Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Factura de 548 de miliarde de lei pentru drumuri

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    548 de miliarde de lei este suma care se poate duce in acest an pe apa simbetei pe lucrarile la drumurile nationale executate in Vrancea anul trecut si neachitate. Daca in aceasta vara nu se aplica al doilea strat de uzura, tot ceea ce se va realiza anul trecut se va pierde. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale ar trebui sa achite nota de plata constructorilor, in conditiile in care refuza sa preia in administrarea sa mai multe drumuri judetene din lipsa de fonduri. Pesedistii au lasat astfel o adevarata bomba financiara actualei puteri, care nu pare a fi dispusa sa accepte notele de plata fara explicatii. Aceasta trebuie sa achite nota de plata a generozitatii electorale a PSD si sa continue lucrarile, altfel 548 de miliarde de lei s-au cheltuit de pomana. Cind au fost la putere in Vrancea, pesedistii au cheltuit peste 600 de miliarde de lei pentru drumuri, de care au "beneficiat" aproape in totaliate numai firmele de partid. Desi au inghitit multi bani, multe drumuri arata ca dupa bombardament.
    Drumurile din Vrancea sint in continuare un subiect de actualitate. Banii care au curs de la bugetul statului pentru acest sector in ultimii patru ani nu au lasat urme prea adinci in reteaua de drumuri a judetului. Lucrarile care s-au facut la drumurile nationale se dovedesc acum a fi pentru actuala putere o adevarata bomba financiara. Guvernul Tariceanu va trebui sa plateasca sumele datorate constructorilor, fie ca va decide sau nu continuarea investitiilor. Daca lucrarile nu vor continua inseamna ca s-au cheltuit degeaba 548 de miliarde de lei, pentru ca, oricum, firmele executante isi vor cere banii. In acest caz insa reprezentantii actualei puteri vor pierde un capital serios de imagine. Anul trecut s-au realizat lucrari de anvergura pe trei drumuri nationale. Valoarea reabilitarii DN 23, Focsani - Maicanesti este de 400 de miliarde de lei si a fost realizata de firma Vega '93 Galati, care ii apartine omului de afaceri Dorinel Umbrarescu. Aceeasi firma a realizat lucrarile la DN 2M, Focsani - Andreeasu - Butucoasa, in valoare de 97 de miliarde de lei, din cele 242 de miliarde de lei care au fost prevazute. La DN 2 L, Tisita - Panciu - Soveja, s-au efectuat anul trecut lucrari neachitate in valoare de 51 de miliarde de lei. Sumele trebuie achitate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, care a anuntat deja ca nu are bani. "O situatie deosebita o prezinta drumurile nationale DN 2 L si DN 2 M, preluate de CNDANR SA, si pe care in anul 2004 s-au executat lucrari de reabilitare primara, lucrari care au constat numai in realizarea stratului primar (blinder), fara a se executa si stratul de uzura care sa inchida porii suprafetei asfaltate. Daca o data cu venirea timpului calduros nu se va trece la asternerea celui de-al doilea strat de uzura, tot ceea ce s-a realizat anul trecut se va deteriora in ritm rapid", s-a aratat in nota de fundamentare privind starea retelei de drumuri care a fost prezentata in cadrul ultimei sedinte a Comisiei Consultative.
    Alba neagra cu drumurile nationale
    Corneliu Stoian, seful sectiei Drumuri Nationale din Vrancea, a declarat ca va avea loc o sedinta a Regionalei Iasi in care se va analiza daca cele doua drumuri nationale, Focsani - Andreeasu - Butucoasa si Tisita - Soveja, vor fi conservate sau se vor continua lucrarile. Acest lucru pare insa destul de probabil deoarece bugetul asigurat pentru acest an este de 25% din valoarea minima a lucrarilor care trebuie executate. De asemenea, directorul Corneliu Stoian a afirmat ca CNADN nu va prelua drumurile judetene care au fost trecute anul trecut in categoria drumurilor nationale, deoarece nu s-au prevazut bani in bugetul pe 2005. Este de vorba de DN 2N, Martinesti - Dumbraveni - Jitia si DN 2R, Jitia - Vintileasca, DN - DN 23 - Milcovul - Tataranu - Ciorasti si Maicanesti - limita judetul Buzau. Consiliul Judetean Vrancea a votat anul trecut trecerea acestora in categoria drumurilor nationale, iar Guvernul Nastase a consfintit acest lucru prin mai multe hotariri de guvern. CNADN a refuzat preluarea drumurilor judetene dupa schimbarea puterii. De altfel, actualul guvern intentioneaza anularea acestor hotariri aprobate de vechiul guvern. Situatia drumurilor nu se va clarifica insa prea curind, deoarece Marian Oprisan, presedintele Consiliului Judetean, a declarat ca nu le mai vrea inapoi. La sedinta Comisiei Consultative, presedintele CJ a anuntat ca este nevoie de votul a doua treimi dintre consilierii judeteni pentru preluarea drumurilor. De asemenea, Marian Oprisan a spus ca va actiona in judecata CNADN.
    Pesedistii au dat peste 600 de miliarde de lei pentru drumuri
    Reteaua de drumuri a judetului Vrancea a beneficiat de sume extrem de generoase de la buget, cu netarmuritul ajutor al lui Miron Mitrea, fostul ministru al Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Potrivit unui raspuns oficial al Consiliului Judetean, sumele care au trecut prin aceasta institutie in 2001, 2002, 2003 si 2004 se ridica la nu mai putin de 515,587 miliarde de lei. Sumele au fost prevazute pentru drumurile judetene in cea mai mare parte, dar si pentru drumurile comunale. Cifra reala a banilor cheltuiti pentru drumuri este mult mai mare. Unele consilii locale, cum ar fi cele din Focsani sau Panciu, au primit bani direct de la fostul guvern. De asemenea, s-au alocate fonduri de la bugetele locale pentru strazi sau drumurile comunale. In total, peste 600 de miliarde de lei au fost cheltuite pentru reteaua de drumuri judetene si comunale. Din pacate, banii au intrat pe mina firmelor de partid, iar calitatea majoritatii lucrarilor a fost dezastruoasa. Schimbarea puterii a adus cu sine reversul medaliei in privinta alocarii fondurilor. Acest lucru se vede in banii prevazuti pentru reteaua de drumuri comunale, care are o lungime de 552,25 de km, din totalul de 1921 de kilometri. Dintre acestea 55,490 km sint drumuri modernizate, 361,260 km - balastate, 135,5 km - drumuri de pamint. Potrivit calculului realizat in nota de fundamentare prezentata la Comisia Consultativa, pentru intretinerea acestora este nevoie de 245,1 miliarde de lei, din care in acest an s-au alocat numai 6,7 miliarde de lei din fondurile speciale. (M. BOICU)

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri