vineri, 29.03.2024
Spre exemplu, noua forma a legii elimina multe din caznele de ghiseu ale soferilor, fie ei curati ca lacrima ori cu musca vreunui accident pe caciula, nemaifiind obligatoriu mersul la politie in cazul unor avarii usoare sau chiar de parcare. Cozile infernale de la ghiseele de accidente usoare ale marilor orase au fost ingrosate, ani de zile, de oameni care, blestemind sistemul, asteptau chiar si opt ore pentru a primi o hirtie complet inutila, fara de care insa nu-si puteau repara tabla masinii.
In plus, mai nou amenda in cazul unor contraventii neinsemnate poate fi platita direct la politist. Prezumind ca romanii - soferii care au calcat pe bec si politisti deopotriva - ar fi cinstiti, acesta este un lucru bun. Te scapa de mersul la filiala CEC din zona in care locuiesti sau de un drum la administratia financiara de cartier.
Totusi, aceste parti bune au si reversul medaliei. Introducerea procedurii de intelegere amiabila intre doi soferi implicati in accident, care nu mai sint obligati sa mearga la Politie, a reiesit din imposibilitatea Ministerului de Interne de a asigura un flux de lucru civilizat la sectiile ce se ocupa de accidentele usoare, din neputinta de a micsora timpul de asteptare al nefericitilor care, intr-un moment de neatentie, s-au atins de un alt sofer in trafic sau de o masina, un gard sau un stilp prin parcare.
Ideea de a plati amenzile la politisti se trage si din nemultumirea repetata necontenit de oamenii satui de umblatul pe la CEC sau administratii financiare.
Un sistem electronic de plata pentru amenzi ar fi fost insa alegerea optima, aplicata cu succes si in multe alte tari colege de UE, dar Romania in ansamblul ei nu pare pregatita pentru astfel de masuri.
Un sistem de plata on-line, care sa te scape de drumuri, foite, chitante si bonuri, pe care, in plus, mai trebuie sa le si pastrezi, era si varianta optima pentru a-i impiedica pe agenti sa ia spaga de la cei dispusi sa scape mai ieftin de o amenda, nu putini la numar.
Plata la politist devine, pe acest considerent, periculoasa, caci vechea moda a spagii nu este nici pe departe istorie, iar organul de luat spaga al politistilor de circulatie nu s-a atrofiat nicidecum pe scara evolutiei de la militieni la politisti europeni.
Puteri discretionare
Chiar ultimul raport al CE referitor la progresele Romnaniei in drumul ei spre aderare consemneaza necesitatea continuarii procesului de pregatire profesionala a agentilor si ofiterilor de politie, referindu-se, in text, inclusiv la pregatirea anticoruptie.
Pe linga o portita catre spaga, noul cod rutier le da posibilitatea agentilor de circulatie sa judece o fapta dupa anumite criterii, printre ele aflindu-se insa si unele subiective. Chiar seful politistilor rutieri, Dumitru Jianu, admitea, intr-o sesiune de lamuriri asupra Codului, ca noile reglementari "sporesc autoritatea" politistilor. Astfel, daca politistul considera ca o depasire ilegala a fost, pe deasupra, si una periculoasa, poate modifica sanctiunea, transformind-o intr-una mai aspra. Greu de crezut ca atare situatii nu vor genera discutii in contradictoriu, echivocuri, loc de spaga. Si acesta nu este un exemplu unic din noul cod.
Ultimii la sprit
Interzicerea consumului de bautura la volan este o alta masura ce izvoriste, in fapt, dintr-o impotenta institutionala. Pe principiul "ceea ce nu poate fi controlat trebuie interzis", sefii politiei au admis ca este imposibil de gestionat un trafic in care sa fie permis consumul de alcool, evident, in cantitati rezonabile.
Asa ca au decis ca romanii nu pot conduce chiar daca au baut doar citeva guri de bere sau vin la o masa. Este, in fond, o chestiune de cultura, de civilizatie, ca la un prinz de afaceri la un restaurant sa poti sa bei un pahar de vin si nu racoritoare fara a fi constrins sa-ti abandonezi masina pina a doua zi. In afara de Cipru, in toate celelalte state UE exista deja sau va fi introdusa curind o marja a alcoolemiei sub care orice sofer isi poate conduce masina. In Romania inca nu se poate.
Ac de cojocul mitocanilor
In rest, ceea ce face noul cod rutier este sa-i pedepseasca mai aspru pe mitocanii din trafic. Ceea ce este, pina la urma, salutar. Cel care opreste pe una din cele doua benzi ale unei strazi si lasa masina citeva minute pe avarii, pe motiv ca are o treaba in blocul de linga, trebuie sa stie ca-l ustura la buzunar. Poate va cauta citeva minute un loc in care sa-si lase masina fara a-i incurca pe ceilalti soferi.
La fel, cel care taie fata altor zeci de masini care stau cuminti la stop, dind complet peste cap traficul din intersectie, pe motiv ca se grabeste. Sau cel care intra in intersectie desi este clar ca lumina zilei ca nu poate trece de semafor si ca-i blocheaza pe ceilalti.
Ramine de vazut
Daca noul cod rutier va rezolva aceste probleme ramine de vazut. Este, pina la urma, o incercare timida, care, cu o zi inainte de intrarea in vigoare, ridica inca multe semne de intrebare, majoritatea, ce-i drept, de ordin tehnic. Ceea ce mai mult ca sigur nu poate fi rezolvat cu acest act normativ este haosul din traficul marilor orase.
Nicio lege nu poate suplini problemele reale de infrastructura sau de management al traficului.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Un tânăr motociclist a murit după ce s-a izbit de un cap de pod la Chicerea
VIDEO Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești/Suceava
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |