Cristian Foia, cel care a fost numit recent in functia de director la agentia ieseana a Autoritatii Rutiere Romane, printr-un concurs desfasurat fara respectarea conditiilor legale, a mai avut o incercare de accedere in acest fotoliu. Demascarea de catre operatorii de transport a intereselor pe care le avea l-a determinat pe prefectul de atunci, Corneliu Rusu Banu, sa-i retraga avizul favorabil.
"Foia era incompatibil cu functia de sef ARR Iasi"
"Comitetul de initiativa pentru respectarea legislatiei in vigoare, constituit ca urmare a intentiei de numire a domnului Cristian Foia in functia de sef de agentiei ARR Iasi, va rugam sa ne sprijiniti in demersurile noastre". Asa incepea memoriul depus de operatorii de transport ieseni, la inceputul anului 2001, la Ministerului Transporturilor, la ARR Bucuresti si la Prefectura Iasi. Patronii a patru firme de profil luau atunci atitudine impotriva incercarilor de aducere in fruntea ARR Iasi, fara sustinerea unui concurs, a lui Cristian Foia.
Conform declaratiilor semnatarilor, Foia era incompatibil cu functia de sef ARR Iasi din cauza gradului de rudenie cu proprietarul firmei "Transmixt", societate cu profil de activitate transport persoane. "... numirea acestei persoane in aceasta functie nu este nimerita in primul rind datorita faptului ca este ruda de gradul I cu principalii actionari de la SC «Transmixt» unde activeaza si la ora actuala in functia de director", este scris in memoriul respectiv.
Interesele personale pe primul loc
Pina la sfirsitul anului 2000, agentia ARR Iasi a fost condusa de Maria Dima. Unele probleme din cadrul agentiei au determinat conducerea ministerului sa o elibereze elegant din functie, punindu-se totodata problema asigurarii interimatului pina la organizarea concursului pentru sefia ARR Iasi. In cercurile puterii de atunci a inceput sa fie vehiculat numele lui Cristian Foia ca si posibil conducator al agentiei. "Acest lucru ar fi insemnat acutizarea tensiunilor deja existente in transportul de persoane iesean si ar fi condus la o greva a operatorilor, cu consecintele inerente. Noi il cunosteam pe Cristian Foia din pozitia de director la «Transmixt» si nu eram de acord ca el sa fie sef peste transportul iesean datorita intereselor pe care le avea", a declarat Sorin Iacob, inginer la SC "Rindunica". Acelasi lucru l-a sustinut si patronul firmei, Vasile Birladeanu. Posibila numire a lui Foia in fruntea ARR Iasi i-a determinat pe alti trei patroni, de la "Rotaru Service", Intersaam" si "Amichet" sa se adreseze prefectului de atunci, Corneliu Rusu Banu, pentru reglementarea situatiei.
"Nu mai putem tolera clientelismul"
"Pe 13 februarie 2001, la ora 22.00, am fost primiti de prefectul Rusu Banu. Am discutat mai bine de o ora, dupa care dumnealui ne-a spus ca isi retrage avizul dat in favoarea lui Foia", a declarat Vasile Birladeanu, patronul de la SC "Rindunica".
In memoriul trimis cu acea ocazie la minister, cei patru semnatari sustineau ca "domnul Cristian Foia, prin activitatea depusa la «Transmixt», nu s-a preocupat niciodata de buna desfasurare a traficului de calatori, dovada fiind numarul mare de curse suspendate de «Transmixt» in cursul anului 2000, suspendarea a numeroase trasee care i-au fost atribuite, singura preocupare a domniei sale fiind specularea licentelor atribuite la inceput de an prin inchirierea masinilor de la firma, srin specularea functiilor autogarii pe care familia sa o are in proprietate (n. r. fosta autogara) si care, pina anul trecut, a fost singura autogara din Iasi. (...) Avind in vedere ca nu mai putem tolera clientelismul, sicanele si tot ce se practica in acest sector de catre cei cu relatii, am cerut domnului prefect scoaterea la concurs a acestui post. Cu nonsalanta, domnul prefect ne-a raspuns ca-l va numi interimar pe Cristian Foia si apoi va organiza concurs".
"Nu am sustinut candidatura lui Foia. Am stat de vorba cu citiva operatori, dar nu am spus niciodata ca il sustin pe Foia. De altfel, nu mi-am dat avizul pentru el", a declarat subprefectul Corneliu Rusu Banu.
La acea data, conducerea ministerului a organizat rapid un concurs, cistigator fiind declarat Dumitru Stan. Dupa mai bine de doi ani, s-a dovedit ca masura a fost una gresita, Dumitru Stan fiind demis din cauza favoritismelor aplicate in cazul firmei fiului sau. Un concurs organizat de minister in conditii cel putin ciudate i-a dat cistig de cauza lui Cristian Foia, cel care si-a vazut implinit visul de a conduce destinele transportului judetean de persoane.
Iesenii ar putea sa nu mai fie impinsi la marginea orasului
Ieri a avut loc o noua sedinta a Comisiei de Circulatie din cadrul Primariei.
In urma cu citeva zile, comisia hotarise ca toti transportatorii sa fie "marginalizati", adica impinsi la periferia Iasului, "ca asa se poarta in strainatate". La interventia mai multor operatori de transport, comisia s-a intrunit pentru a discuta posiblitatea acordarii autorizatiei de functionare pentru alte autogari decit cele avizate in prezent.
Discutiile de la Primarie nu au adus nimic nou, membrii comisiei deplasindu-se la fiecare locatie in parte pentru a vedea la fata locului situatia. "Trebuie sa prezentati un proiect cu investitia ce urmeaza sa o faceti. De asemenea, trebuie sa aveti avizele de la toate institutiile abilitate. Planul va fi discutat la Primarie cu toti factorii de raspundere si vom vedea atunci ce schimbari sint necesare. Noi dorim rezolvarea problemelor, dar fara sa afectam locuitorii Iasului, fara sa avem reclamatii din partea celor care locuiesc in zona viitoarelor locatii de autogara", le-a explicat viceprimarul Gheorghe Nichita fiecarui solicitant de aviz de autogara in parte. (V.M.)(V. MIRON)