Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Alternativa la benzina

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    In urma scumpirii benzinei din ultimul timp tot mai multi posesori de autoturisme se intreaba ce solutii au la indemina pentru a mai ramine cu ceva bani in buzunar. Una din solutii o reprezinta montarea unei inslatii de gaz lichefiat (GPL). "Ziarul de Iasi" va prezinta avantajele si dezavantale utilizarii unei asfel de instalatii.
    In primul rind, un simplu calcul matematic demonstreaza ca persoanele care au masini ce se alimeteaza cu gaz cheltuiesc pentru combustibil cu aproximativ 45% mai putin fata de cei cu autoturisme pe benzina. De exemplu, o persoana cu un autoturism care are un consum mediu de 8 litri de benzina la suta de kilometri si circula 30.000 de kilometri anual, este nevoita sa scoata din buzunar circa 89 milioane lei la un pret al benzinei circa 37.000 lei/litrul. In cazul in care autoturismul este dotat cu instalatie GPL, consumul de combustibil se modifica cu circa 15%, adica in exemplul de mai sus inseamna . Luind in calcul pretul unui litru de gaz, care este in prezent de circa 18.000 lei, cheltuielile cu combustibilul pentru 30.000 de kilometri ajung la aproape 50 milioane lei. Astfel, persoana a carui autoturism este alimentat cu gaz, va economisi circa 39 milioane lei vechi.
    Instalatia GPL la un Logan se amortizeaza dupa 20.000 km
    Costurile pentru achizitia si montarea unei instalatii de gaz lichefiat variaza intre 10 si 27 de milioane lei vechi in functie de tipul motorului autoturismului. "Pretul unei instalatii GPL pentru motoarele cu carburatie care se mai gasesc la masinile vechi este de aproximativ 10 milioane lei cu tot cu montaj", a explicat Dimitrie Izanov, directorul societatii YV, firma ce se ocupa cu montarea de instalatii GPL. Pentru motoarele cu injectie, costurile unei astfel de instalatii variaza intre 13 si 27 milioane lei. "La o Dacia cu injectie, pretul cu tot cu montare pentru GPL se ridica la circa 13 milioane lei, pentru un Cielo ajunge la 14 milioane, iar pentru un Opel la 18 milioane lei vechi. Cele mai complicate instalatii sint pentru Dacia Nova, Solenza si Logan pentru ca au euro 3 sau 4. Acestea au un cost de aproape 27 milioane lei", a explicat si Mihai Sirbu, managerul Auto Gas. In cazul unei Dacia Logan, care se alimenteaza cu gaz, investitia pentru instalatia GPL poate fi amortizata dupa parcurgerea a circa 20.000 de kilometri. Persoanele care detin o Dacia 1300 isi vor amortiza investitia de 10 milioane lei pentru GPL dupa 9.000 de kilometri.
    Masinile pe GPL sint mai lenese
    Conditiile impuse soferilor de firmele care monteaza instalatii GPL sint relativ usoare. "Proprietarul masinii trebuie sa prezinte Inspectia Tehnica Periodica (ITP) la montarea instalatiei GPL. In caz contrar, clientul nu va putea beneficia de instalatie", a mai precizat Sirbu. Montarea unei istalatii GPL are si dezavantaje. "O problema la instalatia GPL este ca micsoreaza portbagajul si ingreuneaza autoturismul cu 50 de kilograme, iar romanul este invatat sa incarce cit mai mult in masina", a mai spus managerul Auto Gas. Masinile care merg pe gaz au si un demaraj mai mic, iar unii soferi se pling ca uzeaza mai repede motorul. Insa mecanicii sustin ca se strica doar supapele de ardere, al caror pret este nesemnificativ in raport cu economia facuta. Instalatia ofera o autonomie mai mare masinii, deoarece se poate alimenta atit cu benzina cit si cu gaz. De asemenea consumul autoturismelor cu instalatii GPL este cu 15% mai mare decit al celor pe benzina. Comutarea de pe benzina pe GPL se face de la bordul autoturismului perintr-o simpla apasare de buton. Instalatia poate fi folosita la toate tipurile de masini cu motoare pe benzina cu capacitatea cilindrica mai mica de 5.000 de centimetri cubi. Piata instalatiilor GPL a crescut in ultimii trei ani. Daca in urma cu trei ani, in Iasi erau doar doua statii peco care distribuiau si GPL, in prezent, numarul acestora a crescut la 16. (Dan MINDRUTA)

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Pavel LUCESCU

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

    opinii

    Distrugerea statuilor

    Alexandru CĂLINESCU

    Distrugerea statuilor

    Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    pr. Constantin STURZU

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    pulspulspuls

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri