joi, 28.03.2024
Ideea construirii modelului Logan a fost la inceput respinsa de majoritatea oficialilor Renault care considerau ca masina nu va putea aduce profit, scrie Louis Schweitzer, fost presedinte al Renault si initiator al proiectului Logan, intr-o carte lansata in Franta.
"Dat fiind ca aveam privilegiul, ca presedinte al Renault, sa nu tin cont de studiile economice care spuneau ca Logan nu poate aduce profit, am hotarit sa nu le iau in seama. Daca totul se va desfasura conform planului vom vinde pe plan mondial 800.000 de masini Logan in 2010 si 1,2 milioane mai incolo. Totul depinde de tari cum ar fi Iranul, unde desi situatia este complicata, avem o piata de 300.000 de masini pe an, sau de China, unde nu prea stim cind vom putea intra. Cert e ca in 2010, unul din trei sau patru vehicule vindute de grupul Renault va fi Logan, deci modelul va avea o importanta foarte mare pentru companie", scrie in cartea sa, Louis Schweitzer, presedinte al Renault intre 1992 si 2005, citat de pagina franceza de internet www.usinenouvelle.com.
In Rusia s-a aprins scinteia
Cartea lansata de Schweitzer pe 18 ianuarie in Franta se numeste "Anii mei la Renault - intre Billancourt si piata mondiala" si descrie cele mai importante evenimente din cei 13 ani cit Schweitzer a fost presedinte al Renault (1992 - 2005), de la alianta cu Nissan, pina la scoaterea pe piata a modelului Logan. Schweitzer povesteste in carte ca ideea construirii unui automobil ieftin i-a venit cind a vizitat un hamgar urias plin de masini Lada in Rusia.
Privind acele masini care practic aveau tehnologie Fiat din anii 60 si aratau foarte demodat, presedintele Renault s-a gindit ca piata cere o masina ieftina, care insa sa arate modern si sa fie foarte fiabila. Cele mai ieftine masini ale marcii Renault, Twingo si Clio, care costa de la 8.000 euro in sus, erau modele inaccesibile pentru patru cincimi din populatie. Masinile Lada costau in jur de 6.000 de euro, iar Schweitzer si-a propus sa construiasca un automobil modern, o masina populara al carui pret sa nu treaca de 5.000 de euro.
Inginerii spuneau ca e imposibil
Dupa ce Renault a cumparat Dacia in 1999, Schweitzer a inceput munca de convingere pentru inceperea proiectului unei masini de 5.000 de euro. "In pofida deselor intilniri pe care le-am avut cu conducerea, proiectul nu mergea deloc inainte, iar inginerii imi spuneau ca e imposibil. Apoi am facut un lucru pe care nu-l puteam face tot timpul: am anuntat in public ca vrem sa construim o masina de cinci mii de euro, fara macar sa stim daca lucrul este posibil. A fost modul prin care eu am lansat o provocare pentru Renault, si compania aceasta adora provocarile", scrie fostul presedinte al Renault in cartea sa.
El a adaugat ca unul dintre secretele costurilor reduse a tinut de faptul ca Logan are de trei ori mai putine piese decit un Clio spre exemplu, si cintareste un pic sub o tona, in timp ce Clio are 1,200 de kilograme. "E mult mai usor sa faci un produs de calitate cind ai de trei ori mai putine piese, deoarece apar mult mai putine probleme legate de ajustarea si combinarea acestora. E un lucru pe care l-am invatat de la patronul Swatch. Inventia geniala a Swatch tine de faptul ca ceasurile lor au de trei sau patru ori mai putine piese decit alte ceasuri clasice. Exact asta am facut si noi la Logan. Sa construiesti o masina cu de trei ori mai putine piese decit celelalte nu e ceva care sa mearga de la sine, din punct de vedere tehnic, asa ca am facut eforturi imense ca sa reusim", scrie Schweitzer in cartea lansata saptamina aceasta.
El a adaugat ca, la partea de design, din cauza constringerilor de pret, producatorul nu si-a permis sa-i faca Logan-ului curbe rafinate sau sa mareasca suprafata geamurilor, deoarece costul era un factor decisiv. Inginerii Renault au stat chiar in cumpana daca sa puna sigla Logan pe partea din spate a masinii, fiindca ar fi adaugat un euro la costul de productie.
5.000 de euro in gind, dar 6.400 pe factura
Pina la urma, masina de 5.000 de euro a ajuns sa porneasca de la 6.400 de euro in Romania si de la 7.500 euro in Europa Occidentala. Oficialii Dacia si Renault au explicat ca o masina de exact 5.000 de euro ar fi fost extrem de saraca in dotari, lucrul inacceptabil chiar si pentru clientii romani care devin, de la an la an, din ce in ce mai pretentiosi. In plus, o masina de 5.000 de euro ar fi facut compromisuri la capitolul siguranta, lucru de neconceput pentru grupul Renault.
Grupul Renault a inceput productia Logan la Pitesti in 2004. De atunci, pe plan mondial s-au vindut peste 400.000 de unitati, iar in prezent exista uzine in Romania, Rusia, Maroc si Columbia, iar in acest an incepe asamblarea in Rusia si Iran.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |