Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Consitrans, proiectantul tronsonului A8 din zona judeţului Iaşi, a stabilit traseul final al autostrăzii. Acesta vine cu noutăţi interesante faţă de variantele anterioare, cu scopul de a evita unele zone protejate. Va afecta, în schimb, unele zone în curs de dezvoltare rezidenţială din proximitatea oraşului. Una dintre principalele modificări aduse de noul proiect: traseul din dreptul municipiului, care trece prin partea de nord, este mai aproape de oraş decât traseul anterior. De altfel, sectorul Ungheni - Leţcani este şi cel mai complicat din întreg traseul. “Construirea acestui sector va fi costisitoare. În zona de nord a Iaşului fără tuneluri nu cred că reuşim”, spune ieşeanul Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Amănunte, traseul complet, dar şi lista problemelor de pe acesta, pe larg, în rândurile de mai jos.
Proiectantul a stabilit traseul final pentru autostrada Iaşului. Este vorba despre tronsonul Ungheni - Iaşi - Târgu Neamţ, sector care face parte din autostrada A8. După analiza mai multor trasee, Consitrans a propus Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o rută care evită tranzitarea unor zone protejate, dar care ar putea presupune posibile demolări de locuinţe şi afectarea unor zone în curs de dezvoltare rezidenţială. CNAIR încă nu a avizat traseul: înainte de acest pas, autoritatea centrală a solicitat un punct de vedere de la consultantul Comisiei Europene (Jaspers). Traseul propus de Consitrans are o lungime de 92,3 km şi are câteva modificări faţă de varianta de acum 10 ani. Una dintre principalele schimbări vizează faptul că traseul din partea de nord a municipiului Iaşi este mai aproape de oraş.
Care este traseul autostrăzii Iaşului
Autostrada a fost împărţită în trei tronsoane: Târgu Neamţ - Târgu Frumos (cca 33 km), Târgu Frumos - Leţcani (29 km) şi Leţcani - Ungheni (30 km). Dintre aceste sectoare, cel mai complicat este ultimul enumerat, respectiv acel tronson care trece prin partea de nord a municipiului Iaşi, şi care va funcţiona şi ca o centură pentru oraş. Acest tronson tranzitează comunele Leţcani, Rediu, Popricani, Aroneanu, Golăieşti şi Ungheni. O primă problemă a noului traseu: faţă de varianta iniţială, autostrada tranzitează Pădurea Icuşeni (la vest de satul Golăieşti), foarte aproape de zona considerată arie protejată de interes naţional (circa 12 ha din pădure constituie rezervaţie).
Ulterior, traseul se înscrie pe raza comunelor Aroneanu şi Popricani (la nord de localităţi precum Rediu Aldei, Dorobanţ sau Cuza Vodă), trece prin Pădurea Vulturi (nu este arie protejată) şi se intersectează cu DN 24 la sud de Vânători. Reporterii „Ziarului de Iaşi” au verificat modul în care ar putea fi afectate casele din această zonă, dar nu e clar în ce măsură ar fi necesare demolări. În schimb, dezafectările de locuinţe private ar putea deveni o realitate în Breazu: traseul autostrăzii este prevăzut la sud de Pădurea Mârzeşti, la o distanţă de mai puţin de 100 metri. În această zonă sunt case, conform verificărilor ZDI. Probleme cu traseul A8 în această zonă se vor mai ivi cu siguranţă întrucât, din informaţiile ZDI, sunt emise autorizaţii de noi dezvoltări rezidenţiale.
Traseul propus de Consitrans continuă prin comuna Rediu la sud de iazul Tăuteşti (la circa 500 m), traversează Valea Lupului prin zone care nu sunt dezvoltate din punct de vedere rezidenţial şi continuă prin Valea lui David (fără a afecta zonele protejate). În Leţcani, traseul este prevăzut să treacă prin localitatea Bogonos (prin zonă de case) şi continuă la nord de satul Leţcani (în afara zonelor de case şi la sud de Sărăturile de la Valea Ilenei - arie protejată). Localităţile Podu Iloaiei, Sârca, Bălţaţi, Târgu Frumos, Heleşteni şi Stolniceni Prăjescu sunt traversate pe partea de nord, fără să existe, aparent, suprapuneri cu imobile sau arii protejate. Ulterior, în zona Sodomeni (la sud de Paşcani) ar urma să fie poate cel mai important nod rutier prevăzut pentru Moldova: intersecţia autostrăzilor A8 şi A7 (Ploieşti - Paşcani).
De precizat că acest nod rutier face parte dintr-un alt contract de proiectare, respectiv cel pentru autostrada A7. Sectorul Ungheni - Târgu Neamţ are traseul stabilit până la intersecţia cu DN2, la sud de satul Boureni (comuna Moţca). Pe tot traseul autostrăzii Iaşului sunt prevăzute opt noduri rutiere cu scopul de a lega drumul rapid cu: Aeroportul şi spitalul regional (nod rutier Aroneanu), DN 24 (Vânători), DN 28 şi centura Iaşului (unul la Bogonos şi celălalt la Leţcani - la ieşirea spre Podu Iloaiei), DN 28 (Podu Iloaiei, la ieşirea spre vest), DN 28B (Târgu Frumos, la nord de oraş), DJ 208 (Paşcani, la sud de oraş) şi DN 2 (Moţca).
„Cel mai complicat este traseul Leţcani - Ungheni”
Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, spune că traseul propus de Consitrans este una dintre variantele de traseu analizate de proiectant, dar care nu a fost încă avizat de CNAIR. În paralel, a adăugat Covăsnianu, CNAIR a solicitat un punct de vedere de la Jaspers. „Cel mai complicat este traseul Leţcani - Ungheni, sector care trebuie dezbătut intens. Degeaba facem un grup de lucru la Consiliul Judeţean, dacă ei nu au habar pe unde trece autostrada şi cu ce imobile se suprapune.
Dacă s-ar suprapune traseul autostrăzii pe eTerra (aplicaţie a autorităţii de cadastru, n.r.) ar putea fi evidenţiate în mod clar imobilele cu care se suprapune: dacă sunt sau nu construcţii, dacă sunt autorizaţii pentru noi dezvoltări; lucrurile acestea se puteau vedea de mai mult timp”, a declarat Adrian Covăsnianu. Potrivit acestuia, construirea sectorului Leţcani - Ungheni va fi costisitoare. „În zona de nord a Iaşului fără tuneluri nu cred că reuşim, trebuie făcută o analiză clară”, a mai spus Covăsnianu. El a adăugat că unul dintre paşi este de a pune în balanţă costurile legate de construirea unor tuneluri în comparaţie cu necesarul de fonduri pentru exproprieri. „Trebuie un adevărat grup de lucru din care să facă parte toţi cei implicaţi, de la autorităţi până la deţinătorii de bunuri imobiliare de pe traseu. Aceste lucruri trebuie discutate acum, la faza de studiu de fezabilitate”, a conchis Adrian Covăsnianu. Conform contractului încheiat între Consitrans şi CNAIR, studiul trebuie predat cel târziu în anul 2023.
Cuvinte cheie: + autostrada, Unirii, A8, Iasi, Ungheni, Adrian Covăsnianu
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |