ar putea fi un filtru eficient al fluxurilor pe vectorul Ungheni-centrul Iaşului.
În continuare, vă propun o reflecţie asupra rolului pe care-l vor juca splaiurile Bahluiului pentru mobilitatea urbana ieşeană. Pentru cei nefamiliarizaţi cu proiectul de mobilitate din lungul splaiurilor, am să fac precizarea că e vorba de un proiect susţinut de către viceprimarul Radu Botez, o persoană căruia îi admir acribia cu care se focalizează pe problematica mobilităţii urbane. Domnia sa doreşte să realizeze din acest sistem de circulaţie cu sensuri unice o axă de tranzit orientată est-vest, care va fi principala cale de acces către aeroport. Nu pot fi de acord cu domnia sa din cel puţin două motive. Să începem cu cel ce pare mai puţin important:
Realizarea acestei axe va alimenta un conflict între cele două proiecte ale Iaşului din lungul Bahluiului. Să ne reamintim că, înaintea proiectului axei, a existat un altul, care viza realizarea unei zone de agrement în lungul râului. Un proiect care nu trebuie abandonat! Dar cum se împacă cele două viziuni!?
Cel de-al doilea motiv pentru care nu aş încuraja axa Bahluiului ca reper de tranzit urban către aeroport, e faptul că proiectul e capabil să inducă trafic. Mai mult, odată cu finalizarea zonei cargo a aeroportului vom asista la un tranzit activ al camioanelor, orientat (cel mai probabil!) pe relaţia bulevardelor Nicolae Iorga, Chişinăului şi Chimiei. Nu e necesar să alimentăm circulaţia din zonă pentru a accesa aeroportul şi să cream poluare suplimentară într-un oraş deja poluat, ci putem sa realizăm prin acest proiect o axa importantă pentru transportul public, prin care să drenăm o parte din aglomeraţia din Iaşi. Iar pentru aeroport, ar trebui să utilizăm drept cale principală de acces din exterior, dar şi din zona vestică a ZMI-ului o centură urbană nordică, care va fi capabilă să preia cea mai mare parte a traficului. Asta nu înseamnă abandonarea proiectului centurii sudice! Mai multe, data viitoare!
George Ţurcănaşu este lector doctor la Departamentul Geografie din cadrul Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |