Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Schimbări majore în privinţa lucrului de acasă datorită epidemiei de coronavirus

GALERIE
lucrul de acasa
  • lucrul de acasa
- +

Pandemia COVID-19 a început să schimbe major viaţa oamenilor. Ca soluţie la distanţarea socială impusă de stat, multe persoane au apelat la instrumente digitale pentru a păstra o aparentă “normalitate” în viaţa de zi cu zi. Sectoarele publice şi private care nu erau familiarizate cu lucrul “de la distanţă” din partea angajaţilor au fost forţate să se adapteze din mers noilor tendinţe, tocmai pentru a se conforma nevoilor de sănătate publică. Cu armate de oameni care îşi îndeplinesc norma de muncă de acasă, companiile IT  se ocupă de software de afaceri care sprijină videoconferinţa, colaborarea la distanţă, săli de clasă virtuale şi alte activităţi. 

“Acum este momentul potrivit pentru implementarea unor soluţii cloud, astfel încât angajaţii să poată avea acces la resursele organizaţiei, să îşi desfăşoare activităţile zilnice şi să se simtă productivi”, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” Raluca Apostol, co-fondator Nestor, o platformă colaborativă de management a obiectivelor de business şi dezvoltare a angajaţilor prin practici de coaching pentru performanţă şi leadership.

Izolare socială

Dar biroul “mutat la domiciliu” poate veni şi cu dezavantaje, aminteşte ea, cum ar fi lipsa menţinerii unei separări clare între viaţa personală şi cea de la serviciu sau riscul de a fi izolat din punct de vedere social. “Echipa Nestor susţine companiile în a realiza mai uşor tranziţia de la lucrul din birou la remote work atât prin informaţii şi sfaturi calitative despre cum pot realiza această tranziţie, cât şi acces gratuit în platformă. Ne pot contacta direct pe site-ul nostru”, a arătat Raluca Apostol. Practic, prin intermediul platformei managerii şi angajaţii sunt sfătuiţi cum să se dezvolte personal şi profesional în cadrul organizaţiei în care lucrează. Managerii primesc imbolduri despre cum pot avea conversaţii mai eficiente cu persoanele din echipele lor în cadrul unor întâlniri regulate (remote sau în birou).

Angajaţii nu mai petrec timp în trafic

Lucrul de acasă primeşte de la ea câteva “bile albe” - cum ar fi costuri operaţionale mai reduse pentru companii, productivitate crescută a angajaţilor ce îşi doresc flexibilitate sau faptul că angajaţii nu mai petrec timp în trafic. Bilele negre vin şi ele, mai ales pentru comunicarea mai îngreunată cu colegii, dar şi pentru o organizare ineficientă, în cazul în care nu sunt procese stabilite şi soluţii software implementate pentru modul de lucru remote. “Noi am lansat de curând un articol despre cum vedem acest impact şi de ce ar trebui să ne axăm pe transparenţă, flexibilitate şi colaborare atunci când lucrăm remote (https://www.linkedin.com/pulse/how-covid-19-changing-way-we-work-raluca-apostol/ - n. red.)”, a explicat ea jurnaliştilor “Ziarului de Iaşi”. Potrivit acesteia, declanşarea pandemiei a determinat o creştere cu aproximativ 40% a solicitărilor noi - atât servicii consultative, cât şi acces în platformă.

Ferită de pericolele sanitare

Ana-Maria Drăgănuţă Briard, avocat şi fondatoarea platformei Avoteca, este de părere că, în aceste momente, este necesar să utilizăm toate resursele digitale disponibile. Având în vedere faptul că avocaţilor li s-a impus prin noile ordonanţe continuarea activităţii profesionale şi prestarea serviciilor juridice - care ar putea impune deplasarea în alte localităţi sau expertiză pe alt domeniu -, platforma Avoteca ar putea fi de un real ajutor, susţine aceasta. “Un avocat poate găsi foarte uşor pe platforma noastră un coleg din altă localitate, specializat pe ceea ce el are nevoie, şi să încheie un contract de conlucrare profesională. Aşa, toată lumea are de câştigat şi este ferită de pericolele sanitare existente în momentele de faţă”, ne-a spus avocata. Mai precis, o persoană, o companie sau un startup care are nevoie de consultanţă juridică poate să îşi găsească mult mai rapid avocatul prin intermediul platformei, prin selectarea unor parametri, precum oraşul şi expertiza acestuia. “Avoteca a fost creată încă de la început cu dorinţa de a facilita activitatea avocaţilor, dar şi pentru a îmbunătăţi accesul la justiţie prin aducerea avocaţilor mai aproape de cei ce au nevoie de consultanţă sau reprezentare juridică, totul prin mediul online”, a precizat Ana-Maria Drăgănuţă Briard.

Susţine că este de mult timp o susţinătoare a lucrului la distanţă, nu doar în activitatea profesională, ci şi în activitatea instituţiilor statului. “Multe lucruri ar fi soluţionate mult mai rapid şi eficient dacă ne-am deschide ochii şi mintea şi nu am mai fi atât de împământeniţi în proceduri birocratice scrise. Aşa cum am văzut în această perioadă, multe dintre solicitări, emiteri de acte, verificări de dosare s-au putut muta în mediul digital. S-a putut? Da. Vor exista probleme? Cum să nu, dar nu există şi acum? Se pot rezolva, rând pe rând. Vor fi persoane care vor profita de aceste modificări? Desigur, întotdeauna vor exista şi astfel de persoane. Dar nu se întâmplă şi acum? La fel, acestea sunt lucruri care se pot rezolva treptat. Însă, la un nivel macro, trecerea unor activităţi din offline în online va aduce beneficii mult mai mari şi va face ca multe companii să fie create şi funcţionale, aşadar mai multe locuri de muncă, deci o viaţă mai bună pentru toată lumea”, este de părere avocata.

“De ce să ne batem capul acum?”

Este conştientă că nu toată lumea poate lucra de acasă şi că nu toate procedurile pot fi mutate în mediul digital. Arată că sunt meserii, joburi, profesii care trebuie făcute la “locul de muncă”. Însă, de aici şi până la a nega “cu forţă” importanţa implementării tehnologiei în viaţa noastră este cale lungă, susţine fondatoarea platformei. “Sunt multe joburi făcute la birou doar din nevoia angajatorului de a controla angajatul, având impresia că dacă îl urmăreşte la orice pas o să-şi facă treaba mai bine. Poate că dacă lumea ar şti că poate lucra de acasă, că ar fi o posibilitate la îndemâna lor, şi-ar organiza altfel timpul, viaţa. Acum această organizare nu există pentru că nu a fost nevoie… sau nu li s-a dat voie”, a punctat Ana-Maria Drăgănuţă Briard. “Şi în sistemul de justiţie, cum discutam zilele trecute cu nişte colegi de-ai mei avocaţi, avem dispoziţii legale care ne-ar permite mutarea în online a multor proceduri, precum administrarea probelor prin avocaţi ori desfăşurarea unor procese prin videoconferinţă. Ele există, dar nu a stat nimeni până acum să le implementeze pentru că “a mers şi aşa”. Păi dacă am stat atâta timp fără ele, de ce să ne batem capul acum? - cam aceasta a fost gândirea. Însă eu sper ca, odată implementate aceste măsuri - de nevoie -, şi observând beneficiile pe care le aduc, să fie păstrate şi pe viitor”, ne-a mărturisit ea. Odată cu declanşarea pandemiei COVID-19, este o continuă mişcare pe platformă, fiind mulţi cei care solicită sprijinul unui avocat. “Este nevoie de orice susţinere acum şi în activitatea de avocat. De aceea, vom lansa în curând pachetul premium şi vrem să îl oferim tuturor avocaţilor înregistraţi pe platformă, pentru o perioadă determinată, tocmai pentru a veni în sprijinul lor”, a conchis Ana-Maria Drăgănuţă Briard.

Un compromis foarte util

O altă platformă aflată “pe val” este şi Nifty Learning. Cum pot veni în sprijinul oamenilor serviciile lor pe timpul crizei de sănătate? “Nifty Learning ajută companiile să administreze mai eficient activităţile şi bugetul de learning destinate angajaţilor. În contextul lucrului de acasă, ne-am adaptat oferta de servicii astfel încât să fie uşor şi rapid pentru companii să organizeze activităţi de tip “remote classroom” – atât trainer-ul, cât şi participanţii se întâlnesc online şi parcurg materialul de curs, iar echipa de HR planifică, organizează şi administrează întreaga activitate de la distanţă, totul în platforma Nifty”, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” Letiţia Ştefan, fondatoarea platformei. Oficialii precizează că au apărut şi la ei schimbări de strategie odată cu declanşarea pandemiei şi că, în următoarele săptămâni, vor veni cu date mai clare.” Cred că toată lumea acum îşi rezervă un răgaz de câteva săptămâni, o lună, în care să ne dăm cu toţii seama în ce direcţie vor merge lucrurile”. În opinia ei, companiile IT sunt afectate în mică proporţie dacă nu deloc de situaţia creată de criza de sănătate, în măsura în care angajaţii au un laptop de serviciu sau îl pot primi relativ repede. “Pe termen lung se aşteaptă ca lucrul remote să devină parte integrantă din pachetul de beneficii pe care orice companie IT îl prezintă la angajare unui candidat, iar proporţia de timp care poate fi lucrată de acasă să joace un rol important în negociere. În special pentru candidaţii care sunt şi părinţi sau au alte obligaţii care necesită prezenţa lor acasă pentru perioade mai lungi, acesta poate fi un compromis foarte util ambelor părţi, iar legislaţia ar trebui să faciliteze această înţelegere”, consideră Letiţia Ştefan.

“Ne implicăm în stingerea de incendii”

Andrei Dănilă, administratorul CODE932 – o companie ce activează pe piaţa de producţie de software din 2006, – a afirmat că serviciile lor sunt “la mare căutare” acum, când toată lumea este obligată să comunice digital. “Ca specializare, noi dezvoltăm soluţii de business automation, ceea ce se traduce prin digitalizarea proceselor din companii”, a explicat el jurnaliştilor “Ziarului de Iaşi”. Săptămâna în care s-a declanşat starea de urgenţă în România, care a coincis cu momentul în care o mare parte dintre oameni au fost nevoiţi să treacă la munca “de acasă”, a reprezentat pentru ei “un prim şoc”. “Am fost solicitaţi să ne implicăm în stingerea de incendii.  Am ajutat multe companii să seteze rapid soluţii tehnice prin care să îşi poată continua lucrul în noul mod, să rezolvăm problemele unor sisteme care nu au fost foarte bine pregătite să preia traficul mare de clienţi sau vizitatori. Oamenii petrec mult timp la calculator, acum, şi traficul pe internet a crescut considerabil. După prima săptămână, am avut un moment de “respiro” în care ne-am organizat din punctul de vedere al produselor pe care le punem la dispoziţia firmelor, şi am lansat https://constatarevideo.ro/ , un tool pentru service-uri de orice fel, care în prezent sunt nevoite să comunice remote cu clienţii lor. Am pregătit două produse de business autohton dedicate companiilor ce fac comerţ şi livrări la domiciliu, în special în domeniul catering. Vorbim zilnic la telefon cu clienţii vechi şi cu potenţiali clienţi, care încep să simtă nevoia de a gândi o arhitectură solidă pentru digitalizare şi, în continuare, ne susţinem clienţii vechi cu tot ceea ce au nevoie”, ne-a spus administratorul companiei ieşene.

Un avantaj evident

Comunicând constant cu alte companii din domeniul IT din judeţul Iaşi, dar şi din alte părţi ale ţării, susţine că feedback-ul este acelaşi: “toţi suferă”. “Cu siguranţă ne-am adaptat mult mai rapid decât companiile din alte domenii la lucrul remote, şi natura muncii noastre ne permite acest lucru, dar pentru toţi este o perioadă dificilă”, susţine Andrei Dănilă. Cel mai mare impact îl simt “colegele lor care sunt mame”, arată acesta. “Nu ştiu cum reuşesc ele să jongleze şi task-urile, conferinţele online şi copiii care cer atenţie continuu. Copiii sunt şi ei acasă non-stop, se plictisesc, nu înţeleg la fel de uşor că mama trebuie să lucreze, şi atunci stresul creşte pentru ele”. El spune că angajaţii săi abia aşteaptă să se întoarcă la birou, aceleaşi semnale venind şi de la companiile partenere. “Managerii fac faţă cu greu modurilor noi de comunicare cu echipa. Ne este dor de colegi, cum multe companii lucrează în birouri open space comunicarea era mai rapidă, pe când acum trebuie să ne organizăm call-uri online. Consumăm mai mult timp pentru operaţiuni ce înainte se petreceau instantaneu. O parte bună a acestei sesiuni forţate de work from home a fost că ne-am dat seama şi noi, intern, ce ne lipsea atunci când cineva trebuia să lucreze de acasă, şi foarte repede am acoperit aceste goluri. Acum suntem mai pregătiţi pentru când va trebui să facem asta, dar nu ne vom schimba modul de lucru după revenirea la birou. De 10 ani de zile la noi în companie există posibilitatea de a lucra remote, însă este un “beneficiu” la care nu au apelat aproape deloc colegii. Singurul avantaj pe care l-am remarcat toţi este că nu se mai pierde timpul petrecut până acum pe drum spre şi de la birou spre casă”, a spus Andrei Dănilă. Procentul de solicitare a serviciilor oferite de companie a crescut consistent pe fondul pandemiei COVID-19. “Suntem încărcaţi 100% şi mă aştept ca în una sau două săptămâni, când managerii companiilor mici şi mijlocii vor trece de primul şoc al crizei, cererea de sisteme de digitalizare să crească şi mai mult”, consideră administratorul companiei CODE932.

 

 

 

 

 

 

 







 

 

 

 

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri