Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Un spectacol luxuriant si seducator

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Uniunea Scriitorilor din Romania a facut primele
    nominalizari pentru premiile ce urmeaza a fi
    acordate pentru anul literar 2003. Intre cartile
    care au fost propuse pentru aceste premii este
    si "Istoria literaturii romane. Portrete
    contemporane", volumul I, o lucrare
    monumentala care, fara nici un timbru polemic,
    deseneaza, din mers, o harta minutioasa a
    literaturii romane din 1960 si pina astazi. E o
    carte de recitire a ceea ce s-a scris pina in
    decembrie 1989 si de citire a ceea ce s-a scris
    dupa aceea. Autorul ei, criticul Ioan Holban,
    este unul dintre cei mai avizati comentatori ai
    literaturii contemporane, cronicar literar de
    anvergura si sensibilitate. Alaturi de Alex.
    Stefanescu, Gheorghe Grigurcu, Alexandru
    Cistelecan, Cornel Ungureanu, Ioan Holban nu
    a renuntat la critica de intimpinare, asa cum s-a
    intimplat cu cei mai multi dintre comentatorii
    literaturii romane dupa evenimentele din
    decembrie. Mai mult decit atit: aceasta Istorie
    nu reia analizele, judecatile de valoare sau
    chiar fragmente din cartile publicate anterior de
    catre autor. Este o opera de recitire dar si de
    rescriere, prima de felul acesta in ultimii 15 ani.
    Structurata pe genuri, aceasta Istorie nu este,
    totusi, o carte "cu sertare". Autorii comentati nu
    sint inchisi ca niste exponate in vitrine, unde
    pot fi contemplati ca la muzeu. Si ideile
    criticului, si textele autorilor circula liber, ca intr-
    o biblioteca halucinanta, in care paginile se
    desprind din cotoare si zboara ca acei
    "papelitos" dintr- "Un veac de singuratate". E
    un spectacol luxuriant si seducator, ordonat din
    umbra de un regizor care stie, in orice moment,
    unde este fiecare pagina. Prima senzatie, la
    lectura acestei Istorii, este de libertate si de
    rigoare, de compozitie si de improvizatie. E o
    lectura in profunzime, dar si-o privire "din
    avion". Ioan Holban are darul de a face o
    veritabila "lectie de anatomie", dar nu pe un
    cadavru, ci pe-o fiinta vie. Descompusa in toate
    articulatiile ei, opera autorilor analizati este
    privita sub lupa celula cu celula, pentru ca, la
    final, sa se recompuna, supravietuind operatiei.
    E ca si cum ai sterge praful de pe aripile unui
    fluture, ai alege culorile si ai reface desenul, l-ai
    reaseza pe aripi si fluturele ar continua sa
    zboare. E o modalitate extrem de delicata de
    abordare a textelor, o mixtura bine dozata de
    critica stiintifica si de critica creatoare. Sint si
    reverie a lecturii, si finete chirurgicala. In
    aceasta sta si farmecul textului critic.
    O a doua mare calitate a acestei Istorii tine de
    "diagnostic", si nu ma refer la judecata de
    valoare, la desenarea reliefului literar, ci la
    modul in care Ioan Holban se apropie de autor:
    ca un medic de pacient. Pentru el nu exista o
    "poetica" a genurilor, ci "poetici" ale autorilor pe
    care le identifica nu din afara, ci dinlauntrul
    discursului. El intra "in pielea autorului".
    Gindeste "cu gindurile lui", citeste textul stind
    pitit in text. E, in acelasi timp, o critica de
    identificare, dar si o critica a distantelor.
    In cazul oricarei Istorii a literaturii
    contemporane exista riscul ca autorii analizati,
    in viata fiind, sa scrie, dupa tiparirea Istoriei
    tale, o opera care poate da peste cap si
    judecata de valoare, si unghiul de lectura, si, la
    rigoare, chiar incercarea de fixare intr-un
    tablou al elementelor. Ioan Holban isi lasa
    propriul text deschis. Nu finalizeaza definitii, nu
    inchide autorul intr-un glob transparent dar
    inchis ermetic, ci-l inveleste doar intr-un cocon
    de matase de unde fluturele poate zbura
    oricind. Criticul nu poate fi contrazis, in viitor,
    de alta opera a autorului, pentru ca la finalul
    fiecarui text nu este un punct, ci o virgula,
    pentru ca, la sfirsitul lecturii, nu se inchide o
    coperta de carte. Opera, pare sa spuna Ioan
    Holban, este, de fiecare data, neterminata.
    Cartile analizate sint doar un fragment dintr-un
    discurs infinit, caruia ii poate pune punct doar
    disparitia autorului. Supletea acestei abordari
    da nota de originalitate a Istoriei lui Ioan
    Holban, o carte fundamentala pentru critica si
    istoria literara a ultimului deceniu.
    Val CONDURACHE

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri